BMW 320i High Executive (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320i High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 105.320 km |
KM-stand laatst | 120.800 km |
1 jaar verder
- 115.322 km
nu 1 jaar in bezit:
Even terugblik hoe tot stand gekomen:
Na 13 jaar leaseauto's te hebben gereden (half jaar huurauto's, toen zelf gekozenen auto's: Ford Focus TDCI, Honda Civic 1.8 iVTEC en Mazda 6 Sportbreak SkyActiv-D) moest ik zelf weer een auto aanschaffen: hetzelfde werk, maar dan vast in dienst.
Doordat ik diverse merken heb gereden en voor het werk ook regelmatig in diverse huurauto's gereden, werd er een shortlist opgesteld:
- BMW 3-serie: ik had een E36 voordat ik aan de leaseauto ging en deze beviel prima, dus zeker op de lijst. Gezien budget een E90 LCi. in ieder geval sportstoelen, navi pro, cruise control, en automatisch airco. Voorkeur voor Touring (ivm praktisch) en minimaal 320i.
- Honda Civic: beviel goed als leaseauto, het nieuwere model, maar dan station.
- Honda Accord: maatje groter. Goede reviews en betrouwbaarheid
- Mazda6; beviel uitermate goed
- Skoda Superb; erg ruim en goede stoelen (bij juiste uitvoering)
- Volvo V70; ruim en die lekkere 5 cilinder
de Afvallers:
De Honda's vielen af, korte zittingen bij de Civic was toen mijn pijnpunt en zal het nu weer worden. Accord: te weinig keus en inhoud kofferbak valt tegen
Mazda6: ik wilde eigenlijk hetzelfde modelgeneratie, maar viel buiten budget. Model ervoor spreekt me niet echt aan.
Skoda Superb: durf de gok met TSI motoren en eventueel DSG niet aan ivm betrouwbaarheid
De Volvo viel af omdat mijn vrouw dit niet bij me vond passen en verbruik vond ze te hoog.
Dus werd het een 3-serie, maar welke...door de gewenste opties vielen er heel veel af.
Proef gereden in een 325i touring met juiste opties. Reed perfect, alleen mijn vrouw vond hem te duur (net boven budget) en verbruik te hoog (theoretisch verbruik best goed, maarr ja...theorie...goed balen dus). 318i touring met eigenlijk de gewenste opties, alleen na de 325i viel het tegen en had het idee dat de auto inhield en afgeknepen was.
Toen de vraag van mijn vrouw kwam van mijn vrouw waarom ik naar station aan het kijken was (ze vindt een sedan mooier), toch naar sedan gaan zoeken...last minute (ik moest voor 1 okt mijn leasebak inleveren en moest nog ruim week weg voor het werk) eentje gevonden via mijn zwager die alles bleek te hebben: 320i High Exective en M-sport exterieur en interieur.
Snel gebeld voor proefrit (al paar keer achter het net gevist). Dag later er heen gereden. Auto in perfect staat, aankoopbon zat erin plus alle facturen van onderhoud (2 eigenaren, maar altijd zelfde BMW dealer). Rijden voelde ook erg goed aan, wat een verschil met die 318i.
Snel de knoop doorgehakt, want ik was beller 1 vd 5 en dus 1e keus.
eind september dan eindelijk opgehaald.
Inmiddels precies 1 jaar en bijna 10.0000 km verder.
Hoe bevalt het? Erg goed moet ik zeggen.
+ sportstoelen: erg goede zit en goed in te stellen (wel hanmatig alles)
+ wegligging, sturen en schakelen des BMWs. Ik merk dat als je wat meer gaat pushen dat je dan echt het verschil merkt en de wegligging erg goed is
+ ruimte achterbank; stuk ruimer dan mijn E36. Vreesde dat het te weinig was maar valt reuze mee
+ best goed geluid voor standaard radio (mis wel USB aansluiting)
+/- comfort: goede stoelen, maar M-sport en 18 inch met runflat toch best wel stug zeker op slechte weg. Achter nu gewone banden, is iets beter.
+/- verbruik: zit gemiddel op 1:13 a 1:13,5. Had het iets beter verwacht, maar woon-werk is 21 km en maar de helft snelweg. Bij langere stukken gaat het verbruik naar 1:14 tot 1:15 (wat ik dan weer goed vind)
+/- motor: na de dikke diesel van de Mazda (150 pk en 380 Nm) is het koppel wennen, en bij koude motor bokt ie wat. Echter bij warme motor en zeker na lange stuk loopt ie wel lekker. En dan bij doorhalen merk je toch wel dat ie aardig wat power heeft (nee, hij haalt het niet bij die 325i die ik had proef gereden zowel kwa snelheid als sound)
- praktisch: ik wilde eigenlijk een touring, maar mijn vrouw vroeg zich af waarom. Nadat ze een fiets mee wilde nemen en dat niet lukte klaagde ze dat ie niet praktisch is (tsja, neerklapbare bank was toen een optie). Te zijner tijd misschien toch maar eens een trekhaak eronder misschien?
- ....zou het zo even niet weten
Onkosten tot nu toe:
- vorig jaar okt: 2 nieuwe achterbanden, vond het profiel aan de krappe kant voor het najaar
- gister APK, helaas moesten er voor nieuwe remschijven en blokken en achter nieuwe blokken op. Prijzig, maar moest gebeuren en kunnen we er tegenaan.
Verder niks
ingeruild
- 120.800 km
Na 15.000 in nog geen 2 jaar toch alweer afscheid genomen van de BMW. De redenen;
- verbruik valt tegen; ik had verwacht rond de 1:14 uit te komen, maar in de praktijd is 1:14 of hoger alleen haalbaar op lange afstand. Nu op 1:13 uit gekomen over de 15.000 km. Vooral stadsverkeer en winterperiode is erg onzuinig.
- onderhoudkosten en betrouwbaarheid valt (zwaar) tegen; vorig jaar dure beurt gehad (APK en nieuwe remschijven en -blokken), 2 maanden daarna rembekrachtiger en vaccuumpomp defect (in totaal bijna 2000 euro); maand terug emissiestoring en sensor moeten laten vervangen (150 euro).
- toch niet echt praktisch; met gezin en 2 kinderen is de kofferbak alleen net krap aan voor lang weekend weg en de auto had ook geen neerklapbare achterbank, dus grote voorwerpen of fiets meenemen was ook lastig.
Dat praktische wist ik eigenlijk wel, maar moest 2 jaar geleden op korte termijn prive een auto aanschaffen vanwege inleveren leaseauto. Deze auto moest aan aantal voorwaarden voldoen en aangezien er geen 3-touring met de juiste opties op tijd zich aandeed, werd het toch een sedan.
Gecombineerd met de tegenvallende betrouwbaarheid en bijbehorende onderhoudskosten, op zoek naar auto die stuk betrouwbaarder is en praktischer en ook zuiniger, dan kom je al snel uit bij een Japanner. En ook automaat was een pre na de laatste keren huurauto's in het buitenland alleen maar met automaat te hebben gereden.
En een Japanner is het geworden, zie andere aanstaande review
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.