BMW 335i Gran Turismo High Executive (2013)

autoreview

BMW 335i Gran Turismo High Executive (2013)

Signalement

Uitvoering335i Gran Turismo High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf68.500 km
KM-stand laatst77.400 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onbekend maakt onbemind?

  • 77.400 km

Nooit gedacht dat ik in een 3GT zou belanden. Ik lees dat ze vandaag de productie ervan zijn gestopt.

Al veel verschillende auto’s gereden, zowel lease als privé, maar toch altijd wel een voorliefde voor BMW en anno 2020 met al het EV geweld, ben ik nog altijd gek van een mooie benzine 6 cilinder en dan is de 3 liter 6 in lijn in de vorm van een .35i of .40i voor mij echt het summum.

Mijn vorige auto was een 2017 Audi A4 avant 2.0 TFSi en eerlijk is eerlijk, dat was een fijne auto. Maar zo saai! Er kwam gezinsuitbreidingen en dus maxi cosi’s op de achterbank (wat vreet dat een ruimte), in combinatie met mijn 2.00 meter, maakte dat de A4 eruit ging want achterin veel te klein.

Inmiddels ook dichter bij huis gaan werken en dus veel minder kilometers per jaar. Had de keuze vanuit mijn werkgever voor een lease auto of een maandelijkse autovergoeding en heb voor dat laatste gekozen in combinatie met de aanschaf van een privé auto.

Wilde persé een 6 cilinder benzine, heel veel ruimte op de achterbank en uiteraard gebonden aan een budget. Maandenlang alle auto sites bekeken en werd er, als autofanaat, helemaal gek van. Zoals gezegd ben ik een absolute fan van de BMW 6 in lijn en ik heb toen met mezelf afgesproken dat ik een auto om een .35i blok heen ging kiezen om de keuze makkelijker te maken. Mijn vrouw was inmiddels helemaal gek geworden van mijn auto gelul en wilde gewoon asap een gezinsauto.

Koppie koel gehouden en wat door gespaard en serieus gaan kijken naar een 535i touring uit 2011/2012. Één gevonden bij een dealer en met gezin gaan kijken, spannend en leuk! Ging zitten, stoel in achterste stand om mijn lange benen kwijt te kunnen en oeps....kon mijn zoontje met geen mogelijkheid meer achter mij zitten met kinderstoel. Wat een teleurstelling. De 2013 3 serie touring had ik al eerder gereden en ook veel te krap op achterbank. Ging het dus niet worden. De verkoper snapte mijn issue en zei als u nou beenruimte zoekt achterin, grote kofferbak en veel ruimte voor uw lange benen, probeer die dan eens? Hij wees een 3 GT aan...ik kende hem en vond dat zo’n lelijk hok. Toch maar even gekeken en man, wat een ruimte! Ik kon riant achter mijzelf zitten en de kinderstoelen gingen er makkelijk achter en nog ruimte over en zat voorin als een vorst. De verlengde wielbasis t.o.v. de normale 3 serie maakt echt veel verschil. Ook grote kofferbak was top.

Vol gemengde gevoelens naar huis want vind de 5 touring echt mooi, maar te weinig beenruimte dus en vond/vind de 3 GT echt een suf lelijk model. Tja... Na wat nachtjes slapen toch maar de ratio laten overheersen en besloten op zoek te gaan naar een 3GT, family first. Voor de goede orde nog eens proef gereden in een 328i, niet verkeerd, maar wat een gemis aan beleving met die 4 cilinder. Een 335i GT moest het gaan worden! Zoeken zoeken zoeken en na maanden eindelijk bij een particulier in BE een mooie zwarte high executive equivalent gevonden uit eind 2013 met relatief weinig km’s en werkelijk in top staat en goed onderhouden. Afijn, die staat nu voor de deur :-) Heb andere 18 inch velgen onder de auto gezet en heb er een setje andere speakers in laten zetten (Gladen boxmore) en een versterker erbij.

De looks van het 3GT model blijven niet mijn smaak alhoewel ik er aan gewend ben inmiddels. Met name die rare kont blijft een dingetje. Maar van voren is het een mooie auto en lijkt op de gewone 3 serie en zelfs 4 serie. De auto zit goed in de opties, zoals gezegd vergelijkbaar met high executive en o.a. panorama dak en alle luxe en comfort wat je zoekt.

De ruimte is werkelijk geweldig, het is nog net geen Skoda Superb op de achterbank maar het scheelt niet veel. Ik weet zeker dat veel mensen dit niet weten qua ruimte aanbod bij dit model en de auto direct overslaan vanwege de looks. Mijn dochter van 0.5 jaar slokt veel ruimte op met maxi cosi achterstevoren en het past makkelijk. Mijn zoontje van 4.5 jaar kan zwemmen achterin, top. Kofferbak ook groot zat. En ik zit heerlijk voorin en hoef mijn stoel niet naar voren te zetten, dat was in mijn A4 wel anders.

Maar goed, allemaal leuk en aardig... Het N55 blok, 3 liter, turbo’tje, 6 in lijn, 306 pk met de ZF 8 traps automaat is natuurlijk waar het mij echt om gaat, wat een heerlijk blok! Prima hoor al die Tesla’s, E-trons etc etc, maar ik vind er niets aan. Elke dag als ik mijn 335i start en even die verhoogde toerental cyclus heb met die sound, dan start de dag met een een smile. Zodra het blok warm is helemaal genieten, heerlijk rustig cruisen of vol op het gas met de (vind ik) mooiste motor sound ooit. De auto is zwaar, maar nog altijd lekker rap, genieten.

De 3 serie touring rijdt wat verfijnder, wat strakker en de zit is wat lager bij de weg. De 3GT is echt wat comfortabeler en de zit is ook wat hoger. Zoals mijn vrienden zeggen, een ouwe lullen bak, ik snap die ouwe lullen inmiddels wel :-) Zeker na het gestuiter van een A4 s-line is dit gewoon veel fijner voor mij persoonlijk.

Zolang ik nog kleine kindjes heb vind ik het echt een hele fijne auto in combinatie met deze motor, zeker ondergewaardeerd. Ik moest er niets van hebben, maar soms moet je een open mind houden, en voila. De komende paar jaar blijft dit mijn auto, maar de plannen voor een volgende zijn er al: mijn vrouw in een gezinshok zien te krijgen en dan zelf mijn droomauto gaan rijden (handgeschakelde 2018 M140i). Je moet wat te dromen houden....

To be continued!

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens