BMW 320d EffiecientDynamics Touring (2016) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320d EffiecientDynamics Touring |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 120.000 km |
KM-stand laatst | 172.000 km |
Jaar lease auto uit de pool
- 172.000 km
Beslissing:
Na de 218dA AT had ik gehoopt dat mijn werkgever nu eindelijk ook EV’s beschikbaar zou stellen voor onze lease contracten maar dat bleek nog niet zo te zijn.
Op dat moment stond er in de poollijst wel een mooie BMW 320dA ED Touring (F31) met ca. 120K km op de teller en heb ik die genomen i.b.v. een nieuwe lease auto in de veronderstelling dat EV’s er dan wellicht in 2020 zouden komen als deze auto weer einde contract zou zijn.
Vóór de 218dA AT heb ik al een 320 ED (E90) gehad dus in die zin waren er geen grote verrassingen voor mij toen ik in deze auto stapte. Wel nu een Touring uitvoering omdat we graag 2 racefietsen rechtop in de auto meenemen en dat beviel goed in de 218dA AT en dus was dat ook nu een voorwaarde.
Tja, nu dus weer een lagere zit waar ik eerlijk gezegd wel weer even aan moest wennen.
En nu weer (awarte) leren bekleding i.p.v. stof dus heet in de zomer en koud in de winter.
Inmiddels ruim 50.000 km gereden met deze machine en over enkele weken komt er een nieuwe lease auto voor de deur....heel wat anders maar daarover later meer.
Motor:
Tov de 218dA(150 pk) is deze B47D20A motor (163 pk) vergelijkbaar maar heeft wel 400Nm aan trekkracht en dat is best fors voor een dergelijke auto.
Stationaire loop vind ik wel rauw maar eenmaal op snelheid is het behoorlijk stil in de auto.
De 8-traps automaat vind ik echt super en kan uiteraard ook in manuele stand worden gezet maar ik zie daar -zeker bij een diesel – geen echte voordelen bij. Er zijn zelfs stuurflippers aanwezig maar die heb ik geloof ik 1x gebruikt.
Rijden:
Het rijden met deze lage auto is zoals gezegd weer even wennen na een hoger model maar de beleving is echt heel goed. De auto is heel stabiel ook bij hoge snelheden en in lange bochten.
Echt een “rijdersauto” zoals ze dat noemen.
De puristen zullen wellicht zeggen dat dit dan door de RWD komt t.o.v. mijn vorige auto (FWD) maar ook die reed verder prima dus dat kan ik niet bevestigen.
Het rijden met een automaat vergt even gewenning maar dat is maar van korte duur. Filerijden en rijden in de stad zijn nog steeds niet leuk maar ik ben echt verkocht wat de automaat betreft.
De automaat kent een sport/comfort/eco stand waarbij ik eigenlijk altijd de comfortstand gebruik omdat die tot nu toe in alle gevallen meer dan voldoende presteert en bovendien is het nergens voor nodig om bij deze motor met veel koppel langer dan nodig door te trekken in de versnellingen. Het levert alleen meer lawaai op maar niet zozeeer snelheid.
De auto is – zoals elke BMW m.i. hoort te zijn – lekker stug geveerd en je voelt prima wat er onder je gebeurt. Een ideale reisgenoot waarmee je lange afstanden zonder problemen kunt afleggen.
Interieur:
Minder hoog uiteraard dan de 218dA AT maar vanwege de Touring uitvoering toch heel veel ruimte. De beide racefietsen kunnen er met gemak in en dan houd je nog voldoende ruimte over voor bagage.
In deze uitvoering heb ik helaas geen sportstoelen die ik bij een nieuwe lease auto altijd wel aanvink en dat is jammer. Je schuift – zeker ook door de leren bekleding – makkelijker heen en weer en ook de ondersteuning in de rug vind ik niet optimaal.
Achterbank standaard in 3 delen opklapbaar zodat grote vlakke vloer ontstaat. Onder deze laadvloer zit overigens nog een kleinere laadruimte via de achterdeur te bereiken die ontzettend handig is voor kleine spulletjes. Dat bleek wel tijdens de vakantie.
Navigatie met I-drive is weer verbeterd sinds vorige versie. Fijne bediening en ruim instelbaar naar wens van bestuurder. Telefoon en USB werken zoals het hoort zonder problemen.
Exterieur:
Heb de 3-serie (zowel in sedan als in Touring) altijd al een mooi model gevonden (m.u.v. de E36) en dat geldt hier ook weer. De F30/F31 zijn prachtig uitgebalanceerde ontwerpen waar de BMW “waarden” nog steeds duidelijk naar voren komen.
Op mijn 218dA T had ik LED verlichting en dat is hier weer Xenon en dat merk je wel.
Lichtopbrengst is prima maar zeker niet zo goed als de LED lampen.
Ik laat de schakelaars gewoon in “auto” staan zodat de verlichting (incl. dashboard en navigatie) zelf in de nachtstand wordt gezet als dat nodig is.
Conclusie:
Dit is mijn 10e BMW en ik ben er erg tevreden over. Na ruim 170.000 km nog geen kraakje of slijtage te merken.
Nog enkele weken en dan moet er iets anders komen en dan heb ik wel een “probleem”.
De maximale uitstoot mag nog 128g/km zijn voor de nieuwe auto en dat betekent dat de nieuwe 318i Touring daar zelfs met 130 g/km bovenuit komt en die wordt dus helaas afgewezen.
Ik schrok ook overigens van de prijs want na wat configureren kwam ik op ruim € 52K voor de nieuwe 318i Touring en dat is toch wel veel geld.
Dat wordt dus OF opnieuw een poolauto OF een station van een ander merk.
Wordt vervolgd......
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 318I M SPORT CORPORATE LEASE Trekhaak (All-in prijs)
- 2019
- 97.218 km

BMW 3-serie Touring 320i 184PK M Sport ORG.NED / PANORAMADAK / CAMERA / TREKHAAK / LEER / HEAD-UP / KEYLESS / NAP
- 2019
- 142.755 km

BMW 3-serie Touring 340i xDrive Sport | HUD | ACC | Panorama | Harman/Kardon | El.Trekh. |
- 2018
- 50.000 km