BMW 325i Executive (2009)

autoreview

BMW 325i Executive (2009)

Signalement

Uitvoering325i Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 1.500 km

Mijn vorige auto was aan vervanging toe en vooral door de facelift was mijn oog gevallen op de 3 serie. Eerst proefrit gemaakt in een 318i maar daar vond ik de auto met deze motor uitvoering echt under powered. Wel vond ik de besturing zeer geslaagd. Na wat praten toch eens gereden in een 325i coupe, nou daar begint het 'freude am fahren'.
Voor de wat praktischere sedan gekozen en ook nog de volgende opties aangekruist:
- montego blauw
- automaat
- lederen bekleding
- Zwarte hemelbekleding
- iDrive professional
- PDC achter
- Trekhaak
- Neerklapbare achterbank (ja dat is ook een optie!)
- usb / ipod aansluiting
- HiFi actief
- Xenon
- regen en licht sensor
- 17" velgen, styling 285

De kleur had ik op internet wel gezocht maar elke foto zag het er weer anders uit dus toch beetje een verrassing hoe het eruit zou komen te zien. In een woord, geweldig. Je ziet de kleur niet vaak (waarom snap ik niet) maar iedereen vind het een erg geslaagde kleur.

Na de eerste 1500km ben ik erachter gekomen dat dit echt een goede combinatie is tussen een sportieve auto en een rustige kilometer vreter. Automaat in de sport stand en het gas- en rempedaal reageren fel en direct. De grijns op je gezicht komt dan ook direct tevoorschijn :)
In de D stand kan je comfortabel rijden en rustig optrekken. Pas als je het pedaal flink door duwt beginnen de 6 cilinders te werken.
Elke dag is het weer een plezier om te rijden.

Het verbruik is niet een van de zuinigste maar wat wil je met 6 cilinders en 220pk, daar heb ik dus deze auto ook niet voor gekocht.

+ handling
+ 3liter 6 cilinder motor
+ afwerking
+ technische snufjes

- prijzige opties
- verbruik
- standaard stoel heeft weinig instel mogelijkheden

Update na 5000km

  • 5.000 km

Na een flinke vakantie rit van ruim 3000km begint de auto nog echt niet te vervelen. Het altijd beschikbaar hebben van power is fantastisch. Nog geen problemen met de auto, helaas alleen een grote ster in de voorruit.

Ik heb nieuwe foto's gemaakt en toegoevegd.

Benzine pomp problemen

  • 10.000 km

Ca. 10.000km erop zitten nu en het eerste probleem gehad.
Op een zondag morgen startte ik de wagen nadat deze een week stilgestaan had. Starten duurde lang en hij was flink aan het doorstarten. De motor sloeg aan en direct ging er een oranje motor problemen indicatie lampje branden. iDrive gaf ook meteen een melding "motor problemen, mogelijk vermogens verlies".
Ik de motor gestopt en nog een keer gestart, zelfde probleem. Rijden ging niet soepel maar met horten en stoten. BMW service gebeld en die gaf aan dat ik er wel rustig mee naar huis kon rijden en de volgende dag meteen de dealer bellen.

Naar huis gereden en op maandag de dealer gebeld met het verhaal. Deze kwam de auto dezelfde dag nog ophalen en heeft de volgende dag de benzine pomp vervangen. Deze kwam niet goed op druk. Alles onder garantie netjes verholpen, in dat opzicht hulde aan BMW maar als ik op internet zoek dan blijkt het HPFP (high pressure fuel pump) probleem een grote te zijn. Alle 3liter 6 cilinders blijken vaak last te hebben van dit probleem, ook al in de pre-facelift versies. Dus waarom BMW dit niet oplost is mij niet duidelijk.

Gemiddeld verbruik is nu 9,6 liter per 100 km. Ik rijd veel korte stukken in de stad. Voor de rest geen problemen en is het nog steeds freude am fahren.

Benzine pomp problemen continued...

  • 14.000 km

Zoals beschreven in mijn vorige verslag mbt de benzine pomp is het probleem weer terug sinds vorige week. Vandaag weer een afspraak gemaakt met de dealer en woensdag gaan ze hem weer inspecteren. Omschrijving van het probleem exact hetzelfde als de vorige keer.

Dit keer hebben ze nu alle injectoren, bougies en bobines vervangen. Ik moet zeggen op de service afhandeling niets aan te merken, 318d leen auto en uiteraard alles zonder kosten. Ik hoop dat het nu voorgoed is opgelost.

Eerste beurt

  • 34.000 km

Hij heeft aan het begin van het jaar zijn eerste beurt gehad en daar zijn de volgende zaken gedaan:
- motor olie vervangen
- diverse filters vervangen
- 2 achter banden vernieuwd

Dat de achterbanden al vervangen moesten worden heeft natuurlijk alles te maken met mijn rijstijl en het type band wat er onder ligt (Bridgestone Potenza RE050A)

Het verbruik is inmiddels wat gezakt naar 9.0l/km (1:11)

De benzine pomp problemen zijn gelukkig verleden tijd en andere problemen hebben zich eigenlijk niet voor gedaan.

Update augustus

  • 39.000 km

Inmiddels is de garantie verlopen. Ik had nog een probleem dat de ophanging enorm veel gekraag vertoonde bij vochtig weer en dan vooral bij het inveren bij het rijden over een drempel. Dit is opgelost door de rubbers van voor ophanging te vervangen door een nieuwe type. Het gekraak is nu volledig verdwenen.
De voorbanden zijn ook vervangen door hetzelfde type Bridgestone RE050 RFTs. Ik lees veel klachten over de RFTs maar ik heb er zelf eigenlijk geen problemen mee.

Verkoop

Vanwege een functie wijziging heb ik besloten om toch te kiezen voor een lease auto. Financieel gezien is dat toch de verstandigere keus. Ik heb een F31 320dA EDE HE besteld.
Deze auto heb ik ingeruild op de lease auto.

Het vermogen en loop karakteristiek van de 6 in lijn ga ik heel erg missen. Ooit komt er wel weer eens een moment dat ik op emotie weer een auto met vermogen kan uitzoeken ;)
Tot dan is het helemaal geen straf om met de F31 te gaan toeren.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.