BMW 320d touring (2001) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320d touring |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 190.221 km |
KM-stand laatst | 206.677 km |
De eerste stapjes
- 190.800 km
Uiteindelijk toch de keuze gemaakt om de Benz weg te doen en op zoek te gaan naar iets nieuwers met een (iets) lagere kilometerstand. En omdat "het" bij mij altijd kriebelt. Zodoende een aantal weken via marktplaats gezocht naar een BMW 320D. Het stond namelijk voor mij vast dat mijn volgende auto weer een achterwielaandrijver moest zijn, in combinatie met een commonrail diesel. Dit was in de Benz namelijk prima bevallen. Een W203 C-klasse viel voor mij qua prijs en qua kilometerstanden af en dus bleef er maar één auto over: een BMW 3-serie. In eerste instantie stond in principe ook de compact op mijn lijstje maar na die auto in het echt bekeken te hebben viel ook deze af.
Het moest dus een sedan of een touring worden. Eigenlijk maakte mij het niet zoveel uit, als de uitvoering maar goed zou zijn. De basiseisen die ik stelde waren: climate control, cruise control, multifunctioneel lederen stuurwiel en lichtmetaal (minimaal 16") en de 150PK commonrail 320D. Dus het moest een facelift worden van 2001 of later. Dit bleken geen hele vreemde eisen te zijn, want er stond genoeg van mijn gading bij. Uiteindelijk na lang zoeken op marktplaats de perfecte touring gevonden met de volgende specificaties:
*Saphire Black Metallic lak
*Zwart lederen bekleding
*Stoelverwarming
*Origineel BMW navigatiesysteem
*6 cd-wisselaar
*Sportonderstel
*18" nieuwe (!) M-velgen met nieuwe banden
*Cruise control
*Multifunctioneel sportstuur met leer bekleed
*Alu-inleg interieur
*Autotelefoon met duo-simkaart
*Parkeersensoren achter
*Afneembare trekhaak (nooit gebruikt)
Kortom, een volle auto die niet duurder was dan vergelijkbare auto's zonder deze opties én ik kon de Benz inruilen.
Hoe Bevalt dit dan?
In één woord: prima! Ik was in eerste instantie huiverig vanwege de 18" wielen in combinatie met het sportonderstel, maar dit valt me niets tegen. De auto is nog voldoende comfortabel (al is het geen Benz) en rijdt ontzettend goed. Het is ongelofelijk als je voelt hoe scherp het stuurt en hoe hard je een bocht in kan duiken zonder dat je ook maar iets merkt. De grenzen liggen dan ook heel ver weg met deze auto. Ook de 150pk diesel bevalt uitstekend en is voor mijn gevoel zéér snel. De Benz had 125pk/300nm en hoewel dit met 150pk/330nm geen wereldschokkend verschil is, is het goed te merken. Ook knap hoe BMW óók de diesel in de hoge toerenregionen goed kan laten presteren. Na 3000 toeren is de koek namelijk nog lang niet op en tot 4000 toeren trekt het heerlijk door.
De climate control doet zijn werk perfect en het rijden met cruise control is een genot. Op het stuur zitten simpele + en - knoppen en een kind kan de was doen. Voor een 8(!) jaar oud systeem werkt ook het navigatiesysteem prima. Het is mooi "splitview" en de duitssprekende mevrouw geeft de instructies prima. De navigatiepijlen komen ook voor je neus in het instrumentarium, wat de veiligheid ten goede komt. Verder schakelt, koppelt en remt de auto prima en is daar dus niets op aan te merken. Het enige wat ik vreemd vind is het verbruik wat de boordcomputer aangeeft en het werkelijke verbruik. Volgens de boordcomputer zou ik namelijk 1:20 rijden gemiddeld terwijl ik na enig rekenwerk toch écht op 1:13 uitkwam. Dit vind ik toch vreemd en zal ik even in de gaten houden. Iemand hier misschien ervaringen mee?
Problemen bij aanschaf:
Het rechter raammechaniek is kapot en wordt op korte termijn vervangen. Was al bekend en de kosten zijn €150,- dus dat valt opzich wel mee. Ook heb ik meteen slotbouten voor de velgen besteld omdat deze nog wel eens gestolen willen worden. Tevens doet ook de hele rechterkant van de auto het niet qua speakers. Was ook al bekend en van de week wordt de auto uitgelezen zodat we hopelijk meer duidelijkheid krijgen.
De eerste weken na aanschaf
- 192.200 km
Na de eerste weken nog steeds zeer tevreden over de auto. Het is ongelofelijk hoe heerlijk stil de auto is en wat er gebeurt als je gas geeft. Ideaal. Het verbruik ligt inmiddels op 1:12,8 bij een normale rijstijl, dat wil zeggen: in principe rustig rijden, veel cruise control en af en toe lekker gas geven. Valt me toch wel een beetje tegen daar ik met de Mercedes meestal 1:14,6 reed. Had verwacht dat deze (modernere) 2 liter minder zou verbruiken, zeker als je de fabrieksopgave bekijkt (1:17,5 voor de Beemer tegen 1:16,6 voor de Benz)
Inmiddels ook een afspraak gemaakt met een vriend van mij die bij een BMW-dealer werkt. Binnenkort worden de remschijven+blokken voor & achter vervangen en wordt de olie ververst + filters. Dit is alles met originele onderdelen en een BMW-monteur voor €460. Geen geld lijkt mij zo! Dan is de auto ook technisch helemaal tip top in orde (al was dat al zo) en kan ik van de zomer met een gerust hart de 1400km naar Kroatië afleggen! Dan kan de auto zich ook op de lange afstand gaan bewijzen.. (Hint: autobahn...)
Onderhoud voltooid
- 192.800 km
Inmiddels is al het onderhoud aan de auto voltooid. Dat wil zeggen: handrem gerepareerd, nieuwe remblokken, olie en filters. Ook is er inmiddels een nieuwe voorruit geplaatst (gescheurd overmidden) met groene band bovenin de ruit. Vind ik mooi staan en is ook effectief tegen de zon. Over 1,5 week dan maar die trip maken naar Kroatië met deze auto, waar ik al zo lang naar uit kijk. Als iemand trouwens nog originele E46 xenon-koplampen voor een zacht prijsje heeft liggen hou ik me aanbevolen, dat zou de auto helemaal afmaken...
Vakantie Kroatië
- 195.588 km
Inmiddels zit de vakantie naar kroatië (en daarmee ongeveer 3000km) erop! En mijn keuze wordt meer en meer bevestigd, wat is dit een heerlijke auto. Een echte autobahn cruiser zoals men dat noemt. Zowel heen als terug constant kruissnelheden van rond de 200km/h (op de teller) gereden in Duitsland. Één keer in de slipstream van een Q7 zelfs de 220 aangetikt. Kon perfect meedoen met "de grote jongens" dus. Geen problemen gehad, geen olieverbruik niks. Natuurlijk ligt het verbruik bij dit soort snelheden wat hoger (1:11) maar het plezier maakt een hoop goed.. In lange doordraaiers blijft de auto heerlijk vlak op de weg kleven. Verder bewijzen alle opties zoals de 6-cd wisselaar, het navigatiesysteem, de cruise control, de climate control etc etc hun nut tijdens een rit als deze. Ook heb ik over het zitcomfort van de (standaard) stoelen geen klagen, want na een rit van 1000km in 8 uur tijd vandaag, zit ik nu zonder een centje pijn achter mijn computer dit verhaal te typen. Kortom: topauto, op naar de volgende kilometers!
Over de 2 ton!
- 200.488 km
En jawel hoor, hij is geslecht: de magische grens van 200.000km. Er zit inmiddels dus al 10.000km op voor mij met deze auto in 3 maanden. Toch niet verkeerd. Dit is overigens grotendeels te danken aan het feit dat ik onverwacht nog een keer op vakantie ging (heel vervelend). Kon ik weer lekker met m'n E46 over de Autobahn...
Het uitgangspunt van de vakantie was ook "touren". Samen met een maat naar Oostenrijk gegaan (70km bij Salzburg vandaan) en van daaruit allerlei activiteiten ondernomen: Dagje Grossglockner (360km) dagje München+BMW welt (430km) dagje Berchtesgaden Adelaarsnest (160km) en voor de rest nog door de omgeving getourd... En in de Alpen begin je deze auto nog meer te waarderen! Het koppel, vermogen, de wegligging: alles. Met het sportonderstel en de 18inch wielen is het bochtgedrag perfect te noemen. De Grossglockner zijn we zelfs nog een keer omhoog gereden omdat we zo'n smile op ons gezicht hadden.. Voor de rest op de terugweg via Stuttgart gereden en daar het Mercedes+Porsche museum bezocht. Kortom allemaal activiteiten die voor de echte autoliefhebber aan te raden zijn! Trouwens stiekem bergaf op de autobahn nog even 227km/h aangetikt op de TomTom, echte kilometers dus.. Dan voel je dat de auto een beeeetje licht wordt, maar het valt nog steeds niets tegen.
Voor de rest weinig olieverbruik (nog niks bijgevuld) en ik zit er over te denken om binnenkort preventief de turbo te vervangen. Is namelijk echt een zwak punt van deze motor en als die klapt is ook meteen je kat aan beurt, wat ik niet zie zitten. Aangezien ik toch lang door wil rijden lijkt preventief vervangen mijn geen slecht idee.
Voor de rest blijft de auto top, alleen is het frustrerend na twee van zulke mooie (auto)vakantie's dat je het potentieel van de auto hier in Nederland gewoon niet volledig kunt benutten vanwege betuttelende (flits)politie, files, Nederlandse weggebruikers, het ontbreken van bergen/heuvels en mooie bochten. Hier kan de auto echter niets aan doen.
Winterbanden erom
- 205.746 km
Laatste 5000km met de e46 zijn wederom gladjes verlopen. 2 weken terug overigens set winterwielen onder de auto gezet, kon voor €500,- een originele set 17inch multispaaks 330d/i wielen op de kop tikken, met Michelin winterbanden in de maat 205/50/r17. Wat mij betreft rijdt de auto nu wel een stukje beter. De auto is op de zomerbanden met het sportonderstel en de 18 inch wielen op 225/40/r18 toch een stuk stugger. De auto is nu een stukje comfortabeler, zonder de scherpte te verliezen. Je merkt natuurlijk wel dat vooral op droog wegdek (zeker bij deze temperaturen) de grip minder is, maar goed... Voor de rest dus nog steeds zeer tevreden over de auto en zo zijn de eerste 15000km eigenlijk voorbij gevlogen! In december moet de auto voor de APK, maar ik verwacht geen vreemde dingen. Ook wordt dan preventief de turbo vervangen, omdat ik hem zeker bij koude motor nogal hoor fluiten en ik verschillende horrorverhalen over BMW turbo's heb gehoord en gelezen. Aangezien ik lang met de auto wil doorrijden en ook zo'n 3x per jaar de autobahn op ga richting Oostenrijk, wil ik dat alles in goede conditie is. Dus ook op hoge snelheid. Verder zal ik op korte termijn nog een foto van de auto op de winterwielen plaatsen, deze maken de auto namelijk heel anders. Een stuk minder "sjonnie", meer elegant.
Overigens is het verbruik nu ook verbeterd, gaat nu richting de 1:14. Nog steeds geen superscore, maar ik kan er mee leven. De prestaties zijn namelijk dik in orde.
Afscheid met een traan
- 206.677 km
Helaas, het afscheid van deze heerlijke auto is daar. Omdat ik op kamers ga in de plaats waar ik studeer gaat de E46 de deur uit. Geen 5 à 600km per week meer en dus onnodig. Wegenbelasting en onderhoud en verbruik toch wel erg duur dan, met zoveel minder kilometers. Daarom de 320d ingeruild op een Golf V TDI 105pk comfortline van 2004 met 122.000km op de klok. Natuurlijk geen verkeerde auto, maar zal deze heerlijke E46 toch gaan missen. Ik voel me een bevoorrecht mens dat ik een half jaar van deze auto heb mogen genieten. Ik zal nog altijd het moment herinneren dat ik met deze auto op de autobahn 227 op de GPS aantikte en het geweldige weggedrag. En als ik dan afgestudeerd ben mag er maar weer een BMW voor de deur komen. Terzijner tijd zal ik natuurlijk een review van "mijn golfje" maken, hoewel dit natuurlijk minder interessant is dan een full option E46
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.