BMW 320i Touring Executive (2014)

autoreview

BMW 320i Touring Executive (2014)

Signalement

Uitvoering320i Touring Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf40.000 km
KM-stand laatst105.600 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 46.300 km

Hallo allemaal,

Ik ben geen kenner, maar het leek me wel leuk om mijn ervaringen tot dusverre met deze auto te delen. Overdreven veel heb ik er nog niet mee gereden. Heb de auto begin september in bezit gekregen nadat ik mijn vorige BMW, een 318i Touring van het vorige type E91, had ingeruild. Ik was op vakantie in Zeeland en was op een regenachtige dag wat occasionsites aan het afstruinen. Mijn oog viel zodoende op deze auto die te koop stond bij BMW dealer Jer de Fonkert in Numansdorp. Een BMW 320i uit mei 2014 met 40.000 kilometer op de teller. Lang verhaal kort, het werd een bijzonder dure vakantie.

Wat zit er allemaal op de wagen? De auto stond te koop als Executive uitvoering met een luxury line pakket erop. Als je via Finnik echter mijn kenteken invult geeft de app als resultaat dat het een High Executive zou zijn. Daarom is het mij een beetje onduidelijk welke uitvoering ik nu precies heb. Wat hier ook van zij, er zit navigatie business, klimaatregeling met twee zones, achteruitrijcamera (zal denk ik als losse extra door de eerste eigenaar zijn besteld) en leren bekleding (type Dakota leder) op. Verder betreft het een automaat en ik vind de lakkleur heel mooi. Er zitten heel veel kleurschakeringen in de lak waardoor bij een verschillende lichtinval er telkens weer een andere kleur zichtbaar is die varieert van ijsblauw, zilver tot zelfs een vleugje goudachtig beige. Het betreft de kleur 'Mondstein Metallic' en het is één van de BMW Individual kleuren die je kunt bestellen als je maar bij betaalt. De combinatie met het licht beige interieur en deze lakkleur vind ik prachtig. Het dashboard is boven zwart, dan een chromen strip met hout en aan de onderkant is de kleur beige (net als de bekleding en hemelbekleding). Op advies van de dealer zijn er zwarte vloermatten in de auto geplaatst aangezien lichtkleurige matten wel erg besmettelijk zijn. Een en ander is zeer smaakgevoelig, maar het is wel naar mijn smaak. En daar gaat het dan uiteindelijk om. Mijn vorige BMW was zwart van binnen en van buiten, maar met name het lichte interieur van deze BMW straalt wat mij betreft meer sfeer en klasse uit. Ik vind het fraai, zover is duidelijk.

Verder zitten er 17 inch velgen onder met heel veel spaken. De velg zelf vind ik mooi en ik vind ook dat de BMW goed wegkomt met het formaat 17 inch. De meeste mensen die de auto zien denken dat er een formaat groter velgen onder liggen. Een grotere maat velgen staat daarom niet op mijn wensenlijst. In mijn schuur liggen ook nog winterbanden, tevens met 17 inch velg. Deze zien er iets simpeler uit, maar ze zijn bij de deal uit onderhandeld en ben er daarom tevreden mee.

Tijdens de proefrit viel vooral op hoe hard deze auto optrekt. Mijn vorige auto had 136 pk en geen turbo. En daarvoor reed ik een VW Polo met 90 pk, dus ik ben niet heel erg verwend geweest wat betreft motorvermogens. De 184 pk van mijn BMW 320i ervaar ik als zalig, zeker als je de rijmodus in sport zet en ook de automaat in de sportstand zet. Overigens was mijn medepassagier tijdens de proefrit minder te spreken over deze sport + stand. De auto hangt dan nerveus aan het gas en je voelt wat klappen bij het schakelen. Zette al snel de auto in comfortstand en dat is ook de fijnste stand voor als je medepassagiers hebt, zo is mijn ervaring althans. Als je echter alleen rijdt en er niet al te veel verkeer is dan is het wel eens leuk om de auto in de sport + rijmodus te zetten. Voor het overige is de auto, en dat is al vaker gezegd en dat klopt naar mijn mening dus ook, merkbaar comfortabeler dan de E91. Dat voel je direct. De proefrit beviel erg goed.

De proefrit is verreden in regenachtige omstandigheden en ook op de dag dat de auto opgehaald mocht worden regende het pijpenstelen. Het mocht voor mij uiteraard de pret niet drukken. Ik woon in de buurt van de Duitse grens en ben bij Elten de grens overgegaan omdat ik mijn enthousiasme niet kon onderdrukken. Het is indrukwekkend hoe gemakkelijk de wagen de 200 per uur aantikt. Na de 200 gaat het optrekken minder snel en heeft de auto zijn meters nodig. Op de teller haalde ik de 230 per uur en de BMW had nog wel wat over, maar om die snelheid te bereiken had je overdreven gezegd vrij baan nodig tot aan Oberhausen. Maakt allemaal niet uit natuurlijk. Waar het mij om gaat is dat de wagen prettig snel optrekt en bij 120/130 per uur niet overdreven veel toeren maakt (2100 tot 2200 toeren per minuut). De BMW 320i is dan ook een comfortabele reisauto.

Op internet is in vele forums en reviews te lezen dat de sportstoelen aan te bevelen zijn. Ik moet het, net als in mijn vorige BMW, doen met de standaardstoelen. Van deze standaardstoelen valt te zeggen dat ik met mijn 1.90 meter en mijn tengere postuur goed mijn zit kan vinden en geen klachten ontwikkel in mijn rug of elders in mijn lichaam. Ongetwijfeld zullen de sportstoelen een aanrader zijn en nog beter zitten, behelpen is het allerminst met het 'gewone' meubilair. Het navigatiesysteem pro wordt ook nog wel eens aangeraden en ook die ontbreekt. Ik heb de 'simpele' business uitvoering. Maar die bevalt me evenzeer goed. Daarnaast heeft mijn Beemer de meest simpele geluidsinstallatie aan boord. Er is genoeg geklaagd over een matige geluidskwaliteit van dit systeem, maar ik vind het geluid goed genoeg. Daar kan ik kort over zijn. De achteruitrijcamera is best handig, echter niet noodzakelijk omdat het zicht rondom goed is. Parkeersensoren volstaan daarom. De op afstand bedienbare elektrische achterklep gebruik ik vooral omdat ik het leuk vind als de klep al opengaat voordat je bij de auto bent. Echt nodig is het desalniettemin niet. Verder zit er dus niet overdreven veel luxe op de auto. De auto ziet er vooral luxe uit door het leer, het hout en de kleurstelling van binnen. De instaplijsten met daarop 'BMW Luxury' ogen ook mooi. En, nogmaals, de lakkleur maakt het voor mij helemaal af.

Ten opzichte van de 318i Touring van het vorige type rijdt deze auto naar mijn mening in alle opzichten beter. Sneller en comfortabeler. Ik wil niet meer terug in motorvermogen. Snelheid lijkt wel verslavend. En dan rij ik nu nog 'slechts' de 320i. Er is nog een 330i (voorheen 328i) en een 340i (voorheen 335i). Hoe moet een 340i met zo'n beul van een motor dan wel niet rijden? Nou ja, meer dan dit heb je in feite ook niet nodig. In feite bood de 318i op het vlakke in Nederland al meer dan voldoende. De verkoper zei overigens terloops tegen me dat het verbruik van de 320i F31 net wat beter zou zijn dan dat van de 318i E91, de realiteit leert mij het tegenovergestelde. Ik haalde met de E91 een verbruik rond de 1 op 13. Met de F31 schommelt het verbruik enorm naargelang het gebruik. Twee weken geleden is onze tweede geboren en in die twee weken is de auto alleen voor wat korte stukken gebruikt. Het verbruik valt mij dan tegen met 1 op 10,3. Er zijn desalniettemin ook weken geweest waarin de wagen meer gebruikt werd met daarbij ook veel snelwegkilometers. Het resultaat is dan een 1 op 12,5.

Ik wil toch heel graag opmerken dat ik elke keer met een big smile in de wagen stap. Het is voor mij telkens een goed begin van de werkdag. Voor veel mensen is autorijden niet meer dan autorijden en slechts noodzaak. Ik haal er echter plezier uit en ik heb nog niet eerder zoveel plezier gehad met een auto als met deze. Misschien worden lezers die een objectieve recensie over een BMW 320i verwachten nu enigszins teleurgesteld, maar ik ben sinds mijn vorige BMW eigenlijk een beetje verliefd geworden op dit merk. Het is te hopen dat ik in de toekomst een dergelijke auto kan blijven bekostigen. De stoel kan nog steeds lekker laag gezet worden (al zat je voor mijn gevoel in de E91 nog ietsjes lager) en de besturing is prima ondanks dat er een elektrische in plaats van een mechanische stuurbekrachtiging op zit. De automaat bevalt me bovendien heel erg goed. Er missen flippers aan het stuur, maar ik zou ze denk ik ook niet vaak gebruiken. Een klein minpuntje van de automaat is naar mijn mening de gekozen versnelling bij 50 tot 70 per uur in de comfortstand. Dan maakt de motor een schamele 1100 tot 1200 toeren en dat geeft een irritant gebrom. Ik zet bij 50 per uur daarom de automaat in de sportstand en dan is het probleem meteen opgelost. Ik rij verder 75% van de tijd in de comfortstand en 25% van de tijd in de sportstand. De ecostand is door mij nog nooit gebruikt. Maar dan ook echt nog nooit. Voel kennelijk de behoefte niet. Kan daar dan ook niets zinnigs over zeggen.

Doordat de kleine geboren is en ik tijdens de kraamweek de weerberichten niet heel erg bewust in de gaten hield, liggen er nog geen winterbanden onder de auto. En toen begon het hier in Arnhem-Noord ontzettend te sneeuwen. Of het nu ligt aan de zomerbanden of dat de grip überhaupt hopeloos is met achterwielaandrijving op een helling in de sneeuw, weet ik niet. In een zijstraat van de Apeldoornseweg die flink omhoog loopt (Arnhem-Noord is vrij heuvelachtig) kwam de BMW in ieder geval niet meer vooruit. De auto stond vast en moest geduwd worden. Deze week maar alsnog de winterbanden monteren. Zul je zien dat het de rest van de winter 10 graden is en je die winterbanden verder niet nodig zult hebben. De afgelopen dagen min of meer noodgedwongen met onze tweede auto, een knalgele Peugeot 107 van 10 jaar oud, rond getuft en dat ging stukken gemakkelijker met de gladheid. Ik kan er zelf wel de humor van inzien, laten we het daar maar op houden.

Goed, de auto rijdt bijzonder prettig en is naar mijn smaak. Zijn er dan nog nadelen te noemen? Tsja..de auto is duur. Voor hetzelfde geld krijg je bij andere fabrikanten meer ruimte. Met een kinderstoel en een Maxi-Cosi achterin moet ik er even de tijd voor nemen om voor mezelf een goede stoelafstelling te regelen zonder dat ik met de voorstoel de Maxi-Cosi raak. Zoals eerder vermeld, ik ben 1.90 meter. Uiteindelijk lukt het me evenwel zonder daarbij concessies te doen aan mijn eigen zitcomfort en dat van de kleine achterin. Ik kan me echter voorstellen dat er in een, noem maar eens wat, Passat meer ruimte is voor minder geld. De kofferruimte is verder tot dusverre toereikend gebleken. Door het leer, het hout en de in mijn ogen mooie kleurstelling van het interieur ziet het er allemaal prachtig uit. Niettemin valt er wat betreft materiaalkeuze binnenin wel iets op te merken. Ik doel dan op het harde kunststof onderaan de middenconsole aan de zijkanten onder de automaat. Maar een kniesoor die daar op let.

Al met al vind ik het een heel prettige machine, deze BMW 320i. Ik kan iedereen de auto aanraden. Na iets meer dan 6000 kilometers zijn er nog geen technische problemen geweest, maar daar kunnen nog niet al te veel conclusies aan verbonden worden omdat 6000 kilometer niet veel is. Eindoordeel van nu is daarom: een dure, doch erg fijne auto.

Winterbanden eronder

  • 46.900 km

Omdat inmiddels de winterbanden eronder liggen, is er een foto extra geplaatst bij deze review. Deze velgen smoelen toch weer even anders. Moest er even aan wennen, maar al met al ziet de auto er volgens mij ook nu nog alleszins acceptabel uit. Wat mij wel opviel, onmiddelijk na montage van de banden heb ik ze opgepompt bij het tankstation ook om zo snel mogelijk af te zijn van de melding voor je neus dat de banden extra lucht nodig hebben. Vervolgens rijd je na het oppompen weg en word je via het display gevraagd om de bandendruk te meten en te resetten. Dat duurt dan een paar minuten en ik zie in beeld dat de bandendruk voor 1.8 en 1.9 bar is en achter zowel links als rechts 2.0 bar. Ik had de automaat bij het tankstation alleen toch echt op 2.0 voor en 2.2 bar ingesteld. Vraag me af welk van de twee nu een afwijking heeft, mijn auto of de luchtpomp bij de Total?

Twee weken na het plaatsen van mijn eerste ervaringen moet ik trouwens terugkomen op de eerdere opmerking van mij dat ik met een Maxi-Cosi achter me een goede zitpositie kan vinden. Mijn vrouw was van mening dat onze jongste toch wat te ver voorover geheld lag, dus is de zitpositie van de kleine aangepast. Dat is helaas wel ernstig ten koste gegaan van mijn eigen zitcomfort. Let wel, we hebben het hier over een Maxi-Cosi met een familyfix constructie wat behoorlijk wat ruimte inneemt. Ik ga zeer binnenkort de kinderstoel van de oudste omwisselen met de Maxi-Cosi in de hoop dat mijn stoel dan weer genoeg naar achteren kan. Heb vooralsnog goede hoop dat het probleem dan is opgelost. Desondanks is het duidelijk dat alhoewel de F31 ten opzichte van de E91 gegroeid is, het nog altijd geen ruimtewonder betreft.

Eerste 10.000 km zitten er op

  • 50.100 km

Er zijn inmiddels meer dan twee maanden verstreken sinds ik mijn review op Autoweek geplaatst heb. Genoeg tijd om de auto weer wat beter te leren kennen. Hieronder zal een verslag volgen van mijn bevindingen de afgelopen periode.

Vooropgesteld dient te worden dat de auto heerlijk rijdt. Ik heb her en der verhalen gehoord en gelezen dat het stuurgedrag van deze generatie 3-serie minder goed zou zijn in vergelijking met de vorige generatie. Nu is de techniek van beide auto’s op dit punt ongetwijfeld verschillend, maar mijn ervaring is dat het stuurgedrag van de F31 weinig onder doet voor die van de E91. Ruim voldoende feedback en het stuur heeft altijd de juiste hoeveelheid weerstand om het voertuig met precisie te manoeuvreren. Daarbij moet wel de kanttekening worden geplaatst dat de auto vrij zwaar stuurt, dus daar moet je van houden. De auto ligt voorts als een blok op de weg en is zeker in de comfortstand ook nog eens comfortabel. In combinatie met de soepele aandrijflijn zorgt dit alles ervoor dat je de snelheid echt in de gaten moet houden. Je rijdt erg gemakkelijk te hard, zonder dat je het bemerkt als je blik even niet op het instrumentenpaneel gericht is. De automaat, die al zoveel geroemd is, doet zijn werk fantastisch. Boterzacht en altijd bij de les. Met het optrekken klimt zelfs in de comfortstand de naald van de toerenteller dikwijls met gemak boven de 3000 toeren. Zonder dat je daarvoor het gaspedaal diep hoeft in te drukken. Op zich heerlijk, maar bij een koude motor krijg ik dan de neiging om (nog) minder gas te geven zodat het toerenaantal beperkt blijft. Het start stop systeem wordt door mij na het starten meteen uitgeschakeld. Het lijkt me niet bevorderlijk voor de techniek om een motor die niet op bedrijfstemperatuur is steeds aan en uit te zetten. Of is dat een fabeltje?

Al met al worden liefhebbers van autorijden zonder meer op hun wenken bediend met de BMW 320i Touring. Je hebt op ieder gewenst moment ruim voldoende vermogen tot je beschikking gecombineerd met een fijne automaat en een prachtig onderstel. Het getuigt van een fraai staaltje techniek van BMW om het onderstel zodanig af te stellen dat deze comfort biedt maar ook sportiviteit. Hiermee hebben we dan ook het sterkste punt van deze auto te pakken. Ik vind de Touring daarnaast ook nog eens geslaagd vormgegeven. Elegant en gestroomlijnd. Maar over smaak valt niet te twisten. Ik hoop wel dat de volgende 3-serie net even wat anders wordt. Een frisse wind door de modelreeks van BMW zou goed zijn. De eerste spionagefoto’s wijzen helaas op een evolutie van het huidige model. En toch valt dan weer niet uit te sluiten dat ook het nieuwe model me weer zal bevallen.

Ik was in het verhaal van december vergeten om bij de belangrijkste opties de elektrisch wegklapbare trekhaak te noemen. Niet zo gek, omdat de auto nooit gebruikt wordt om iets mee te trekken. Toch is het lollig om eens op de knop te drukken waarmee die trekhaak tevoorschijn komt. Binnen de kortste keren zie je ineens een trekhaak die met een mooi zoemend geluid uit zijn schulp kruipt. De achteruitrijcamera kan vervolgens met een eenvoudige druk op de knop op de trekhaak gericht worden. Ik kan me heel goed voorstellen dat het systeem ideaal is voor mensen die vaak met een aanhangwagen of caravan op pad gaan. Wie weet wordt er door mij in de toekomst nog eens gebruik van gemaakt. Je kan er beter mee verlegen zitten dan om verlegen.

Uit de tekst valt wel op te maken dat de BMW mij uitstekend bevalt. Ik ben niettemin realistisch genoeg me te beseffen dat dit vooral komt omdat ik rijplezier redelijk voorop stel bij de keuze van een auto. Er worden tegenwoordig vermoedelijk nog amper slecht rijdende auto’s geproduceerd en er zijn genoeg mensen die heel andere eisen stellen aan een (gezins-)auto. Ben je op zoek naar ruimte en het daarbij behorende praktisch nut, naar een auto die goedkoop is of je zo goedkoop mogelijk van A naar B brengt, of naar een originele dan wel excentriek vormgegeven auto dan ben je bij deze BMW aan het verkeerde adres. Ten aanzien van de ruimte in de auto is al eerder door mij aangegeven dat je voor minder geld ruimere auto’s kunt kopen. Inmiddels is de familyfix van de Maxi-Cosi uit de auto gehaald en in onze tweede auto gemonteerd. Het was niet meer mogelijk voor mij om fatsoenlijk te rijden met de jongste achter me. Toen noodgedwongen mijn vrouw moest rijden als we met het gezin op pad gingen, heb ik direct ingegrepen. De Max-Cosi maken we sindsdien vast met de gordel. Ik kan nu een redelijke zitpositie vinden achter het stuur. Maar nog steeds moet ik de stoel (ietsjes) hoger zetten zodat de leuning niet tegen de kinderstoel aan komt.

Het rijgedrag is in deze review tot dusverre uitvoerig beschreven. Dat de auto niet voor een ieder de perfecte keuze is, zoals dat vanzelfsprekend voor iedere auto geldt, is ook al wel duidelijk gemaakt. Dat ziet echter toe op keuzes die je bij aanschaf bewust maakt. Er zijn natuurlijk tevens wat issues die beter kunnen waarvan je dat op voorhand niet verwacht of waarvan je tevoren hoopte dat het allemaal mee zou vallen. Dat zijn vaak van die kleine irritatiepuntjes. Te beginnen met de navigatie. De navigatie is in september ververst naar versie 2017-2. Mijn huis is momenteel tweeëneenhalf jaar geleden opgeleverd, maar volgens het kaartmateriaal bevindt het zich midden in een weiland. Tijdens het rijden is het me een aantal keren overkomen dat wegen niet herkend werden, zoals de nieuwe A1 bij Amsterdam. Kortom, de kaarten zijn niet recent. Daarom begon ik te twijfelen of de dealer de navigatie de vooraf beloofde update had meegegeven. Met behulp van de gebruikershandleiding heb ik vervolgens opgezocht waar je kunt vinden welke versie navigatie in de auto geïnstalleerd is. Kwam er zodoende achter dat geheel volgens afspraak versie 2017-2 geïnstalleerd was. Hmmm……dan lopen ze wel achter bij BMW.

Over de stoelverstelling in combinatie met kinderzitjes zijn al genoeg woorden vuil gemaakt, over de stuurverstelling daarentegen nog niet. Of ik het stuur nou iets naar boven of naar beneden verstel, of van me af of juist naar me toe trek, het maakt allemaal niet uit. Wat ik ook probeer, de bovenkant van de toerenteller of de onderkant van de boordcomputer zijn nèt aan mijn zicht onttrokken. Geen idee waar dat nou precies aan ligt en of dat dan te maken heeft met een kennelijk bijzondere lichaamsbouw. Het interieur steekt voor de rest ergonomisch doordacht in elkaar, maar kan iemand mij vertellen met welke knop je de temperatuur zowel links als rechts tegelijk kunt bedienen? In mijn vorige BMW hoefde je daarvoor simpelweg de linker draaiknop in te drukken. Dat werkt bij deze auto niet en in de handleiding is niet te vinden hoe dat dan wel moet. Althans niet door mij. Ik begin te vermoeden dat de functie om de gescheiden klimaatregeling op te heffen ontbreekt in deze wagen. En dat zou een klein missertje zijn. BMW en bekerhouders is daarnaast een ongelukkige relatie. In de E91 waren twee bekerhouders gemonteerd waarop je moest drukken en die schoven er dan als een soort cd-wisselaar uit. Bij het uitstappen moest je als medepassagier dan opletten dat je je knie er niet tegenaan stootte. In mijn pre-facelift F31 zit er boven de bekerhouders een klep die je eraf moet halen om de bekers te kunnen plaatsen. Die klep ligt nu standaard in het dashboardkastje. Ik geloof dat de LCI er een klepje voor in de plaats heeft die je open en dicht kunt schuiven? Dat is een betere oplossing.

Al mijn vorige auto’s hadden donkere interieurs. Vrij saai, doch onderhoudsvriendelijk. Dat spreekt voor zich. Het was dan ook te verwachten, maar ik vermeld het toch…….de lichtbeige lederen bekleding in mijn huidige BMW is erg gevoelig voor vlekken veroorzaakt door spijkerbroeken. Nu ben ik wel zo slim geweest om een deken op de stoel te leggen voordat ik met een nieuwe spijkerbroek instapte, maar ik heb de deken iets te vroeg weer van de stoel weg gehaald. Had gedacht dat na een keer of vijf wassen de spijkerbroek niet meer zou afgeven, maar dat was dus niet het geval. Met behulp van leercrème van het merk Eenzet is de blauwe waas tot mijn opluchting weer verwijderd. De auto is inmiddels op drie maanden na vier jaar oud en het interieur ziet er nagenoeg smetteloos uit, dus dat is voor mij een bemoedigende gedachte. Met een beetje discipline is alles ook binnenin mooi te houden. Valt er verder nog wat te vermelden over de stoelbekleding? Ja. De temperatuur zakt tijdens de wintermaanden en het lederen zitvlak voelt bij het instappen ijzig koud aan. Stoelverwarming was lekker geweest. Dat ligt natuurlijk aan mij en niet aan de wagen. En als we het dan toch over leer hebben; het leer op het stuur voelt vrij goedkoop aan. Ik heb ooit eens een keer een F30 318i met M-pakket als leenauto meegekregen en het stuur wat in die auto was gemonteerd, pakte veel lekkerder vast. Ook mijn vroegere VW Polo uit 2012 had beter aanvoelend leer om het stuur heen zitten. Maar dat stuur was dan weer te dun.

Er zijn nog wat meer kleine ongemakken. De lens van de achteruitrijcamera is ’s ochtends bij het wegrijden vaak vochtig vanwege de condens. Hierdoor is het beeld op het scherm niet best. Als het dan ook nog eens donker is buiten, heb je niets aan de camera. Daarbij komt nog dat vuil zich snel ophoopt bij de lens. Hierdoor vermindert de kwaliteit van het beeld snel. Vermeld moet daarbij worden dat de camera natuurlijk een extra luxe betreft. Het ding is niet noodzakelijk. Wel gemakkelijk, vooral vanwege de lijnen op het beeld die aangeven waar je met de auto uit zult komen. Wat me ook nog opvalt is dat de verwarmde buitenspiegels onvoldoende hun werk doen bij gangbaar Nederlands winterweer. Het duurt voor mijn gevoel te lang, een minuut of vijf tot tien, eer de condens is verdwenen. Bij mijn vorige BMW was dit trouwens eveneens het geval. Als laatste zeurpuntje zal nog vermeld worden dat bij de make-up spiegel in het zonnescherm rechtsvoor geen lampje geplaatst is. Enigszins krenterig voor een auto met een nieuwwaarde van 50k. Misschien een beetje muggenziften dit maar vrouwlief vindt het irritant, dus wie ben ik om het niet in mijn review op te nemen?

Bovenstaande punten wegen evenwel niet op tegen het plezier wat ik beleef aan deze auto. Freude am Fahren, daar is niks aan gelogen! Als de auto in de toekomst nou ook nog eens net zo probleemloos blijft rijden als de eerste 10.000 kilometer hoor je mij niet klagen. Dat was met de E91 anders. Daarvan moesten, nadat de auto een paar weken in mijn bezit was en bij een kilometerstand van slechts 55.000 kilometer, de distributiespanner en –ketting worden vervangen. Tot slot nog een update voor wat betreft het verbruik. Dit blijft schommelen tussen de 1 op 10,5 en 1 op 12,5. De ecostand is nog steeds nooit gebruikt. Ik ga dat eens proberen om daar ook een oordeel over te kunnen vellen.

Een jaar in bezit

  • 60.850 km

Ik typ dit nu vanaf mijn vakantieadres in, wederom, Zeeland. De weersvoorspellingen zijn niet slecht. Dus hoogstwaarschijnlijk geen bezoek aan de dealer dit jaar. Daar is ook geen reden toe. Een jaar na aankoop en meer dan 20.000 kilometer verder heeft de auto geen gebreken vertoond. Sterker nog, de garage is sinds de aankoop geen enkele keer bezocht. Ik volg voor onderhoud netjes de meldingen die daartoe automatisch verschijnen op het dashboard, maar die zijn er tot op heden niet geweest. De betrouwbaarheid is voorlopig in orde. Maar 20.000 kilometer is niet meer dan een uitgebreide rijervaring, en de huidige kilometerstand van iets meer dan 60.000 kilometer stelt ook weinig voor. Écht iets zinnigs zeggen over de betrouwbaarheid is daarom nog steeds niet mogelijk. Al valt te betwijfelen of ik ooit de rubriek klokje rond van Autoweek met deze auto zal halen. Doorgaans wordt een auto na een paar jaar weer ingewisseld voor een andere.

Nu was betrouwbaarheid niet het allerbelangrijkste argument om de BMW aan te schaffen. Dan had ik wel een Japanner gekocht. Het rijplezier van de BMW verveelt na een jaar nog steeds niet. De auto voelt zo vertrouwd en comfortabel aan als je favoriete joggingbroek. Desondanks geven de runflats wat meer afrolgeluid dan gemiddeld. Het praktisch nut van de touring is daarnaast voldoende gebleken tijdens de vakantie. Met twee kleine kinderen kon alles mee inclusief de kinderwagen zonder daarvoor een dakkoffer te hoeven gebruiken. Verwacht echter niet dat je dan nog heel veel ruimte overhoudt. Enig beleid bij het inpakken was noodzakelijk. Wat nog in positieve zin opvalt is dat er sinds de aankoop geen druppel motorolie is bijgevuld. Mijn oordeel over de auto blijft dus goed: plezierig rijden, voor een gezin met twee kleine kinderen net voldoende ruimte en geen pech of problemen.

Eerste onderhoudsbeurt

  • 69.300 km

Na zestien maanden en 29.000 kilometers was het dan toch echt een keer tijd voor een eerste garagebezoek. Het onderhoud is uitgevoerd door Ekris in Velp, waarbij de motorolie en de remvloeistof zijn ververst en het oliefilter en het microfilter zijn vervangen. Ook is er benzine injectiereiniger ingegooid. Ik heb ook nog gevraagd om nieuwe ruitenwisserbladen aangezien deze versleten waren. Uiteindelijk bedroegen de kosten 450 euro. Ik laat het aan u als lezer over om te oordelen of dat veel of weinig geld is. Via de site van de ANWB heb ik voor de aardigheid eens de waarde van de auto bij inruil laten uitrekenen. Uiteraard zal de uitkomst globaal zijn, maar er kwam in zestien maanden tijd een afschrijving van dik achtduizend euro uit. Dat komt neer op een waardevermindering op het aankoopbedrag van 28.2 procent. De BMW was op moment van aankoop drie jaar en vier maanden oud en is nu op vier maanden na vijf jaar oud. Stiekem wordt al aan een opvolger gedacht, maar dat zal dit jaar zeker nog niet gebeuren. Dat is ook nog steeds niet nodig omdat de kilometers naar volle tevredenheid worden afgelegd. Er is in deze review tot op heden niets vermeld over het motorgeluid van de 320i. Welnu, die is waardeloos maar eenmaal rijdende vergeet je dat ook wel weer. Toch denk ik wel eens aan zo’n mooie zescilinder. In deze tijd van downsizing wordt dat echter steeds meer een lastig verhaal.

APK en twee jaar in bezit

  • 82.400 km

Omdat de auto bij aankoop twee jaar terug voor het laatst APK was gekeurd was het tijd voor een nieuwe keuring. Zoals ik al had verwacht zijn er geen gebreken gevonden. We blijven voorlopig lekker doorrijden. Eerder dacht ik er nog aan om wellicht komend jaar weer iets nieuws te proberen. Maar waarom eigenlijk? De 320i Touring is vlot, rijdt lekker en is comfortabel. De afgelopen twee jaar is het ook nog eens een betrouwbare metgezel gebleken. Ik zou wel gek zijn om hem in te wisselen. Op naar de 100.000 kilometer.

Afscheid

  • 105.600 km

Na 3.5 jaar naar tevredenheid te hebben gereden, is dan toch de tijd gekomen voor afscheid. Vorig jaar juli is er nog groot onderhoud aan de auto gepleegd waarbij onder meer twee remschijven zijn vervangen. Dat was vrij prijzig, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Er hebben nooit reparaties hoeven plaatsvinden en storingen hebben zich evenmin ooit voorgedaan. Al met al is het voor ons gezin een uitstekende aankoop gebleken. Een auto met (ruim) voldoende praktisch nut en eentje die lekker rijdt. Heb je een niet te groot gezin, hou je van sturen maar zoek je toch iets wat nog enigszins praktisch nut heeft dan kan ik een 3-serie Touring aanraden. Voorlopig blijf ik het merk daarom trouw. Sinds een paar dagen ben ik de eigenaar van een BMW 330i Touring (G21) van een jaar oud. Een review hiervan zal natuurlijk volgen zodra er wat meer kilometers in gereden zijn.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.