BMW 325Ci Executive (2001)

autoreview

BMW 325Ci Executive (2001)

Signalement

Uitvoering325Ci Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf100.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 195.000 km

Zo, tijd om eens een update te plaatsen. We zijn inmiddels een aantal jaar verder, alsmede een flink aantal kilometers. De auto is nog steeds in mijn bezit, en voldoet nog steeds aan mijn eisen. Het verbruik blijft rond de 1 op 11 schommelen, deels omdat ik weinig grote afstanden rij, en hij in de stad nu eenmaal meer verbruikt. Afgelopen jaar toch maar eens in de buidel getast om heb 'up to date' te houden. De fuseekogels waren versleten, en blijkbaar betekent dat het vervangen van de draagarmen voor. Een van de PDC sensoren was van slag, de CD-wisselaar was defect, een koplamp was lekgeraakt, en het was tijd voor nieuwe vloeistoffen, banden, bougies etc. Voor ongeveer 2000 euro (225/45/17 van Michelin is niet echt goedkoop) voor een compleet pakket aan maatregelen is hij echter weer zo goed als nieuw.


Na jaren in Japanners te hebben gereden (2x een toyota corolla, 1x Honda Accord) wilde ik net als mijn ouders een BMW. Op benzine, want diesel is aan mij niet besteed, en geen LPG meer. Want zelfs Japanners lopen op dit goedje duidelijk minder mooi/soepel/snel.

De mooiste auto van BMW (die ik kan betalen) vind ik de E46 coupé. En die is het dus geworden. Het model uit 2001, vlak na de ’kleine facelift’ wat een nieuw stuurwiel betekent welke veel beter bij het moderne dashboard past. Maar belangrijker, 2.5i zescilinder inlijn, 192 pk, 245 Nm. Na enkele maanden alle autosites goed in de gaten te hebben gehouden, viel mijn oog op deze auto.

Alle opties die ik wilde hebben waren aanwezig: half leder interieur, Harman Kardon soundsystem, zwart interieur met alu-sierlijsten, xenon koplampen, 17 inch lichtmetalen velgen, sportonderstel, antraciet dakbekleding, elektrische sportstoelen met geheugen op de sleutel (ideaal, nooit meer stoel/spiegel verstellen), rolgordijn achter, parkeersensoren, regensensor, sportonderstel, alarminstallatie, climate control en dat was het volgens mij wel. Oja, de auto is zwart metallic, waarbij alles in kleur is gespoten; een van de meest tijdloze kleuren voor BMW. Zelfs een E36 in het zwart ziet er nog modern uit.

Maar wat een auto; de zescilinder huil is geweldig, de auto is snel (0-100 7,2 seconden, top 240 km/uur) maar soepel (50 in de 5 is prima te doen en de 3 is voldoende om door de stad te rollen), zuiniger dan verwacht (bijna 1 op 11 gemiddeld), super geluidsinstallatie en een geweldige wegligging, waar je lekker mee kan spelen. En niet onbelangrijk met mijn 1.93m zijn die verstelbare zittingen perfect.

Overigens zorgt het sportonderstel er wel voor dat dwarsnaden op de snelweg en dergelijke niet erg comfortabel zijn. Voor de veelrijder zou ik het sportonderstel afraden.

26-04-2008: Nieuwe foto’s
De auto is voor een poetsbeurt geweest, hier ga ik een jaarlijks terugkerend fenomeen van maken. Wat een verschil. Zeker het interieur (vlekken op de bekleding) en enkele krasjes zijn er zienderogen op vooruit gegaan. Guus Admiraal in Leeuwarden, topwerk!

PROBLEMEN

De auto heb ik met 1 jaar garantie gekocht. En alle problemen zijn prima door de verkopende partij opgelost (Autoarena Hardenberg). De garantieperiode is nog niet afgelopen, dus misschien dat er nog iets bijkomt. Ik heb bij de aankoop aangegeven dat ik niet moeilijk ging doen om de prijs, maar dat ik dan wel een ’perfecte’ auto verwachte. (Je kan voor de prijs van een 6 jaar oude Coupé een aardige Corsa rijden).

- Scheur in de voetensteun links (deze voelt overigens voor een BMW niet erg degelijk aan).
- Trilling bij hard remmen (schijven voor afgedraaid, schijnt typische BMW kwaal te zijn).
- Airbagsensor licht af en toe op. Dit was de sensormat in de bijrijdersstoel.
- Xenon koplamp had haperingen, viel af en toe uit. Dure grap als je dit zelf moet betalen.
- Verscheidene strips langs de ramen opnieuw vastgezet. Aan de binnenkant dus, wat een beetje montagekit al niet kan doen.
- Koplampsproeier rechtsvoor kapot (door monteur bij herstel Xenon).

Kortom; een aantal reparaties waarvoor je een auto met garantie wilt hebben. De auto moet volgens de computer over 7000 km voor zijn beurt. Ondertussen is al eens een keertje een halve liter olie bijgevuld.

30-03-2008: Update
In de winter is de auto minder zuinig dan in de zomer (wat een verrassing), de boordcomputer geeft gemiddeld 9,4 liter per 100 km op. En dat klopt wel ongeveer. Op dit moment wil de xenon koplamp aan de bestuurderskant wel eens flauw doen, opnieuw aan en uitzetten lost dit probleem op. Ook de dealer weet niet precies wat dit is, dus zal wel een duur grapje zijn (starter/lamp).

Verder 3 nieuwe banden gekocht (zat slechts 1 nieuwe op bij aflevering) de Dunlop vervangen door Michelin Sport 225/45/17, voor 160 euro per stuk. Ik kan maar 1 ding zeggen: Wat een verschil! De auto spoort 20 keer beter (pinkjesturen) en is stiller. Ik weet niet of het puur door nieuwe banden komt, maar voor mij voortaan Michelin eronder. Verder fluit het rechter zijruitje, hier moet de garage nog naar kijken, is iets met de rubber afdichting.

Binnenkort (1 april 08) moet hij voor de APK, waar waarschijnlijk ook nieuwe remblokken/schijven noodzakelijk zijn. Benieuwd wat voor kosten dat met zich meebrengt.

04-04-2008: APK Update
Auto voor de APK, dacht dat hij er soepel doorheen zou gaan. Maar toch niet. Schijven bleken achteraf prima in orde te zijn, dus uitsluitend nieuwe blokken rondom. Maar, draagarmrubber rechtsvoor versleten. Kost iets van 130 euro, en wat uurtjes uiteraard. Rijdt nu wel ’strakker’ en een apart geluidje is weg, wat je nog wel eens wilde horen met een putdekseltje is weg. Verder wat nieuwe olie, filtertje en dat soort ongein. Kosten ongeveer 500 euro.

09-07-2008: Fluitje weg!
Ha eindelijk wist iemand een oplossing voor mijn fluitje. De rubber afdichting tussen het zijruit en de spiegel sluit niet meer volledig, waardoor de wind op de rand van de spiegelmontage ruist/fluit. Oplossing is erg eenvoudig; demonteer de spiegel voor een deel, plak de binnenkant van de spiegel vol met dempend materiaal - chinese stront -. En voila; een vrijwel geruisloze auto, en meer genieten van het motorgeluid! De auto nu meer dan een jaar in bezit; altijd starten/lopen. Dus de betrouwbaarheid naar 4 sterren. Hij is wel betrouwbaar; niet goedkoop in onderhoud.

16-03-2009: Onderhoud
We zijn weer een jaartje verder. De auto heeft weinig problemen gehad. De andere xenon koplamp hield het voor gezien (tenminste, die viel steeds vaker uit), dus deze is vervangen. Samen met wat andere lampjes, ben je dan 206 euro verder. De thermostaat en de kachelkraan waren aan vervanging toe en een onderhoudsbeurtje. Dat betekende weer 350 euro. Op zich is het geen enorme kostenpost. Maar.. toch.. het rijden maakt het tot nu toe altijd weer goed.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.