BMW 320d Executive (2000)

autoreview

BMW 3-serie
BMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serie - interieur

Signalement

Uitvoering320d Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf119.000 km
KM-stand laatst307.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nog geen serieuze problemen

  • 200.000 km

Solide auto, na 2 ton nog geen rammeltje te bespeuren. Ook al is het model al van 1998, hij blijft er stoer uitzien.
Het is een soepele auto met een sportief onderstel. Daar moet je van houden, maar ik vind het een heerlijke auto om mee te rijden.

Voordelen:
- Uitstekende wegligging
- Betrouwbaar. Misschien omdat mijn rijgedrag rustig is dan dat van de gemiddelde BMW-rijder :-)
- Slim ontworpen auto, veel handigheidjes. Bijv. groot licht gaat niet aan als dimlicht uit staat (maar je kan nog wel seinen). Perfecte climate control (werkt intuïtiever en beter dan bij mijn Audi). Eigenlijk werkt alles intuïtief dat is de kracht.

Nadelen:
- De 320d is niet de snelste. Ondanks de 136pk heb ik het idee dat - vooral bij lage toerentallen - hij niet echt lekker wegkomt.
- Verbruik is redelijk, maar zeker niet zo goed als de VW dieseltjes. Bij normaal/rustig rijgedrag doe ik 1:18 of 1:19, tegenover 1:20 - 1:23 bij mijn vorige Audi.

Problemen:
- Na 80.000 km heb ik 1 defect gehad: een wielsensor bij het rechter achterwiel. Dat was een goedkope reparatie (kost 30 euro geloof ik).
- Kapotte pixels in de display van de radio: laat ik niet repareren.
- De koppeling is niet zo soepel. Als ik optrek of achteruit rij op de koppeling, heeft de auto de neiging erg te trillen.

Grote beurt + APK: auw!

  • 275.000 km

Na 150.000 km zonder noemenswaardige problemen, was het nu behoorlijk raak. Ik had al gemerkt dat de wielophanging wat meer geluid begon te maken, maar merkte qua rij-eigenschappen geen problemen.

Maar dit was het geval:
- Schokbrekers achter versleten
- Beide draagarmen voor versleten
- Schroefveer achter gebroken (!), merkte er echt niets van, maar hij lag in 2'en
- Flexibele deel uitlaat gebroken: nieuwe katalysator :(
- 2 achterbanden (a 140 euro)
- Werkplaatstarief voor een volle dag werk (30 euro/uur)
- Grote beurt
- APK

Desondanks is 2300 euro incl btw een hele prijs. Het is geen dealer, maar alg. garage. Onderdelen zijn duur.
Hierna merkte ik wel dat hij veel directer stuurde, lag beter op de weg.

Hopelijk kan hij nu weer even vooruit. De auto rijdt nog steeds fijn, gevrijwaard van enig gerammel. Motor slaat altijd direct aan en klinkt gezond.

3 Ton!

  • 300.000 km

25.000 km verder sinds de vorige update.
Heb alleen een kleine beurt laten doen sindsdien, die me rond de 100 euro kostte, alleen had ik ook een LM velg kapot gereden.
Dat is me al vaker overkomen; waarbij ik dus 4 andere velgen nodig had, omdat ik dezelfde velg niet weer kon vinden tweedehands.

Nu besloten om gewoon stalen velgen met wieldoppen te nemen. Het oogt wat minder, maar de wagen hoeft toch niet heel lang meer mee te gaan. Wat opvalt is iets meer overhellen in de bocht en toch wat minder grip op een droge weg. Ten positieve: het verbruik is stukken lager dan de brede banden die ik eerst had (5 tot 10% minder brandstof!)

De wagen rijdt nog steeds probleemloos, verbruikt geen olie, rammelt/tikt nergens.

Ondertussen aan het nadenken over een opvolger... neig naar station Audi A6 of BMW 5. In beide gevallen een model rond 2005, met 120.000 km op de teller, een diesel met niet al te veel vermogen (-> duurzamer lijkt me) en handgeschakeld (-> duurzaamheid + verbruik). Dus als iemand een advies heeft tussen deze 2...?

Mission Accomplished

  • 307.000 km

De BMW heeft zijn dienst bewezen. Ik heb er 187000 km met plezier in gereden; hij heeft me nooit laten staan.
Helaas was laatst de uitlaat opengescheurd (zal wel vermoeiing zijn geweest), wat op de valreep nog een dikke 300 euro kostte.

Tevens viel me op dat bij vlot optrekken er een ernstig getril vanuit de achterkant kwam (differentieel?). Reden temeer om geen dure reparaties meer te riskeren en hem in te ruilen (tegen een Audi A6 Avant uit 2006).

De totale kosten (onderhoud, verzekering, afschrijving, brandstof, belasting) zijn op ongeveer 19 ct/km uitgekomen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.