BMW 320d Executive (2000) #2

BMW 320d Executive (2000)

Uitvoering320d Executive
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2010

Heerlijke auto

Recent mijn eerste eigen auto gekocht (voorheen alleen lease auto's) en het is een BMW 3-serie geworden. Als lease auto ook al eens een E46 (3.16 op gas) gereden en vond dit de fijnste kilometervreter met de minste problemen. Andere auto's die ik heb gereden zijn onder andere Seat Leon, Ford Mondeo, Mazda6, Volvo S40, Audi A4 en een BMW 1-serie, De BMW 3 en Audi A4 waren toch wel de fijnste auto's maar de BMW geeft toch een beter gevoel van kwaliteit in in die tijd ook zeker de uitstraling.

Heb nu een eigen auto gekocht omdat ik wissel van werkgever, omdat ik verwacht zo'n 65.000 km per jaar te gaan rijden wilde ik perse een diesel hebben. Uiteindelijk is het een 3.20D Executive geworden van eind 2000. Voor 4400 euro op de kop kunnen tikken met 237.000km op de teller. Vrij veel kilometers maar heb op dit moment niet de centen voor een veel lagere km-stand. Auto is vrij goed onderhouden en heeft tot 200.000 km bijna alle beurten op tijd afgestempeld staan in de boekjes, daarnaast ben ik de 4de eigenaar dus dat geeft wel vertrouwen.

Omdat de auto op winterbanden stond heb ik gelijk maar andere velgen met zomerbanden aangeschaft via marktplaats, maakt de auto gelijk weer een stuk representatiever (300 euro incl 5mm/7mm Michelin Premacy eronder).

Het is trouwens mijn bedoeling om de laatste eigenaar van deze auto te worden, wil proberen hem zonder extreme kosten over de 4 ton te krijgen en hopelijk nog een stukje verder dan dat.

237.500: Blijkbaar heeft de vorige eigenaar de handrem nooit gebruikt en stond het linker achterwiel na een keer goed aangetrokken te hebben al vast. Monteur heeft de boel even losgehaald, goed roestvrij gemaakt, opnieuw ingevet en werkt nu weer naar behoren. Kosten 37 euro bij een universele garage, valt me mee.
Wel gezien dat er wat roest zit op de remleidingen, zorgpuntje voor de volgende beurt. Wellicht kunnen ze roestvrij gemaakt worden en goed bevonden worden voor APK (in November).
Remschijven kunnen nog wel even mee maar worden wel wat dunner. Vervangen als ze krom gaan trekken was het advies van de monteur, de vorige eigenaar heeft blijkbaar alleen de blokken vervangen bij de vorige beurt.

Kleine beurt

Auto heeft inmiddels een kleine beurt gehad en de deurvanger in de linker voordeur is ook vervangen. Dit was al een punt bij aanschaf maar hebben ze nu gelijk meegenomen. Totale kosten; 290 euro.

Koppeling lijkt niet helemaal in orde, bij langdurig file rijden begint de motor te horten bij het optrekken uit de eerste versnelling, bij "normaal" gebruik en iets aangepast file rijden geen last. Monteur heeft proef gereden maar geeft aan dat de koppeling waarschijnlijk nog wel een tijdje mee kan en vervangen nu onnodige kosten zijn. Kosten van reperatie liggen rond de 1000 euro dus ik hou het nog wel even in de gaten :)

Remschijven vervangen

Vandaag heeft de auto nieuwe remschijven en blokken gekregen (voor en achter). De laatste dagen begon het stuur te schudden zodra ik remde op de snelweg, ik had al een vermoeden dat het de remschijven waren, ze waren namelijk al een tijdje vrij dun. Toch nog ruim 10.000 km mee gereden terwijl de monteur ze tijdens de vorige beurt al wilde vervangen. Monteur gaf aan dat de rest van de ophanging er nog goed uitzag, gelukkig dus nog geen draagarmen die vervangen moeten worden. Kosten bij de Bovag garage, 598 euro.

Verbruik van de auto is vrij stabiel rond de 6,1L per 100 km (1L op 16,4km), niet gek denk ik voor een tien jaar oude 2 liter diesel. Wel moet ik zeggen dat ik vrijwel alleen op de snelweg rij en zelden boven de 130 km/u.

Kostprijs per gereden kilometer tot nu toe is 16,6 cent zonder de aanschaf van de auto. Dit is inclusief verzekering, onderhoud en brandstofkosten.

Over 10.000 km komt de grote beurt en waarschijnlijk gelijk een APK.

PRIVATE LEASE BMW 3-serie