BMW 420i Gran Coupé (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 420i Gran Coupé |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 1.400 km |
Sportieve klasbak
- 1.400 km
Week geleden m'n Grancoupe op mogen halen. Uiteindelijk een kleine 8 weken op gewacht en toen het moment daar was werden m'n verwachtingen (gelukkig) overtroffen. Ik vind hem bijzonder geslaagd en gezien de reacties van de omgeving en mensen op de snelweg denk ik dat het me gelukt is om iets moois samen te stellen.
Wat waren de alternatieven? De BMW 330e, maar die viel om een aantal praktische redenen af. Ik had niet echt de behoefte om met die kabels te lopen stoeien, de kofferbak was een stuk kleiner, de actieradius is beperkt en last but not least heb ik al een BMW 3-serie (F30) gehad.
De C-klasse viel af omdat de 350e niet met AMG pakket te leveren is, wat ik perse wilde. Zonder het AMG pakket vind ik de C-klasse minder mooi.
A5 sportback viel af omdat het inmiddels een gedateerd, nog wel mooi, model is wat op een relatief kort termijn vervangen gaat worden. De A4 viel af omdat ik het, ook met S-line en een hele riedel aan opties, een saaie auto vind.
Qua techniek, power, beleving en betrouwbaarheid zal ik niet veel verschil gaan merken tov m'n 320i daarom zal ik hier minder aan uitweiden. Het grote verschil zit hem in de ruimte achterin, en dan vooral de middelste zitplek (voor zover je die plek zo kunt noemen). Personen die langer dan 1.65m zou ik niet op ritjes trakteren die langer dan 15km zijn. Dat wordt echt oncomfortabel. De hoofdruimte, op overige plekken vind ik zowel achter- als voorin voldoende met m'n 1.80m. Feit is dat het geen ruimtewonder is maar dat was ook geen verrassing. De kofferbak opent elektrisch en is daardoor heel makkelijk toegankelijk.
De motor is heerlijk stil en de ZF automaat schakelt enorm fijn. Met de flippers op het stuur heb je ten alle tijde extra controle en de bak reageert hier super snel en fijn op. Ook de stoelen, wegligging en stuurgedrag zijn uitermate prettig. Het scherm van de navi lijkt beter/scherper dan in de 3-serie. Als optie heb ik het Harman&Kardon audio systeem genomen. Klinkt ontzettend goed al denk ik dat het Bang&Olufsen geluid uit m'n Audi beter was (meer/betere bass).
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een 420i Centennial High Executive edition met M-sport pakket met daarnaast: 19" velgen, wit leer, panorama dak, H&K audio, geblindeerd glas achterin, glacier zilver metallic lak en aluminium sierelementen op het dashboard. Welke opties hebben het vanwege financiële redenen niet gehaald maar heb ik wel overwogen: led-verlichting, keyless entry en sensoren voorin.
Wilde alvast dit plaatsen. Meer ervaringen over gebruik, verbruik, beleving etc volgen snel!
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.