BMW 320d Executive (2001) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | 320d Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 95.000 km |
KM-stand laatst | 232.000 km |
ERVARINGEN
- 232.000 km
Na 3 opels was ik op zoek naar een mooie auto die geschikt was voor vele kilometers.
Aangezien ik een E46 altijd al een supermooie auto heb gevonden, ging ik op zoek naar dit model. Het moest worden een:
- BMW E46 / 320 Diesel
- Executive uitvoering
- Zilver of Donkerblauw
- 16’ LMV.
Na lang zoeken bij een aantal BMW dealers (hoge prijzen!) uiteindelijk bij een lokale ’handelaar’ een, nee HET exemplaar gevonden, precies 2 jaar oud en bijna 95.000 km op de teller, en precies de spec’s die ik wou! Wel veel km’s voor een exemplaar van 2 jaar oud, maar met alleen snelweg ervaring.
Auto zag (en ziet) er prima uit, dus na proefrit koop gesloten!
Nu... 130.000 km en 5 jaar later kan ik zeggen: is een goeie koop geweest!
Het weggedrag van de E46 is super. Goeie mix van sportiviteit en comfort.
Mensen die ’onbekend’ zijn met BMW verbazen zich er over hoe comfortabel deze auto zit en rijdt (men verwacht een hard scheurijzer).
Ik heb wel enkele ’gekke’ problemen gehad, waarvan er 1 nog niet is opgelost (bij 225.000 opgelost: airco sensor). Grootste struikelblok was wel dat op 500m van mijn huis, wachtend voor een kruising ik na het inschakelen van de 1e versnelling een ’kloink’ hoorde en de bak vaststond in 1... Met geen mogelijkheid een andere versnelling te kiezen. Na opgehaald te worden door de BMW hulpservice was de diagnose: bak stuk. Voor 700 euro een ruilbak eronder en ik kon weer rijden. Moet zeggen dat de ’lokale handelaar’ de helft van de 700 euro voor zijn rekening heeft genomen (ook al was de garantie voorbij!).
Verder naast de normale beurten alleen 2 sensoren stuk gegaan en nieuwe gloeispiralen laten plaatsen. Dat laatste mag na ruim 2 ton.
Verbruik - tot 215.000 km circa 5.9L / 100 km, daarna een stuk meer opdat er daarna veel meer stadsverkeer en korte stukjes mee wordt gereden. Verbruik is nu ongeveer tussen 6.3 en 7.0L / 100 km.
Conclusie - een fijne auto die me maar 1x heeft laten staan. Een nieuwe(re) BMW staat/stond hoog op mijn verlanglijstje als opvolger maar het is uiteindelijk de nieuwe Focus (face-lift) geworden. Rijdt eveneens goed (wegligging) en is toch ietsje goedkoper dan een nieuwe 3 serie stationcar...
PROBLEMEN
- 232.000 km
+/- 125.000 km Versnellingsbak kapot -> ruilbak
+/- 145.000 km Uitvallen snelheidsmeter, toerenteller etc -> ABS sensor rechtsachter vervangen
+/- 210.000 km Slecht starten bij koude -> gloeispiralen vervangen
+/- 215.000 km Komt soms geen lucht uit ventilatieroosters -> opgelost bij 225.000 km-> airco-sensor vervangen.
+/- 232.000 km Auto ingeruild tegen nieuwe Focus Wagon.
Ergens is de LMM stuk gegaan, welke km-stand weet ik niet meer, maar ik rij er nog steeds mee. Het heeft soms effect op de prestaties maar ik rij (reed) veel snelweg (continu tussen 100 en 130) dus dan merk je het niet.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren