BMW 328i touring Executive (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 328i touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 206.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Heb deze auto in 22 maart 2007 gekocht bij een particulier.
De BMW is in november 2006 ingevoerd vanuit Duitsland en moest door omstandigheden weg. Een geluk voor mij aangezien ik wel vertrouwen had in een duitse auto.
Alle RDW documentatie zat erbij en dat maakte de keuze alleen maar makkelijker. Tot op heden geen spijt van gehad. De auto rijdt geweldig. Heb eigenlijk nooit aan een BMW gedacht, maar toen mij zwager vlak voor mij een 320i Touring kocht was ik ook verkocht.
Alles werkt aan de auto en ziet er nog geweldig uit. Met alle respect voor mijn vorige auto`s, maar je merkt wel dat je in een auto zit waar je vroeger 100.000 oud hollandse guldens voor moest ophoesten. De elektrische opties (ramen, dak, spiegels) gaan nog zo soepel dat je eerder denkt dat de auto 12dagen oud is ipv 12jaar.
De verstelbare sportstoelen zitten super en in combinatie met de grote armsteun zit je goed voor het nodige rijplezier. Alles wat je nodig hebt zit binnen handbereik mede doordat de middenconsole naar je toe gedraaid staat. Het stuur is lekker dik en ligt goed in de hand. Je kan je arm laten rusten op de armsteun tijdens het schakelen.
De wegligging is super van deze BMW, op de snelweg is het heerlijk rijden, maar snel een bocht nemen gaat hem ook makkelijk af. Je gaat snel te hard met deze auto. Kijk wel uit met de achterwiel aandrijving en glad wegdek. Over de remmen heb ik verder geen klachten.
De 6cilinder motor van BMW is en klinkt geweldig. De 2.8liter loopt soepel en ontwikkeld 193pk, maar die heb je niet eens altijd nodig. Zelfs met snel opschakelen kom je makkelijk met het verkeer mee. Schakelen vereist wel een beetje kracht, maar gaat verder prima. Het verbruik valt mij ontzettend mee, gemiddeld 1 op 10 en ik rijd 70% op de snelweg en 30% in de stad. Het kan denk ik nog zuiniger met meer kilometers op de snelweg ipv de stad en geen al te zware rechtervoet.
Zijn er dan geen minpunten?
- hier en daar rubbers die los zitten
- roest rondom embleem op kofferbak
- kunststof handgrepen binnenportier losgelaten
Al deze kleine dingen heb ik veel gezien bij andere e36 modellen.
Ik probeer over een tijdje te updaten na nog meer kilometers.
1) Update 10-10-2007 235.323km
Nog steeds geen spijt van mijn aankoop! De BMW gaat maar door. In 7maanden zo`n 16.000km gereden en geen enkel probleem gehad. Alle opties op de BMW werken nog steeds naar behoren en ik stap elke keer met plezier in. Mijn vriendin vind rijden in haar Ibiza niet eens leuk meer en de hond heeft zijn plekkie gevonden in de kofferbak.
De kosten vallen mij tot nu toe mee, maar ik heb niks bij de dealer laten maken behalve mijn alarm. Totaal nu zo`n 700 euro besteed aan een grote beurt, 4x nieuwe banden, dakrubber, het alarm en een asbak. Vind ik wel meevallen of laat ik het zo zeggen; ik heb het er voor over. Banden zijn trouwens van TOYO type Proxes CF1. Bevallen net zo goed als de Michelins die ik hiervoor had, maar veel goedkoper.
Gemiddeld verbruik is nog steeds 1 op 10. Lig ik niet wakker van. Zelfs 1 op 13 gereden van Beverwijk naar Brussel. Hoogste actieradius gehaald op een tank van 65liter was 780km.
Binnenkort weer voor een kleine beurt, Airco check en de APK, maar ik heb er vertrouwen in.
Zijn er nieuwe minpunten? Ja zeker;
- weer een rubber los gelaten, nu bij rechterdeur
- bestuurdersstoel aan de linkerkant kapot
- de auto is vrij laag, drempels af en toe een drama en zeker met extra personen
op de achterbank. Ik heb mij laten vertellen dat de 328i standaard verlaagd
is? Hij is zeker weten lager dan andere Touring`s die ik heb zien rijden.
Maar of het standaard is?
- display km stand valt af en toe uit, vaak gezien bij BMW
2) Update 07-05-2008 250.713km
Ik heb de BMW nu 13maanden en bijna 32000km verder. De BMW rijdt nog steeds super en echt elke keer blijft het weer leuk om in te stappen. Gemiddeld verbruik is nog steeds 1 op 10. De TOYO`s bevallen zeer goed kan ik nu wel zeggen, de grip is super om de bocht om te vliegen. Over de remmen had ik eerder geen klachten en die heb ik nu ook niet. Sterker nog, in combinatie met het ABS heeft het mij zelfs gered toen deze sukkel zat te genieten van het landschap. Verder werkt alles nog steeds zoals het hoort.
Wel moest ik met de laatste kleine beurt en APK een wiellager laten vervangen. Totale kosten voor dit alles was 400euro en ditmaal wel bij de BMW dealer laten uitvoeren. Viel mij ook wel weer mee en de BMW werd perfect afgeleverd door de dealer.
Conclusie na 13maanden:
Super auto om in te rijden. Ik moet toegeven dat het niet de goedkoopste is in maandelijkse lasten, maar je krijgt er zoveel plezier voor terug. Hij is eigelijk reteduur, maar geen een keer heeft hij mij laten staan en dat vind ik ook veel waard. Totale kosten aan onderhoud en reparaties zijn ongeveer 1100euro geweest in een jaar. Dat vind een ander misschien veel, maar ik wist het bij de aankoop en daar was de prijs ook naar.
Voorlopig blijft deze auto in mijn bezit en misschien ga ik de BMW nog opleuken met wat accesoires. Maar sowieso sparen voor mijn volgende auto; de BMW 330i Touring
3) Update 30-06-2009 280.126km
Toch nog een stukje schrijven, de 3-serie gaat waarschijnlijk de deur uit. Niet voor een 330i Touring, maar ben op zoek naar een 5-serie Touring. Over 4 weken wordt deze jongen papa dus een grotere auto is gewenst. Niets dan lof over mijn 328i die mij in 2jaar tijd en bijna 80000km nooit heeft laten staan. Zoals altijd netjes op tijd onderhoud uitgevoerd en eenmaal extra moeten betalen voor iets wat ik niet eens meer weet hoe het heet. Was weer 250 euro extra ongeveer. Verder nog iets nadelig te melden; jazeker. De lage instap is nu wel irritant aan het worden, zeker voor je zwangere vriendin geen aanrader. Alles in de kofferbak lijkt steeds meer los te zitten, kan ook door de hond komen. Verder helemaal niets aan de hand gehad en hij gaat dan ook met pijn in mijn hart weg. (al ben ik nog bezig dat de Ibiza van mijn vriendin de deur uit gaat en zij deze gaat rijden, maar ze is nog niet over te halen). Tot de volgende BMW.
PROBLEMEN
Alarm ging constant af om niks. Nagekeken door BWM dealer. Ontzettend veel foutmeldingen en alarm gereset door de dealer, maar helaas niet verholpen. Teruggebracht bij de dealer en daar is de bedrading vervangen en 1 nacht getest. Geen problemen meer en de kosten waren 90euro.
1) Update 10-10-2007 235.323km
Niets bijzonders.
2) Update 07-05-2008 250.713km
Wiellager (225euro)
3) Update 30-06-2009 280.126km
Dat waarvan ik niet meer weet hoe het heet, sorry (250euro)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren