BMW 325Ci Executive (2001) #4

autoreview

BMW 325Ci Executive (2001)

Signalement

Uitvoering325Ci Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf173.000 km
KM-stand laatst198.250 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Proefrit

  • 173.000 km

Na een jaar gereden te hebben in een E46 320Ci coupé vond ik het wel eens tijd voor wat meer vermogen. Ook wou ik graag een handgeschakelde auto. Mijn 320Ci had al fijne opties, zoals leer en een schuifdak en dit wou ik zeker niet missen.

Tijdens mijn zoektoch toch regelmatig teleurgesteld geweest want er zijn maar weinig auto's met schuifdak en de juiste opties.

Tot... Ik via een bekend Nederlands BMW forum deze auto tegen het lijf liep, welke gelukkig net de verkoop in zou gaan wanneer ik een nieuwe zou willen.

Gelijk contact opgenomen met de (inmiddels) vorige eigenaar en een proefritje gepland.

Bij het instappen merkte ik het al. De auto zat beter door de sportstoelen, reageerde feller door de grotere motor en handbak en stuurde beter door de betere banden en 19' inch velgen. Dit moest en zou hem worden.


Ook in tegenstelling tot mijn 320Ci waren er nergens piepjes, rammeltjes of kraakjes te horen en ook zag de auto er van onder werkelijk keurig uit. En wat is de wagen gaaf met OEM M-tech II pakket! Om over de 19' CSL velgen nog maar niet te spreken. Echt een plaatje en een waardige opvolger voor mijn 320Ci die ik eigenlijk stiekem niet eens mooi meer vind vergeleken met deze 325Ci.

Ook ben ik zeer te spreken over de M54 motor. De M52 320Ci is toch een beetje lui, helemaal met de automaat, waar de 2,5 liter 6 cilinder fel en nog soepeler is. Vooral boven de 4000 toeren wordt het leuk en krijg je echt een duw in je rug.

De 325Ci heeft perfect onderhoud gehad en ik verwacht eigenlijk veel probleemloze kilometers nu. De auto voelt sowieso een stuk degelijker en nieuwer aan dan de vorige.

Ook ben ik blij dat de VANOS al gereviseerd is en dat ook de waterpomp en koelsysteem geheel vernieuwd zijn. Ook is het subframe in uitstekende staat en die wordt waarschijnlijk binnenkort nog eens verstevigd.

De auto heeft de volgende (belangrijke opties);
- Zwart leren sportstoelen, electrisch verwarmd en verstelbaar
- OEM 16:9 navigatie met Dension bluetooth streaming functie
- Schuif/kanteldak
- Zonnerolle
- Harman & Kardon geluidsset (prachtig!!)
- 19' CSL velgen
- M-Tech II OEM sportpakket vanaf fabriek
- Zilveren interieurlijsten
- OEM Xenon
- Comfortsleutels

Over een tijdje meer en meer foto's!

Dat er zoveel verschil zit tussen 2 coupés...

  • 176.400 km

Inmiddels heb ik alweer een kleine 4000 kilometer in de auto gereden en ze bevalt me nog steeds erg goed. De auto is erg solide, en stuurt zeer goed. Wel is ze iets zoekeriger in spoorvorming maar dat komt door de bredere banden.

Verder valt de rust aan boord heel erg op. Waar mijn oude 320Ci hier en daar toch wat piepjes, rammeltjes en ruisjes had is de 325Ci compleet stil. Niks zit los en zelfs bij 170km/h is het nog mogelijk om fatsoenlijk met elkaar te praten. Fluisterstil is het. Heerlijk!

Wel heb ik in de tussentijd de gasklep en stappenmotor schoongemaakt, deze waren erg vuil geworden en dus liep ze stationair niet helemaal lekker soms. Ook gelijk de inlaat-nokkenassensor meegepakt en tijdens een olieservice de oliesensor vervangen. Nu is de wagen perfect! Het heeft me twee auto's en een jaar gekocht maar nu heb ik eindelijk een auto die 100% naar mijn wensen is!


Vorige week mijn oude blauwe auto tegengekomen op de oprit van de snelweg en tja... Diep van binnen worden mannen nooit volwassen en inderdaad, de 325Ci is een héél stuk sneller. Vooral boven de 80 kilometer per uur gaat ie behoorlijk uitlopen ten opzichte van de 320.

Inspectie II, winterwielen en 10.000km verder

  • 183.000 km

Zo, na bijna een half jaar met deze auto gereden te hebben kan ik alleen zeggen dat het fantastisch is. Vergeleken met de vorige auto is deze een stuk beter. Zuiniger, sneller, stiller, mooier en goedkoper. Ik verbruik zo'n 11 liter in de stad en zo'n 8 liter op de snelweg, dus gemiddeld zit ik op zo'n 1 op 10,5. Niet verkeerd vind ik, voor een auto met een zes-in-lijn en bijna 200pk. De 200pk hoef ik ook bijna nooit aan te spreken. De auto heeft een stuk meer koppel dan de vorige en ik kom eigenlijk zelden boven de 2500 toeren.

Mijn werk is verplaatst naar in de buurt dus de auto wordt voornamelijk gebruikt voor korte stukjes. Nu weet ik dat de M54 dat niet al te lekker vind dus ik laat d'r regelmatig een stukje uit. Gisteren nog lekker 300km getoerd door België en met een warme motor de auto nog een paar keer in de toeren gejaagd. Blijft toch verslavend die duw in de rug en het gehuil van de motor boven de 3000 toeren.

Verder is de auto met vlag en wimpel door de Inspectie II gevlogen. Geen aandachtspunten, en nergens is er nog maar een piepje of een kraakje te horen. Ik heb eind December een setje 18' Styling 135 velgen op de kop getikt voor de wintermaanden, en hier Michelin PA4 banden op laten zetten. Ik heb er iets meer dan een maand op gereden maar ik heb zelf weer de 19' CSL velgen eronder gezet. De huidige temperaturen zijn nog te hoog voor winterbanden en de 19' sturen eigenlijk nog lekkerder. Ook zijn ze stiller dan de SUV profiel winterbanden haha.

Al met al een topauto die in alle opzichten bevalt!

Eén (naja twee) klein(e) puntjes. De bestuurdersdeur begint licht te roesten onderaan. Ik vermoed dat deze een keer iets geraakt heeft en dat dit nu zichbaar wordt met roest. Verder zit de voorbumper aan de rechterkant wat losjes. Voor deze twee punten gaat de auto dinsdag de 25e naar de spuiterij. De onderkant onder de lijst wordt compleet overgespoten en de voorbumper wordt ook opnieuw gespoten en opnieuw opgehangen.

Nieuwe APK en het eerste mankementje

  • 189.000 km

Inmiddels bijna een jaar verder, goh wat gaat dat snel.. En ik kan niets anders zeggen dan dat de auto uitstekend bevalt en blijft bevallen. De wegligging is en blijft solide en ondanks de M54 6 cilinders van BMW bekend staan om olieverbruik verbruikt de mijne een litertje 5W40 op zo'n 8500 à 9000km.

Inmiddels heb ik werk een stuk dichterbij huis kunnen vinden dus de wagen wordt minder gebruikt dan voorheen. In een jaar heb ik zo'n 16.000km gereden, maar dat is de laatste 6 maanden een stuk minder geworden. Ik vermoed dat ik pas ergens eind 2015 over de 200.000 ga.

Bij de APK heb ik geen enkel puntje van afkeur gehad, en het motortje spint heerlijk soepel zoals een 6 cilinder hoort. Grappig detail, er stond een E46 318i tegelijkertijd voor de APK met 80.000km en deze had 3 afkeurpunten, waarbij er de mijne met bijna 190.000 op de teller niks te vinden was. Zo zie je maar wat goed onderhoud en een beetje geluk kan doen.

Over (on)geluk gesproken.. Donderdag, terwijl ik onderweg was naar de APK, hoorde ik na de start ineens een gekraak/gepiep onder de kap vandaan komen en dit werd heviger bij zwaarder sturen. Oorzaak? Kapotte stuurpomp... Helaas een kwaaltje van de E46 en het was dus eigenlijk wachten tot dit een keer zou gaan gebeuren. Wel heb ik nu een betere pomp besteld, en laat ik gelijk de slangen en het oliereservoir van de stuurbekrachtiging mee vervangen.

Samenvatting van wat er gebeurd/vervangen is sinds ik hem heb;
- Nieuwe remblokken en afgedraaide schijven
- Gasklep en stappenmotor laten reinigen
- Linkerdeur behandeld tegen roestvorming
- Kleine en grote beurt met oliewissel
- Nieuwe oliesensor
- Nieuwe nokkenassensor

Wat er nog in de planning staat;
- Nieuwe OEM remschijven (helaas zijn ze weer licht krom, maar dat is eigen schuld..)
- Nieuwe koppeling en vliegwiel
- CSL velgen herstellen en opnieuw spuiten

Zoals je ziet dus geen gekke dingen naast standaard onderhoud en een auto van 13 jaar oud. Het enige wat echt kapot gegaan is is de stuurpomp, verder is het een groot deel preventief onderhoud om de auto in topconditie te houden. En ja, zoals bekend, het is een Duits Premium merk dus dat kost wat.

Verder wil ik nog wel minimaal 2 à 3 jaar met deze auto doen. De E46 coupé is in mijn ogen de mooiste 3 serie, en in mijn uitvoering toch redelijk zeldzaam. Ik ben af en toe nog eens aan het kijken wat er op de markt is, maar ik heb geen één keer het idee gehad dat er wat beters was (op de M modellen na dan).

Weer heel wat kilometers verder!

  • 198.250 km

En daar zijn we weer. De 325 is nog steeds mijn huidige trots, en omdat ik slecht stil kan zitten heb ik nog een paar dingen veranderd/vervangen/gewijzigd aan mijn benzineslurper;

- Linker zijkant over laten spuiten wegens vandalisme krassen (de auto staat nu dan ook in een garage)
- 19 duims CSL velgen laten overspuiten in Hyper Silver (de standaard CSL velgen kleur)
- zwarte nieren geplaatst
- LED verlichting rondom verwijderd en originele teruggeplaatst

Optisch is er dus wat veranderd en daarom heb ik nieuwe (professionele) foto's geplaatst. De auto wordt wekelijks door mij door de hand gewassen dus is werkelijk in showroomstaat!

Qua onderhoud heb ik eigenlijk alleen een oliewissel en een grote beurt gedaan, dit keer met Castrol Magnatec 5W40. Ik moet zeggen dat ik een zeer groot verschil merk qua olieverbruik! De auto verbruikte ongeveer een liter op 8500km met Agip olie, en nu met Castrol staat ze na 7000km nog keurig op het maximum.

Preventief onderhoud kan ook niet achterblijven;
- Dynamo en accu vervangen om klaar te zijn voor de winter
- Airco geleegd en opnieuw afgevuld

De auto start nu vele malen beter en loopt stationair ook veel mooier. Ik had namelijk nog wel eens last van een dip in het stationair oppakken van de motor als deze koud was en/of met verbruikers zoals airco aan. Dit probleem is nu voor 90% opgelost.

Plannen voor nu zijn om binnenkort de koppeling en het vliegwiel te laten vervangen en ik ga zelf Febi/Bilstein remschijven en blokken rondom plaatsen. Men zal wel zeggen dat dit allemaal grote kosten zijn, maar de auto is mijn hobby en omdat dit zo'n onverprutst en technische nette auto is wil ik dit graag zo houden en daar heb ik dan ook de kosten voor over. Met de volgende beurt gaan ook de bougies vervangen worden.

Benzineverbruik valt mij ook alleszins mee. Oké, het is geen zuinigheidswonder, maar 1 op 10 in de stad is met enige moeite te halen, en op de snelweg kijk ik naar 1 op 12,5. Mijn record is 1 op 16 heen en terug naar Rotterdam op een 80 weg. Niet dat het verbruik mij wat interesseert, maar het is toch fijn als ook een dikke oude 6 cilinder rustig drinkt!

Ik heb nog heel even nagedacht over deze auto in te ruilen op een E46 M3 coupé, maar ondanks dit echt fenomenale wagens zijn vond ik het verschil in dagelijks gebruik qua prestaties te weinig om veel geld in te leveren op mijn huidige perfecte 325. De 325 is al sneller dan 90% in het verkeer, en sinds ik de 325 rijd merk ik dit dan ook erg goed. Je rijdt zo ontzettend makkelijk (veel) te hard, dat dit met een M3 waarschijnlijk alleen maar erger zou zijn. Buitenom dat was de M3 die ik op het oog had ook nog eens in dezelfde kleur (zowel binnen als buiten) en stond ook nog eens op dezelfde velgen. Ook het feit dat ik toch ongeveer 20.000km per jaar maak, zou het mij qua brandstof en onderhoud iets te duur worden. Wel is mijn oog gevallen op een E36 (het vorige model dus) M3 voor erbij voor de leuke ritjes, om de 325 dan lekker te houden.

Wat nou economische crisis?!?! ;-)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.