BMW 320i Business Line (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320i Business Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 23.795 km |
KM-stand laatst | 33.313 km |
Duur maar goed
- 33.313 km
Van mijn werkgever kreeg ik de mogelijkheid om deze BMW 320i intern over te nemen. Gezien de leeftijd en de kilometerstand van de auto heb ik daar niet lang over na hoeven te denken. Mijn eerste BMW, een mooi moment! Helaas geen keuze qua samenstelling of kleur, maar het pakket was niet slecht.
Kleur: Saphirschwarz
Extra opties: Lederen bekleding, Automaat
Als je bedenkt dat de business line standaard al voorzien is van navigatie e.d., dan is er qua aankleding weinig op de auto aan te merken. Ik was enthousiast, hieronder lees je of ik dat nu nog steeds ben
Design
De 3-serie ziet er heeft een sportieve maar toch chique uitstraling. Spannend is het allemaal niet echt, maar de vraag is of dat past bij dit type auto's. Het viel me op dat ik veel positieve reacties kreeg over de auto al vraag ik me af of de reacties ook zo positief zouden zijn als het geen BMW was. Enfin, ik vind het design passend bij het de auto en was er tevreden over. Van binnen geld hetzelfde: het ziet er allemaal prima uit en door wat slim materiaalgebruik doet het allemaal erg chic aan. Persoonlijk houd ik niet zo van oranje verlichting in het dashboard, maar dat is natuurlijk smaak gebonden en aangezien BMW het op een mooie manier toepast heeft, stoorde het me ook niet. Al met al een design wat precies doet wat ervan verwacht wordt, het verschaft de auto een bepaalde gedistingeerdheid maar ook een vleugje sportiviteit. Simpelweg een goede prestatie van BMW.
Comfort
Deze generatie 3-serie staat niet bekend om de hoge mate van comfort die ze verschaft. Ik ben echter erg tevreden over het comfort. De auto is stil, de vering is niet te stug, de stoelen prima en de verwarming en koeling doen hun werk net ietsje beter dan die in veel andere auto's. Het belangrijkste pluspunt is voor mij echter de zitpositie, wat kan je heerlijk laag zitten in de 3-serie! Voor kortere mensen zal dit wat minder opvallen, maar voor personen boven de (ca.) 185cm is het bijzonder. Ik heb veel lange stukken gereden en ben elke keer volkomen ontspannen en uitgerust aangekomen. Vijf sterren dus? Toch niet, daarvoor is de auto net een beetje te stug, zeker als je bedenkt dat ik 'slechts' 16 inch velgen had en geen sportonderstel. Daarnaast is achterwielaandrijving niet in alle gevallen de meest praktische oplossing, het is net wat slip gevoeliger en vooral in de sneeuw is moet je daarom een stuk beter opletten. Dit alles komt natuurlijk weer ten goede aan het sportieve gevoel en opletten is eigenlijk altijd belangrijk, maar het doet toch een beetje af aan het totale comfort.
Prestaties
Wat mij betreft hoort elke BMW goed te presteren, al is het maar om de uitstraling van de auto waar te kunnen maken. Op die manier bekeken zijn de prestaties van de 320i voldoende. Ze heeft genoeg macht om zich in alle dagelijkse situaties thuis te voelen en is bovendien sneller dan de meeste andere auto's op de weg. Als je dan bedenkt dat ze een uitstekend onderstel heeft en ook nog eens heerlijk precies (en zwaar) stuurt dan heb je een auto waarmee je helemaal niets te wensen over hebt. En toch…. De auto is nog zo veel lekkerder met een sterkere motor en ik vind dat dan ook pas de ware aard van het merk naar boven komt. In vergelijking met de 'normale' auto's is de BMW dus sterk, maar ten opzichte van de reputatie en de merkwaarden van BMW is het 'slechts' voldoende. Voor de echte liefhebbers raad ik daarom een model aan met een sterkere motor. Is het budget niet toereikend of wil je gewoon een erg fijne auto, dan voldoet de 320i prima.
Betrouwbaarheid en Kwaliteit
Hier geen verassingen. De BMW werkt altijd, kraakt niet, rammelt niet, er blijft niets steken en de auto voelt soeverein. Nu helpt het natuurlijk dat de auto, op het moment van inleveren, nog geen twee jaar oud was. Maar de algehele kwaliteitsbeleving is zo goed, dat ik vermoed dat de auto zijn hele leven lang goed blijft werken. Daarnaast ademt alles in de BMW 'premium', het zit allemaal net iets beter in elkaar dan bij 'normale' auto's. Ik ben altijd kritisch geweest op de premium merken, maar ik kan niet anders dan toegeven dat de kwaliteit van de 320i ook echt beter is dan ik gewend was. Qua betrouwbaarheid en kwaliteit is dit simpelweg de beste auto die ik gereden heb.
Kosten
Met een cataloguswaarde van ca. €48k en een bijtelling van 25% is de BMW duur. Bedenk daarbij dat de onderhoudskosten waarschijnlijk ook niet mals zijn en je hebt een uitgesproken kostbare auto. Voor dit bedrag heb je erg veel keuze op de markt en er zijn voldoende auto's waar je naar mijn mening meer waar voor je geld krijgt. Maar goed, je koopt een BMW omdat je topkwaliteit en/of een statussymbool) wilt, en voor topkwaliteit moet nu eenmaal stevig betaald worden. Of de BMW haar prijs waard is moet ieder voor zich bepalen, ik zou in ieder geval zo weer een BMW kiezen. Dan rest nog het verbruik. Welnu, dat is zeker niet slecht (8,3 liter per 100km), het is weliswaar meer dan beloofd, maar vergelijk het eens met mijn Giulietta (9,0 liter per 100 km), en je ziet dat BMW een mooie zuinige motor heeft geleverd. Jammer dat deze kwaliteit niet beloond wordt met een lagere bijtelling, maar daar zal ik niet verder over uitweiden in deze review.
Conclusie
Met pijn in mijn hart heb ik afscheid moeten nemen van mijn 320i. BMW rijden is nooit goedkoop, maar het is wel een erg fijne auto. Ik ben ondertussen zo ver dat BMW de volgende keer zeker weer op mijn shortlist staat als ik ga shoppen. De kracht van de auto zit in de combinatie tussen sportiviteit en comfort, maar ook in het feit dat over alles lijkt te zijn nagedacht en dat men overal net wat meer aandacht aan besteed lijkt te hebben dan anderen. Dat je (te) veel moet bijbetalen voor bijna alles is jammer, maar dat is BMW. Overigens viel het me op dat je een stuk minder vriendelijk behandeld wordt als je BMW rijdt. Invoegen is erg moeilijk en een foutje maken is uit den boze. De reputatie van BMW rijders is blijkbaar nog steeds zo slecht, dat men er bij voorbaat vanuit gaat dat je een asociale of agressieve rijder bent. Jammer, maar ook daar wen je aan. De 320i is een erg fijne auto en ik kan iedereen met voldoende budget aanraden een BMW te kiezen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 3-serie Touring 318i M Sport Edition Pano/Navi/Alcantara/Cruise/19"/NAP
- 2012
- 224.435 km

BMW 3-serie Cabrio 325i BJ`09 AUT Navi Leder Trekhaak Elekpakket
- 2009
- 168.381 km

BMW 3-serie Coupé 320i (170 PK) Dealer-Onderh. Young-Timmer. BOVAG-Garantie. Half-Leer, Navigatie, Cruisecontrol, Parkeersensoren, Stoelverwarming, Bluetooth, Lm-Velgen-16Inch, Privacy-Glas
- 2009
- 192.843 km