BMW 325i Touring Luxury Line (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 325i Touring Luxury Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 38.770 km |
KM-stand laatst | 60.466 km |
6 cilinders - een uitstervend ras...
- 60.466 km
Na ruim 20 duizend kilometer te hebben gereden in een half jaar vond ik het tijd om mijn ervaringen met de 325i touring op papier te gaan zetten.
Alvorens ik de auto beschrijf en beoordeel licht ik graag de keuze voor deze auto toe. De auto is een leaseauto in een occasion lease, toen ik in dienst kwam van mijn huidige werkgever mocht ik kiezen uit een aantal opties die als occasion lease beschikbaar waren. Een audi A4 sedan 20.0tfsi, een zeer kale 520d, een Skoda Superb of deze 325i. Aangezien ik altijd al een 6-cilinder wilde hebben en de 325i redelijk luxe aangekleed is voor deze wagen gekozen om een jaar in te rijden.
Inmiddels heb ik al een aantal BMW's gereden en met deze auto is mijn voorliefde alleen maar verder aangewakkerd. Al moet ik zeggen dat wanneer ik deze auto prive zou rijden ik niet heel blij zou zijn met het verbruik en het onderhoud, maar daar over later meer.
Laat ik beginnen met de rijervaring. Die is in 1 woord top! Hoewel ik het uiterlijk van de M uitvoering mis is de 6-cilinder geweldig. Dat geluid en die power. Heerlijk. Ik stap elke dag met veel plezier weer in de auto. Ook op zeer hoge snelheden blijft de motor maar doortrekken. Of ik nu langzaam of snel rijd het vermogen is altijd aanwezig.
Zijn er dan ook minpuntjes? Ja, ik zou eerder voor de handbak gaan dan deze automaat. De nieuwe 8-bak van ZF die BMW nu levert in haar auto's is vele malen beter. Ik merk dat deze automaat soms wat "hakerig" is en dat de kick-down met enige vertraging te werk gaat. Dit is soms op te lossen door de automaat in de DS-stand te zetten (de Sport stand zeg maar). Dat doe ik dan ook regelmatig als ik flink wil versnellen. Dit gaat echter wel ten koste van het brandstof verbruik.
Binnenin de auto.
Het interieur is nagenoeg gelijk aan mijn vorige 3. Al mis ik de stoelverwarming met de zwart leren bekleding. Het afwerkingsniveau is hoog al zijn onlangs wel de sloten van de achterbank verstelling vervangen. Daar zat speling op.
Deze auto is voorzien van het navigatie professional wat ik altijd zou verkiezen over het business navigatie pakket. De grote van het scherm en de mogelijkheid van het splitscreen is het geld wel waard (naar mijn mening). Daarnaast zit in deze auto het hifi-pro systeem. Een prima geluid, al is het harman-kardon systeem helemaal geweldig.
Net zoals meerdere mensen erger ik me wel aan de regen sensor, waarom kan die niet standaard aan staan? Nu moet ik elke keer weer achter het stuur kijken of het ledje wel ingeschakeld is ten teken dat de regensensor werkt.
Tevens merk ik dat de standaard stoelen minder comfortabel zijn. Zeker op lange stukken, de zijdelingse steun is prima. Maar als je wat langere benen hebt dan is de zitting vrij kort van de standaard stoelen.
Ik zal mijn ervaringen blijven bijhouden zolang ik de auto rijd.
Werkzaamheden aan de auto:
- Sloten vervangen van de achterbank sluiting
- Motor management aangepast ivm melding na koude start
- Wielbouten vervangen na wissel naar winterbanden ivm kapot gedraaid schroefdraad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.