BMW 320d Touring Executive (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 320d Touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 144.000 km |
Eerste indruk
- 2.000 km
Is het geen plaatje? Een beetje vuil momenteel, maar zie hem met dit weer maar eens schoon te houden. Deze 320dA Touring M-Sport in Alpinweiss is de komende jaren mijn hopelijk trouwe vierwieler.
De 3-serie is in elke uitvoering een aangename verschijning, maar naar mijn bescheiden mening is de M-Sport toch wel de variant met de meeste uitstraling. Lekker agressieve neus, laag bij de grond, mooie wielen en een prachtig interieur.
Hoewel ook een 320d, type F31 voor de kenners, is dit een heel andere auto dan de vorige, de E91 320d. Niet zo zeer beter of slechter, maar gewoon echt helemaal anders. De beste vergelijking: een E91 trek je aan als een oud, vettig suede jasje. Past als gegoten, exact passend en afgemeten, een deel van je zelf bijna. De nieuwe geeft de indruk veel groter te zijn, bijna een 5-serie van een paar jaar terug. Daar ga je graag in zitten, maar blijft toch voelen als een iets afstandelijker metgezel.
Of klets ik nu uit mijn nek? Op papier is het verschil (+10 cm in lengte en een paar in de breedte) niet zo groot, maar hij voelt veel ruimtelijker en je hebt ook het gevoel met een aanmerkelijk grotere auto te rijden. Komt allicht mede omdat de stoel minder laag kan en je dus ietsje meer op de bok zit.
Neemt niet weg dat het fantastisch rijdt. Strak, snel en soepel, echt een dijk van een auto. De motor is hetzelfde gebleven, maar deze heeft 184 pk terwijl mijn E91 het met een geknepen 163 pk versie (EDE) moest doen. Ik had verwacht dat je daar weinig van zou merken, maar mede door de kortere eindoverbrenging gaat de toerenteller toch wel een stuk vlotter over de schaal.
Hoewel ik vaak gelezen heb dat de 320d relatief luidruchtig zou zijn ervaar ik dat anders. Deze nieuwe is een stuk stiller dan de vorige, zeker als hij koud is, dus mij hoor je daarover niet mopperen. Hij klinkt bijna als een direct ingespoten benzine versie. Wel is het bandengeruis nogal aanwezig, maar dat zijn dan ook runflats in de maten 225/45R18 voor en 255/40R18 achter. Momenteel bovendien winterbanden (Pirelli). Op de zomerbanden heb ik maar een dag gereden dus daar kan ik niet veel over zeggen.
Zoals ik al hoopte is de M-Sport ophanging een stuk stugger dan die van de E91 EDE, want de (te) soepele vering was eigenlijk mijn enige kritiek op die auto. Het is nu lekker stevig maar niet keihard zoals een S-Line van Audi. Prima comfort en een prachtige uitgebalanceerde wegligging, daarbij ongetwijfeld geholpen door de mooie gewichtsverdeling in combinatie met de aandrijving op het enige juiste paar wielen.
De ZF-automaat is al vaak genoeg geroemd, daar hoef ik dus niets meer aan toe te voegen. Perfect in combinatie met de 2 liter diesel, niets meer aan willen doen. Schakelen doet hij altijd goed, maar het best als je stevig gas geeft. Flippers heb ik niet, en die lijken me ook volstrekt nutteloos, het is immers nog altijd reisauto op diesel, geen sportwagen. Bovendien, met die 8 trappen flipper je je volgens mij helemaal suf.
De binnenruimte kwam al kort ter sprake. De auto valt echt een stuk ruimer uit dan voorheen. Zowel voor- als achterin, en ook de kofferruimte is wat groter. De afwerking is nog altijd wat minder dan bij de concurrent uit Ingolstadt, maar bediening en ergonomie laten niets te wensen over. Mooi overzichtelijk en opgeruimd.
Ik heb dit keer geen leren bekleding, en ik kan iedereen die een M-Sport variant overweegt zeggen dat hij dat dat geld in zijn zak kan houden. De deels alcantara bekleding zit beter en ziet er veel mooier uit dan het optionele Dakota leer. Dat geldt alleen voor de M-Sport trouwens, alle andere versies krijgen standaard een aanmerkelijk saaier en minder fraai stofje mee.
De "Fahrerlebnisschalter" (mooi woord voor galgje)is wel leuk, en eigenlijk zijn alle standen prima. Eco-Pro is natuurlijk wat saai, maar eigenlijk perfect als je rustig door de stad tuft of op de snelweg met de rest mee sukkelt. De Comfort stand is de gulden middenweg, soepel en vlot. Sport en Sport+ heb ik nog niet zoveel geprobeerd, de bak schakelt daarmee zeer vlot terug en houdt de versnellingen langer vast. Eigenlijk wat te lang naar mijn smaak, want feitelijk heeft de motor zoveel kracht tussen 1.500 en 3.000 toeren dat je daarboven weinig extra gaat vinden, buiten meer verbruik en extra lawaai.
En dan een flink pijnpunt - de besturing. Het stuur zelf is trouwens prachtig uitgevoerd en ik zeg erbij: het kan aan mij liggen want die jongens bij BMW zijn natuurlijk geen prutsers. Deze auto heeft VSS (Variable Sport Steering, standaard aanwezige optie bij deze uitvoering) een ingewikkeld gebeuren waarbij al naar gelang de snelheid en omstandigheden het maximaal aantal omwentelingen van de stuurinrichting (mechanisch) kan variëren, dit dan weer in combinatie met een elektrische bekrachtiging. Afijn, zal allemaal best, maar het goede gevoel is bij al die zwarte kunst ook ergens verdwenen. De oude E91 had altijd een zware besturing met een mooie lineaire tegendruk en die kon je dan ook heel mooi in een bocht plaatsen. Met dit systeem stuur ik heel wat minder zelfverzekerd in. Het is elke keer een beetje gokken en proberen, en ook varieert de tegendruk af en toe terwijl je die lekkere bocht induikt. Misschien, dat hoop ik tenminste, gaat het wennen, maar ik ben er bang voor. Het enige voordeel dat ik kan ontdekken is licht sturen in stadsverkeer, maar dat weegt voor mij niet op tegen de nadelen.
En dan het verbruik. OK, hij is nog nieuw, dus het zal nog wel wat beter worden, maar momenteel lijkt het richting de 6.3 - 6.5 liter per 100 km te gaan. Voor mijn gevoel is dat best veel. Je kunt het ook positief bekijken, de EDE-trucjes die de E91 had werken dus helemaal perfect, die was gemiddeld ca. 15% zuiniger wat bijna exact overeen komt met het verschil in de folder. Ik had gehoopt dat de bestuurder het verschil kon maken, maar dat gaat hem niet worden. De EDE kreeg ik met gemak op of zelfs onder de 5 liter als ik het rustig aan deed en dat gaat met deze helemaal nooit lukken denk ik. Of Eco-Pro moet wonderen doen, maar dat lijkt me sterk.
Een ton is niks
- 102.500 km
Vroeger toen ik klein was (lang geleden) kocht je geen tweedehands auto met meer dan 100.000 km op de teller. Nooit van zijn leven, dat was veeeel...
Mijn witte 320d is net ingereden. Rijdt als een nieuwe. Qua problemen en onderhoud is het een heel erg saaie auto. Buiten een inbraakschade (stuur gejat) heb ik er niets aan gehad. Schijven en remblokken zijn een keer vervangen, normale beurten, geen olie hoeven bijvullen. Niks dus.
Ook dit stukje wordt best wel saai. De eerste indruk is gebleven, dus het meeste heb ik al geschreven.
VSS: Variable Sport Steering - inderdaad, het went, maar daar houdt het dan ook mee op. Een E91 stuurt gewoon beter, nuff said.
ZF-automaat: perfect. Een dingetje - Ik rijd vaak in Duitsland, en op de Autobahn geef ik de voorkeur aan de Sport-stand, dan reageert de motor een stuk beter. De bak wil de 8e trap dan echter niet gebruiken, dus als jij dat wel wilt moet je met de hand schakelen.
Ik rijd nu op winterbanden. De eerste set achter (Pirelli Sottozero RFT 255/40/18) was na 20.000 km al bijna op volgens de bandenboer. Ik heb ze nog 20.000 km laten zitten, maar nu liggen er Michelin Alpin op, en wel een 225/45/18. Waarom ik dit schrijf? Ten eerste omdat die Pirelli's dus bagger waren, en ten tweede omdat het mij opvalt dat de auto beter rijdt met de smallere achterbanden. Ik kan er niet echt de vinger op leggen, maar de algehele balans qua sturen en bochtgedrag is gewoon beter. De brede sloffen achter van de M-Sport zijn dus vooral voor het dikke uiterlijk, want de auto wordt er niet beter van.
Ik heb helaas geen instelbaar onderstel maar ik moet zeggen dat de M-Sport ophanging voor mij precies goed is. Je merkt hiermee wel dat Nederland hele goede wegen heeft, want als je in Wallonie of Polen onderweg bent, dan zou je best graag een comfort stand willen.
Voor een 2 liter diesel is de auto heel vlot. Op de teller heb ik ooit 245 km/h gehaald (vlakke weg), dus de beloofde 226 km/h zijn zeker niet overdreven. Tot 210-220 is de auto heel stabiel, daarboven wordt het een tikje vager maar het is goed te doen.
Het verbruik ligt op ongeveer 6.0-6.1 liter per 100 km. Je kunt er met veel beleid misschien 5.3 of 5.4 van maken, maar beter wordt het volgens mij niet bij gemengd gebruik. Slecht is het niet, maar super enthousiast word ik er ook niet van.
Oh ja. Ik heb de "kleine" navigatie en het standaard muziekgebeuren. Een upgrade is echt wel een overweging waard. Het geluid van mijn systeem is in alle eerlijkheid niet best en het navi-scherm is wat te klein. De file meldingen zijn in Nederland heel slecht (komen niet door, of maar half). In Belgie, Frankrijk en Duitsland werkt het daarentegen prima. Volgens de dealer ligt dit aan de radiozender die het signaal doorgeeft. Deze is in het systeem vastgelegd, en kan blijkbaar niet veranderd worden. Dus "ja, het werkt niet, maar we kunnen er niks aan doen..." Te bizar voor woorden, waardeloos eigenlijk.
Mij stoort het niet echt, maar als je het interieur vergelijkt met de laatste kunststukken van Audi en Mercedes dan ligt BMW met de 3-serie wel een flink eindje achter vind ik. Materiaalkeuze en afwerking zijn niet top. Het werkt allemaal prima en de ergonomie is OK, maar een "premium" gevoel krijg ik er niet van. Het beste voorbeeld is het gebied rond de versnellingshendel. Billig plastic, bekerhouders zijn er op een onhandige plaats voor de pook ingepruld. Dit schijnt bij de face-lift wel iets verbeterd te zijn?
Ook de deurgrepen en deurbekleding zijn niet vrij van kieren en enigszins goedkoop ogende materialen.
De auto moet het hebben van zijn aandrijflijn en onderstel. Die zijn top en daar koop je een BMW voor, maar als je EUR 50.000 of meer stukslaat op een auto kan ik me voorstellen dat je qua afwerking en design binnenin iets meer verwacht. Dat krijg je wel bij de concurrentie, maar eerlijk is eerlijk, die rijden dan weer niet als een BMW.
Vervanging aanstaande
- 144.000 km
Komende week loopt het leasecontract af. Opnieuw voor een BMW gekozen trouwens, dus het zal geen verbazing wekken dat ik tevreden ben over deze auto.
Ik heb weinig technische problemen ondervonden met mijn witte 320d. Een kapotte aandrijving van de achterklep is feitelijk het enige defect in de afgelopen jaren geweest. Dat is natuurlijk onder garantie verholpen.
Sterke punten van de auto:
- vlotte motor, zeer goede ZF-bak
- goed comfort
- perfecte balans
- goede (sport-)stoelen
- mooie verschijning
- redelijk verbruik (gem. ca. 5.9 l /100 km)
Minder goede kanten:
- afwerking interieur
- Navi (met name verkeersinfo) matig
- beperkte ruimte
- sport onderstel laat te veel rol toe
- stuurgevoel is niet geweldig
Daarnaast is de motor (N47, want pre-facelift) toch wat aan de lawaaiige kant. Komend uit de E91 (ook N47) vond ik het toen prima, maar inmiddels moet ik vaststellen dat het echt wel beter kan. De nieuwe 2 liter diesel (B47) zou wat dat aangaat verbeterd moeten zijn dus er is hoop.
De balans van het onderstel is prachtig, maar ondanks dat dit een M-sport is vind ik dat de auto te veel hangt in de bochten. Grip is prima, niks te klagen, maar de vering zou nog een tandje steviger mogen zodat de auto vlakker ligt.
Daarnaast is het stuurgevoel op zeer hoge snelheid (Autobahn) niet zo goed. Rechtuit is er niks aan de hand natuurlijk, maar de bekrachtiging lijkt wel te variëren terwijl je met hoog tempo door een hobbelige bocht op de A3 boendert. Het went, maar de eerste keren is het schrikken. Met standje "Sport" wordt het vooral zwaarder, en ietsje beter, maar opnieuw moet ik vaststellen dat deze F31 voor wat betreft besturing de veters van de E91 nog niet mag strikken.
Als ik één punt mocht kiezen om te verbeteren, dan zou het dit laatste zijn. Dat moet gewoon beter in een auto die als sportief te boek staat en gebruik maakt van onvolprezen achterwielaandrijving.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 3-serie Touring 316i High Executive|Luxury line|AUT|Leder|Navi|LED|NL AUTO|
- 2013
- 123.415 km

BMW 335i F30 Sedan Executive | 306 pk | Automaat | NL auto | 18 inch | Xenon | Cruise control | Stoelverwarming | Leer | Navi | Bluetooth | PDC | Sportstuur | ➡️
- 2012
- 171.030 km

BMW 3-serie Gran Turismo 320i Executive
- 2015
- 129.706 km