BMW 325d Luxury Line (2011)

autoreview

BMW 325d Luxury Line (2011)

Signalement

Uitvoering325d Luxury Line
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf30.000 km
KM-stand laatst105.000 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1e indruk

  • 37.500 km

Eind mei 2015 heb ik een e90 LCI 325d automaat gekocht met slechts 30.000km op de teller. De auto is in april 2011 op kenteken gezet.

Uitvoering
De kleur is "tiefsee blau metallic" en dat geeft de auto een sjieke uitstraling. De uitvoering is een luxury line, met "sattelbraun" leder bekleding en "nussbaum hell" sierlijsten. Overige opties zijn o.a. electrisch verstelbare sportstoelen, M-stuurwiel, navigatie professional, lichtpakket, xenon verlichting, licht- & opbergpakket en stoelverwarming. Er is een standaard onderstel gemonteerd.

Prestaties
De 3.0 zescilinder met 204pk loopt als een zonnetje en klinkt sportief wanneer hem de sporen worden gegeven. De soepelheid waarmee de snelheid oploopt blijft elke keer weer een genot. Het verbruik schommelt bij normaal gebruik en veelvuldig gebruik van de cruisecontrol tussen 1 op 15 en 1 op 16. De 325d hangt iets minder fel aan het gas als de f10 530d, maar dat verschil merk je alleen als je regelmatig het gas dieper in trapt. Al met al ben ik tevreden over de motor, waarbij dat heerlijke 6-cilinder geluid elke dag weer muziek voor de oren is.

Comfort
De 325d rijdt sportief, zonder hard te zijn. De ruimte in het interieur is prima, zowel voorin als achterin. De kinderen zijn nog net geen pubers en kunnen prima op de achterbank uit de voeten. Wellicht wordt dat over een paar jaar anders als ze de 1.80 voorbij geschoten zijn... Het stuurgedrag is heel direct, al hoef je niet de hele tijd kleine correcties te doen. Wegligging en vooral bochtgedrag is geweldig en steekt zowel de e39 als de f10 - waarmee ik geruime tijd heb gereden - duidelijk naar de kroon. Enige puntje van kritiek is de spoorgevoeligheid. Misschien wordt dat versterkt door de breedset met 255 banden achter. Binnenkort komt de winterset er onder en wellicht is de gevoeligheid voor spoorvorming dan wat minder. De sportstoelen zitten perfect en zijn echt aan te raden. De stoelverwarming is bij lagere buitentemperaturen vaak in gebruik. De auto is tijdens het rijden erg stil, maakt op constante snelheid weinig toeren en heeft amper last van windgeruis. De automatische 6-bak schakelt boterzacht, maar reageert snel met de kickdown als het gevraagd wordt. De kofferbak is groot genoeg en mist slechts enkele liters t.o.v. de e39. Kortom, ook qua comfort een dikke plus.

Navigatie & audio
Als muziekliefhebber is de harde schijf bij het Navigatie Professional systeem een uitkomst. De geluidskwaliteit is ruim voldoende voor dagelijks gebruik. De ware soundfreak zal echter meer kwaliteit verlangen en tenminste voor het Hifi systeem gaan. Het navigatiesysteem werkt middels i-drive snel & doeltreffend. Begin 2016 zal een update van het wegennet op het verlanglijstje komen.

De 325d is uiterst betrouwbaar en heeft nog nukken of verstoringen gehad.

De auto bevalt tot dusverre dus uitstekend. Over enkele duizenden kilometers volgt meer.

winterbanden plaatsen en uitlijnen

  • 40.000 km

Winterbanden gemonteerd
In het vorige verslag schreef ik over de nogal stevige gevoeligheid voor spoorvorming. Anderhalve week geleden zijn de winterbanden geplaatst, welke om de standaard 17 inch V-spaak styling 285 zijn gemonteerd. De gevoeligheid was daarmee wel iets minder, maar nog steeds te veel van het goede.

Bij de wisseling van de banden bleek dat het nodig was om de 325d uit te lijnen; de slijtage aan de zomerbanden was enigszins scheef.


Uitlijnen
Via een BMW specialist werd mij aangeraden om naar "Uitlijnspecialist Lammert van der Meulen" in Dokkum te gaan. Om meteen maar met de deur in huis te vallen: wat een topper is deze man. Heerlijk laagdrempelig en een echte kenner, mede omdat hij naast personenauto's ook diverse rally auto's onder zijn hoede heeft. Hij weet waar hij over praat, gezien zijn diverse triomfen op meerdere West Europese circuits met zijn Ford Escort RS2000 uit de jaren zeventig.

Het verschil na het uitlijnen is enorm; de 325d stuurt iets directer, er zijn minder kleine stuurcorrecties nodig, is nog wat stiller en daarnaast is het verbruik ook nog een fractie gedaald. Het is de €95 investering dubbel en dwars waard. Ik kan dan ook iedereen die zijn auto uit wil laten lijnen aanraden om een bezoek aan dit bedrijf te maken.


Interieurruimte
De ruimte in deze 3-serie is wat mij betreft meer dan voldoende. Mijn lengte is 1.87m en ik kan dan nog goed genoeg achter mezelf zitten. De breedte is zonder meer toereikend. In dat opzicht mis ik de E39 en de F10 niet echt.

In diverse autobladen wordt vaak over de ruimte in de 3-serie geklaagd. Bij het lezen van enkele folders van o.a. 3- en 5-serie blijkt dat de binnenruimte van de E90 3-serie de vergelijking met de E34 5-serie gemakkelijk aan kan en zelfs ruimer is:
breedte voorin: +8cm (138cm E34)
breedte achterin: +5cm (140cm E34)
zitting-dak voorin: geen verschil (98cm)
zitting-dak achterin: geen verschil (95cm)
wielbasis: geen verschil (276cm)

Zo wordt maar weer eens duidelijk dat alle auto's qua formaat groeien en dat de gebruiker hier erg aan gewend raakt. Uiteraard moet je ook naar de concurrentie kijken en dan zijn er zeker ruimere auto's te koop. Maar ja, smaken verschillen.

update na zomerperiode

  • 64.000 km

Binnenkort kunnen de zomerbanden weer in de opslag en is het een mooi moment om de afgelopen km's met de lezers te delen en wat de ervaringen zijn.

Probleemloos
Afgelopen maanden zijn probleemloos verlopen. Er heeft zich geen enkele storing of wat dan ook voor gedaan.

1 op 15,4
Het verbruik is afgelopen zomer wel wat gestegen en bedraagt nu 6,5l/100km, ofwel 1 op 15,4. Dat komt enerzijds door de breedset zomerbanden (225/45 voor en 255/40 achter) en anderzijds heb ik me wat minder aan het nieuwe rijden gehouden; de rijstijl is iets pittiger geweest. Het heerlijke zescilinder geluid klinkt met stevig optrekken als muziek in de oren en daarnaast nodigt de 325d in bochttrajecten je uit om daar zo nu en dan eens stevig doorheen te trekken. Uiteraard alleen bij warme motor.

Onderhoud
In maart heeft de 325d bij een BMW specialist een controlebeurt gehad, is de zomerbandenset geplaatst (incl. balanceren), is de auto APK gekeurd, is de remvloeistof vervangen en zijn 2 nieuwe voorbanden aangeschaft. Incl. opslag winterbanden en leenauto (€10) stond een bedrag van €530,34 onder aan de factuur. Een acceptabel bedrag denk ik.
Binnenkort moet de winterset weer gemonteerd worden en moet er nieuwe olie in. Tevens zie ik dat er enige vochtdruppels in de zijknipperlichten zitten, dus die zullen even opnieuw vastgezet moeten worden. Een update van het navigatiesysteem is wenselijk; sinds 2011 is het nodige aan de wegen veranderd. Ik twijfel nog een beetje of de automaatbak preventief gespoeld moet worden. Ik heb geen klachten, maar ik lees op sommige forums dat het geen kwaad kan om dat elke 60.000-80.000km te doen.

Ruimte en comfort
Qua gebruiksgemak en ruimte ben ik nog steeds tevreden. De wegklapbare achterbank is enkele malen heel nuttig gebleken en de kofferbak zit alleen tijdens de vakantie tjokvol. Voor het werk ben ik enkele malen met collega's op pad geweest en dan is men enthousiast over de auto. Vooral de motor en aandrijflijn krijgen dan alle lof. Het weggedrag wordt als sportief comfortabel ervaren. De ruimte voorin is prima, achterin is voor volwassenen net voldoende. In 90% van de gevallen zit ik alleen in de auto. De kinderen zijn 9 en 11, dus daartoe is de 325d ruim zat. Indien vaker volwassenen achterin plaats zouden nemen, komt de 5-serie weer in beeld, maar voorlopig is dit prima.

De airco kon tijdens de tropische dagen tijdens de nazomer het interieur snel op de gewenste temperatuur krijgen, al plakt het leer dan wel aan alle kanten... Nu winter nadert wordt de stoelverwarming 's morgens als eerste ingeschakeld; die accessoire zou ik niet meer willen missen, evenals de prima zittende sportstoelen.

Zeer tevreden
Al met al een mooi vervolg, zonder verstoringen en met veel momenten om te genieten. Op naar de volgende 20.000km!!

Betrouwbare metgezel verkocht

  • 105.000 km

Onlangs heb ik de e90 325d lci verkocht en is er een 535d touring uit 2011 voor in de plaats gekomen. De 3 liter 6-cilinder diesel 3-serie is mijn 4e BMW en daarbij de enige 3-serie. De vorige BMW’s waren een 530i en 530d (beide e39) en een f10 530d. De 325d is daarbij de meest betrouwbare gebleken; in ruim 3,5 jaar tijd en bijna 75.000km heeft er zich geen enkele storing voorgedaan. Het enige dat naast het regeliere onderhoud vervangen is, betreft een knipperlicht in het spatbord links! Kortom: een perfect voorbeeld van Duitse degelijkheid. De auto is me geweldig bevallen. Het weggedrag is een mooie mix tussen sportief en comfortabel. In bochten ligt de auto als een blok op de weg.
Ik heb de 325d ingeruild omdat de f11 meer ruimte biedt en een mooier/luxer afgewerkt interieur heeft. Daarnaast heb ik de f10/f11 serie van begin af aan altijd al een mooi model gevonden. Ik kan iedereen die zijn zinnen op de e90 325d lci heeft gezet deze auto van harte aanbevelen!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.