BMW 330d (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 330d |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 108.500 km |
KM-stand laatst | 261.000 km |
- 108.500 km
Eind 2008 de stoute schoenen aangetrokken en naar Duitsland gereisd om een 330D E46 te kopen. Ik had al een paar maanden naar de www.mobile.de gekeken om een mooie en betaalbare 330 te zoeken. De auto die ik gekocht heb, stond al een tijdje te koop maar ik vond hem te duur. Iedere week werd hij echter 1000 euro goedkoper. Na een paar weken heb ik toegeslagen en ben ik een proefrit gaan maken. Voordat ik was ingestapt had ik hem natuurlijk al gekocht. Ik was helemaal verliefd op die auto. De volgende week met de trein naar frankfurt gegaan en een feestje gebouwd en de volgende dag de auto opgehaald. De auto werd geleverd met een jaar garantie. (europlus garantie)
De auto rijdt geweldig. Het maakt niet uit in welke versnelling je zit, hij trekt altijd. De wegligging is ook fenomenaal! Het klinkt vreemd maar het is iedere keer weer een feest om in mijn auto te stappen en ermee te rijden. Als het moet, rijd je vrijwel iedereen zoek. Hij verbruikt gemiddeld 1 op 15 en dat vind ik best wel goed.
Helemaal vrij van problemen is de auto niet geweest. Een paar maanden na de aanschaf werd het winter en de auto wilde niet aanslaan als het kouder dan 0 graden was. De auto is gereset bij de dealer en ik heb de hele winter geen last meer gehad. Het heeft ook niet meer gevroren die winter.
De volgende winter was het weer raak. Precies dezelfde klachten. Nadat de auto was uitgelezen, bleek dat er te weinig druk was op de common rail brug en dat de gloeispiralen het niet meer zo goed deden. Ik had eerst de spiralen vervangen en hoopte dat daarmee het probleem over was. Hij heeft het ook een weekje goed gedaan maar toen sloeg het lot weer toe. Toen ook maar de dieselpomp vervangen. Sindsdien rijdt hij weer zoals het moet. Tijdens onderhoudsbeurt heb ik nog een zoemende airco laten maken en ophangrubbers laten vervangen.
Datum omschrijving prijs kilometerstand
28-03-2009 ruitenwissers 37.50 121633
22-06-2009 banden 486.40 125700
15-08-2009 remvloeistof 72.47 134658
09-10-2009 airco 313.10 137239
09-10-2009 olieservice 273.64 137239
09-10-2009 ophangrubbers 261.05 137239
09-10-2009 apk 86.74 137239
28-12-2009 gloeibougies 351.91 140772
23-01-2010 dieselpomp 573.53 142679
25-09-2010 apk 41.00 159747
foto's toegevoegd
- 162.000 km
Even een reactie op de reacties
De auto is uitgerust met 204 pk motor. (de 231-pk versie kwam met het vernieuwde model, de huidige 330 D heeft 245 pk). Verder zitten er niet zoveel toeters en bellen op. Het ging mij om de motor. Hij heeft climate control, de Harman Kardon speakerset en cruise control met bediening aan het stuur. Parc distance control en een automatisch dimmende binnenspiegel. Meer heb ik niet nodig.
2500 aan onderhoud is inderdaad een fors bedrag en meer dan ik had gehoopt. Echter, ik heb er inmiddels 54000km mee gereden (niet 38000). Ik heb de auto gekocht toen er niet veel profiel op de banden zat. Ik wist dat ik snel de banden moest gaan vervangen. De airco, dieselpomp en gloeispiralen was onvoorzien. Die nemen de helft van de onderhoudskosten voor hun rekening. Als de auto het gewoon blijft doen, valt het dus wel mee. Binnenkort krijgt ie weer een beurt en dan zullen de remblokken vervangen moeten worden.
Europlus is een verzekering tegen kapot gaan van niet-slijtagegevoelige onderdelen. Als je panne hebt, laat je je auto maken bij een bmw-dealer. De rekening declareer je vervolgens bij de europlus-instantie. Ik heb er helaas geen gebruik van kunnen maken omdat toen de problemen begonnen de auto meer dan een jaar in mijn bezit was. De vergoeding is volledig tenzij de auto meer dan 100000km heeft gereden. Dan krijg je een percentage vergoed en naarmate de auto meer heeft gereden zal de vergoeding afnemen. Prima regeling. Het kost dacht ik bijna 500 euro.
ONDERHOUDSBEURT
- 170.000 km
Mijn BMW heeft een onderhoudsbeurt gekregen. Er waren geen bijzonderheden. Nog wel ruitenwissers laten verwisselen want ze schraapten over de ruit. Ook is de remvloeistof vervangen. De prijs bedroeg € 535 en daar kan ik mee leven. Een maand eerder heb ik de remblokken achter laten vervangen. Die had ik op internet gekocht en een bevriende monteur heeft ze gemonteerd. Ik was voor € 60 kaar. De auto rijdt nog steeds fantastisch en ik ben er nog steeds helemaal gek op! Gemiddeld heb ik de afgelopen 61500 km 1 op 14,9 gereden. Het kan zuiniger maar dan kan je net zo goed in een prius gaan rijden. Gezien mijn forse rijstijl vind ik het nog een heel nette waarde.
Kleine beurt
- 200.000 km
Er valt niet veel te zeggen. Auto heeft kleine beurt gehad bij de dealer en hij kan er weer 30000 km tegenaan!
In eerdere verslagen is te lezen dat mijn auto niet wilde aanslaan in de winter. Na een aantal dure reparaties bleek het euvel nog steeds niet verholpen te zijn. Ik had altijd al het idee dat het een electrisch probleempje was. Na wat gezoek op het internet zag ik een verslag van een andere 330D-eigenaar die dezefde klacht heeft. Een relais op de opvoerpomp bleek in dat geval defect te zijn. De dealer heeft dit relais vervangen en het kostte me toch wel bijna € 47... Als ze dat nu gelijk gedaan hadden, had ik me € 1000 kunnen besparen. Maar goed, de komende winter zal blijken of het echt een defect relais was dat de problemen veroorzaakte. De monteur zei nog dat het achteraf ingebouwde alarm ook een boosdoener zou kunnen zijn. Klinkt ook wel logisch maar voorlopig heb ik goede hoop dat het probleem verholpen is.
Ik heb nog naar een nieuwere 330D gekeken maar als mijn auto het gewoon goed blijft doen, blijf ik er lekker in rijden. Het is en blijft een superauto!
APK
- 210.000 km
APK uitgevoerd en niets aan de hand! Lekker doorhobbelen dus. Gemiddeld verbruik afgelopen 101.500 kilometer -> 1 : 15.
auto verkocht :(
- 261.000 km
Ik heb mijn bolide verkocht. Met pijn in het hart heb ik afscheid van deze fantastische auto moeten nemen. Ik heb geen seconde aan de auto moeten wennen toen ik er voor het eerst in reed. Ik heb een nieuwe 330D gezien en ik vond dat het tijd werd om een andere te kopen. Van die nieuwe zal ik ook een review maken.
Ik begrijp echt niet dat er mensen zijn die iedere drie jaar een nieuwe suffe focus kopen terwijl er dit soort heerlijke tweedehands bolides op de markt te koop zijn (en dat is maar goed ook :) ) .
Nog even wat statistieken van de auto :
Km aanschaf 108500
km verkoop 261000
Gereden 153500
gekocht oktober 2008
verkocht november 2014
totale kosten : afschrijving, onderhoud, wegenbelasting, verzekering, diesel :
€ 56.738.
Kosten per kilometer : ongeveer 36 cent.
Ik ben benieuwd met welke nieuwe auto je voor 36 cent per kilometer 25000 kilometer per jaar kan rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.