BMW 328i Cabrio (1995)

autoreview

BMW 328i Cabrio (1995)

Signalement

Uitvoering328i Cabrio
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf144.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 7%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na jaren Honda gereden te hebben en een overtuigd Honda liefhebber te zijn geworden, ben ik in juni toch van mijn geloof afgestapt.

Ik had na mijn Honda CRX 1.6 ESi de smaak van het cabriorijden te pakken, en wilde graag een iets grotere en meer vermogende cabrio hebben. Bij Honda heb je natuurlijk nog de VTi versie van de DelSol, maar ik was niet helemaal tevreden over het weggedrag van de DelSol (en eigenlijk vind ik het meer een vrouwenautootje…)

Dus, de zoektocht naar een cabrio kon beginnen. Op het lijstje had ik eigenlijk de BMW E36 cabrio bovenaan staan, maar ook de Audi cabrio kon nog een kans maken. Na een proefrit in een BMW was ik om, het zou een BMW moeten worden. Uiteraard met een 6-cilinder. Graag wilde ik een 328i, omdat dat eigenlijk de opvolger van de 325i is, dus alle “kinderziekten” (als die er al waren?) zouden er bij de 328i uit moeten wezen. Ook vond ik de 328i iets soepeler rijden t.o.v. een 325i.

Na ongeveer 8 cabrio’s bekeken te hebben, van zeer mooi tot compleet uitgeleefd, met gele, rode en blauwe bekleding, heb ik mijn huidige cosmoszwarte 328i uit 1995 gevonden.

Het betreft een handgeschakelde versie met volledig electrisch bedienbaar dak, M3-uitgevoerd (bumpers, spiegels, deurlijsten e.d) en zwart lederen bekleding. Wat mij betereft de mooiste combinatie, gewoon alles in het zwart.

Tot nu toe heb ik geen spijt van mijn overstap naar BMW. De 6-cilinder is motor is gewoon verslavend. Ik was bang dat ik het “vtec” gevoel van mijn vorige Honda’s zou gaan missen, maar daar is geen sprake van. Het rijdt gewoon heel anders. Waar ik met mijn Honda, de motor toch echt hoog in toeren moet houden om er de gang in te houden, sjouwt de BMW zelfs in de 5 nog bij 40km/h weg. De kracht en souplesse is gewoon geweldig.

Qua techniek kun je het natuurlijk niet helemaal vergelijken, BMW haalt uit 2800cc 6-cilinder “maar” 193 pk, terwijl in een van mijn vorige Honda’s er al 150pk uit een 1600’tje kon worden gehaald.

Over de betrouwbaarheid kan ik natuurlijk nog weinig zeggen na amper 3000 km, maar de auto voelt na dik 10 jaar nog zeer solide en degelijk aan. Geen gerammel, gekraak of windgeruis. Zelfs op hoge snelheid is het nog wonderbaarlijk rustig in de auto. Ook op topsnelheid ligt de auto nog als een blok op de weg. Heb er inmiddels in Duitsland de 240 km/h op de teller mee aangetikt, en dan zit ik rustiger in de auto als 225 km/h in mijn oude Honda CRX 1.6i-VT.

Tja, de onderhoudskosten kan ik ook nog weinig zinnigs over zeggen.

Verbruik ligt volgens de boordcomputer gemiddeld op 9,1/100km. Ik rij dan ook alleen maar korte stukjes (16km per dag)
Op de snelweg haalt hij zelfs onder de 8,0/100km met rustig rijden!
Al met al vind ik het verbruik zeer netjes voor een “dikke” 6-cilinder!

PROBLEMEN

Problemen:

- Ongeveer 1500km na aanschaf ging het airbaglampje plotseling branden, bij de volgende beurt zal die gereset moeten worden.
- Bij aankoop was het raammotortje van de bijrijderskant kapot, het raam ging soms niet dicht, niet open of deed zelf waar hij zin in had. Het raam hoort ook een stukje open te gaan als je de deur losdoet, dit deed hij ook niet. Op de sloop een “nieuwe” gehaald en probleem is opgelost.
- Ook aan de bestuurderskant had het raam kuren, dit lag aan de sensor in het slot. Deze zorgt ervoor dat het raam een stukje opengaat als je de deur losdoet. Nieuwe erin en probleem opgelost.


Al met al stap ik elke dag met plezier in mijn cabrio en waarschijnlijk zal ik dat nog zeker lange tijd blijven doen!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.