BMW 328i Executive (1999) #3
autoreview







Signalement
Uitvoering | 328i Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 190.000 km |
KM-stand laatst | 273.000 km |
Een Leven met BMW
- 245.000 km
Een Leven met BMW, met de E46 328i (tot-nu-toe) als favoriet.
De eerste BMW waarin ik zonder rijbewijs als puber mocht rijden was een E30 316i van mijn opa. Het voelde 'apart'. Zeker als je op een zanderig pad (hij woonde nogal landelijk / afgelegen) of in een bocht met kiezelstenen je voet op het gas zette.
De eerste auto die ik na mijn studie (1998) kocht was een BMW 525i uit 1989 met 190K op de teller. Hier heb ik 4 jaar lang ZO VEEL plezier mee beleeft. Op/neer naar Spanje etc. Probleemloos 50K per jaar mee gereden, een echte KM vreter met een kofferbak waar je U tegen zegt. Verbruik ongeveer 1 op 10, 170PK Top 220km/h
Heb in mijn leven diverse proefritten in een Mercedes, Volvo of Lexus gemaakt maar heb tot op heden uiteindelijk NOOIT iets anders dan 6 cylinder BMW's gereden. 'Life is 2short 2drive frontwheel drive'. Met zowel voorwiel als X-drive aangedreven BMW's (auto's) heb ik niets.
De 525i in 2002 verkocht en een E36 325TDS van een Amerikaanse diplomaat gekocht. 130K op de klok en ruim 3 jaar probleemloos 40K per jaar mee gereden. Toen de waterpomp het begaf, deze laten vervangen en de 325TDS verkocht. Verbruik ongeveer 1 op 13, 150 PK Top 215km/h
Op de dag dat de 325TDS werd opgehaald, samen naar Severs in Gouda gereden om de opvolger te begroeten. Een E46 328i Steptronic executive uit de huisselectie met 70K op de teller. Wat een heerlijke auto was dat weer. Vol leer sport interieur, deelbare achterbank, etc. Uiteindelijk heb ik hier precies 10 jaar mee gereden, zo 'verliefd' (als bedoeld hoe één ik met deze auto werd :-) was ik op deze 'dreier'. Natuurlijk is er van alles in geinvesteerd. Gescheurd sub-chassis door drift- en circuit gebruik, draagarmen, gebroken veren, kogels, rubbers, (zelfs) 2 spruitstukken a 1800 euro nadat ik enkele uurtjes boven de 200km/h door Duitsland had gereden. Totaal afgebrand aan het blok!
Maar met plezier en een glimlach betaalde ik alle rekeningen en ben ik direct weer blij dat alles het weer doet zoals het hoort. FREUDE AM FAHREN!! :-)
Met deze E46 uiteindelijk matig circuits gaan rijden (Zandvoort en Nordschleife). Dan ga je 'a stick' missen. Uiteindelijk na 10 jaar (maart 2015) met pijn in mijn hart met 299K op de teller verkocht. Verbruik ongeveer 1 op 11, 193pk Top: 237km/h
Na verkoop van de 328i Exe in maart 2015 binnen enkele dagen wederom een 328i uit 1999 gekocht met 190K op de teller. Ditmaal handgeschakeld, 17inch, Sportonderstel, op mooie 225 Dunlop Sport banden (300km/h). Weer met die heerlijk veel steun gevende sportstoelen. Heb direct 250euro geinvesteerd in Schmiedmann remleidingen en DOT4 remolie. Het zompige gevoel bij hard remmen (ook bij normaal gebruik) is hierdoor weg.
Gekocht met een visie op meer circuit gebruik. En dan ontdek je dat de ene E46 328i zo anders dan de andere kan zijn. Het veel stuggere onderstel, handgeschakeld (voor mij geen automaat meer) 17inch, de banden, remmen ... het geeft veel meer beleving! Precies wat ik zocht. Nog meer 'Freude am Fahren' met deze, met uitsterven bedreigde, heerlijk klinkende 6 cylinder.
Na 12 maanden in mijn bezit stond de teller in maart 2016 op 215K, tijd voor een beurt. Die 25duizend KM zijn probleemloos verlopen, inclusief 10 rondjes Nordschleife (in 2015) en een dagje glijden op Zandvoort. De eerste 25K beurt viel enorm mee. Had gerekend op remschijven/ blokken en verder de reguliere zaken die iedere BMW rijder bij dit soort onderhoud nu eenmaal heeft. Maar dat was te ruim begroot, de schijven- en remmen waren nog prima. Wel direct nieuwe zomerbanden (17’’ 225 Pirelli’s P Zero extraload Y) laten monteren …. en op naar de Nordschliefe waar ik werkelijk van een fantastisch 2016 seizoen heb genoten. Ben nog nooit zo vaak rond geweest (ook in een Z4M maar dat terzijde) en heb nog nooit zoveel banden versleten (achterbanden na 15K kaal). Maar ook eenmaal met ruim 100km/h achterstevoren Adenauer forst ‘binnen gekomen’ (‘oil on track’) en gelukkig de vangrail op-een-haar-na gemist.
De kilometers gaan hard indien je in de zomer 15maal Utrecht-Nurburg rijd en je vervolgens ook nog een vriendin in Keulen krijgt :-) In september 2016 daarom alweer ‘zijn’ tweede 25K beurt bij 240K op de klok van mij gehad. Hij verbruikt ondertussen slechts een halve liter (5W30) olie per 25K (het olie verbruik was met de eerste 328i wel anders, elke 10K een halve liter). Ik ben zeer plichtmatig met rustig warm rijden maar als het allemaal op temperatuur is wijst de naald in Duitsland ook met regelmaat de 240km/h aan.
Het mooie van het geoorloofd uitleven op circuits en ‘die Autobahn’ is dat ik in de loop van de tijd heb ontdekt dat ik in NLD al jaren nooit meer te hard rijd. Doe in NLD alles rustig op cruise en heb al zeker 5 jaar geen bon voor te hard rijden meer ontvangen. A3, V30, Golf, Fabia’s, dagelijks laat ik ze met 105km/h op cruise voorbij razen met naar mijn inschatting minstens 120km/h op de klok in een 100km/h zone. Ik kan slechts glimlachen. ‘Life isn’t about how fast you can drive straight, it’s about how fast you can take corners’ 
De tweede beurt (sept. 2016 na 50K in bezit) wederom de remschijven en remblokken nog steeds niet hoeven te vernieuwen. Zo langzaamaan begin ik te vermoeden dat mijn rijstijl (rev matching bij terugschakelen om zoveel als mogelijk op de motor te remmen) zijn vruchten afwerpt. De steptronic had een aanzienlijk hoger remblokken verbruik!
Ook bij deze beurt geen rare dingen (slechts olie, diverse filters, etc.). Wel de opdracht gegeven om de bakolie ook te vernieuwen. Mijn garage begon over longlife maar ik ben hier niet in mee gegaan. Achteraf kreeg ik complimenten, het was nodig! Merk ook dat de bak sindsdien nog beter schakelt en zou het iedereen aanbevelen. Totale kosten voor deze beurt rond 500 euro.
Het verbruik van deze 328 in NLD is ongeveer 1 op 12,5, in Duitsland loopt dit soms op tot 1 op 8. Het voelt wel lekker als je daar dan voor 1euro25 per liter de tank weer kunt vullen.
Eind november is de hele set P Zero’s er weer kaal-verbruikt vanaf gegaan. De voorbanden gingen uiteindelijk 30K mee, de achterbanden de helft dus dat kwam met de winter in het zicht mooi uit. Heb er uiteindelijk Vredestein Quatrac all seasons Y onder laten leggen.
En om deze positieve BMW review af te sluiten: zo en af en toe mag ik nu weer achter het stuur van een E30 316i Coupe (1989) zitten. Geen stuurbekrachting, geen ABS, Pure Freude am Fahren!
Nordschleife Fun:
https://youtu.be/SiJh1iDyGMM
Z4M Nordschleife:
https://youtu.be/NMR3PTSCZTk
Update Sept. 2017
- 273.000 km
Na lange tijd geen review meer geschreven te hebben wordt het tijd voor een update (Sept. 2017)
Inmiddels in mei 2017 heeft hij de volgende reguliere beurt gehad. Ditmaal (eindelijk :-) de remschrijven en remblokken moeten vernieuwen. Uiteindelijk toch zo'n 70K mee gereden, hetgeen ik bijna niet kan geloven indien ik dit remverbruik afzet tegen de vorige steptronic (die at de remmen 2x zo snel op).
Op nieuwe olie en de nodige filters verversen na, verder geen bijzonderheden.
De auto heeft, door drukke prive omstandigheden, een erg rustig jaar gehad. Veel autoweg KM's op cruise en geen circuit gezien. Hij bewijst zijn dienst nog steeds erg goed, en dat wil ik zo houden. Ergens verwacht ik dat hij nog makkelijk 100K erbij kan hebben.
Gisteren (12 sept.) voor een nieuwe APK geweest. Probleemloos er doorheen en met 50 euro keuringskosten stond ik weer buiten en kunnen we weer een jaar vooruit. Verwacht voordat de winter gaat beginnen er wel weer nieuwe banden op te leggen, maar voorlopig kan ik hier nog mee vooruit.
Wordt vervolgd :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.