BMW 335i High Executive (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 335i High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 570 km |
KM-stand laatst | 33.500 km |
De kennismaking
- 3.750 km
KEUZE
Na behoorlijk wat wikken en wegen (zie ook een eerdere weblog van mij) tot deze keuze gekomen. Het betreft een 335i sedan, spacegrau, automaat met paddles, standkachel, electrische stoelen met geheugen, skiluik, schuifdak, comformt opening, M-pakket met 18" lmv en nog meer dat ik wellicht vergeet. Kortom een complete auto.
1E KM'S
Na rustig de eerste km's te hebben gereden gingen ondergetekende en vriendin een lang weekend naar Berlijn en Praag. Dus over mijn geliefde Autobahn. De liefde neemt echter met het jaar af vanwege alle Baustelle en inhalende vrachtwagen op 2-baanswegen (waarom wordt dat gewoonweg niet verboden, ook in NL). Maar goed, dat is een andere discussie.
RIJDEN
Het rijden met deze auto, want daar gaat dit over, is in één woord subliem. Ondanks ik het een mooi woord vind dekt het de lading. Het vermogen is werkelijk fantastisch, het geluid heel donker en dreigend zonder dat het hinderlijk is (want boven de 2500/3000 rpm begin je het pas echt waar te nemen). Wat verder opvalt is de alertheid van de automaatbak, wat een verschil met de vorige. Ook geen geschok (gebeurde zelden voorheen, maar gebeurde wel) bij wegrijden verkeerslicht.
De sportstoelen zitten als gegoten en zijn dermate instelbaar dat een heerlijke ontspannen zithouding te realiseren is.
Het weggedrag is sportief zonder niersteenvergruizende gevolgen. Maar het is wel persoonlijk, ik hou van een stevige auto. Als je een Citroën gewend ben kan ik me voorstellen dat het allemaal wat stugjes aanvoelt.
De tractie van de auto is behoorlijk goed (achter 255). Met alle hulpmiddelen uit is op het droge vanuit stilstand nagenoeg geen wielspin te forceren, ik vind dat best opmerkelijk (gezien het vermogen). Dat komt het bochtenwerk natuurlijk weer ten goede.
Over het vermogen kan ik alleen maar lyrisch zijn. Bij 160 km/h volgas geven heeft een enorme versnelling tot gevolg. Echt ongekend hoe hard dat gaat, dat was dus heerlijk op de mooie delen van de Autobahn. Uiteindelijk stopt het bij 270 km/h, maar dan is de auto wel wat licht aan de voorzijde. Dus dat zal je in de praktijk niet lang vol (willen) houden. Een mooie cruisesnelheid (hoge snelheid dan) is 220 km/h, dan voelt de auto het best en presteert het niet op de toppen van zijn kunnen.
UITRUSTING
Zoals gezegd is deze auto behoorlijk rijk uitgerust. Wat opvalt is het nieuwe Navi en iDrive systeem. De verbetering bij de bak is hier ook evenredig toegenomen. Wat een verschil. Nu kon ik reeds lezen en schrijven (begreep de kritieken wat dat betreft ook niet echt) met het vorige systeem, maar dit doet alles veel sneller (dat was niet zo lastig, een terechte minpunt van de oude iDrive). Het scherm is heerlijk groot en goed indeelbaar met splitscreen.
De geheugenstanden van de stoelen zijn leuk, nu hebben wij beide een eigen sleutel en wanneer bestuurder instapt met zijn/haar sleutel staan de buitenspiegels, stoelen, ventilatie en muziek direct goed. Erg grappig, maar niet meer dan dat.
Standkachel zou ik zelf nooit hebben gekozen, maar in de winter hoop ik er een hoop plezier aan te beleven. Wel kan er dankzij de standkachel geen BMW Performance tuningkit op. Omdat er dan een extra koelingunit bij komt op de plek van de standkachel schijnt het niet mogelijk te zijn (info zelfs bij BMW AG ingewonnen door verkoper).
Pijnlijk afscheid
- 33.500 km
Lang niet actief op AW geweest Mede vanwege de vaak onzinnige reacties van de fanboys. Daardoor ook deze revieuw uit het oog verloren.
Ondanks het nu bijna april 2013 is de ervaring gestopt op 14 juli 2012. De dag dat de auto gestolen is en niet meer terug gevonden.
Wat ik wel kan zeggen over de auto is dat het oprecht een geweldenaar is. In alle opzichten. De 3.0 liter turbo benzine motor is heerlijk om mee te rijden. Dat kan ontspannen, maar je kan ook echt de bully uithangen. In een rechte lijn doet deze niet veel onder voor een M3. Klein beetje het idee hoe snel deze auto kan gaan.
Ik heb de auto dagelijks gereden en dan rij ik altijd rustig. Ben ook een keer met gelijkgezinden de Eifel ingedoken en daar serieus gas gegeven. Moeiteloos gaat dat. DTC één standje uit, dus beperkt uitbreken mogelijk, en de bochten aanvallen. Gelukkig met allemaal volwassenen op pad (7 auto's) dus niet als een hooligan de goede naam van BMW beschadigd. Maar wat een plezier gehad, echt onvoorstelbaar.
Helaas is deze niet meer. Ik heb me vervolgens op de E30's gestort. Ben gaan racen (deed ik al), heb een E30 cabrio gekocht, een iX Touring en LPG. Langzaam weer auto's de markt op aan het zetten om een M3 E30 te kopen. Mijn jongensdroom.
Maar als je op zoek bent naar een ingetogen sedan met sportwagen ambities, dan is dit de ideale auto. Zeker met DCT bak.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 3-serie Touring 318i Business Line LEER CRUISE STOELVERWARMING 17"LMV NAP PDC CLIMA
- 2008
- 241.701 km

BMW 3-serie Cabrio 335i High Executive
- 2011
- 92.286 km

BMW 335i F30 Sedan Executive | 306 pk | Automaat | NL auto | 18 inch | Xenon | Cruise control | Stoelverwarming | Leer | Navi | Bluetooth | PDC | Sportstuur | ➡️
- 2012
- 171.030 km