BMW 328i Executive (1999)

BMW 328i Executive (1999)

Uitvoering328i Executive
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2010

Aankoop

De 318i moest plaatsmaken voor een 6 cilinder BMW zoals ik mezelf eerder al beloofd had.
Bij toeval kwam ik deze handgeschakelde 328i Executive tegen met sportinterieur en leren bekleding.
Voelen, ruiken, proeven of 't ding deugt (onderhoudshistorie gechecked)...en gekocht.

Eerst 4 nieuwe banden gekocht. Wat er onder zat was "APK-waardig" maar ook niet meer dan dat. Gelijk laten uitlijnen.
Daar bleek dat er speling zat op één van de fusees. Beide draagarmen voor en het cardanrubber vervangen.
Flink opgepoetst en rijden maar!

Update

Inmiddels in een half jaar ruim 30.000km gereden! Veel meer dan ik voorzien had, maar wel met heel veel plezier.

Ik moest op zeker moment naar Duitsland voor werk...wat vervelend nou! ;-)
Deze 328i gaf geen krimp toen ik 'm opdracht gaf om de grens op te zoeken.
Geheel volgens specificaties haalde hij de beloofde 240km/h en zonder blikken of blozen. Geweldige auto!

Een maand geleden een onderhoudsbeurt gehad. Remblokken achter vervangen en verder geen bijzonderheden...

Bijzonder dat een auto met bijna 3 ton op de teller zo betrekkelijk zorgeloos blijkt te zijn.
Had bij aankoop natuurlijk ook wel gecontroleerd of alle boekjes er bij zaten; keurig alle onderhoud bij de BMW dealer gehad.

Deze 328i heeft blijkbaar een goed leven gehad en dat is aan alles te merken.
Inmiddels ben ik wel weer bijna aan een vers setje banden toe, maar dat hoort er bij.

Wiellagers

Ik had de illusie dat ik met 4 nieuwe Michelin Pilot Sport 3's van een hoop kabaal af zou zijn.
Mis! Het wiellager links achter bleek vervangen te moeten worden.
Inmiddels zit er een nieuwe in en kan ik eindelijk weer genieten van 6 cilinders in lijn met 24 kleppen enzo....;-)

My Review in AutoWeek + geklapte waterslang

In AW 10 die gisteren uitgekomen is (07-03-2012) staat op blz. 55 de papieren versie van mijn review van mijn BMW 328i. Wat leuk om mezelf met mijn ouwe-trouwe "dreamer beemer" terug te zien!

Wel ironisch dat precies op het moment dat de AW van deze week bij de meesten van ons op de mat viel, ik langs de A1 richting Amsterdam stond met een geklapte waterslang!
Ik reed "rustig" (140km/h) op de A1 toen ik opeens een mega grote witte wolk in mijn achteruitkijkspiegel zag! Direct de auto langs de kant en de motor afgezet. Prachtige witte wolken kwamen me tegemoet toen ik de motorkap open deed! Ik dacht nog bij mezelf, o hemel laat niet de koppakking in brokken liggen....
De schade bleef gelukkig beperkt tot de bovenste waterslang (van de radiator het blok in) met een schitterend gat erin.
De ANWB was binnen 10 minuten (!!!) bij me en hebben me naar BMW dealer Jan de Jong in Amersfoort gesleept. De receptionist keek toen ik binnenliep uit het raam, zag mijn auto staan en riep zonder voorkennis "waterslang?". Blijkt een kwaaltje te zijn van E46's. Wist ik ook niet...
De slang was netjes op voorraad en de vriendelijke ANWB-ers (ze waren met z'n tweeen) hebben daar voor de deur het probleem opgelost. Kosten: wel € 25,-!
Complimenten voor de ANWB, heb wel eens 2 uur moeten wachten namelijk.
We (mijn vader en ik) werden overigens bijzonder vriendelijk bij Jan de Jong ontvangen, ondanks dat de ANWB bij hun voor de deur aan mijn auto stond te sleutelen. Heb meteen maar voor een diesel gekeken, maar de €82.000,- die ze voor een 530d Touring van een jaar oud wilde hebben, heb ik helaas effe niet liggen ;-) Uiteindelijk heftig watertandend maar weer op weg gegaan...

Los van mijn waterslag-avontuur ben ik 3 weken geleden 'even' naar Barcelona heen en weer gereden. 3200km zonder enig probleem en ook zonder dat het beest ook maar een druppel olie heeft gebruikt!
Op olieverbruik heb ik 'm overigens nog nooit kunnen betrappen en dan heb ik er toch bijna 60.000km mee gereden!
Over het verbruik ook weer niets te klagen. Heb redelijk stevig doorgereden zonder de politiemachten al te vreselijk te frustreren en kwam op een verbruik van rond de 1:14 uit!
Ik blijf het zeggen: Hoezo goede auto?!

Eerste eigenaar

Aan de hand van het artikel in AW 10 van deze week, meldde zich de eerste eigenaar van mijn auto. Deze bleek ook nog vlak bij me te wonen.
Gisteren ben ik bij hem op bezoek geweest. Met groot enthousiasme werd ik ontvangen!
Hij heeft met een grote grijns op zijn gezicht na jaren weer met de auto gereden.
Zijn vrouw kwam tussen het kinderen van school halen en naar zwemles brengen speciaal even naar huis om de auto te zien! Wat een enthousiasme!
Hij heeft me zelfs een stuk in zijn splinternieuwe Porsche laten rijden...WOW!

Mijn/zijn/onze BMW is van nieuw in 1999 tot 2006 in zijn bezit geweest. Daarna heeft zijn broer de auto overgenomen. Beiden zijn erg zuinig op de auto geweest en dat is nog steeds te merken. Inmiddels heb ik van de broers wat foto's en een kopie van de oorspronkelijke aankoopfactuur gekregen.
De auto heeft voor mij nog één andere eigenaar gehad. Die heeft, zo is gebleken, de oranje knipperlichten geruild voor witte (vind ik persoonlijk mooier). Sinds 30 december 2010 ben ik dus eigenaar.

Goed te weten dat mijn BMW door een liefhebber nieuw gekocht is en jaren lang is gekoesterd. Netjes bij de BMW dealer onderhouden en graag en vaak gepoetst, net zoals ik dat doe.
Dankjullie wel eerste en tweede eigenaars!

3 TON!

..en opeens stond er een 3 met vijf nullen voor mijn neus; 300.000 afgelegde kilometers met mijn BMW 328i.
Een mooie gelegenheid om even te recapituleren.
Ik heb deze BMW nu anderhalf jaar; wat voor bijzonderheden zijn er?
Nou, afgezien van een wiellager en die geklapte waterslang eigenlijk niets! Een paar onderhoudsbeurtjes, remblokjes, setje banden, een draagarmrubber, een beetje het gebruikelijke slijtage geneuzel dus en verder niets! Geen storingen, geen stilvallen, geen gedoe!
Binnenkort weer een beurtje en gaan!

Toch denk ik er over om op enige termijn naar een andere te gaan zoeken. Uiteraard weer een BMW. Een beetje in de richting van een 335i ofzo....

Scheur in chassis en BMW Welt

Ze heeft een onderhoudsbeurt gehad, even over de 3 ton. Links voor is een draagarmrubber niet helemaal fris meer en het gebonk wat ik nog steeds hoor blijkt inmiddels een scheur in het chassis te zijn!
Links boven de ophanging van het cardan zit in het chassis een scheur van zo'n 10cm!
Daar moet dus even een specialist aan te pas komen!

Ik moest recent voor het één of ander in de buurt van München zijn dus heb ik tijd gemaakt om bij BMW langs te gaan.
Helaas kon ik de fabriek niet bezoeken, maar BMW Welt is een hele leuke ervaring voor wie een echte liefhebber is.
Misschien nog leuker is het BMW Museum. Een prachtige collectie van overwegend fabrieksnieuwe BMW's uit alle tijdperken. Er staat een rijtje 3-series, beginnend met een 1602, een E21, E30, E36 en E46, allemaal splinternieuw! Zo van de productielijn het museum in. Heerlijk!
Helemaal beneden staat o.a. de beroemde M635csi race auto, waar op de buitenkant geschilderd is wat er aan de binnenkant te zien is. Ik werd er een beetje hebberig van....
De terugreis vanuit zuid Duitsland was geweldig! Waar het kon heb ik steeds rond de 220km/h gereden en af en toe even naar de top! Wat kan je aan zo'n BMW merken dat ie voor dit soort werk gemaakt is! Pas boven de 235km/h begint ze wat zweverig te worden. Bij kruissnelheden tot 230km/h merk je niet dat je zo hard gaat. Wegligging is helemaal voor elkaar.

Terug in Nederland begon van de week het lampje van de koelvloeistof spontaan te branden! Ding op de brug gezet (heb een schuur met een hefbrug) en op onderzoek gegaan. Bleek de radiator te zijn waar heel langzaam wat koelwater weglekte. Niets wat met een blikje Bars Leaks niet op te lossen was gelukkig.
Nu alleen nog even dat scheurtje oplossen...

324286km

Ik ben weer zo'n 20.000km verder met de 328i. Tijd voor een update.
Het scheurtje in het chassis is inmiddels keurig verholpen.
Heb in de tussentijd ook de radiator vervangen, want die leek inmiddels kroepoek!
Drie series, en zeker die met wat grotere motoren staan er om bekend dat ze draagarmrubbers vreten, zo ook die van mij. Beide rubbers aan de voorzijde heb ik weer vervangen. Ook de rechter draagarm moest er aan geloven: speling op de fusee....
Er begonnen wat geluidjes hoorbaar te worden, dus op zoek gegaan. Het wiellager links voor moest vervangen. Meteen de motorsteun aan de zelfde kant vernieuwd...was hard nodig!
Ze rijd weer helemaal strak, binnenkort de remmen achter een keer vervangen, want die begin ik te horen.

Er moest dus een hoop gebeuren, maar dat mag ook wel met die kilometerstand. Over kosten zeur ik niet; als ik "onderdelen-vervang-vrij" had willen rijden dan had ik maar een nieuwe moeten kopen, toch?

In de tussentijd heb ik er 'per ongeluk' een 325i Cabrio uit 1993 bij gekocht. Ik kon er niks aan doen, het gebeurde gewoon! Knap ding, diamantschwarz, 234.000km gelopen, automaat, elektrische kap, leer...een schatje!

Update

Inmiddels twee jaar en 45.000km verder gaat het nog altijd goed met mijn 328i.
Ze heeft inmiddels weer een onderhoudsbeurt gehad en ze zit rondom in de nieuwe remschijven en blokken.
Ook is inmiddels (weer) het wiellager links achter vervangen.

Ik moest een tijd geleden voor het één of ander vlak bij de Nürburgring zijn en ik kon de verleiding niet weerstaan (heb ik overigens ook geen enkele moeite voor gedaan..);
Ik heb een rondje Nordschleife gereden!
WAANZINNIG!!!!!

Je voelt dan wel gelijk dat zo'n auto niet gemaakt is om serieus mee te racen!
Moet wel zeggen dat het onderstel en banden (Michelin Pilot Sport 3) het prima konden bijbenen (ik reed niet langzaam, zullen we maar zeggen), maar de remmen (die immers net nieuw waren) konden het geweld niet aan.
Met vier ernstig rokende remschijven en een smile van oor tot oor kwam ik de baan af.

Begin dit jaar heb ik een aandrijfas moeten vervangen; verder geen noemenswaardige zaken.
Op naar de 4 ton!

PRIVATE LEASE BMW 3-serie