BMW 320d (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320d |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 45.000 km |
Ja, wat zal ik zeggen. Gestart bij nieuwe firma en wederom de kans een leaseauto uit te gaan zoeken.
Zoals voor eenieder geldt moet eenieder zichzelf allereerst de vraag stellen de auto wel- of niet privé te gaan gebruiken. Daarbij zal dus de ruimte in de auto vaak het meest kritische punt zijn. Zeker wanneer men kinderen heeft.
Gezien de hoogte vh leasebedrag en daardoor dus automatisch eigenlijk de nieuwwaarde vd auto wederom dus direct al gekozen voor geen bijtelling, want dat is in Nederland zo'n beetje de meeste dure hobby die je hebben kunt. Werkelijk schandalig hoe dit bij ons in elkaar steekt. Weet een beetje hoe dit in onze omliggende landen is georganiseerd (gemotiveerd) maar bij ons is dat nog immer 5 bruggen te ver.. Ook maar een beetje voordeel (verkapte beloning) hebben wordt ons in Nederland niet gegund zullen we maar zeggen.
E.e.a. kwam er dus op neer dat ik de auto niet privé zou gaan gebruiken. Aangezien ik me veelal per auto door Europa begeef en eigenlijk in alle gevallen veel door Duitsland kruis ging ik dus wederom op zoek naar een vlotte Autobahn kruiser. Gemiddeld jaarkilometrage ligt zo rond de 70-a 80.000 kilometer dus zit ik vaak en dus lang in de auto. Zaken als stoelen en een goede navi/audio worden daardoor in mijn geval eveneens heel belangrijk.
Ben al jaren gewend/verslaafd aan achterwiel aandrijving (cq. bedreiging) dus dan ben je al heel snel klaar met een beknopte voorselectie. Een Audi A4/A5 met een dikke diesel is zeker aantrekkelijk en steekt fabelachtig mooi in elkaar maar komt qua sturen lang niet in de buurt van een 3-serie en heeft daarnaast voorwielaandrijving. Een quattro is meteen al minimaal 200 kilo zwaarder en daardoor ook geen optie. In het leasetarief komt quattro mbt prijs overigens ook erg duidelijk tot uiting. Ik ben geen internationaal taxichauffeur dus het merk met de ster en de nietszeggende rijervaring was zeker geen optie... Sinds dit merk zijn ziel heeft verloren en gestopt is met het maken van echte Mercedessen is het enkele bergafwaarts gegaan. Inmiddels is Mercedes op alle fronten voorbij gestreefd door Audi en dat is eigenlijk best jammer. Beetje flauw misschien van me maar van Mercedessen krijg ik het gewoon niet warm. Maw; u heeft hier te maken met een echte BMW-liefhebber...
Uiteindelijk gekozen voor een op voorraad staande zwarte metallic BMW 320D Business Line Sport (lees M Pakket) en dit nog uitgebreid met de optionele 18" M-wielen en optionele originele Alpine audio upgrade. De 18“ wielen zijn echt een must in combinatie met het M Pakket. Deze wielen vullen de wielkasten in combinatie met het M onderstel echt helemaal en dat ziet er ook nog eens waanzinnig goed uit. Godzijdank was de auto daarnaast uitgevoerd met de optionele regen- en lichtsensor. Ja ja dit is een optie bij BMW!
Af fabriek BMW audio heeft nooit bekend gestaan om haar geluidskwaliteit dus de Alpine upgrade is dan ook zeker een must indien men dit weet te waarderen. Deze Alpine set die bijna iedere BMW dealer biedt is vele malen beter dan de veel te dure optionele af fabriek Harman Kardon optie. De set is volledig compatible met de auto en is een erkende optie ook vanuit BMW AG. Er komen zelfs nieuwe kappen over de speakers met daarop het Alpine logo (zie foto).
TDSL Powerbox:
Om de rijervaring nog verder te maximaliseren heb ik besloten de auto direct te voorzien van een erkende Powerbox. Vooral het koppel, maar nog meer het verloop daarvan is spectaculair anders geworden. Het komt er nu op neer dat ik zelfs betere prestaties tot mijn beschikking heb dan een 325D. TDSL heeft een pakket ontwikkeld voor deze 2 liter motor welke echt uniek is in zijn soort. Dit was ook de enige partij waarbij ik het verantwoord vond maar vooral het goede gevoel had om voor tuning te gaan. Af fabriek specs zijn 177 pk en 350NM. Nu levert hij 205PK en 430 NM. Dit verschil is werkelijk spectaculair en dit ook nog eens ruim binnen de marges van het toelaatbare. Dit enkel en alleen door een stuk efficiëntieverbetering aan het motormanagement en aansturing. TDSL heeft hier heel veel ontwikkeling in zitten en daarin zijn zij echt uniek. Heel gemakkelijk zouden nog hogere waardes te halen zijn en er zijn bedrijven die dit aanbieden maar dan worden risico’s simpelweg veel te groot. Dit alles was voor mij de reden om niet voor „een wat kalere“ een 325D te gaan, want dan had ik zeker niet dezelfde uitvoering kunnen rijden.
Op de snelweg is er echt maar heel weinig vergelijkbaars wat mij bij kan houden. Een 325D kan het echt vergeten en stuurt bovendien anders gezien het veel hogere gewicht op de voorwielen. Vooral het gemak waarop de auto in de 6e versnelling versnelt is elke keer weer verslavend. Het verbruik knapt er bovendien zelfs van op. Niet gigantisch maar doordat je koppelverloop zo goed afgestemd is gaat iedere bocht gemakkelijk in de de 3e versnelling. Deze tuning is echt een aanrader zelfs als je geen „racer“ bent!
10.000 km:
Ben nu 4 weken onderweg en de eerste 10.000 km zitten er al op. Deze auto trek je aan als een jas en brengt je iedere dag een gratis smile op je gezicht... Gehele verbruik sinds stand nul is nu 1 op 16,6 en dat is zeker gezien mijn rijstijl wat mij betreft spectaculair. Moet wel zeggen dat ik enkel BP Ultimate Diesel aan de auto geef maar dat laat niet weg dat het verbruik zeer goed is.
Verder nul problemen maar die verwacht ik ook niet van een dergelijke auto.
Wat is goed?:
- Navigatie (vernieuwde versie sinds facelift). Werkt echt vlekkeloos en is grafisch echt prachtig.
- Vernieuwde I-drive. Alle minpuntjes tov de vorige zijn eruit. Werkt top.
- Xenon is kraakhelder en vooral gelukkig „wit“ ipv dat irritante „blauw“. Zeker geen last voor tegenliggers.
- M Pakket: Sportstoelen (betere in zijn klasse bestaan niet), stuur, pook en „must have“ zwarte hemel zijn geweldig. Hoogglans Shadowline op de raamlijsten en spiegelkappen maken het helemaal af.
- Kwaliteitsbeleving. Kan behalve een Audi niets tegenop. Voelt alsof de auto uit 1 stuk beton is vervaardigd.
- Rij-ervaring: genoeg gezegd.
Wat is minder?:
- BMW ´s schakelen nog steeds niet zeer soepel. Er zit behoorlijk wat weerstand op de schakelwegen zeker bij het terugschakelen. Hier staat tegenover dat het gevoel in de koppeling echt geweldig is.
- Ruimte: Een BMW 3-serie koop je niet voor je mede-passagiers. Ook de kofferbak is eigenlijk een lachertje.
- Looks: ik vind hem echt prachtig maar je houdt ervan of niet zullen we maar zeggen.
- Runflat: De BMW 3-serie is onder grote druk van Michelin en Bridgestone ontwikkeld op basis van Runflat bandentechniek. Wat mij betreft een grote misser. Banden zijn kneiterhard en missen gevoel op de limiet en maken ook nog eens meer lawaai. Tegen advies vd dealer in heb ik "gewone" Bridgestone Blizzak LM25 winterbanden laten monteren. Zodra de zomerbanden aan vervanging toe zijn laat ik ook daar Runflats achterwege. Mijn eerste lekke band ervaring moet ik trouwens nog meemaken overigens.. Er is overigens maar 1 band voor deze auto en dat is de Michelin Pilot Sport 2 (PS2). Deze band is simpelweg geniaal.
Zal met enige regelmaat dit verhaal updaten en zeker niet verzuimen indien er iets misgaat met de auto dit dank ook te melden...
Groet Werner
Doorstomen...
- 20.000 km
Heerlijk; Wat een kar is dit toch..!
Nog even en ik ga een helm kopen want dit onderstel blijft me verbazen vooral in combinatie met die geweldige Michelin PS2's..
Om dit alles te bereiken druk ik wel zowat iedere rit de DTC in, want met alles aan is er weinig aan. DTC van BMW is geweldig...
Geen ellende of andersoorts zaken dus geen klagen..
De mannen van TDSL mogen wat mij betreft een Oscar krijgen want het blijft geweldig om te zien hoeveel auto's zich stuk bijten. 254 km/h op de Tomtom gehaald maar vooral het oppakken van onderuit is werkelijk geweldig. Je kunt gewoon niet geloven dat je met een 2.0 liter motor te maken hebt..
Bridgestone Blizzak LM25 Winterbanden: Niet doen! Wat zijn deze banden ongelooflijk zoekerig op hoge snelheden en afremmen daar vandaan. Nu is 255/35/18 op de achterwielen sowieso niet echt ideaal in de winter maar deze banden missen gewoon gevoel. Ook gewone grip in die veel te lange sneeuwperiode bij ons viel me zwaar tegen.. Gelukkig heb ik ze in 15.000 kilometer helemaal opgebrand dus op naar de Pirelli Sottozero's Series II! De mannen bij Profile Tyrecenter wisten niet wat ze zagen...haha
Honda Civic Hybrid consumptie maar dan wel 3x sneller..
Het meest waanzinnige wat mij betreft is het verbruik. Gemiddeld verbruik over gehele kilometrage is 1:16,9. Dit is 5,92liter/100 km en is heel bijzonder zeker gezien mijn hoge mate van doorrijden.. Dit kan niet anders dan door de enorme toename van de Newtonmeters te maken hebben..
Meld me weer over pakweg 20.000 kilometer..
Weinig spannends...
- 45.000 km
Weinig interessants te melden. Nul problemen of ellende..
Verbruik nog steeds exact hetzelfde. Put van ergenis blijft wel de bluetooth carkit. Elke keer wanneer je de auto start moet het complete telefoonboek worden ge-synchroniseerd. Telkens keer moet je dus minimaal 30 sec wachten voordat je kunt bellen doordat die dataverbinding daarvoor nodig een een normaal telefoongesprek zo goed als onmogelijk maakt.. Dit is niet uit te schakelen helaas.
Komende week een nieuw setje Michelin´s PS2 laten monteren. Deze banden blijven me verbazen. Wat een grip maar vooral `bite` hebben deze banden. Echt ongehoord..
Als ik zo door ga dan ben ik eind volgend jaar al toe aan een nieuwe.. Dan is de nieuwe 3 er nog niet eens dus moet ik zo af en toe maar is gaan vliegen ipv maar altijd te gaan rijden..
Op naar de 100.000!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.