BMW 320d High Executive (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320d High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 19.000 km |
KM-stand laatst | 175.000 km |
Eerste rit
- 19.000 km
Na ruim 10 jaar VW gereden te hebben nu eindelijk de mogelijkheid om een echte auto te rijden. Tot nu toe alleen van de garage naar huis gereden en dat is alleen maar snelweg. Mede door de drukke avond spits niet echt kunnen ervaren hoeveel beter het is.
Ik zal de komende tijd van me laten horen.
de eerste 1.000 km
- 20.000 km
De eerste duizend kilometer zit er op.
De eerste vraag die ik van veel mensen krijg bij het zien van mijn nieuwe aanwinst is: "rijd dit beter dan je passat?"
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet weet. Het is niet beter of minder. Het is anders. Laat ik de belangrijkste verschillen benoemen:
1. motorgeluid: vrijwel afwezig
2. wegligging (bochtgedrag): onvoorstelbaar hoe hard je een bocht kunt nemen en dat zonder een krimp te geven!
3. beleving: veel minder. voor je gevoel gaat het allemaal veel minder hard en hoefd de auto minder hard te werken..... todat je op de snelheidsmeter kijkt en moet vrezen voor het behoud van rijbewijs!.....
4. comfort: niet te vergelijken. met name op slecht wegdek worden ruwe stukken stevig doorgegeven aan het achterwerk. Ik ervaar dit wel al minpuntje. De instelbaarheid van de sportstoelen maken dat wel weer helemaal goed, voor het eerst een auto waarbij ik een perfecte plek achter het stuur kan vinden. daarnaast geven de stoelen veel zijdelingse steun en heb je niet de deurgreep nodig om bij een snel genomen bocht op je stoel te blijven zitten.
5. verbruik: verbazingwekkend. de eerste 1.000 km heb ik echt niet rustig gereden en toch 1 liter op 18 km gemiddeld!
6. stuurgedrag: geen aandrijfkrachten meer voelbaar in het stuur bij snel optrekken en uitaccelereren in snel genomen bochten. wel is heel duidelijk voelbaar wat er onder de voorwielen langs komt en werkt de besturing erg direct, het naddeel is dat daardoor soms onrustige en zoekerige reacties in het stuur doorkomen.
7. I-drive: geweldig! super overzichtelijk en is binnen een uurtje oefenen volledig blind te bedienen. vooral de snelheid van het systeem is verbluffend. het RNS 510 systeem in mijn passat was al helemaal goed, nooit geweten dat het nog beter kan.
Voor dit moment ben ik zeer tevreden over de gemaakte ommezwaai.
eerste 10.000 km
- 30.000 km
De eerste 10.000 km zitten er op tijd om 'bij te praten'
De ervaringen blijven het zelfde als omschreven onder "de eerste 1.000 km"
Banden/weggedrag:
Medio november heb ik 'normale'winterbanden (dus geen Run on Flat) van Dunlop onder de auto laten monteren op stalen velgen.
Wat in meerdere revieuws al is benoemd bleek waar. Het comfort is verbeterd, met name kleine oneffenheden zijn minder goed voelbaar. Het grootste voordeel is het veel betere stuurgedrag. Het zoekerige weggedrag van de voorwielen is tot ca. 160 km/u niet aanwezig en dat is prettig. Wel valt mij op dat bij stevige zijwind het stuurgedrag wel weer zoekerig wordt. dit onstaat wellicht doordat ik stalen velgen heb genomen en deze veel geslotener zijn dan mijn lichtmetalen wielen?
Telefoon:
Ronduit vervelend is het dat iedere keer bij het koppelen van mijn mobiele telfoon met de bluetooth carkid het 5 minuten lang onmogelijk is om te bellen omdat het systeem dan de adressen uit de telfoon overneemd in het geheugen van de auto. De verbinding bij bellen komt hierdoor dan met horten en stoten door. is dit herkenbaar? hoe hebben jullie dit opgelost?
Onderhoud:
behoudens de winterbanden: geen.
begin volgend jaar voor de 1e onderhouds beurt naar de 'dokter' ik ben benieuwd.
Verbruik:
De afgelopen 10.000 km heeft de auto geen druppel Olie verbruikt.
het verbruik van diesel schommeld afhankelijk van het karakter van de ritten rond de 1:18 / 1:18,5.
eerste onderhoudsbeurt
- 35.000 km
Na ruim 35.000 km gaf de boordcomputer aan dat het tijd was voor de eerste onderhoudsbeurt. Vreemt dat het onderhoudsboekje 30.000 aangeeft als moment voor een beurt en de auto er zelf een andere serviceinterval op na houd.
Naast de gebruikelijke zaken als het vervangen van de nodige levenssappen en filters zijn de draagarmrubbers aan de voorzijde onder garantie vervangen. de auto kraakte erg bij het nemen van een drempel of andere stevige oneffenheden in het wegdek, ongeacht de snelheid. Dit probleem is nu verholpen.
Verder geen bijzonderheden. comfort op 'normale' winterbanden is prima. De run on flat zomerbanden gaan op marktplaats. die komen er echt niet meer onder. nog mensen suggesties voor geschikte banden?
extra vermogen
- 45.000 km
Onlangs (bij 33.000 km) door Zip tunning in Utrecht het motormanagement aan laten passen. De auto beschikt nu over 215 pk en 420 Nm. Nu ruim 10.000 km verder kan ik niet anders zeggen dat dit een aanrader is!
Het is werkelijk niet nodig om meer dan 2.500 tpm te maken om heel vlot vooruit te komen. Dit maakt de auto nog comfortabeler bij met name snelweg kilometers.
Voor wie een tip wil. doen!
2e beurt
- 66.000 km
Afgelopen week de auto weggebracht voor de 60.000 km beurt.
Naast de gebruikelijke sappen en filters een druksensor van de roetfilter vervangen. verder geen bijzonderheden. Aanvullend de matten laten vervangen. Bijzonder is dat je niet alleen de mat aan de bestuurders kant kunt vervangen maar wordt gedwongen alles te vervangen. jammer.
Verder de sierrooster in gril laten vervangen omdat hier wat gaatjes in zaten.
ondanks dat er niet echt bijzonderheden zijn geconstateerd toch een rekening van ruim € 1.000,-- excl. BTW. Een BMW rijden mag wat kosten.
Over het rijgedrag, verbruik en prestaties nog even enthousiast.
Op naar de 90.000 km
blijft prettig
- 80.000 km
Inmiddels 80.000 km op de teller.
de auto blijft prima bevallen. recent de winterbanden weer laten monteren (geen run on flat) en het comfort is stukken beter. de zomerbanden zijn versleten, dus na dit seizoen komen er normale zomerbandenn onder. suggesties voor banden met lange levensduur, goede grip en laag afrolgeluid sta ik open.
problemen: opnieuw kraken de rubbers van de voorwielophanging bij iedere brug of drempel. vreemd dat dit opnieuw na ca. 40.000 terug komt.
ook zit er een rammel ergens tussen het schutbord en het rechter voorscherm. binnenkort toch maar even bij de garage langs.
verbruik: 1 op 18 a 1 op 19 is zeker met de winterbanden goed haalbaar.
olie verbruik: 0 liter op ruim 30.000 km.
het vermogen, met name op de snelweg vanaf 80 km/u naar illegale snelheden is verslavend. heerlijk hoe de motor er dan aan sleurt zonder dat je boven de 3.000 toeren komt.
prima vervolg
- 110.000 km
Inmiddels is de 100.000 alweer enige tijd bereikt en is onderhoudsbeurt nummer 3 uitgevoerd. Naast de gebruikelijke levenssappen waren ook remblokken voor en achter en remschijven achter aan vervanging toe, wellicht wat snel en volgens de monteur in relatie tot mijn 'sportieve' rijstijl.
Storend is dat wederom de voorwiel ophanging kraakt bij iedere drempel of grote oneffenheid in het wegdek. Opnieuw onder garantie nieuwe rubbers geplaatst, maar gelet op de eerdere ervaring zal dit euvel over 10.000 km wel weer ontstaan. De dealer zegt geen andere oplossing te weten, gelukkig krijg ik een half jaar garantie op de reparatie waardoor vervanging steeds onder de garantie valt, maar prettig is het niet om de auto steeds weer langs de garage te moeten sturen.
Bij 110.000 km (afwisseld gebruikt met winterbanden, waardoor deze hoge stand)de voorbanden vervangen voor normale banden waardoor nu nooit meer op de spijkerharde run-on-flat banden te hoeven sturen.
Het brandstof verbruik blijft rond de 1:18 en het olievebruik 0-100.000, dit laatste vind ik erg bijzonder.
bij km stand 95.000 hielden beide voorlampen het voor gezien, vervanging kostte mij uiteindelijk 1,5 uur, maar het is zelf gelukt.
Gelukkig is de forensentaks van de baan waardoor ik ook in 2013 kan blijven rijden in deze auto.
Laatste loodjes
- 175.000 km
Ruim een jaar na mijn vorige revieuw opnieuw een update. de laatste voor deze auto.
Volgendeweek mag ik mijn nieuw gekochte 320da HE F30 ophalen. Hierover zal ik een nieuwe revieuw starten.
De keuze voor een nieuwe 3 zegt meer dan genoeg over mijn ervaringen met mijn huidige.
Samengevat: Heerlijke auto waarmee ik ruim 156.000 probleemloze km in 3,5 jaar heb afgelegd. Behoudens de reguliere onderhoudsbeurten geen enkele noemenswaardige bijzonderheid of kosten ondervonden. Ook nu nog is er geen rammeltje of kraakje te horen in de auto en het verbruik blijft rond de 1:18 en van olieverbruik is al helemaal geen sprake.
Qua opties en voorzieningen heb ik in de 3,5 jaar niets gemist. het enige minpunt is het ontbreken van een fatsoenlijke plaats voor het opbergen van je zonnebril.
Verder ben ik alleen maar dankbaar dat ik in de gelukkige omstandigheden ben geweest deze auto in bezit gehad te hebben en in de gelegenheid te zijn om weer een verse aan te schaffen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 3-serie Touring 318d Business Line Automaat | Xenon | Navi | Autom. Airco | Cruise Control | Trekhaak | LMV | PDC | APK tot 02-07-2026!
- 2010
- 340.929 km

BMW 3-serie Touring 318i M-Sport | Pano | Automaat
- 2012
- 377.194 km

BMW 3-serie Touring 320d Efficient Dynamics Edition NAVIpro TREKHAAK
- 2012
- 235.000 km