BMW 320i Executive (2001) #3

autoreview

BMW 320i Executive (2001)

Signalement

Uitvoering320i Executive
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf150.555 km
KM-stand laatst161.985 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW 320i Executive E46 2,2 ltr 6-cilinder 170pk Au

  • 150.540 km

Bezichtiging 09-10-2014; jubelstemming. (150.540 km)

Ik was al geruime tijd aan het rondkijken naar een andere auto.
Ik had bijna 5 jaar een Volkswagen Passat uit 1997 en wilde wel eens iets anders.
Direct leefde bij me het gevoel 'nu ga ik het eens goed doen'
Daarmee doel ik op een auto met voldoende vermogen, veel luxe, karakter en uitstraling.

Daarom op zoek naar een BMW, en het liefst een luxe 6-cilinder.
Na maanden zoeken DE auto gevonden: een BMW 320i(170pk) automaat Executive uit 2001 in de kleur Orientblau met crème-lederen bekleding.
Ik woon zelf bij Eindhoven en de BMW stond in Kerkrade bij Bjorn Handels, iets meer dan 1 uurtje rijden en we waren er.

De auto grondig nagelopen, die zag er goed uit. Wel waren er wat mankementen.
- de draagarmen voor 'Kloekten'
- de motor lekte olie( kleppendeksel pakking)
- er zaten BMW M velgen onder van 18 inch die me niet aanspraken
En zo nog wat meer zaken, je merkte dat een beurtje wel mocht.

Ik heb de BMW toen kunnen reserveren voor een week en ben wat research gaan doen:
Deze blijkt nieuw geleverd te zijn door BMW garage Keram uit kerkrade.
Dit prijkt nog steeds, uiteraard bescheiden, op de kentekenplaat houder.
Hij is verkocht door Dhr JML Meessen, eigenaar van Keram.
In de map van de auto zit zijn visitekaartje nog netjes opgeborgen.
Na contact met hun blijkt de 3-er altijd bij hun in onderhoud te zijn geweest en dat er voor het autobedrijf waar ik hem heb gezien, maar 1 eigenaar geweest is.
Daarom binnen de week een tweede keer gaan kijken, toen de boekjes gevonden, die inderdaad tot een half jaar ervoor zijn afgestempeld. De volledige historie zit er bij.

Afronding aankoop 15-10-2014 (150.555 km)

Vervolgens heb ik de auto gekocht!
Alle door mij benoemde mankementen zouden worden verholpen;
denk aan lekke kleppendekselpakking, stabilisatorstang voor enzovoorts.
Daarnaast zou een beurt uitgevoerd worden(inspectie I), nieuwe APK en ik heb de M velgen verruild voor de originele optie-velgen 45 Styling, deze had Bjorn origineel op voorraad.

Ophalen BMW 06-11-2014 (150.555 km)

In mijn nopjes 6 november 2014 naar Kerkrade en opgehaald.
De afspraken zijn in zoverre netjes nagekomen en de BMW rijd heerlijk!
De terugreis voorloopt voorspoedig, ik ben benieuwd of de wagen een goede koop blijkt,
dat weet je voor mijn gevoel altijd achteraf pas.

Maar 1 sleutel 10-11-2014 (152.850 km)
In de eerste week zijn we een weekend weg geweest naar Overijssel en ben ik 2x op en neer naar Utrecht geweest voor mijn werk. Nu weet ik dat ik een goede koop gedaan heb. De BMW rijd heerlijk en komt erg betrouwbaar over. Wel stoor ik me er aan dat ik maar 1 sleutel heb en niet weet waar de andere zijn. 10 november heb ik bij BMW garage Nobra Cars in Helmond een sleutel bij laten maken en 4(!) vermiste sleutels laten blokkeren.
Kosten: EUR 194,45

Kerst: ik weet wel wat cadeautjes!

Deze BMW had al de witte knipperlichten voor en aan de zijkant. Daarom heb ik de achterlichten vervangen door units waarbij het knipperlicht deel ook wit is, en de units van de kofferbak-deksel ook meteen, ik vind het er fris uit zien. Uiteraard met het behoud van de mooie originele uitstraling.
Kosten EUR 99,-

Vers bandjes eronder 13-01-2015 (153.165 km)

Ik stoor me aan de logge en glijdende banden, de maat 225/55/16 lijkt me erg breed en dik en het merk Mastersteel is me onbekend. Daarom laat ik in de maat 205/50/16 vier nieuwe Goodyear EfficientGrip Performance banden monteren. De Prijs voor de vier nieuwe banden viel me mee, en wat een verschil in rijgedrag!

Kosten EUR 330,96

Groot onderhoud 19-01-2015 (153.526 km)

Bij de garage waar ik de banden heb laten monteren ben ik de week erna geweest voor een grote beurt en preventief vervangen van onderdelen, uitgevoerd is:

• Stuurbekrachtigingsolie vervangen ivm houterig sturen.
• Kleppendeksel vervangen
• Remslang links voor vervangen
• Uitlijnen (4 punts) EUR 53,72
• Grote Beurt EUR 105,05
• Bosch oliefilter EUR 10,90
• Bosch luchtfilter EUR 23,10
• Bosch interieurfilter EUR 30,90
• Valvoline Maxlife coolant AF 0,25 ltr EUR 1,64
• Screenwash 2 ltr EUR 4,42
• Remvloeistof DOT5 0,5 ltr EUR 5,60
• NGK Bougie 6 st EUR 100,26
• Remslang EUR 21,75
• Kleppendekselpakking EUR 35,75
• Valvoline Synpower 5w30 6,5 ltr EUR 83,72
• Bosch brandstoffilter EUR 85,50
• 2 extra werkuren EUR 115,62
• Milieuheffing EUR 6,50
• Kleinmateriaal EUR 17,50

Kosten totaal incl BTW EUR 862,89

Dit heeft de BMW erg goed gedaan, hij rijd en stuurt als nooit tevoren!

Reparaties in de nabije toekomst: geen, up-to-date.

Voor nu rijdt de BMW als een tierelier, ik vind de 170 pk 2,2 liter 6-cilinder heerlijk rijden! Wel is het verbruik inderdaad hoog (11 ltr op 100km) maar ik rijd dan ook niet vaak buiten de bebouwde kom en heb de automaat-versie. Ook is de 6 cilinder een bewuste keuze geweest, en wat ben ik er blij mee!

Van buiten en van binnen is de auto een juweeltje: de chique Orientblau lak, met de originele 16 inch styling 45 velgen en chromen deurlijsten buiten. En de crème lederen bekleding, lichtpakket, houtinleg, elektrisch zonnescherm achter enz. maakt het interieur prachtig!

Inmiddels ben ik ook in het bezit van de verkoopbrochure en prijslijst van toen, dan zie je al snel dat de BMW met opties EUR 54.000,- heeft gekost. Dure auto, zeker voor 2001! Ook leuk om te zien welke opties er allemaal waren en welke nieuwe ontwikkelingen er gemaakt zijn zoals de dubbele VANOS.

Update: 11-05-2015; Bij BMW garage Nobracars is vandaag de bijrijders airbag als terugroep actie kosteloos vervangen.

Update: 01-06-2015 (157.000km); Vandaag de schijven en blokken van de remmen laten vervangen door nieuw Bosch spul, ook zijn de remschoenen van de handrem vervangen. Kosten: EUR 527,64

Wat ook positief is is dat het olieverbruik sterk terug gelopen is, ik vermoed dat hiervoor de auto een tijd stil gestaan heeft, kwaaltjes als gevolg hiervan zijn er nu uit.

Ik blijf deze pagina up to date houden en ben erg benieuwd naar reacties.

Beurt en APK

  • 161.500 km

Maandag 2 november is de bmw voor een onderhoudsbeurt en APK naar de garage geweest, daarbij moet ik op 23 november terugkomen en weer een lekke kleppendeksel te vervangen en de slang van het stuurbekachtigingsreservoir. Verder geen dingen te zien waar ik rekening mee moet houden. Kosten Eur 185,- Wordt vervolgd...

Het is klote....

  • 161.980 km

Gister van Ommen naar huis(omg Eindhoven).
Daar in de buurt na 15 minuten 80 km weg vermogensverlies.
Vervolgens bij volgende keer optrekken een flinke mis-fire hoorbaar en gigantisch veel rook.
De ANWB is er bij gekomen en na vanalles uitsluiten conclusie dat de compressie op cilinder 4 weg is en deze volloopt met benzine. Kan een defecte injector zijn maar ook schraapveer of zuigerveren....
Op de autoambulance naar de garage en nu maar afwachten, ik ben er verre van gerust op.

Met de schrik vrij

  • 161.985 km

Vandaag ben ik gebeld door de man waar ik de BMW had achtergelaten, Berny van Mellema auto service in Ommen. En: goed nieuws; enkel een kapotte bobine de de boel ontregeld had. Oplossing; 6 nieuwe bougies en een nieuwe bobine.
Ook wordt de lekke koppakking en lekkend stuurbekrachtiging-reservoir gemaakt.
Het compressieverlies wat door de ANWB werd gezegd was gelukkig onjuist. Ik kreeg zelfs complimenten over de goede staat van motor en techniek maar ook interieur, soepel schakelen en strakke wegligging.

Weer een tevreden BMW-eigenaar.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.