BMW 330d Executive (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 330d Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 66.000 km |
KM-stand laatst | 203.000 km |
ERVARINGEN
- 150.000 km
Ik heb deze auto in oktober 2006 gekocht in verband met het aflopen van het leasecontract van mijn Volkswagen Golf IV 1.4 16v Comfortline. Ik stond voor de keuze weer een Volkswagen Golf uit de lease ’poule’ of een eigen auto gaan rijden met een reiskostenvergoeding en ik heb gekozen voor het laatste. Aangezien ik ca. 35.000 km per jaar rij viel mijn keuze al snel op een diesel, maar ik wilde ook meteen een wat pittigere auto. Deze combinatie bracht me al snel bij BMW omdat ik dat gewoon altijd al een heel stoer type auto heb gevonden. Alleen vrij prijzig natuurlijk, dus vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar een 2e hands van ca. 3 a 4 jaar oud. Ik ben me toen eens gaan verdiepen in de modelwijzgingen en kwam erachter dat een model van net na de facelift van 2001 (gunstig bij latere doorverkoop) het meest ideale zou zijn. Na in eerste instantie alleen rondgekeken te hebben voor een 320d viel mijn oog op een 330d uit 2002 die slechts 66.000 km had gemaakt en relatief goedkoop was vergeleken met de richtprijzen uit de ANWB-koerslijst. Na een controle m.b.v. de Nationale Autopas + telefonisch contact met het garagebedrijf waar hij werd onderhouden (het bleek een leaseauto te zijn geweest van Leaseplan) ben ik tot koop overgegaan.
Inmiddels heb ik de auto nu bijna 5 maanden in mijn bezit en ik moet zeggen dat ik iedere dag nog steeds met een grote glimlach in mijn auto stap. Iedere 1,5 uur die ik dagelijks in deze auto zit voor mijn woon-werk verkeer is gewoonweg puur rijgenot. De wegligging is heerlijk, de motor is geweldig (van een 1.4 16v 75 pk naar een 3.0 6-cilinder 184 pk motor is echt een compleet andere sensatie!) en vooral het brandstofverbruik is me ook enorm meegevallen. Ik moet zeggen dat ik danwel ca. 90% van mijn route op de snelweg zit, maar toch heb ik de afgelopen maanden steeds tussen de 1:16 en de 1:17 kunnen rijden en dat voor een 3 liter motor! Wat wel een beetje jammer is, is dat de 1e en 2e versnelling zo kort zijn waardoor je bij een eventuele stoplichtsprint niet altijd even snel weg bent, maar als je dan eenmaal in zijn 3e versnelling en hoger zit en die bijna 400 nm koppel er echt aan begint te sleuren, zijn er maar weinig medeweggebruiker die in zijn kielzog kunnen blijven. Ik ben tot nu toe nog niet harder gegaan dan 180 km/uur, maar ben zeker van plan om binnenkort een richting Duitsland te gaan om te zien wat deze auto echt in huis heeft ...
***Update 88.000 km***
Inmiddels zitten er nieuwe velgen en banden onder de auto, maar de auto is hierdoor wel wat minder zuinig gaan lopen ca. 1:15 a 1:16. Inmiddels ook een keer de 200 km/uur aangetikt ergens in Frankrijk en de auto hield zich prima qua trillingen/geluid e.d. en ook qua gas had ik nog behoorlijk wat over. Toch binnenkort die rit naar Duitsland nog maar eens maken dan!
Voor de rest nog steeds volop rijplezier en voorlopig geen plannen om een andere auto aan te schaffen ....en al zeker geen ander merk!
***Update 127.000 km***
Nog steeds zeer tevreden over de auto. De combinatie "power" en zuinigheid (verbruik nog steeds tussen de 1:15 en 1:17) hebben me doen besluiten deze auto nog wel door te blijven tot tegen de 200.000 km (nog ca. twee jaar). Daarom nog wel even twee zaken verbeterd aan de auto: twee maanden terug de oranje knipperlichten laten vervangen door heldere (oranje knippers zag er toch wel erg jaren '90 uit) en verder ook nog een bluetooth carkit (Parrot MK6100) in laten bouwen omdat ik anders geen mp3's kon afspelen in mijn auto.
***Update 137.000 km***
Aangezien het 'nieuwe' inmiddels toch van de auto is zit ik eraan te denken om mijn auto te laten chiptunen. Van 184 pk/390 Nm naar 220 pk/510 Nm is mogelijk, maar ben toch ook wel weer bang dat ik dan roofbouw ga plegen op de turbo en dat het echt zo'n roetbak gaat worden. Ik ben er nog niet helemaal uit ...
***Update 150.000 km***
Chiptunen is er nog niet van gekomen. Zit wel al met een schuin oog te kijken naar een opvolger, eventueel een E60 530d die standaard al 218 pk heeft. Een en ander is ook een beetje afhankelijk van mijn werk. Mogelijk dat ik in de loop van het jaar dichter bij huis ga werken, dus dan zou diesel wellicht overbodig gaan worden. We zullen zien ...Voorlopig nog even genieten van deze heerlijke snelwegauto!
PROBLEMEN
- 203.000 km
66.000 km (okt 2006)
Bij aflevering door de dealer een grote onderhoudsbeurt gehad.
82.000 km (april 2007)
In verband met aflopen BOVAG-garantie een check laten doen bij een kennis van me die als automonteur werkt bij Volkswagen. De winterbanden die eronder zaten bleken helemaal versleten te zijn en het alarmsysteemcertificaat was verlopen. Dit laatste meteen even laten verlengen.
87.000 km (mei 2007)
Nieuwe zomerbanden gekocht en meteen ook nieuwe LM-velgen omdat hier behoorlijk wat stoeprandschade aan zat, waar ik me al een tijdje behoorlijk aan ergerde. Ben wel voor immitatievelgen gegaan en een B-merk band vanwege de kosten. En ook gewoon om eens te kijken of je dat kwaliteitsverschil nou merkt. Totale kosten € 715,-.
88.000 km (mei 2007)
Er hangt een nare lucht in de auto bij warm weer. Airco laten reinigen bij KWIK-FIT en meteen ook even wat steenslag op de ruit laten verwijderen. Kosten € 30,-. Nare lucht is nu wel minder, maar nog steeds niet helemaal weg.
99.000 km (aug 2007)
Een inspectie II bij de BMW-dealer laten doen. Twijfelde eerst tussen onderhoud bij een BMW-specialist of BMW-dealer, maar toch maar voor de laatste gekozen omdat me dat t.z.t. bij verkoop van de auto hopelijk wat meer inruil/verkoopwaarde oplevert.
Naast de standaard inspectie II waren ook de volgende ’extra’ werkzaamheden noodzakeljk:
- remblokken achter vervangen
- remvloeistof ververst
- brandstoffilter vervangen
- ontluchtingseenheid vervangen + airco reinigen (vanwege de nare lucht)
Totale kosten € 915,-
De nare lucht is helaas nog steeds niet weg, begin een beetje te vrezen dat er toch iets met de bekleding is gebeurd bij de vorige eigenaar, heel irritant!
Volgens de dealer mist er alleen wel nog een soort van ’plaat’ onder de auto. Die hadden ze niet op voooraad dus die zou ik er later eventueel nog onder kunnen laten zetten. Zal ik waarschijnlijk zijn kwijtgeraakt toen ik 1 keer iets te hard een drempel passeerde (kan ik me nog herinneren).
Oh ja, er zat ook een soort kraakje in het stuurhuis die de dealer zou verhelpen, maar dit hoor ik nog steeds (al is het wel een stuk minder nu).
Al met al de afgelopen 10 maanden ca. € 1700,- uitgegeven aan de auto, dus zeker geen goedkope kostganger, maar dat is nu eenmaal zo als je BMW wil rijden.
Op naar de volgende olie-service over ca. 25.000 km ...
127.000 km (juni 2008)
Weer bijna 30.000 plezierige km’s verder en geen noemenswaardige problemen tegengekomen. In mei een olie-service laten uitvoeren. Ditmaal bij een BMW-specialist omdat ik de auto verwacht nog wel tot de 200.000 km te blijven rijden, waardoor de meerwaarde van de BMW-dealer stempels wat minder belangrijk is. Naast de standaard ’oliewerkzaamheden’ mijn interieurfilter laten vervangen (nog steeds af en toe een nare lucht in de auto) en de ruitenwisserbladen. Voor € 270,- was ik klaar.
Wel heb ik momenteel een probleem met mijn xenon-verlichting. De rechtervoorlamp doet het af en toe (ca. 1x per week niet). Na een paar keer aan/uit zetten doet hij het steeds gewoon weer. Dit besproken met de BMW-specialist, maar die gaf aan dat het lastig is vast te stellen waar het aan ligt. Kunnen drie 3 dingen (lamp of regelunit of ?) zijn die proefondervindelijk moeten worden vastgesteld. Ingeval het de lamp is en deze vervangen dient te worden, dan zou de andere lamp eigenlijk ook meteen vervangen moeten worden omdat er anders (duidelijk) verschil zou kunnen zijn in kleur verlichting. Kan al met al een aardig dure reparatie worden. Deze stel ik daarom nog even uit tot de APK die ik in oktober weer heb.
137.000 km (oktober 2008)
Deze maand de verplichte APK gehad. Omdat ik geen gekke dingen verwachtte dit keer maar eens bij een universele garage laten uitvoeren. Er bleken uiteindelijk toch 2 remblokken versleten te zijn en die meteen maar even laten vervangen. Totale kosten €179,-. De Xenon verlichting hapert nog steeds af en toe, maar minder vaak lijkt het -> 1x per maand. Hier laat ik dus nog even niets aan doen.
Volgende beurt (inspectie I) zal bij ongeveer 150.000 km zijn ...
150.000 km (maart 2009)
Inmiddels weer een onderhoudsbeurt verder. Ditmaal gewoon bij een Bovag garage en het is een "grote beurt" geworden. Had de laatste tijd wat last van een trillend stuur bij het remmen, dus vreesde remschijven + blokken te moeten vervangen, maar dat bleek gelukkig niet nodig want met het uitlijnen van 2 wielen waren de klachten weg. Verder nog wat ruitenwisserbladen vervangen en jaarlijkse SCM keuring laten uitvoeren wat de totale kosten op € 622,- bracht. Verder trouwens geen problemen meer gehad met de haperende xenon verlichting dus het probleem is blijkbaar vanzelf opgelost. Zo mag het vaker gaan! :-)
168.000 km (okt 2009)
Het was weer tijd voor een APK-tje en wat andere kleine klusjes (nieuwe ruitenwisserbladen + zijknipperlichten). Viel helaas een beetje tegen want mijn banden bleken alle 4 vervangen te moeten worden om door de APK te kunnen komen (banden voor 'gecupt' en achter versleten), maar zat er ook wel een keer aan te komen aangezien ik mijn vorige set banden er al 80.000 km (!)onder had zitten. Heb er nu een setje Dunlop Sportmax XL 225/45/R17 onder laten leggen. Al met al inclusief uitlijnen e.d. toch weer € 900,-armer. Over een maand of 3 staat er weer een olie-service in de planning.
179.000 km (feb 2010)
Niet zo heel veel nieuws te melden. Alleen even een olie-service laten doen bij een Bovag-garage + laten uitlijnen. Kosten € 350,-.
Het uitlijnen was nodig omdat de banden die er nu pas 11.000 km onder liggen alweer behoorlijk aan het slijten zijn aan de binnenkant. Hopelijk heeft het geholpen, maar misschien ook dat er toch iets niet helemaal jofel is met de ophanging. Dat staat namelijk als algemeen 'kwaaltje' bekend bij de BMW E46, zeker bij de wat hogere km-standen. Volgens de garage hoeft er nog niet accuut iets vervangen te worden, maar beginnen schokbrekers/draagarmen/draagarmrubbers nu toch serieus te slijten en een beetje te lekken. Ik denk dat ik bij de volgende beurt (over ca. 25.000 km) wel wat van deze zaken moet gaan laten vervangen, maar dat is op zich wel redelijk normaal natuurlijk als je richting de 2 ton gaat en deze nog nooit zijn vervangen.
199.000 km (aug 2010)
Ineens last van een trillend stuur. Ik dacht meteen aan problemen met de ophanging, maar dat bleek toch niet het geval, namelijk een vastzittende remklauw aan de voorkant die vervangen moesten worden. Aangezien de remschijven voor nog nooit vervangen waren en dus al 199.000 km mee gingen en de blokken er ook al 60.000 km op zaten, deze ook maar laten vervangen. De auto remt nu weer perfect en alle trillingen zijn weg. Totale kosten bij de BMW specialist toch € 685,-, viel me niet mee. Vanwege wat onzekerheid over mijn werk (wellicht dichter bij huis werken en diesel niet meer rendabel), heb ik besloten toch nog maar een half jaartje door te rijden met deze auto. Op zich geen straf want het is en blijft een heerlijke auto, maar ik denk dat de onderhoudskosten de komende tijd de steeds lager wordende afschrijving toch wel een beetje zullen gaan inhalen (dus eigenlijk wel het goede moment om de auto in te ruilen).
203.000 km (okt 2010)
Nou de kogel is door de kerk. Ik heb inmiddels een andere auto. Het is een 535d sedan High Executive M-uitvoering geworden en een waardige opvolger dus. Ik zal ook van deze auto een review gaan bijhouden zodra ik er enige duizenden kilometers mee gereden heb.
De 330d staat momenteel in de verkoop. Op de valreep heb ik nog wel even een APK laten doen, 2 nieuwe achterbanden laten plaatsen en hem een klein onderhoudsbeurtje gegeven, zodat hij weer tip top is voor de volgend eigenaar. Kosten € 620,- bij een Bovag Garage.
Eindoordeel is dat dit gewoon een superbetrouwbare auto is gebleken. Ik heb er in 4 jaar tijd ca. 137.000 km mee gereden en eigenlijk alleen normaal onderhoud gehad (oliebeurten + banden + remmen). Totale onderhoudskosten zijn ca. € 1.200,- per jaar gebleken, maar dat kwam vooral door de onderhoudsintervallen van 25.000 km die ik steeds heb aangehouden.
Moet eerlijk zeggen dat het me behoorlijk aan mijn hart gaat deze wagen weg te doen, maar de 'uitstraling' van de opvolger maakt het er gelukkig wat makkelijker op. Ik hoop in ieder geval ik dat de wagen verder nog een fijne herfst en winter van zijn leven zal hebben bij een andere BMW liefhebber.
EINDE REVIEW.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.