BMW 325i Touring High Executive (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 325i Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 7.000 km |
- 7.000 km
De aankoop:
Begin november 2008 is de BMW 325i Touring in het zwart besteld. Midden december was de auto reeds bij de dealer te bewonderen. Toen begon voor mij het tandenknarsend wachten tot het moment dat de auto in januari op kenteken gezet kon worden.
Voor de aankoop ben ik op zoek gegaan naar een niet al te lange stationwagen (tussen 4,5 en 4,75 meter). Helaas worden tegenwoordig de meeste wagens steeds zwaarder en langer. Gelukkig kon daardoor de selectie van mogelijke kandidaten snel kleiner worden. Uiteindelijk bleven drie kandidaten over, namelijk de Mercedes-Benz C-klasse Estate, de Audi A4 Avant en de BMW 3-serie Touring. Op papier had ik de BMW (pre-facelift) vanwege de looks en de probleemgevende iDrive computer afgeschreven. De Audi A4 Avant (facelift 2008) had vergeleken met de Mercedes-Benz C-klasse een goede mix aan mogelijkheden en kwaliteiten. Conclusie, mijn zinnen waren gezet op de Audi A4 Avant.
De eerste kandidaat voor een proefrit was de Mercedes-Benz C200 Kompressor. Zeer goed gelopen verkoopafhandeling. De verkoper was zeer serieus en had op al mijn mogelijke vragen goed antwoord en uitleg voorhanden. De proefrit is ook goed geslaagd. Alleeen ..... wat ben ik afgeknapt op het lage kwaliteitsgevoel van het interieur. Ik had het gevoel dat ik omringd werd met teveel goedkoop plastic. Het volledig dashboard is van een hard goedkoop uitziend plastic, de middenarmsteun is alleen verkrijgbaar in plastic (kan niet in stof of leer uitgevoerd worden) en het navigatiesysteem komt tevoorschijn uit een gammel voelend plastic schuifsysteem. Verder irriteerde de kilometerteller me. Dit omdat niet duidelijk de snelheid af te lezen valt. De wijzer beweegt zich namelijk volledig over de cijfers heen en had een schaalverdeling waarin de precieze snelheid niet afgeleid kan worden. Met andere woorden, ik werd bevestigd in mijn papieren keuze dat het de Audi A4 Avant gaat worden.
Vol goede moed ben ik naar de dichstbijzijnde Audi dealer gegaan. Tjonge, wat werd dat een moeizaam en traumatisch verkooptraject!
Na zeer traumatische ervaringen met de verkoopmethoden bij de Audi, heb ik moeten kijken naar een eventueel alternatieve scenario buiten Audi om. De zeer slechte ervaring zijn als volg samen te vatten:
- Vier verschillende zeer teleurstellend werkende dealers en uiteindelijk een goede vijfde dealer gevonden op advies van een collega;
- Niet serieus genomen behandelingen en/of het totale negeren als klant;
- Niet nakomen van duidelijke afspraken voor een proefrit. Op de afgesproken dag wist men niets af van mijn proefrit en wilde niets alsnog ter plekke gaan regelen;
- Zeer slechte ervaring bij de eerste proefrit met een 'verkeerde' auto (sedan i.p.v. stationwagen, standaardstoel die me rugklachten gaf, handgeschakeld terwijl het doel is een automaat, etc.);
- Te weinig tijd over voor de tweede proefrit (max. 30 minuten tijdens spitsuur) door tenminste 1,5 uur wachten op de verkoper (moest alles nog regelen voor de proefrit) ondanks vantevoren gemaakte afspraak;
- Niet goed luisteren naar wat de klant wilt en uiteindelijk opgescheept zitten met adviezen over een verkeerde configuratie;
- etc.
Ik heb elke dealer een kans gegeven door de 'moeite' te nemen om gemiddeld bij elk driemaal langs te gaan, ondanks de gemaakte missers. Dit omdat ik mijn tanden gezet heb in het willen kopen van een Audi A4 Avant!
Gelukkiger besefte BMW ondertussen dat het tijd werd om de 3-serie een facelift te geven. De facelift heeft precies die missers teniet gedaan, die ik had op de pre-facelift model. Gevolg is dat ik vol verwachtingen naar de dichstbijzijnde BMW dealer gegaan ben. Een schot in de roos! Het verkoopproces is uiterst glad en makkelijk verlopen. Gemaakte afspraken werden nagekomen, proefrit kende geen beperkingen (kon de auto een heel weekend meenemen) en de onderhandelingen kende geen starheid in prijzen en regelingen, die je meestal bij grote dealers tegenkomt.
Na afweging tussen de BMW en de Audi heb ik uiteindelijk mijn potentiele oogappel (de Audi) weggedaan op grond van de volgende argumenten:
- Eerste indruk van de running-daylight via leds is indrukwekkend. Echter na verloop van tijd begonnen ze me te irriteren. Te agressief en te fel. M.a.w. de houdbaarheid van deze looks is kort en niet classy.
- Teveel knoppen rondom de automaat in het liggend midden console, waardoor het een zeer onrustig en druk gevoel geeft. Daarnaast is elk knop voorzien van achtergrondverlichting, die bij mij vooral 's-nachts de indruk geeft van een drukke kerstboomverlichting.
- Het beeldscherm kan niet uitgeschakeld worden, waardoor het in de nacht voor mij teveel onrustig afleidend licht geeft.
- Om na prijsonderhandelingen de Audi gelijkwaardig te houden met de BMW moest teruggevallen worden naar de 1.8 TFSI motor i.p.v. de 2.0 TFSI motor, die dan ook nog minder zuiniger is dan die van de BMW 3-liter motor.
- De wegligging, vooral bij veel bochtenwerk, voelt minder sterk aan vergeleken met de BMW.
Na onderhandelingen met de BMW dealer is uiteindelijk de onderstaande configuratie ontstaan:
- 325i stationwagen, automaat
- Uni Zwart, edelhout wortelnotenhout en bekleding stof beige
- Multifunctioneel 3-spaak sportstuurwiel met leder bekleed
- 8x lichtmetalen wielen dubbelspaak 161 8Jx17 voor zowel de winter- als de zomerbanden 225/45 R17
- BMW sportstoelen
- Bi-Xenon lampen voor dim- en grootlicht
- Uitgebreid verlichtingspakket
- M sportonderstel inclusief carrosserieverlaging
- Automatische dimmende antiverblindingsbinnenspiegel
- Middenarmsteun voor, verschuifbaar
- Park Distance Control (PDC) voor en achter
- Regen- en lichtsensor
- Active Cruise Control
- Navigatiesysteem Professional Nederlands en Engels omschakelbaar
- Active Front Steering (AFS) inclusief Servotronic
- Stuurwielrand verwarmd
- Alarmsysteem klasse 3 (VbV/SCM)
- Elektrisch bediend glazen schuif-/kanteldak
- Voetmatten velours
- Binnen/buitenspiegels elekt. Inklapbaar, dimmend en stoeprand functie
- Rokerspakket
- Elektrisch verstelbare lendensteunen op voorstoelen
- Opbergpakket voor bekerhouders, netjes en 12V
- Elektrisch verwarmde voorstoelen
- Mistlampen voor
- Adaptieve bochtverlichting met variabele lichtverdeling
- Airconditioning, gescheiden links/rechts, automatisch regelend
- Grootlichtassistent
- Buitenste hoofdsteunen achter neerklapbaar
- Spraaksturing
- Bluetooth telefoonvoorbereiding
- Hifi Professional luidsprekersysteem LOGIC7
- USB/Audio-aansluiting
- Individual extra getint glas in achter(portier-)ruiten en achterruit
- Spraakversie Nederlands en Engels
Nabehandeling met de volgende zaken:
- Regenspatlappen op de achterbanden om vuilafzet op de achterruit sterk te verminderen
- Beschermingsfolie op de kwetsbare buitendelen (volledige voorkant, deurgrepen en bumper kofferbak)
- Nanotechnologie aan de binnen- en buitenkant voor een eenvoudige vuilafvoering en sterk verbeterde zicht door de voorruit bij regen.
- Bekleding half leder/Alcantara in 2 kleurschakering
Ervaringen:
Inmiddels heb ik er bijna 7000 km op zitten met het rijden door diverse Europese landen als Nederland, Belgie, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Oostenrijk en Zwitserland op zowel snelwegen, steden, binnenwegen als kleine landweggetjes.
Motor en aandrijving:
De motor werkt over het algemeen soepel en stil. Wanneer je power nodig heb, heb je die direct voorhanden (218 pk, 270 Nm). Het enige dat me in negatieve zin opvalt is dat de motor zich sterk lijkt in te houden wanneer je vanuit stilstand rustig wilt optrekken zoals bijvoorbeeld bij een verkeerslicht. Tot 1700 toeren lijkt de motor er geen of weinig puf in te hebben. Daarna voel je opeens dat de motor flink vooruit wilt en gaat trekken. Druk je daarentegen meteen vanaf het begin flink op het gaspedaal, dan is de power er direct en staat voelbaar tot je beschikking. De BMW garage zegt dat dit normaal is. Van het schakel gedrag van de automaat merk je in het algemeen weinig van. Tijdens sterke hellingen heb je nooit het gevoel dat de motor buiten adem raakt.
Comfort:
De auto wordt standaard geleverd met runflat zomerbanden. Het rijden met runflat banden levert alleen bij perfecte asfalt een comfortabel rijgenot op. Zodra de weg gebreken kent, voel je deze gebreken direct tijdens het rijden. Na pogingen te hebben gedaan om deze runflat af te voeren bij de BMW dealer blijkt dit onbegonnen werk te zijn. BMW wilt niet meewerken aan non-runflat banden. Kort daarop heb ik, buiten BMW om, de runflat zomerbanden vervangen door non-runflat winterbanden. Wat een rijgenot! Zelfs op niet perfecte wegen. De runflat zomerbanden zullen door mij normaal uitgereden worden en uiteindelijk later worden vervangen door non-runflat zomerbanden.
De auto is uitgerust met een actieve cruise control. Nooit meer stressen met het aan-uit-aan-uit schakelen van je cruise control, vooral bij druk verkeer. De actieve cruise control houdt automatisch de ingestelde afstand in acht met je voorganger zodra die een lagere snelheid heeft dan de door jouw ingestelde cruise control snelheid. Uit ervaring kan ik ook zeggen dat het brandstofverbruik sterker flink omlaag gaat dan dat ik dat gewend ben bij een standaard cruise control.
Via een usb-ingang van het audiosysteem heb ik de mogelijkheid om een groot hoeveelheid eigen gekozen MP3-muziek te horen over het Logic7 surroundsysteem. Daarvoor hoef ik alleen maar een 32 GByte USB memory stick aan te sluiten in mijn middenarmsteun. De hoeveelheid is zo immens dat ik tenminste 4x Nederland-Zwitserland route kan afleggen voordat ik het eerste lied weer hoor langskomen!
De spraaksturing ondersteunt zowel Nederlands als Engels. Na verloop van tijd weet je hoe diverse onderdelen direct via de spraaksturing aangestuurd kunnen worden. Tenminste 95% van de uitgesproken commando's komt goed en correct over, wat een sterk comfortabel gevoel oplevert.
De telefoon (PDA, HTC Tynt II) aansturing via bluetooth werkt foutloos. Het geluid is zo goed dat mensen aan de andere kant van de lijn niet door hebben dat ik vanuit een rijdende auto bel! De volledige besturing en telefoonlijst zijn aan te sturen via de iDrive computer. Alleen de in optie verkrijgbare smartphone adapter blijkt (achteraf) voor mij volledig nutteloos te zijn. BMW moet namelijk voor elk modeltype telefoon een hiervoor geschikte adapter beschikbaarstellen. Aangezien dit niet voor mijn telefoontype beschikbaar is, heb ik geen directe toegang tot de autoantenne en de oplader. De telefoon wordt nu opgeladen door een USB aansluiting in mijn middenarmsteun.
Sterk comfortabel verhogend werkt het plannen van je route. De BMW maakt het mogelijk om via Google maps thuis achter de computer de volledige route te plannen. Het resultaat wordt op een USB memorystick gezet, die in de auto uitgelezen kan worden. Alle routepunten zijn hierdoor direct beschikbaar voor de navigatie. 'Vroeger' moest je het moeizame proces ondergaan om in je auto uitgebreid elke routepunt handmatig te programmeren. Kleine plaatjes en routebeschrijvingen kunnen ook aan de routeplanning thuis vantevoren toegevoegd worden, die je later in de autocomputer kunt terugzien.
Onderhoud:
Wat ik fijn vind is de manier hoe BMW het onderhoud heeft vorm gegeven. Alleen als er wat is of als de tijd rijp is voor onderhoud meldt de iDrive autocomputer dat er een afspraak gemaakt dient te worden met een BMW garage. Niet meer op grond van vaste kilometersperioden (als alles meestal nog goed lijkt te werken) onnodig een kostbare onderhoudsactiviteit laten uitvoeren door de dealer. Verder levert BMW bij elke nieuwe auto een aantal jaren kosten vrije onderhoudservice. Dus voorlopig geen onverwachte onderhoudskosten meer voor mij.
Storingen:
N.v.t.
Conclusie:
Ik verheug me elke dag op het mogen rijden in de BMW. Tot nu toe ontdek ik nog steeds wat de auto meer kan en doet. Het iDrive computersysteem lijkt wat mogelijkheden zowat onbeperkt. M.a.w. elke rit levert me comfortabele ontdekkingsreis.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren