BMW 430i Gran Coupé (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 430i Gran Coupé |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 65.000 km |
430i GC
- 65.000 km
Na enkele jaren in een BMW 1 serie en een Mercedes CLA te hebben rondgereden, was het in 2017 tijd voor de aanschaf van een nieuwe rentingwagen. Omdat ik best wel positieve ervaringen met het rijgedrag van de BMW had, en wat mindere ervaringen met de makke motor in de CLA 180, besloot ik voor een 4 serie Gran Coupé te gaan met ineens een wat stevigere uitvoering: de 430i.
Ondertussen staan er na dik 2,5 jaar zo'n 65.000 km op de teller en is een gebruikersreview wel op zijn plek.
Exterieur
Auto’s zijn voor mij niet alleen om van A naar B te geraken, het oog wil ook wat. Dus koos ik voor het M-sportpakket met de knappe, optionele 19-inch velgen en de Individual kleur Tansanitblau. Ook na 2,5 jaar blijf ik het een prachtige combinatie vinden, alleen heb je wel een paar trade-off’s. Het tansanitblau heeft geweldig veel diepgang in de lak als de zon erop schijnt en de auto fris gewassen is. Alleen schijnt de zon in België niet zo vaak en de kleur wordt heel snel vuil met regen. De 19 inch velgen zijn af, maar je hoort er wel wat meer rij en rolgeluiden mee. Daarvan gesproken, dat is echt wel een minpunt aan deze BMW, er komt enorm veel geluid de cabine binnen, soms tot op het storende af. Ten slotte heb ik na aanschaf ook de M-sportuitlaat laten steken. Best kostelijk, zo’n dikke 1000€ maar je krijgt er wel een mooie sound voor terug als je in de sportstand de gas erop zet. Je zou hem bijna verwarren met een 6 cilinder. Achteraf bekeken weet ik wel niet of ik deze aankoop terug zou hebben gedaan.
Interieur.
Het interieur van de 4 GC is typisch BMW, erg herkenbaar en praktisch. Het M-sportstuur ligt lekker in de hand en is visueel ook wel een meerwaarde tov het standaard interieur. Omdat ik twijfelde over het M-interieur koos ik voor Sensatec bekleding. Na initieel enthousiasme ben ik hier na 2 jaar toch wel van over. Het lijkt erg goed op leder, maar verliest zijn kwalitatieve look relatief snel en begint wat een stug gevoel te krijgen. Als ik deze keuze opnieuw mocht maken, had ik zeker voor de stoffen M-sport bekleding gegaan. Verder is het interieur erg ruim voor z’n sportieve looks en ben ik erg fan van de (automatische) 5e deur/achterklep. Vergemakkelijkt de toegang tot de zeker ruime koffer, ben ik erg blij mee! Qua opties koos ik ook voor het digitale display (niet doen, is puur de analoge tellers op een schermpje nagemaakt, heeft nul meerwaarde), het schuifdak (ook erg beperkt in meerwaarde, kleine grootte) en de CarPlay voorbereiding. Van die laatste ben ik wel zeker tevreden, al is het maar omdat je eindelijk Waze op je digitaal display kan tonen. En dat is toch stukken beter dan de standaard GPS (die je verplicht moet bijkopen als je het grotere display wou…). Wel moet ik ondertussen zeggen dat ik het interieur gedateerd begin te vinden. Het concept van de layout/design dateert ondertussen alweer van een dikke 10 jaar geleden en je begint het eraan te zien. Als ik dan eens in de Tesla Model 3 stap, of je kijkt wat bvb zelfs Peugeot momenteel doet met z’n interieur displays, mogen ze op de interieurafdeling van BMW wel eens wat peper in hun gat krijgen.
Motor/Rijgedrag
Hier komt de 430i echt tot zijn recht. De motor is een pareltje en rijdt fantastisch. Lekkere sound, pikt erg goed op en in combinatie van de sportautomaat en de verschillende rijmodi/adaptieve ophanging kan je de auto volledig instelling naar hoe je wil rijden. Smooth in de comfort stand en wordt echt een beest als je hem in sport(plus) stand zet. Na de Mercedes voelde de 4GC echt wat als thuiskomen. Je krijgt zoveel mee van de wagen via het stuur en het onderstel, dat je jezelf echt een voelt met de auto. De adaptieve ophanging zou ik dus absoluut aanraden als optie. Ik heb nog niet met de 420i gereden, dus kan niet vergelijken hoeveel pit die al heeft, maar ook de 430i was in mijn ogen echt wel de meerprijs waard. Wel is het verbruik stevig te noemen, zit na 65000km met toch een vakantie of 2 en woon/werkverkeer dat wel wat snelweg bevat toch gemiddeld op 8,5 liter per 100km. Had toch wel op een litertje minder gerekend. Maar dan sta je als eerste aan het licht, zet je hem in sportstand en dan weet je weer waarom je verbruik aan de hoge kant zit.
Conclusie
Geheel genomen ben ik enorm blij dat ik deze 430i Gran Coupe heb gekocht. Ik stap nog altijd met een glimlach in de auto en vergeef hem absoluut zijn minpuntjes. Moest ik de keuze opnieuw maken, ik zou het zo opnieuw doen. Binnen een kleine 12 maanden wordt het tijd om aan een opvolger te gaan denken, maar ik vermoed dat het geen BMW worden. En dat heeft niets te maken met deze fijn 4, maar met de nieuwe modellen die op de markt komen. Het blijft wat hetzelfde, het elektrisch aanbod blijft achterwege en na een 7-tal jaar met BMW gereden te hebben, wil ik wel eens iets anders.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 430i 252pk High Executive Edition Automaat M-Sport / Leder / Harman Kardon / Schuifdak / Apple Carplay
- 2020
- 54.283 km

BMW 4-serie Cabrio 420i High Executive / Carplay / Leer / N.A.P.
- 2018
- 110.461 km

BMW 4-serie Cabrio 420i Individual Aut. | navi | leder | hud | laserlight | nekverwarmer |
- 2021
- 72.751 km