BMW 325d Touring High Executive (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 325d Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 162.000 km |
KM-stand laatst | 312.417 km |
Aanschaf
- 162.000 km
Zoals beloofd bij de afsluiting van de review van mijn vorige BMW, een e46 318i Lifestyle Executive, hier dan het voorstellen van de opvolger. Een e91 LCi 325dA M-Sport (geen High Executive dus, zoals hierboven staat). Vanwege verandering van baan werden er bij ons meer kilometers gemaakt, dus de knoop doorgehakt om de e46 te verkopen. Dat was al in de zomer van 2018. Vast stond dat het weer een BMW moest worden, een 3-serie, een diesel (6-cilinder!) en een automaat. Vele uren op de internationale pagina's van AutoScout24 en Mobile.de doorgebracht; altijd leuk en een prima tijdsbesteding voor een petrolhead. En dan is er een vriend uit m'n e21-scene die me eind september een appje stuurt met "deze ga jij kopen!". Oké... deze is wel wat nieuwer en ook de prijs is wat hoger dan gebudgetteerd... Maar wel een prachtige auto, een 325dA in Le-Mans blauw met volledig in- en exterieur M-pakket. "We gaan gewoon samen kijken", is de uitkomst. Waar gaan we kijken? In Neurenberg... (slik). Dus in het weekend afspraak gemaakt met de verkoper, maandagochtend komen we kijken. 's Ochtends om 5 uur afgesproken op de carpoolplaats in Arnhem en door naar Neurenberg. Daar zijn we om 10:30 uur en de auto staat keurig klaar. Uitvoerig rondje er omheen, eerste indruk is erg goed. Ook het Dakota Oyster interieur is nog zo goed als smetteloos. De auto blijkt van een oudere dame te zijn geweest die na 8 jaar bezit besloot de BMW in te ruilen bij de Mercedes dealer om een nieuwe Gay-LA te bestellen. Die dealer vond de auto te oud om zelf te verkopen en zo kwam hij bij deze handelaar in Neurenberg terecht. Boekjes erbij, keurig bijgehouden. Telefonisch even gechecked bij de leverende en onderhoudende BMW dealer, alles (b)lijkt te kloppen. We kunnen eigenlijk niks vinden aan de auto. Ook de (uitgebreide) proefrit brengt geen bijzonderheden naar boven. Ik besluit de handelaar een bod te doen wat ruim €3k onder zijn vraagprijs ligt. Daar wil hij niks van weten. Ik zeg hem even in de buurt te gaan lunchen en dat hij er maar even goed over na moet denken. Hij kan het geld direct hebben, wij nemen de auto mee en aangezien we 650 kilometer verderop wonen zal hij er verder nooit meer gezeur mee hebben. Na de lunch komen we terug en hij doet een tegenaanbod, om elkaar halverwege tegemoet te komen. Ik bedank hem en we lopen terug naar de auto om dan maar naar huis te gaan. Hij houdt ons tegen, haalt nog eens €500 van de prijs af. Ik zeg hem nogmaals dat mijn bod meteen mijn uiterste prijs was en wil weer gaan. Dan biedt hij nogmaals opnieuw, wel mijn prijs maar dan moet ik een set winterbanden met lm-velgen "erbij kopen". Ook dat resulteert in een "nee" van mijn kant, want winterbanden met velgen heb ik al liggen (niet de goede, maar dat hoeft hij niet te weten). Als ik de deur van mijn auto dicht wil trekken roept hij "Wacht even, ik overleg met mijn compagnon." En die geeft aan: "handje-contantje betalen, en deal rondmaken". Dus... ik heb een 325dA M-Sport gekocht... Hoe nu dan? Snel de papieren regelen en als de wiedeweerga naar het Strassenverkehrsamt om een exportkenteken te regelen. Daar zijn we om 13:57 terwijl ze om 14:00 sluiten. Deutsche Gründlichkeit, helaas, want dat lukt dus niet meer... Grrrrr. De (verder erg vriendelijke en behulpzame handelaar) doet nog zijn uiterste best om het wel geregeld te krijgen, maar helaas. Dus met alleen een aanbetaling en een koopovereenkomst terug naar huis. Afspraak om een week later terug te komen om de auto op te halen.
10 september 2018
Met een Flixbus (!) (?) vertrek ik zondag 9 september om 22:00 uur naar Neurenberg. Gebroken en zonder slaap kom ik daar om 8 uur 's ochtends op maandag aan, maar hé, voor 3 tientjes moet je niet zeuren, toch? De handelaar haalt me netjes op op het station van Neurenberg, en direct beginnen we met het in orde maken van de papierwinkel. Ons deel is om 09:45 uur geregeld, waarna het wachten op het kenteken begint. Dat duurt uiteindelijk tot 15:00 uur 's middags (...). en om 15:15 uur start ik de 6-pitter diesel om terug naar NL te rijden. Op het gemakkie, want nauwelijks geslapen en van dat wachten en hangen werd ik ook niet fitter. Maar wat een genot, wat een fantastische auto. Ook al is het "maar" de geknepen 3-liter met 204 pk en niet de iets dikkere 330d, dit rijdt echt geweldig. Om 20:00 uur 's avonds rijd ik de auto thuis de straat in, zo blij als een klein kind.
Oktober t/m heden
- 176.000 km
Het importtraject is verzorgd door Noble Car Search. Via-via uit mijn zakelijke netwerk bij hen terecht gekomen en ik moet zeggen dat Harold van Hoey Smith dat keurig gedaan heeft. De BPM is me alles meegevallen en hij heeft het in iets meer dan een weekje allemaal verzorgd, inclusief bezoekje RDW en afhandeling douane/BPM. Een aanrader, mocht je een auto uit het buitenland overwegen. De besparing op de BPM maakt zijn kosten ruimschoots goed!
Vanaf begin oktober konden we dus rijden met de "nieuwe" 325dA. En dat gebeurt ook dagelijks. Blijkt ook wel uit de gereden kilometers; intussen zijn dat er al ruim 14.000. En volop genietend en naar alle tevredenheid.
De BMW beschikt over heel, heel veel extra's uit de optielijst van BMW. En het is allemaal even fijn, van de elektrisch verstelbare en verwarmde sportstoelen tot en met de elektrisch wegklapbare trekhaak en het grote schuif-/kantel-panoramadak. Om over de smeuïge dieselmotor en de perfect schakelende 6-traps automaat nog maar te zwijgen.
Via Marktplaats maar even snel een setje winterwielen gescored. Helaas wel minder mooi dan de originele Styling 194 M-sport wielen, maar met de Michelin Alpin Sports voor de winter voorlopig ff prima. Die originele wielen wil ik nog wel ff laten restylen, want de oude dame heeft hier en daar wel een stoeprandje geraakt.
Enige puntje is wel het dieselverbruik. Tot nu toe krijgen we 'm met geen mogelijkheid zuiniger dan 1:13,5 tot 1:14 en volgens mij moet dat wel wat beter kunnen.
Op naar de eerste inspectie en APK
- 176.000 km
Aanstaande vrijdag gaat de 325dA voor het eerst naar mijn vaste onderhoudsadres; Autobedrijf Gijsbertsen BMW Specialist in Odijk. Er zal een kleine inspectie plaatsvinden en de auto mag APK gekeurd worden (de oorspronkelijk Duitse TüV-goedkeuring t/m 30 april 2019 is voor de APK door de RDW overgenomen). Het CiC iDrive systeem geeft sinds kort aan behoefte aan vooral verse olie te hebben, dus combineren we vrijdag een kleine beurt met een verse APK. Ik zal na afloop hier melden hoe de auto daar doorheen is gekomen.
Eerste onderhoudsbeurt & APK
- 177.000 km
Afgelopen vrijdag stond ik om 8:30 bij Autobedrijf Gijsbertsen (BMW Specialist) in Odijk. Sleutel afgegeven met verzoek om een kleine inspectie uit te voeren en een verse APK. De koffie en de wachtruimte is prima daar, en in de werkplaats is vaak voldoende "leuk spul" te bekijken, dus ik wacht tot m'n auto klaar is. Al snel komt de monteur naar me toe: de sleutel geeft aan dat de auto een grote beurt nodig heeft, in plaats van een kleine inspectie. Geen valse zuinigheid, dus doe maar. Half uurtje later staat de monteur weer naast me. Adviseert om nieuwe schijven en blokken vóór te plaatsen, de huidige set is aardig 'op'. Toen ik de auto kocht, hadden we al wel gezien dat de schijven voor niet meer nieuw waren en onze voorspelling was dat het nog zo'n 10.000 km mee zou moeten kunnen. Dat zijn er uiteindelijk ruim 14.000 geworden, dus niet te lang over de kostenopgave nadenken en gaan met die banaan... euh, schijven en blokken. Om 10:30 was de auto klaar, verse APK en een grote beurt, dus alle filtertjes nieuw, verse olie etc etc. De monteur heeft samen met eigenaar Aron nog even een extra kritisch rondje om, onder en rond de auto gedaan maar konden niks vinden verder. Ook zij vonden dat ik een bijzonder nette auto heb gekocht. Toch fijn om die bevestiging nog even te krijgen.
Nu nog ff door op de winterbanden, hopelijk kunnen snel de toch wel veel mooiere Styling 194 M-wielen weer terug onder de auto.
Na de vakantie
- 192.000 km
De eerste vakantie met de caravan achter de 325dA achter de rug... euh, achter de auto :-). De vorige auto (e46-318i) kon prima overweg met ons oude caravannetje (Chateau LaCar 380). De 325dA heeft er dus totaal geen moeite mee, dat mag duidelijk zijn. 100 op de CC gaat prima, combinatie blijft stabiel. Bij noodzakelijk inhalen versnelt de combi ook moeiteloos. Wat een powerhouse is die 3-liter diesel van BMW. Het verbruik valt op zich nog mee: tussen de 1:11 en 1:12 met de caravan erachter.
Verder heb ik weinig nieuws over deze Le Mans-blauwe beauty. We waren op vakantie in Duitsland (Rheinland-Pfalzen) en op e-Bay kwam ik een setje 194M-style velgen tegen. Die heb ik gekocht en op de camping laten bezorgen. In Koblenz de versleten zomerbanden er af laten mikken en de velgen mee naar huis. Komende weken een keer tijd vinden om ze goed schoon te maken en te poetsen. Dan van 2 sets 1 hele mooie set maken, daar de zomerbanden op en de resterende set laten restylen voor de winterset (of andersom; daar ben ik nog niet uit).
Winterbanden
- 204.000 km
Uiteindelijk ervoor gekozen om (voorlopig) van beide breedsets alleen de smallere voorwielen in te zetten voor winterbanden. Dat zijn op advies van mensen om me heen Nokian's WRa4 XL's geworden, runflat. Al een aantal jaren doe ik naar volle tevredenheid mijn "bandenzaken" bij Karelsen in Soest, dus ook voor deze winterbandenwissel. Ging allemaal als vanouds, binnen een goede 3 kwartier was het geregeld. Maar op 11 december melding lage bandendruk. Stoppen, checken, inderdaad zo goed als leeg. Hmmm, wat lucht erbij en rijden maar. Zelfde dag, paar uur later weer. Niet fijn, maar goed. Weer bijgevuld. Volgende dag staat 'ie rechtsvoor op de velg (figuurlijk, want runflats) ... Wat doe je dan? Toch maar even ANWB erbij. Die zijn er na een uurtje en constateren dat er aan de velgrand lucht ontsnapt. Terug naar Karelsen, band van de velg. Rand polijsten, alles checken en good to go. Volgende dag in de auto "dong"... lage bandendruk rechtsvoor. Weer terug naar Soest, nog een keer alles nalopen. Bij het ventiel dan, dus nieuw ventiel erin en wederom "good to go". Zaterdagochtend 14 dec helaas weer melding te lage bandenspanning. Toch maar weer terug naar een intussen ook moedeloze Karelsen in Soest. Geen risico meer nemen; hele band checken. Blijkt er toch ergens middenin het loopvlak een gaatje (van een spijkertje o.i.d.) te zitten. Uiteindelijk keurig opgelost door Karelsen en sindsdien niks anders dan plezier van de nieuwe winterbanden op de originele velgen. Hoewel, qua weer is het volgens mij nauwelijks nodig geweest.
Verder doet de BMW het prima, rijdt braaf z'n kilometers. Heel, heel af en toe hapert 'ie wat bij koude motor. Ergens einde winter moet 'ie toch voor een beurt en de APK dus dan kan daar even naar gekeken worden. Verbruik blijft nog steeds wat aan de hoge kant, vind ik, met een ruime 1:13.
APK en kleine inspectie
- 208.000 km
Op maandag 2 maart had ik een afspraak bij Gijsbertsen in Odijk, voor een kleine inspectie en een verse APK. Afgezien van het heel soms wat onregelmatig lopen bij koude motor had ik geen bijzonderheden, dus een klaar-terwijl-u-wacht afspraak. De inspectie was zo gefixed, als extra is alleen nog de remolie ververst. Ook de APK was geen probleem, dus die zit er weer een verse op tot ergens eind april 2021. Mooi zo. Maar... een eerste diagnose naar het onregelmatig lopen leidt al snel naar een (best ernstig) vervuild inlaattraject. Dat ziet er niet fijn uit, EGR-klep staat ook op het punt van begeven. Nog even verder en goed kijken levert dan ook nog een scheurtje in het kleppendeksel op en ook een scheurtje in de krukaspoelie. De APK toonde als adviespunt nog aan dat de schokbrekers achter aan vervanging toe zijn, dus al met al moest er toch een nieuwe afspraak komen om de auto in 2 dagen toch goed onder handen te kunnen nemen. Gelukkig kon dat een goede anderhalve week later.
Het vervuilde inlaattraject is wel erg vervelend en vraagt om een wallnutblasting-behandeling. Kort gezegd is het overmatige roetaanslag in het inlaatspruitstuk door een onvolledige 2e verbranding van de uitlaatgassen. Die vinding is in de basis geniaal, maar werkt aanzienlijk minder goed bij auto's die niet vaak genoeg zwaar hoeven te presteren, en/of veel in de file staan (zoals de mijne, helaas). Met dus alle kwalijke gevolgen van dien en dan hier en daar de toepassing van kostenbesparend plastic wat door al die roetaanslag op het punt van afbreken staat en tadaaa.... de factuur voor een kleine inspectie en APK bedraagt ineens bijna €4.000,- Hopelijk zijn de hele grote onderhoudskosten dan nu voorlopig wel even geweest, want sinds de aanschaf/import uit Duitsland in oktober 2018 zijn nu wel (buitenproportioneel) fors... Als het goed is draait de 6-pitter nu wel wat efficiënter wat zich hopelijk ook vertaalt in een iets gunstiger dieselverbruik.
Onbalans en bijgeluid
- 208.500 km
Nadat ik de BMW weer terughad na z'n ingrijpende onderhoud van begin maart, is ons land al in de greep van het coronavirus. Ergo: er wordt niet heel veel met de BMW gereden. Maar op 19 maart moest ik mijn e21 (323i) ophalen in Noord-Oost Nederland, dus met een vriend die kant op. Onderweg hebben we een paar keer "last" van een bijgeluid wat lijkt op een helicopter die boven de auto lijkt te hangen, en ook in de aandrijflijn is een trilling voelbaar. Zo snel mogelijk de auto aan de kant om te checken of in ieder geval alle wielen goed vast zitten (het geluid en de trilling lijken van rechtsachter te komen). Dat is niet het probleem, dus maar weer verder. Even later komt het geluid en de trilling weer terug, om na een paar kilometer te verdwijnen. Na een korte stop en later na het ophalen van de e21 komt en gaat het trillen met bijgeluid. Heel raar. Moet iets van een aanlopende rem zijn, of een remklauw die de blokken niet meer helemaal van de schijven los laat komen. De schijf rechtsachter is ook aanzienlijk warmer dan links... Als trouwe klant en ambassadeur van Gijsbertsen kon ik de volgende dag gelukkig toch even tussendoor terecht voor een betere diagnose. Het blijkt inderdaad een defecte remklauw te zijn die de blokken niet helemaal van de schijf vrij laat komen. Gelukkig nog prima op te lossen met een revisiesetje, dus die maar besteld. De volgende dag is m'n auto weer klaar en kan ik 'm weer komen halen. Gelukkig niet weer zo'n enorme kostenpost; €100 incl. een leenauto valt dan wel weer mee.
Tussentijdse mening
- 209.000 km
De BMW is nu ruim 1,5 jaar in mijn bezit. Nog steeds ben ik heel erg blij met deze auto. het rijdt echt fenomenaal en de 3.0-liter zescilinder diesel is elke kilometer weer een genot om mee te rijden. Met name de paar keer dat ik er in Duitsland mee heb gereden is het echt een powerhouse die met z'n bakken koppel zo ontzettend makkelijk versnelt en snel rijdt. Dat een BMW dat goed en sportief kan is natuurlijk geen verrassing. Stabiel, in alle rust en tot op hoge snelheden strak. Mijn specifieke uitvoering in dit Le Mans blauw, met het beige leren interieur, de (nog steeds) zijdezacht schakelende automaat, de verwarmde stoelen, het is gewoon een totaalplaatje wat nog steeds klopt in mijn ogen, zelfs nu er 2 generaties 3-serie nieuwer op de weg rijden dan de mijne.
De onderhoudsinvesteringen zijn me uiteraard wel wat tegengevallen. Aan de andere kant is dat in mijn ogen ook het risico wat je met elke gebruikte auto kunt lopen. Betekent voor mij in ieder geval dat de 325dA voorlopig nog mag blijven (ook al was ik dat allang van plan).
Vraag over verbruik
- 213.500 km
Geen bijzonderheden over de auto zelf. Ben wel benieuwd of er hier mede-eigenaren van een e9x 325dA meelezen? Vooral omdat ik benieuwd ben naar hun brandstofverbruik. Ik kom zelf echt nooit zuiniger uit dan 1:14, terwijl ik echt een rustige rijder ben. Ik rijd bijna altijd en overal op de cruise control, met een (maximale) overschrijding van de geldende maximumsnelheid van +10 km/u. Ik zit 70%/80% van de tijd alleen in de auto en mijn km's rijd ik voor minimaal 60% op de snelweg.
Ik kom hier 1 verbruiksmonitor tegen en die zit in z'n meest ongunstige verbruik op 1:14,6; de rest is allemaal (veel) zuiniger over ruim 12.000 gemeten kilometers. Waar kan dat dan aan liggen?
Coronabeurt en APK 2021
- 228.000 km
Bijna een jaar verder; een coronajaar waarin je zou verwachten dat er aanzienlijk minder met de dikke Duitse Diesel Dreier wordt gereden. Dat dacht ik ook, maar de werkelijkheid was anders. Op de laatste factuur van het (dure!) onderhoud in maart vorig jaar stond een km-stand van 209.000km. Nu, we schrijven 12 maart, staat er een hele dikke 227.000 op de teller. Toch blijkbaar het gevolg van familie en vrienden die toch allemaal wat verder weg blijken te wonen...
Geen grote bijzonderheden in het afgelopen jaar. De 325d heeft het prima gedaan. Ben wel in de zomer vorig jaar op een officiële Style 194M winterset-velgen gestuit. Laten refurbishen en opnieuw spuiten en daar de vorig jaar nieuw gekochte Nokian winterbanden op laten monteren. Een winterset die tot ergens februari dit jaar in de schuur mocht blijven liggen, maar die nu onder de auto prijken.
Het verbruik is met het 100km/u regime een heel, heel klein tikkie gedaald naar een goede 1:14. Niet geweldig, vind ik nog steeds, maar hè, een zespitter diesel is nou eenmaal geen toonbeeld van zuinigheid.
In de zomer met onze nieuw/tweedehands caravan naar Duitsland geweest. Ondanks de bijna 300 kilo meer gewicht van de caravan geen centje pijn. Dat zou natuurlijk ook niet mogen met (fabrieksopgave) 204pk en 430Nm koppel.
Dan: de afgelopen 2 weken was er bij afremmen van wat hogere snelheid en het wat steviger remmen een trilling van de achteras voelbaar. Niet bij rijden, alleen bij afremmen. Wielen eraf, checken, niks geks. Proefrijden, proberen, trilling is er en blijft er. Maar auto remt hard, snaarstrak en ook de handrem doet waar 'ie voor gemaakt is. Gezien m'n toch wat minder prettige ervaringen met de BMW Specialist in Odijk me eens geöriënteerd en bij BMW Specialist in Montfoort terecht gekomen. Die hebben in oktober 2020 ook de APK van mijn BMW e21 gedaan en dat voelde best goed.
Dus, vandaag staat de e91 daar. Voor een kleine inspectie, APK en het gerommel van de remmen. Diagnose vanochtend....:
- remmerij achter op het randje van versleten. Dus nieuwe schijven, blokken en sensor. Had ik gezien de km-stand en de status in iDrive wel een beetje verwacht, dus oké.
- automaatbak lekt als een malle. "De olie zeikt er werkelijk uit", is het oordeel van de specialist. Het carter lekt en ook een oliekoelleiding. Dat houdt een redelijk stevige ingreep in de automaat in, deze krijgt een zo goed als volledige make-over. Oeps.
- 2 motorsteunen compleet klaar. Hmm, raar... dat had vorig jaar bij de APK op z'n minst op hebben moeten vallen.
- Dan vindt de Specialist in Montfoort nogal wat van de wallnut-blasting behandeling van vorig jaar. "Nauwelijks zinvol bij een diesel", is het oordeel. En dat de EGR-klep toen vervangen is, "slaat nergens op. Beter hadden ze die gedelete en een goede tuning op de N57-motor toegepast. Dan brandt de motor zich bij een stevig stuk rijden vanzelf weer schoon en lost het probleem zichzelf op." Nu, met de "nieuwe" EGR-klep (1 jaar oud) zal het probleem zichzelf vanzelf weer voordoen. Dus: dringend advies: laat ons de EGR-klep verwijderen en wegschrijven en een goede tuning toepassen.
- En dan natuurlijk nog de obligate APK en de kleine inspectie...
Dat is dan het 2e jaar op een rij dat ik qua onderhoud vrij stevig aan de beurt ben. Komt binnenkort nog bij dat de huidige zomerbanden meer weg hebben van slicks dan van veilige banden, dus die mogen nog.
Mocht je denken dat een (gebruikte) (dikke) BMW rijden goedkoop is... Nope. Maar ja, de Specialist heeft me verzekerd dat, als ik m'n auto straks of morgen mag ophalen, "ik mijn eigen auto niet meer terug zal kennen". Getallen als 275pk en 580 Nm moeten dat wel onderstrepen... Ik ben benieuwd en meld me met het direct vervolg hierop binnenkort nog.
Dure trilling
- 242.000 km
De in het vorige verslag genoemde trilling dus. Auto nog een keer terug naar de specialist voor diagnose. Intussen is de auto (terug-)gewisseld van winter- naar zomerbanden en dat heeft geen verschil tot gevolg gehad. Dus daar ligt het niet aan. Eerste diagnose: remschijven vóór. Hmm, die zijn een kleine 50.000 km oud, hebben nog ruim voldoende dikte... Wat te doen? De COVID-crisis heeft me intussen helaas ook m'n baan gekost (dat is op het moment van schrijven gelukkig allang weer opgelost), dus wat te doen...? Ik besluit bij Autodoc originele BMW schijven en blokken te bestellen (Até) en ze met wat hulp zelf te vervangen. Zo gezegd, zo gedaan, verse remmerij vóór. Fijn. Maar de trilling is er nog, onverminderd en onveranderd.
In juni en juli de auto nog 2 keer terug voor diagnose, geen duidelijkheid. Dus eerst maar op vakantie, de auto functioneert verder prima. Maar bij een stukje vrije autobahn en een toch wat steviger remactie wat leidt tot getril en een gonzend geluid geeft dat toch geen vertrouwen. Kalmpjes aan dus maar, jammer. Want van de tuning heb ik zo ook weinig plezier. De auto wil met alle graagte hard en snel vooruit, maar als het remmen geen goed gevoel geeft, dan laat maar. Dus na de vakantie de auto maar weer weggebracht. Volgende diagnose: wielnaven rechtsvóór en rechtsachter krom. Huh? Hoe dan? Dan moet je met de rechterkant toch een stevige zwieper tegen iets stoeprand-achtigs hebben gemaakt. Kan alleen zeggen dat ik zeker weet dat mij dat of iets soortgelijks niet is overkomen... Doet er ook niet veel (meer) toe; het lijkt zo te zijn. Dus: nog maar een keer stevig pijn lijden: voor nieuwe draagarmen, nieuwe naaf, nieuw wiellager en achter idem (behalve de draagarmen). Dat lijkt toch wel echt de oplossing. Maar de schijven die er in mei op zijn gelegd, zijn intussen ook wel krom... Auw.. 10.000 en een maand of 3 oud... Met een redelijk coulant voorstel van de specialist besluiten we om ze toch maar weer te vervangen, incl. de blokken uiteraard. Daar komen nu de wat hardere "carbon-varianten" op, die zouden beter presteren en langer meegaan. Al met al is er nu dit jaar weer een bedrag aan onderhoud in de auto gegaan waar je het gemiddelde Koreaanse gebakje 3 of zelfs.4 jaar van kunt rijden, maar hé, we willen BMW rijden, toch?
En rijden als een BMW, dat doet 'ie nu wel weer. Hij remt fantastisch, snaarstrak en trillingsvrij. Zoals het hoort. En met de tuning en de vers onderhouden automaat is het weer genieten zoals ze het in München destijds ook bedoeld hebben. Wat een powerhouse is de 3.0-liter diesel en wat een bizarre voorwaartse drang heeft dat ding. In sportstand is het al helemaal de beleving in het kwadraat.
Kortom: we gaan hopelijk voorlopig maar weer lekker genieten van de auto. Met m'n nieuwe baan kan de diesel ook weer (makkelijk) uit en is het een dagelijks genot om met m'n M-Sport Le Mans Blau touring heerlijk kilometers te maken.
Binnenkort de winterwielen er maar weer onder. Oh ja, de auto staat deze zomer voor het eerst op Hankook Ventus Prime zomerbanden en die bevallen tot nog toe prima. Ze produceren volgens mij wel iets meer geluid dan de Pirelli's die er hiervoor onder lagen, maar de prestaties lijken dik in orde. De e21 die ik ook heb, rijdt sinds dit seizoen ook op (vrijwel dezelfde) Hankook's (maar daar was het vooral de beperkte beschikbaarheid in de vereiste maat waardoor ik daar op uit kwam, zie ook mijn review daar).
Mistlicht achter rechts uitgevallen
- 250.000 km
Ineens melding "Mistlicht achter rechts uitgevallen", met zowel audio als visueel alarm. Zelf even gekeken, alleen is het mistlichtje van mijn auto niet zomaar bij elke benzinepomp te koop. Daarnaast leverde het wisselen van het linker- met het rechterlampje ook geen resultaat, dus maar ff snel naar de dealer op zaterdagochtend. Die wilde wel even kijken, maar vonden het zelfde. Een ander/nieuw lampje hief de foutmelding niet op. Om dat goed te diagnostiseren hebben ze meer tijd nodig. Ik heb het afgelopen weekend zelf nog een keer getest met nieuwe lampjes, helaas zonder resultaat. De BMW e91 schijnt wel als kwaaltje te kennen dat er een draadbreuk kan ontstaan in de kabelboom die vanuit het dak, via de achterklep naar de beide achterlichten loopt. Er is zelfs een reparatieset voor te koop. Helaas ben ik zelf totaal a-technisch, heb van electronica en electriciteit echt helemaal 0 verstand, dus dat is niet een klusje waar ik zelf aan durf te/ga beginnen. Mijn vertrouwen in zogenaamde "BMW Specialisten" is ook niet heel groot meer, dus hier moet ik iets anders op verzinnen. De melding zelf is redelijk irritant: iedere keer bij starten en bij motor uit, en vaak tussendoor ook nog een keer. En er blijft een waarschuwings-driehoekje in het dashboard branden.
Gifbeker
- 250.000 km
De blijdschap van en met het trillingsvrij rijden was helaas niet van heel lange duur. Er wordt nu natuurlijk wat minder met de auto gereden, dus de km's gaan iets minder hard dan anders. Maar ergens in oktober, november vorig jaar merkte ik met remmen opnieuw dat het niet helemaal lekker ging. Bij intrappen remmen hoorde ik het bekende geluid weer en langzamerhand werd het ook beter voelbaar in de stoel. Harder en vaker remmen betekende meer geluid en meer trilling.... Grrrrr!
Eind december had ik een afspraak bij wat vrienden uit m'n e21 community. Die hadden een sleuteldagje gepland samen, en ik zou een klusje aan m'n ooit te plaatsen e30 remklauwen voor mijn e21 gaan doen. Dus met de e91 naar Friesland. 2 kameraden zijn samen gaan proefrijden met mijn auto, eentje achter het stuur en de ander in de kofferbak, zittend op z'n knieën om zo bij beide wielkasten te kunnen luisteren en voelen. Al snel kwamen ze terug, hadden even "wat sportiever" met de auto gereden. Linker-achterwiel was bloedheet, daar kon je zelfs op afstand een ei mee bakken en het stonk als een malle. Rechts was er niet heel veel merkbaar, vóór ook niet. Diagnose: remklauw doet niet wat 'ie moet doen en heeft (waarschijnlijk) de verse remschijf die er nog geen 10.000 km op zat, ook weer kromgetrokken. Damn...
Maar ja, dit heeft bij de specialist in Montfoort toch best een serieuze bak geld gekost om de oorzaak te verhelpen, niet alleen maar een aantal gevolgen daarvan. Vooralsnog kies ik er voor om de details van het reclameren even voor me te houden, maar dat ging niet heel soepel. Uiteindelijk is de auto vorige week woensdag daar voor een nieuwe diagnose geweest. Einde ochtend werd ik gebeld; bij de eerste proefrit duidelijk mijn klacht zelf ondervonden en bevestigd. Daarna de remklauwen gedemonteerd en uit elkaar gehaald. Blokken zaten netjes los, zuiger in de klauw beweegt zonder weerstand. Zelfs met de hand. Zijn vervolgens met afgekoppelde achterremmen gaan rijden en zowel trilling als geluid niet meer waargenomen. Maar diagnose: kan niet in de remmen zitten, want die doen wat ze moeten doen. We moeten dus verder gaan zoeken en dat kan stevig in de papieren gaan lopen. Daar heb ik voor bedankt...
Mijn eigen waarneming en die van mijn kameraden wordt eigenlijk ondersteund door het l*l-verhaal van de specialist: bij afgekoppelde remmen is er niks aan de hand, dus het moet wel in de remmen zitten. Op de een of andere manier komt de klauw in rust niet helemaal vrij van de schijf; dat loopt dus aan met alle gevolgen van dien. Naarmate er vaker en harder wordt geremd, wordt dat erger.
Wat nu te doen: ik heb de auto dus weggehaald bij de specialist. Ga nu met hulp van dezelfde kameraden nog maar een keer alles van de achterremmen vernieuwen, maar nu ook inclusief de klauwen, zuigers, geleidepennen etc etc. Het kan haast niet anders dan dat het daarmee verholpen moet zijn...
Wordt vervolgd....
Zoals het bedoeld is
- 257.000 km
Na de eerder beschreven slechte ervaring en het maar niet opgelost krijgen van de trilling en bijgeluiden van de achteras bij remmen besloten om het dan maar, met de nodige vriendenhulp, zelf op te lossen. Via Autodoc alles voor de remmerij achter nieuw besteld: klauwen (TWR), schijven en blokken (ATÉ) en remslangen (Bosch). Remschijven en blokken met nog geen 15.000 kilometer levenservaring de kliko in... auw.... Maar ja... het is wel weg nu: geen trilling meer en geen bijgeluiden meer bij (stevig) remmen afkomstig van de achteras. Tja... zei ik dat in maart 2021 niet tegen de zogenaamde "BMW Specialist": "volgens mij blijft er een remklauw hangen aan de achterkant?".... Grrrrr . Anyway: diezelfde vrienden hebben voor mij ook de kabelboom die door de achterklep loopt, opengemaakt en gecontroleerd. Uiteindelijk vonden ze 4 draden die (potentieel) kortsluiting maakten, dus die zijn opnieuw gesoldeerd en van een vers krimpkousje en isolatie voorzien. De storing van het mistachterlicht is daarmee ook verleden tijd.
Een weekje na deze reparaties met 3 vrienden in de auto naar Techno Classica in Essen. Eindelijk, eindelijk, rijdt mijn e91 zoals het in München ooit bedoeld is. Heerlijk, mede dankzij de tuning (dat dan weer wel dankzij de BMW Specialist), het is echt een enorm powerhouse. Wat een kracht en souplesse zit er in de 3-liter diesel. Geen enkele reden om aan de opgegeven 275 ponys en (ongeveer) 580 Nm's te twijfelen. Ook de automaat-service is de investering waard gebleken; de auto schakelt geweldig en is eigenlijk altijd bij de les, zeker in de sport-stand.
Het lijkt dus allemaal nu eindelijk opgelost en ondanks z'n 257k kilometer aan levenservaring is het de auto niet aan te voelen. Dat heeft ook voor het eerst sinds de auto in mijn bezit is, geleid tot een APK-keuring en kleine onderhoudsbeurt "zonder noodzakelijk meerwerk". Dat voelt ook wel eens fijn!
Beurt, APK en multiriemsetje
- 261.000 km
Eind april stond de APK op de planning, en volgens schema was de auto ook toe aan een kleine inspectie. Uit laten voeren bij een door vrienden aangeraden generiek onderhoudsbedrijf in ‘t Goy, waar ze wel wat met BMW hebben. Gelukkig was er niks aan de hand en is de kleine inspectie zonder bijzonderheden uitgevoerd. Ook niks aan de hand voor de APK, dus die was ook weer vers.
Kort daarna hoorde ik bij stationairloop toch iets van een bijgeluid. In overleg met diezelfde garage toch maar even beter kijken, ook met het oog op de vakantie per auto richting Rome. Eind juni gebracht en het bleek een versleten spanrol. Meteen een compleet setje, incl. verse riem laten plaatsen en probleem opgelost.
Op naar de vakantie, kijken hoe dat gaat met z’n 5-en en een dakkoffer er op. Keep you posted.
Time flies - like a 3,0 liter diesel
- 301.000 km
Man, wat vliegt de tijd. Net zoals de kilometers onder de Hankook's van deze fijne diesel. Die zomervakantie naar Italië is al weer 1,5 jaar geleden en dat is allemaal prima gegaan. Via Milaan, halverwege Rome een tussenstop van een paar dagen, 3 dagen Rome en terug via een paar dagen aan het Gardameer (gelukkig niet aan de kant van de NL enclave...). Onderweg naar huis eindelijk BMW Welt eens bezocht, ook zeer de moeite waard als je dit blauw-witte merk waardeert.
Verder dieselt de auto gewoon lekker verder, (bijna) dagelijks woon-werk tussen Woerden en Amsterdam en af en toe naar familie en vrienden her en der in het land. Dit voorjaar was het tijd voor een beurt en APK en die heb ik laten doen door (volgens mij voormalig dealer) BMW van den Hengel, in Amsterdam. Geen hele grote bijzonderheden, alleen draagarmen achter waren aan de beurt, net als de Hankook-zomerbanden op diezelfde achteras.
Inmiddels kort geleden de 300.000 km voorbij en vooralsnog blijft 'ie het fijn doen. Helaas van de week wel de melding "Remlicht links achter uitgevallen", terwijl alle remlichten aan de achterzijde het prima doen. Dat wordt weer een keer aan de kabelboom die door de achterklep loopt solderen. Blijft toch echt een zwakke plek van BMW Tourings. Ik laat nog weten of dat inderdaad het euvel verhelpt.
Achterlicht gremlin
- 303.000 km
Even kort over de melding “Remlicht links uitgevallen”: dat bleek toch een raar uitgefikt lampje te zijn. Bij nadere inspectie leek dat het lampje de geest heeft gegeven, maar dat daarna toch het wolfraam-draadje contact bleef maken, waardoor het remlicht nog wel brandde. Het systeem van de auto signaleerde daarbij waarschijnlijk toch een spanningsverschil wat de de storingsmelding triggerde. Bleek dus gelukkig een easy fix. Maar goed: toch ook nog twee draden in de 2 jaar geleden gerepareerde draadboom en die zijn met wat hulp toch ook maar aangepakt. Hopelijk blijft dat weer ff goed, is toch wel een constructief missertje van de Münchener ingenieurs.
Op naar de komende beurt en apk in het voorjaar.
Beurt en APK in aantocht
- 306.000 km
Recent even op de koffie geweest bij (relatief nieuwe) BMW Specialist Arjan van der Werf in Montfoort. Arjan heeft z'n sporen bij de dealer verdiend en beschikt over veel recente certificaten om MINI's en BMW's te kunnen "kennen". Voelde goed, dus afspraak gemaakt om even te inventariseren hoe het met de e91 gaat, wetende dat er onderhoud aan zit te komen, de APK voor de deur staat en dat hij (wederom) last lijkt te hebben van een kromme remschijf achter. Ook zijn de stabilinkjes vóór wel weer klaar, dus ook daar even aandacht voor. Auto donderdagavond bij Arjan neergezet en vrijdag in de loop van de ochtend belt hij. Lijstje wat er aan "mankeert":
- groot onderhoud nodig (brandstof- en luchtfilter lijken heel oud);
- kachelmotor stuk (lager versleten, hoorde 'm al af en toe flink piepen, vooral bij nat weer)
- reactie-armen vóór versleten (wist ik dus)
- remschijf achter inderdaad krom, maar nog flink dik op de maat. Die gaat stukje afgedraaid worden en dan gaan er keramische blokken op. Advies van Arjan omdat die de warmte wat beter kunnen afvoeren, in plaats van zoals nu een blauwe afdruk op de schijf achterlaten (best bijzonder, want echt enorm op z'n flikker krijgen doet de auto niet (te weinig) en heel hard remmen doe ik eigenlijk ook zelden
- wat roest op een stukje remleiding, dus dat moet nieuw
- remblokken vóór kunnen nog 6.000 km; die vervang ik dan in de zomer wel zelf
- remvloeistof verversen
De keramische blokken voor de achterzijde waren niet op voorraad, dus de auto gaat eind maart nog even terug voor die ingreep en krijgt dan direct een verse APK.
Wel te overzien en ook eigenlijk geen hele rare dingen (behalve dat gekloot met de schijven elke keer weer). Al bij al wel weer ruim €1.500 verder, maar ja. BMW rijden is duurder dan Picanto-rijden, en wie wil dat nou?? ;-)
De opvolger is er
- 314.000 km
De opvolger is er, na het trieste einde van deze dikke diesel. Lees verder hier https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/bmw-320i-xdrive-touring-2016/
Dank voor alle reacties en het lezen hier. Hopelijk tot "ziens" in mijn volgende review.
De opvolger is er
- 314.000 km
De opvolger is er en die stel ik graag hier voor: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/bmw-320i-xdrive-touring-2016/
Bedankt voor het meelezen en reageren. Hopelijk "tot ziens" in de volgende review.
Einde oefening
- 312.417 km
En toen…. Was deze dikke Dreier uit Beieren geschiedenis… Watskebeurd? Een week of 3 geleden, met 140 op de cruise, een plofje vanuit de motor en meteen de melding dat er een storing is, beperkt vermogen, direct stoppen en BMW servicepunt raadplegen. Ik kon de auto nog op de vluchtstrook wat uit laten rollen, waarna hij ook meteen afsloeg. Proberen te starten, niks. Alles uit, uit de auto en even afsluiten en weer open. Nieuwe poging met zelfde 0 als resultaat.
ANWB maar bellen dan. Komen na drie kwartier en vraagt eerst of er nog diesel in zit. Ja, nog een kwart. Dan maar eens uitlezen. Aantal foutmeldingen waarvan belangrijkste dat er onvoldoende druk op de brandstofrail staat. Pomp dus eerste verdachte. Dan de auto maar weg laten slepen naar dichtstbijzijnde, iets veiliger locatie dan de vluchtstrook van de A50.
Toch maar even voltanken, is het advies van de ANWB. Helaas, helpt niet. Monteur probeert van alles, overlegt met basis maar het ziet er niet goed uit. Zowel de opvoerpomp onder de achterbank als de hogedrukpomp lijken niks meer te doen. ANWB weet ter plekke ook niet meer wat te doen, dus wordt geregeld dat de auto wordt afgevoerd.
Maandagochtend belt m’n garage in Montfoort dat de Touring daar al is afgeleverd door de ANWB. Da’s lekker snel. Woensdag telefoontje van de garage. Geen goed nieuws. De hogedruk-brandstofpomp is stuk gegaan. Helaas gebeurde dat bij volle arbeid, waardoor er slijpsel van de pomp in het gehele brandstofsysteem terecht is gekomen. Van de rails, de cilinders, de leidingen, de opvoerpompen en in beide tanks… het is dus flink mis. Met de te vervangen delen en heel veel arbeid kijk ik naar een offerte van ongeveer €6k, als er niks tegenzit.
Garage doet nog een poging om met wat minder splinternieuwe A-merk-delen de kosten wat te drukken en ik informeer her en der zelf ook voor wat alternatieven. Lijkt allemaal van goedkoop op duurkoop uit te lopen, dus ook niet echte een reële optie wat mij betreft.
Ik heb uiteindelijk de knoop doorgehakt en de auto hier en daar “as is” op Internet aangeboden. Dat heeft uiteindelijk in een bod geresulteerd wat ik met pijn in m’n hart (en eigenlijk pijn in alles) maar geaccepteerd heb. De verwachte kosten zijn zo hoog, en het is nou niet zo dat deze auto met goedkoop onderhoud de 5,5 jaar dat ik ‘m had, heeft doorstaan. Er zat echt bizar veel geld in, en het was nu genoeg. Mijn afweging nu was nog eens €6k minimaal investeren, wat dan ook ongeveer gelijk staat aan de huidige dagwaarde mij een te groot risico leek. Per slot is ‘ie 14 jaar oud, 314k op de teller.
Desondanks ben ik er goed ziek van. Ik heb de auto tijdens de 5,5 jaar in mijn bezit minutieus onderhouden. Niet bezuinigd, geprobeerd er zo lang mogelijk mee te kunnen doen. Dat heeft me zeker ook (veel) rijplezier opgeleverd. De 325dA LCi is echt een heerlijke auto met een megafijne motor. Soepel, krachtig, comfortabel en het ding kan stappen zetten, echt heel bizar. Maar door dit unieke pechgeval sta je uiteindelijk met lege handen. De opbrengst, als je het al zo mag noemen, is amper een pleister op de wond en voelt als een schijntje. Maar niks aan te doen. We moeten door.
Als er nog iemand op zoek is naar een set Style 194M-velgen met Nokian-winterbanden (square set-up, dus geen breedset) of een echt zo goed als nieuw M-Sportstuur, incl. centercap maar zonder airbag, laat het me gerust weten.
Bye bye, mooie Le Mans blauwe Touring. Op naar wat anders.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.