BMW 325ti Compact Executive (2003) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 325ti Compact Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 29.000 km |
KM-stand laatst | 230.000 km |
Vervolg van eerdere reviews
- 224.000 km
Om de een of andere reden kan ik mijn eerdere reviews van mijn auto niet meer aanvullen. Vandaar dat ik nu maar een nieuwe schrijf.
Vorig jaar werd mijn 325 compact weer goed gerepareerd en onderhouden door mijn vaste garage, Bert lanser vof in Dordrecht. Ruim 25 jaar verzorgde Bert met zijn vaste team het onderhoud van mijn auto 's en motoren. Dit naar volle tevredenheid. Helaas voor mij, maar gelukkig voor Bert heeft hij zijn bedrijf verkocht om van zijn pensioen te gaan genieten. Daarbij heeft hij ook voor zijn mensen een mooie deal kunnen sluiten.
Dit jaar kon ik dus op zoek naar een andere garage en die heeft mijn auto ook weer keurig onderhouden. Jammer dat ze in eerste instantie zonder overleg mijn achterbanden vervangen hebben door Landsail banden. Deze kan ik iedereen afraden. Ze trillen al onder de wagen uit als ze nieuw zijn en bieden wel lawaai en geen grip. Gelukkig namen ze mijn klacht serieus en zijn ze volledig gecrediteerd en zijn er weer Bridgestones onder gezet. Wat een verschil!
Ondanks dat ik meestal met de motor naar mijn werk ga, is de teller toch al opgelopen naar 224000 km. Nog steeds geen roest en geen problemen. Omdat ik hem als youngtimer rij, is hij nog goedkoop om te rijden ook.
Ik wacht eigenlijk met angst en beven tot de overheid mij straks verbiedt om met deze heerlijke zescilinder te rijden. Incidenteel rij ik wel eens in een auto met de toeters en bellen van de verplichte rijhulpsystemen en mijn hemel, wat ben ik blij dat ik die onzin er allemaal niet in heb zitten.
Zijn er dan helemaal geen problemen met deze kanjer?
Nou, het stiksel van de halflederen bekleding is losgelaten aan de zijkant ter hoogte van de overgang van rug naar schouder bij beide voorstoelen. Verder zitten er veel kleine scheurtjes in het rubber van het voorraam en kan je aan de verkleuring van de rubberen delen rondom de zijramen zien dat hij inmiddels 20 jaar oud is.
Mocht je zelf overwegen om een oudere BMW te kopen, dan kan ik je alleen maar aanraden om te zoeken naar een goed onderhouden model uit de E46 categorie. Deze zijn nu nog goed betaalbaar en deze generatie staat bekend als redelijk probleemloos. Dat ze daarnaast fantastisch rijden is een mooie bonus.
Nieuw baasje
- 230.000 km
Vandaag afscheid genomen van mijn trots.
Na 13 jaar lief en leed heb ik toch een nieuw baasje gezocht en gevonden voor mijn trouwe 325ti. Een jonge vent met een autotechnische achtergrond die zichtbaar blij was dat hij hem kon overnemen.
Het kostte me vooraf veel moeite om hem af te staan, maar ik ben blij dat een echte liefhebber hem nu een tweede jeugd kan geven.
Doorslaggevend was voor mij dat ik meer comfort wilde en het belastingtechnisch een goede zaak was om een andere auto te kiezen.
Mijn 325ti was een auto die je niet zoveel zag rijden, zeker niet met een SMG automaat. Ook mijn volgende auto moest geen 13 in een dozijn worden. Het is een Mitsubischi Eclipse Cross geworden, een first edition met CVT uit 2018.
Mijn nieuwe tweedehands is gekocht als zakelijke BTW auto, wat inhoudt dat ik de BTW zowiezo al terug kon vragen. Mooi meegenomen.
Het vermogen is met 163 pk niet eens heel veel minder dan de 192 pk van de BMW, maar het rijden is echt totaal anders. Eigenlijk onvergelijkbaar.
Van de Eclipse ga ik ook mijn ervaringen inzenden.
Het kenteken is: RZ-906-Z
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.