BMW 418i Gran Coupé (2016)

autoreview

BMW 4-serie Gran Coupé
BMW 4-serie Gran CoupéBMW 4-serie Gran CoupéBMW 4-serie Gran CoupéBMW 4-serie Gran CoupéBMW 4-serie Gran CoupéBMW 4-serie Gran CoupéBMW 4-serie Gran CoupéBMW 4-serie Gran CoupéBMW 4-serie Gran CoupéBMW 4-serie Gran CoupéBMW 4-serie Gran CoupéBMW 4-serie Gran CoupéBMW 4-serie Gran CoupéBMW 4-serie Gran CoupéBMW 4-serie Gran CoupéBMW 4-serie Gran CoupéBMW 4-serie Gran CoupéBMW 4-serie Gran CoupéBMW 4-serie Gran CoupéBMW 4-serie Gran CoupéBMW 4-serie Gran CoupéBMW 4-serie Gran CoupéBMW 4-serie Gran CoupéBMW 4-serie Gran CoupéBMW 4-serie Gran CoupéBMW 4-serie Gran CoupéBMW 4-serie Gran CoupéBMW 4-serie Gran CoupéBMW 4-serie Gran CoupéBMW 4-serie Gran CoupéBMW 4-serie Gran Coupé

Signalement

Uitvoering418i Gran Coupé
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst23.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijke kilometervreter

  • 23.000 km

Na hiervoor een VW Scirocco 1.4 TSI gereden te hebben, wilde ik nu gaan voor een BMW. Aangezien ik onder de 40k aanschafwaarde moest blijven (lease), leek het eerst een 1 serie te worden, tot tot mijn vreugde de driepitter van de 4 serie werd uitgebracht, de 418i. De kritiek barste gelijk los in de pers, een driecilinder in een BMW, dat kon toch echt niet volgend de liefhebbers. Tja, mensen die graag hun mening aan anderen willen laten weten zijn er altijd al genoeg geweest, mijzelf inclusief (zie deze review). Feit is dat met automaat het een prima, vlot rijdende combinatie is. Niks mis met dikke 9 seconden tot de honderd, vooral als je er niet bij hoeft te schakelen maar gewoon je voet hoeft te laten zakken.
Wel koste het nog wat overredingskracht dat een grand coupe toch heel wat anders is dan de ouderwetse tweedeurscoupe's van vroeger. Zo heeft de 4 serie slechts 1 cm minder hoofdruimte dan een 3 serie (dat gaf de doorslag voor HR, haha). Achterin is de auto echt ruim genoeg voor volwassen personen.

Wel heb ik moeten wennen aan het relatief indirecte stuurgedrag, maar daar hebben de meeste merken (incl de VW scirocco) tegenwoordig last van. Sleuren aan het stuur is toch echt van vroeger, alhoewel het o.a. Ford toch wel lukt om een goed gevoel met de weg te krijgen. Maar goed, ook dat went blijkt, en na 23 duizend kilometer gewenning stuurt hij nu behoorlijk scherp voor mijn gevoel.

Vanwege het maximale bedrag bleven er weinig opties over, daar zal ik wel een uitzondering in zijn :) Naast de automaat zit er de witte bekleding breeze/oyster in (fraai met de witte kleur van de auto), cruisecontrol (schande dat dit niet standaard was, inmiddels wel), stuurwielverwarming (heeeerlijk). Kleur dus Alpinweiss, al twijfelde ik over de andere kant van het spectrum, zwart. Geen spijt van de keus, al was het een verrassing voor het thuisfront. Mijn vorige auto had stoelverwarming, die op stand 1 al te warm was voor continue aan te hebben, en eerlijk gezegd is deze stuurwielrandverwarming veel prettiger, en dat voor 203 euro. Onder de 15 graden buitentemperatuur kan je hem al continue aanzetten, zonder je vingers eraf te fikken.

Het verbruik is volgens de fabrieks specs 5,2 liter per 100km, het zal best te halen zijn, maar dan heb je geen lol meer van de BMW. Ik rijd op de snelweg best boven de max, maar anticipeer wel redelijk goed, en kom op 6.8 l/100km. Als ik 120 op de teller ga rijden kom ik in de buurt van de 6.0, en als ik 100 als max aanhoud is 5.5 wel haalbaar.
Drie standen zijn beschikbaar, ECO PRO, normaal en SPORT. In de ECO stand rijd de auto in zijn vrij uit (>40 km/h), en standaard gebruik ik deze stand op de snelweg. Met goed anticiperen scheelt dit ook een sloot benzine, en het is best een uitdaging niet te veel te remmen, maar je moet er maar van houden... In SPORT (niet de transmissie maar de auto instellingenstand) kun je kiezen of de automaat ook SPORT meedoet, ik heb dat uitstaan, dat kun je namelijk altijd met de pook kiezen (tikje naar links en de motor gaat hoger in toeren rijden, ook ideaal voor afremmen op de motor). Wel veranderd stuur en wegligging dan subtiel, het is wel voelbaar. Nog even over de ECO PRO, het wordt dan echt niet een suffe bak, je moet het gaspedaal alleen wat dieper indrukken wil je toch snel optrekken, ook dat is even wennen. Vol intrappen werkt dan nog idem als in enig andere stand, namelijk zo snel mogelijk optrekken, incl. veel toeren maken. BMW heeft daar echt goed over nagedacht, het blijft Freude am Fahren.

Kortom, een aanrader deze bolide...

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum