BMW 330Ci Cabrio Executive (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 330Ci Cabrio Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 110.000 km |
KM-stand laatst | 116.000 km |
BMW 330ci Cabriolet Executive Facelift
- 116.000 km
**UPDATE**
Auto is verkocht. Daar is een E46 320i sedan met 46.xxx KM op teller voor terug gekomen.
Gewoonweg praktischer, Ietwat zuiniger (stad plus snelweg verbruik 1 op 11).
Hallo,
**E46**
Dit is niet mijn huidige auto, dat is de BMW 318is Coupe M44
(zie review).
Dit is de auto van mijn moeder.
Maar ik rijdt er vaak genoeg in, vandaar mijn review.
**DE OVERSTAP**
De overstap tussen mijn auto en de 330ci valt reuze mee.
de 330ci is snel, maar ik vond de overstap van mijn 316i
naar de 318is wat heviger.
Wel voel je de gigantische verschillen tussen een 4 cilinder
en een 6 in lijn.
**SUPER?***
Eerlijk gezegd als fervent BMW fan.
Super? Mwa Mwa..!
**WATSKEBURT**
De auto is te zwaar voor sportief bochtenwerk.
Veel onderstuur, voor de leken; bij insturen in een bocht
glijd de auto rechtdoor ipv die richting te gaan waar je instuurt.
Moet wel aangeven dat dit alleen bij nat weer gebeurd of als ik erg push in droog weer.
En dan zitten er nog Pirelli's onder.
**COMFORT**
De auto heeft een van fabriek af M onderstel en dan nog
extra verstevigd met een soort van X brace omdat het een dak mist.
De rit is zeer stevig en comfortabel en heeft weinig
bodyroll in de bochten.
De 6 in lijn motor is supersoepel.
Naar mijn mening mis je een beetje gevoel in de motor. Want als je aan het cruisen bent, is de motor nagenoeg geruisloos. Opzich een pluspunt als je daarvan houdt. Naar mijn mening mag het iets feller.
**BLOEDJESNEL**
De auto is gigantisch snel.
Trekt op als een beest en begrenst op 250KM per uur.
Je voelt dat de auto sneller kan dan dat.
Maar de auto had sneller gekund als de automaatbak goed genoeg was. (zie hieronder)
Er is zijn maar weinig auto's die sneller gaan!
**AUTOMAAT**
Als je geen schakelaar bent, niet sportief rijdt en het je niet boeit
dat de auto zuipt.
Dan is een automaatbak perfect voor jou.
Voor mij niet zo zeer dus.
De automaakbak heeft MAAR 5 versnellingen
(voor de prijs van de auto verwacht ik een 6 bak)
Trekt goed op omhoog, maar schakelt langzaam terug.
Schakelt niet terug wanneer je het wilt zoals met een schakelbak.
Daarvoor is de optie Tiptronic. Aanwezig in de auto.
Maar niet praktisch voor mij aangezien ik constant vergeet
in welke versnelling ik zit.
Wel een aanduiding voor op het dashboard, maar als ik ga kijken,
dan ga ik constant kijken en dat is slecht voor de verkeersveiligheid.
Al met al wel een sterke automaakbak maar het is gewoonweg langzaam vooral ivm met de nieuwe DSG bakken van deze tijd.
Het klinkt zo leuk:
een zelf lerende automaatbak...
Je hebt er niet veel aan.
Als de 1e eigenaar de auto heel rustig heeft gereden.
Dan schakelt ie voor de rest van zijn leven ook zo.
Langzaam dus.
Wel goed voor je verbruik natuurlijk.
Is de 1e eigenaar een doortrekker geweest.
Dan is het een goed snel schakelende automaakbak. (nogmaals niet zo snel als een moderne/DSG automaatbak)
Maarja weer slecht voor het verbruik.
Ik hoor dat je de automaatbak kunt resetten.
Dat wist ik helaas niet, voor men die dit leest een voordeel dus.
**CABRIOOOOO**
Je moet ervan houden. Of je moet net in je midlife crisis (kalend) zitten. (korrel zout mensen)
Het is niet mijn ding.
Auto is er minder solide door.
De auto kraakt gigantisch van binnen met de softtop omhoog,
wat overigens elektrisch is en zeer snel in en uitklapt
en toch nog redelijk ruimte in de kofferbak erdoor.
Overigens met de hardtop erop valt het allemaal mee.
Geen gekraak of windruis. Auto is steviger.
Maar helaas NOG zwaarder dus slecht voor de wegligging en benzine verbruik.
Ik ben zelf best lang (voor een Hindustaan) 1.86cm.
Deze auto is niet bedoeld voor mensen van mijn lengte.
Begrijp mij niet verkeerd. Je zit ruim. Alleen kan je achterin
praktisch niet lekker zitten en je steekt uit als een lantaarnpaal met de kap naar beneden.
(mijn voorhoofd steekt net boven de vooruit uit, dus daar mn mooie haardag)
Vooraan zit je wel heel lekker, goede stoelen etc.
Mja, zit je in je mid life crises dan ben je meestal kaal of kalend, dus boeie! (extra korrel zout)
**ONDERHOUD**
Iedereen kan een bmw kopen, maar onderhouden, daar gaat het om.
Sinds de auto in het bezit van mijn moeder is, is er maar 1 lampje kapot gegaan.
Wel gigantisch duur die Xenon lampen.
Hou wel rekening mee dat BMW onderdelen niet goedkoop zijn.
Wil je alleen al de remschijven verwisselen bij een BMW dealer,
dan ben je 200 euro per schijf kwijt (x 4 = 800 euro ex montage).
Koop liever goede after market brembo of zimmerman schijven.
Liefst geperforeerd of gegraveerd.
Net zo duur, maar beter.
**WERKPAARD/SIERPAARD**
Nooit een slechte start, zowel koud als warm.
De auto heeft mij nog nooit in de steek gelaten.
Het blok gebruikt ook geen druppel olie.
Het blijft een auto met tijdloos uiterlijk.
En een beest in je acteruit-kijk-spiegel.
Elektrisch super solide, geen storingen gehad oid.
**ECO/GROENE GEHALTE**
Die is er niet. Simpel.
Het zuipt gigantisch naar mijn mening.
Mja wat verwacht je met een 3 liter 6 in lijn cabrio
(extra zwaar dus tov een coupe en een sedan)
1 op 11 maximaal op de snelweg met cruisecontrol.
1 op 8 met rustige rijstijl in de stad.
1 op 5 met mijn rechtervoet in de stad.
Gemiddeld dus een 440 tot 480 op een 62 liter tank.
**6 IN LIJN CILINDERS**
Ubergeil, supergeluid bij het doortrappen, superzacht bij cruisen.
**GANGSTAH GEHALTE**
Ja ik ben een buitenlander (Trotse Surinaamse Hindustaan).
En dat ziet de politie ook.
Ben verscheidene keren aangehouden zonder menig reden.
Meest lamme smoes was;
Meneer, wij dachten dat u de weg kwijt was want we zagen
u hier al eerder rond rijden.
(zucht..)
Ja helaas worden dit soort auto's vaker gereden door
Gangstaz, drugsrunners en dealers.
Ergens heb ik begrip/geduld, maar de hardwerkende onder ons delven het spit.
**NB**
Wegenbelasting is ongeveer 76 euro per maand.
Disclaimer:
Hoop hierin niemand te hebben beledigd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.