BMW 320d EfficientDynamics Edition Business Line (2010) #4

autoreview

BMW 320d EfficientDynamics Edition Business Line (2010)

Signalement

Uitvoering320d EfficientDynamics Edition Business Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf70.600 km
KM-stand laatst194.811 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW 320d ede Business Line

  • 70.600 km

Sinds 26 februari ben ik de eigenaar van deze BMW 320 ede Business Line. Ik heb hem gekocht nu ik een vaste baan heb na mijn studie, Gezien ik 50.000 km per jaar rij ging ik op zoek naar een BMW 318d/320d met een zeer lage kilomterstand. Na een aantal auto's uit gekomen op mijn huidige auto met op moment van aanschaf 70.600 km op de teller. Zeer weinig kilometers voor een dieselauto van bijna 6 jaar oud. Er zat een NAP bij en informeren bij de dealer waar hij in onderhoud was gaf mij voldoende vertrouwen dat de kilometerstand klopte.

Motor
Als referentiematieraal dient mijn vorige auto (een BMW 318td compact uit 2004). In 6 jaar tijd ontwikkeling is er een hoop veranderd. Mijn vorige auto had de beschikking over de M47 (TUD20) motor met 115 pk en 280nm. Nu de N47 (D20) motor met 163 pk en 380nm. De vooruitgang qua vermogen is als zeer prettig te ervaren, maar gezien mijn huidige auto een 6-bak heeft, welke ook nog eens is aangepast om zo zuinig mogelijk te rijden dien je wel een stuk meer te schakelen. Bij dagelijks woon werk verkeer ervaar ik dit als een minpunt. Dit is echter een bewuste keuze van BMW geweest om de auto zo zuinig mogelijk te maken en dat is te merken. Waar ik met mijn vorige auto gemiddeld 1 op 17,5 reed, rij ik met mijn huidige 1 op 20,8. Dit is wel erg knap gedaan van BMW ondanks het hogere vermogen 163 pk. Het vermogensbereik is echter wel klein, zoals ik al zei, veel schakelen. Begin om deze reden wel enigszins te verlangen naar een automaat.

Weggedrag
Qua rijden merk ik toch wel een groot verschil. Hij is een stuk comfortabeler, maar net zo sportfief, stiller en het weggedrag een stuk volwassener. Enige minpunt zijn de runflatbanden welke wel erg stug zijn. Dit komt met name tot uiting als je over een dwarsrichel rijdt bij een brug, drempel etc. De banden ga ik daarom binnenkort vervangen door non-runflat banden op een mooier setje velgen.

Betrouwbaarheid
Hier valt op dit moment niks over te zeggen gezien ik hem nog maar 6000 km heb. Positief is in ieder geval dat hij geen druppel olie heeft verbruikt deze 6000 km.

Enige wat me zorgen baart bij deze auto is het roetfilter. Het is nogal een grote kostenpost indien deze vervangen moet worden. Ik lees op internet dat er bedrijven zijn die het roetfilter kunnen verwijderen icm EGR klep afsluiten, dit lijkt mij tot nu toe de meest duurzame (niet meest milieuvriendelijke) oplossing. Een andere oplossing is het vervangen voor een nieuwe wat rond de € 2.000 kost. Reinigen zou rond de € 600 kosten. Gelukkig heeft mijn auto nog lang niet de kritische kilometerstand (200.000 km) bereikt wanneer het roetfilter vol zou kunnen zitten.

Onderhoud
Het onderhoud ga ik waarschijnlijk zelf doen, dit heb ik altijd zelf gedaan bij mijn vorige auto's.

Vragen die ik heb aan andere auto/BMW -bezitters.

- Wat zijn jullie ervaringen met het roetfilter op hoge kilometerstanden?
- Wat zijn jullie ervaringen met non-runflats op 17 inch?

Update:
Inmiddels ben ik alweer 10.000km verder en heb ik de velgen vervangen voor een (origineel) setje 194m velgen. Heb de gok genomen om geen runflats te monteren. Dit bevalt me tot nu toe uitstekend. Wel heb ik een band gekozen met een XL vermelding op aanraden van de bandenspecialist. Deze heeft een stijvere wang dan een reguliere band wat het niet runflat zijnde deels zou compenseren.

De auto rijdt nog steeds 1 op 20, opmerkelijk gezien ik de airco nu toch een stuk vaker aan heb. Bovendien verbuikt hij geen olie wat ik zeer regelmatig controleer. Wel zit ik er aan te denken om hem te laten chippen icm het plaatsen van een downpipe. Hij is zeer zeker snel, maar omdat dit een efficient dynamics is en dus minder toeren maakt door de aangepaste versnellingsbak heeft hij meer tijd nodig om op stoom te komen. Bij 100 in zijn 6 volgas gaan duurt het eventjes, vervolgens gaat hij wel als een speer. Is ook niet zo gek als je je bedenkt dat hij nog geen 1500 toeren maakt bij 100 in zijn 6de versnelling, maar terugschakelen is veel sneller.

Kilometervreter

  • 149.651 km

Inmiddels alweer bijna 80.000 km gereden met de auto. Weinig bijzonderheden. Elke 10/15k km krijgt de auto een kleine/grote beurt. Dit doe ik zelf met Castrol 5w30 olie, de beste olie als je het mij vraagt. Noem me gevoelig voor marketing, maar er staat niet voor niets ''BMW recommends Castrol'' op de oliedop.

In de tussentijd heb ik mijn M-breedset (style 194) ingeruild voor een setje met 4 dezelfde velgen (style 285). Zie de tweede foto. Opmerkelijk is dat er ook Non-runflat banden zijn, maar met een sterretje voor een specifieke BMW-homologatie. Hiervoor heb ik dus gekozen, namelijk de: Dunlop Sport Maxx RT2*. Goede banden als je het mij vraagt. Het comfort van een non-runflat en bijna de scherpte in het stuur van runflat. Dit is echt een wereld van verschil met de Michelin non-runlfat die ik er tijdelijk op heb gehad. Deze heb ik er na 5.000km af laten halen, het was net een zeilboot.

Voor de mensen met een e9X, probeer eens non-runflat banden met de BMW stermarkering. Dunlop en Bridgestone hebben die bijvoorbeeld in de maat 225/45/17. Veel comfort en scherp sturen!

100,000km gereden sinds de aanschaf

  • 171.631 km

Sinds de aanschaf toch alweer ruim 100.000km gereden met de BMW. Hij bevalt nog steeds uitstekend en heb buiten het normale onderhoud geen gebreken aan de BMW gehad.

In de tussentijd heb ik wel de remschijven en remblokken (zelf) vervangen. Deze waren wellicht nog (lang) niet op, maar wel al erg verroest. Ik heb gekozen voor ATE remschijven, dit merk is mij reeds goed bevallen en ook nu weer. Het frappante bij de bestelling via internet van de remschijven was wel dat ik qua maatvoering twee identieke remschijven kreeg op de kleur van het metaal na. Wat bleek? 1 remschijf was gemaakt in Duitsland en de ander in China. Ik heb ze beiden terug gestuurd en kreeg nu 2 geheel identieke remschijven. Bovendien heeft mijn broer nu dezelfde auto op runflat banden (Bridgestone Potenza) en ik rijd op normale banden (DunlopSport Maxx RT2*) in dezelfde maatvoering. We zijn het erover eens, een BMW e90 rijdt veel beter op non-runflats. Runflats maken de auto heel stuiterig en oncomfortabel.

De auto heeft nu nog een acceptabele kilometerstand om hem in te ruilen/verkopen. De twijfel slaat toe, de opvolger zou een BMW 3-serie F30 (met automaat) kunnen worden, daar heb ik ook al meerdere malen in gereden. De auto (F30) rijdt goed, alleen ik vind de voorkant toch echt lelijk.... Mercedes C-klasse staat ook op mijn shortlist, ook al een keer mee gereden, een heel fijn rijdende auto (met automaat). Enige minpunt is dat je toch minimaal een C220 CDI moet nemen om de Mercedes motor te willen. De C180 &200 CDI zijn beiden Renault-motoren, waarbij de C220 CDI nog relatief duur in aanschaf is. Audi A4/A5? Ook beiden al mee gereden, maar dit was toch echt een teleurstelling. Hele mooie auto's, maar qua zitpositie en rijden (wegligging) not my cup of thea. Begrijp me niet verkeerd, maar beide auto's reden hetzelfde als een VW Golf (comfortabel, snel onderstuurd, wollig stuurgedrag) wat een prima auto is, maar ik vind dat je toch wat meer mag verwachten in een dergelijke prijsklasse. Alfa Romeo Gulia? Nog niet mee gereden, maar als ik de journalisten mag geloven een waardig alternatief voor een BMW-rijder. Bovendien vind ik de Alfa ook mooier dan de BMW 3 F30.

Verkocht!

  • 194.811 km

De laatste tijd ergerde ik mij steeds meer aan het schakelen bij 60.000km pj. Ik begon steeds vaker om mij heen te kijken voor een automaat. Na een aantal keren te hebben proefgereden in een BMW 320d (F30) en een Mercedes C220d ben ik uiteindelijk uitgekomen op een BMW 520d (F10). De F30 vind ik een hele goede auto, maar ik vind het toch een stuk minder mooi dan een E90. De C klasse zou een waardige opvolger zijn, echter na veel slechte verhalen in mijn omgeving over de vele storingen toch maar vanaf gezien, bovendien vind ik het interieur wat kitscherig overkomen. Voor de rest een hele fijne auto gebleken na de proefrit. Uiteindelijk bij toeval een 520d tegen gekomen uit 2013 welke net een ton gelopen had. Ik kreeg relatief veel voor de 320d bij inruil, dus de deal was gauw gemaakt. Nu na een halve week mis ik de 320d toch wel vanwege het sportieve karakter welke niet echt aanwezig is bij de 520d, echter krijg ik er gelukkig een hele fijne automaat en comfort voor terug.

Overall is de auto uiterst betrouwbaar gebleken, de volgende eigenaar zal een uitstekende (onderhoudende) auto krijgen en wens hem/haar veel fijne kilometers toe!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.