BMW 320d (2002) #4

autoreview

BMW 320d (2002)

Signalement

Uitvoering320d
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf181.251 km
KM-stand laatst205.368 km
Lezerswaardering: 16%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terug op het oude nest

  • 186.147 km

Uiteindelijk toch besloten om de Golf te gaan inruilen. Liefst op een W203 C-klasse, maar dat bleek uiteindelijk met mijn wensen toch weer een financiële brug te ver. Daarom ervoor gekozen om terug te gaan naar een e46, omdat die auto eigenlijk in alle facetten heel goed bevallen was. Echter begonnen er bij die auto dermate hoge onderhoudskosten aan te komen dat ik er toen voor heb gekozen de auto inruilen. Ik dacht wel te kunnen leven met 45pk minder en voorwielaandrijving, maar dat is me in het jaar dat ik de Golf gereden heb toch vies tegengevallen. Wat met het meest tegenviel was de motor: traag, veel herrie en boven de 3000 toeren alle fut eruit. Daarnaast is de Golf V erg onderstuurd, hoewel dit met de Dunlop SP Sportmaxx wel beter was geworden.

Dus toen is de zoektocht naar wéér een e46 begonnen. De eisen waren eigenlijk niet heel hoog voor een e46: maximaal uit 2002, maximaal 170 a 180k km, automatische airco, multifunctioneel stuur etc. Eigenlijk wel de basisdingen die op zo'n auto horen te zitten. Verder wilde ik een sedan, na altijd hatchbacks en stations te hebben gereden. Dit omdat een sedan een stuk stiller is (dit merk ik nu aan de S60 van papa), het gewicht een stuk lager is, (ong 100kg) wat de wegenbelasting én het weggedrag ten goede komt en ik heb de ruimte als student toch niet nodig. Met deze eisen gaan zoeken en al vrij snel deze e46 gevonden: zilvergrijs, wat ik zelf heel mooi vind. Daarnaast had de auto op de foto originele wieldoppen wat mijn beeld bij een auto zeker ten goede komt. Na een check van het kenteken bleek de auto al bijna 2 jaar te koop te staan, wat mij deed vermoeden dat ik een goede onderhandelingspositie zou hebben.

Daarom op een donderdagavond de stoute schoenen aangetrokken en samen met 2 vrienden richting Zeeland getogen om de auto te bekijken bij BMW-specialist Admiraal te Oude Tonghe. Prima geholpen door de eigenaar, en mochten meteen met de auto rijden. Toen kwam meteen de smile terug op mijn gezicht: het weg en stuurgedrag van deze auto, de fantastisch klinkende diesel met zijn geweldige acceleratiekracht en alles wat deze auto wat mij betreft zo mooi maakt. Zoals u begrijpt was ik verkocht. Na enig onderhandelen kon ik met €650,- bijbetalen mijn Golf inruilen, en toen had ik mijns insziens een fantastische deal. Ik mocht bovendien zelf nieuwe velgen + banden onder een andere auto vandaan kiezen en dat zijn de fantastische velgen van de foto geworden, met Michelin Pilotsports in de maat 225/45/R17. Verder werd de auto fantastisch gepoetst, werd er op originele wijze een nieuwe Parrot ingebouwd omdat mijn Golf die ook had, heeft de auto een grondige onderhoudsbeurt gehad waarbij verschillende dingen vervangen zijn én heb ik een half jaar BOVAG-garantie.

Zo kon ik na een week mijn nieuwe auto ophalen, en daar stond ie dan fantastisch gepoetst in de showroom, mét nieuwe mattenset binnenin. Precies alles volgens afspraak, alle complimenten voor autobedrijf Admiraal. De auto heeft de volgende specs:

-320d 150pk/330nm
-Climate control
-PDC achter (must met een sedan wat mij betreft)
-6 CD-wisselaar
-Regen en lichtsensor
-Multifunctioneel stuur

Kortom de dingen die op zo'n auto horen te zitten, maar die het autorijden ook een stuk veraangenamen. Het enige wat ik mis ten opzichte van de Golf is de zelfdimmende binnenspiegel, dat is toch wel lekker als je daaraan gewend bent.

Dan de wittebroodsweken: het rijden is natuurlijk een feest der herkenning, strakke wegligging, fantastische motor lekker in de toeren doortrekt, stil op snelwegtempo etcetera. Inmiddels al de nodige lange ritten gemaakt en daar leer je de auto perfect kennen. Keertje retourtje Groningen via de A6/A7, heerlijk met 170 op de cruise control en je merkt er niks van. Daarnaast pendel ik 2x in de week tussen mijn woonplaats en Rotterdam omdat mijn vriendin daar woont. Voor de mensen die de bocht bij Gouwe van de A20 naar de A12 richting Utrecht kennen: deze pakt deze auto met speels gemak met 190km/h zonder nog onveilig aan te gaan voelen. Een vriend die bij me in de auto zat en zelf een Golf V GTI rijdt, was hier danig van onder de indruk. Dit komt ook voor een groot deel op conto van de gemonteerde Michelins: geweldige grip en stuurprecisie. Onder de vorige E46 zaten Hankooks en omdat die bij aanschaf nieuw waren zijn die blijven zitten, maar ik merk een zeer groot verschil. Met de Michelins komt het weggedrag van de E46 nóg beter tot uitdrukking.

Dan het verbruik: dit valt mij zeer positief mee. Moest ik met de vorige Touring moeite doen om met hangen en wurgen de 1:13 te halen, nu haal ik met speels gemak zonder erop te letten 1:14. Hier zitten ook redelijk wat korte stukjes in en op de snelweg hou ik een kruissnelheid aan van meestal 140/150 met soms uitschieters naar 180. Ik vind het perfect, want met de Golf schommelde ik meestal rond de 1:15. De boordcomputer geeft trouwens 6,3L/100km aan = 1:15,8. Een afwijking van 13%, maar dit is volgens mij algemeen bekend met boordcomputers. Een retourtje Parijs afgelopen weekend gaf trouwens met een kruissnelheid van 140km/h op de cruise control een verbruik van 1:15,5, tevens het meest gunstige tot nu toe. Voor mensen die altijd netjes optrekken en zich aan de snelheid houden moet 1:17 a 1:18 dus wel mogelijk zijn denk ik.

Verder heb ik vandaag de winterbanden gemonteerd: originele 16 inch lichtmetalen velgen met Michelin PilotAlpins in de maat 205/55/R16H. Ben benieuwd of dit veel verschil gaat maken in comfort en weggedrag. Moet wel zeggen dat het er een stuk ielliger uitziet dan met de zomervelgen, maar goed. Met die brede sloffen in de sneeuw is ook niks waard.

Voor de rest staan er de komende tijd een hoop leuke ritten op de agenda, met om te beginnen aanstaande donderdag 4 dagen Oostenrijk, zodat de dreier zich kan bewijzen op de Autobahn, maar hier heb ik uiteraard alle vertrouwen in. Ik ben ook voornemens om in Oostenrijk nog een paar bergpassen te gaan rijden. Dan in november nog een weekendje Berlijn, dus weer lekker Autobahn en met de kerst weer richting Oostenrijk. Kortom: Autobahn, Autobahn, dat is waar deze auto thuishoort.

Dan heb ik nog een paar kleine aanpassingen die ik aan de auto wil doen: de deurgrepen worden terzijnertijd in de kleur gespoten, net als de lijst op de achterklep boven de kentekenplaathouder. Dan issie wat mij betreft af. (op originele Xenon na, maar dat is een erg dure grap om te monteren).

Is het dan helemaal hosanne? Nee, niet helemaal.

Zo heb ik afgelopen week kennis mogen maken met de keerzijde van een sedan. De kofferbak(opening) is ronduit klein, maar mijn vriendin had gedacht dat haar zojuist bij de BCC gekochte koelkast daar wel in kon, mooi niet dus. De opening was te klein en als dat al wel kon was het weer geblokkeerd door de neerklapbare achterbank die bij BMW een optie is, en die mijn auto dus niet heeft.

Ook vind ik het veercomfort en de gevoeligheid voor spoorvorming soms niet zo fijn. Maar dit wist ik van tevoren, en daar krijg je wel een hoop scherpte voor terug. Als ik dan vandaag weer in de S60 van m'n vader over de A12 rij vind ik dat net een duikboot en word ik nog net niet wagenziek. Wat mij betreft biedt Mercedes op dit vlak nog altijd het beste compromis van scherpte en comfort, maar dat ligt nou eenmaal buiten het budget.

Daarnaast zijn er nog een paar kleine probleempjes waar ik binnenkort mee terugga om onder garantie te laten vervangen, te weten:

-De cd-wisselaar werkt niet
-De FM-ontvangst is niet overal even goed
-Er zit een rammel rechtsvoor (waarschijnlijk draagarmen volgens bevriende BMW-monteur, bekende e46-kwaal bij deze km-stand)
-Alarm wil nog wel eens spontaan afgaan
-Auto trilt bij stevig remmen op hoge snelheid (120+).

Omdat in de garantie zit maak ik mij er nog niet zo druk over, de eigenaar van Admiraal heeft mij op het hart gedrukt dat mijn bevriende BMW-monteur de auto helemaal mocht doorlichten en dat ik altijd kon terugkomen mocht er iets niet goed zijn, hier heb ik dan ook alle vertrouwen in.

Ritje Oostenrijk

  • 189.321 km

Zo, paar dagen Oostenrijk in de herfstvakantie zitten er ook weer op. Ook heb ik inmiddels de winterbanden gemonteerd (voor de rit naar Oostenrijk.

Eerst maar eens de winterbanden: dit zijn Michelin Pilot Alpins in de maat 205/55/R16. Ik ben hier nog niet helemaal tevreden over. Je merkt eigenlijk gewoon dat winterbanden onder alle omstandigheden slechter zijn dan zomerbanden, behalve in de sneeuw. Dus minder grip in de regen, sneller gripverlies in de bochten en meer geluid. Dit mag dan wel bekend zijn, toch vind ik het vervelend. De winterbanden zijn echter noodzakelijk kwaad, want àls je een keer sneeuw op je dak krijgt in de winter kom je zonder nergens met achterwielaandrijving. Ook ga ik met de auto op wintersport dus het is nu eenmaal niet anders. Wat me wel bevalt is het comfort wat met grote stappen vooruit is gegaan: minder stuiterig (hoewel het nooit een Benz zal worden) en veel minder last van spoorvorming, wat ook een groot pluspunt is.

Dan de rit naar Oostenrijk: verliep perfect, heenweg was wel vrij druk. Toch eerste 700km in één ruk doorgereden, wat eigenlijk perfect ging. Toen even getankt en gegeten en daarna het laatste stukje van 300km ook maar in één keer doorgereden. Zonder een centje pijn uitgestapt en de E46 heeft zich prima staande gehouden op de autobahn: je hebt gewoon genoeg pit om lekker mee te komen met de 150pk. Dan hoor ik u denken: meekomen met 150pk? Ja, meekomen ja, in Duitsland heeft nou eenmaal iedere middenklasser haast wel een 2 liter diesel onder de kap, en dan is mijn e46 niks speciaals. Top was 220 op de teller, maar dit had ik in Nederland al gereden dus wat dat betreft niets nieuws.

Dan de route die ik had uitgezet in Oostenrijk om te rijden: dit was in één word fantastisch. Mooie omgeving die soms weer besneeuwd was en soms niet, fantastische haarspeldbochten, lange bochten etc. Dan is de auto helemaal in z'n element: strak sturen, perfecte wegligging, bijsturen met het gaspedaal, etc. Soms zei m'n vader dat ik bijna zat te kwijlen en toch maar even wat rustiger aan moest doen omdat hij de hele tijd heen en weer geslingerd werd.. haha.

Dan de terugweg: wij hadden ervoor gekozen om zondagmorgen om 6u te vertrekken uit Oostenrijk. Nou, dit kan ik iedereen aanraden. Tot aan Frankfurt NIEMAND op de weg gezien, zodat we na 4 uurtjes al daar waren (let wel, dit is een stuk van 600km) Dat stuk eigenlijk ook alles "gewoon" 210 op de cruise control gereden. Maar wat wil je als je 3 lege (bochtige banen) voor je neus hebt en een 3-serie onder je kont...

Na Frankfurt werd het iets drukker, maar nog steeds prima. Dit resulteerde in een uiteindelijke "tijd" van 7uur, incl. 3 stops. Dit is dus ruim 140km/h gemiddeld, toch lekker.

Het verbruik over de vakantie was trouwens ook prima te noemen: met 1:14 hoor je mij niet klagen.

Deze week maar eens contact opnemen met de garage waar ik de auto gekocht heb om aanspraak te maken op de BOVAG-garantie. Bevriende BMW-monteur heeft de auto doorgelicht en daar kwam uit voort dat de voorste draagarmrubbers vervangen moeten worden (bekend zwak punt van de E46) en een "slingerstang?" rechtsvoor. Dit zegt mij niks, maar weet wel dat ik al sinds de aankoop een ratelend geluid hoor rechtsvoor op slecht wegdek, misschien dat dit de oorzaak is. Verder doet de cd-wisselaar het niet en gaan de remmen trillen wanneer ik op hoge snelheid moet remmen.

Verder ben ik uiteraard nog steeds uitermate blij met de auto en ga ik deze week de 190.000km grens passeren. Heb ik er in 2 maanden tijd toch 9000km bijgezet, gaat lekker. Zo komt de 2 ton toch snel in het visier...

Wordt vervolgd!

Garantieafhandeling en Berlijn

  • 191.777 km

Dit weekend met de 3er heen en weer geweest naar Berlijn. Was uiteraard weer heerlijk op de autobahn, maar daar hoef ik niet meer over uit te wijden.

Ook zijn een aantal klachten onder garantie opgelost. Zo zijn de remschijven en blokken voor vervangen (deze trilden nogal bij remmen op hoge snelheid, wat ik graag doe, dat rijden op hoge snelheid dan;-)!) Verder is er een stabilisatorstang vervangen aan de voorkant, deze maakte een bonkend geluid op slecht wegdek en ook is de cd-wisselaar gerepareerd. Nu kan ik eindelijk cd-tjes luisteren onderweg! Ook heb ik als "finishing touch" in laten stellen dat de deuren automatisch vergrendelen boven de 20km/h en ik heb nu zelfs een dubbel piepje als ik de auto open, en een enkele als ik de auto sluit...

Wat me verder positief blijft verbazen is het verbruik: bij normaal Nederlands gebruik zit ik nu steeds rond de 1:15 (m'n record is tot nu toe 1:15,5) en bij het retourtje Berlijn zat ik nog steeds op 1:14 (en toen heb ik toch echt een paar keer ruim 220km/h aangegeven zien worden op de GPS...)

Al met al nog steeds erg tevreden dus en die dikke 11.000km zijn rap onder de wielen doorgegaan in 2,5 maand...

Mochten er trouwens nog tips zijn met betrekking tot een lederen interieur (liefst met sporstoelen, maar wie wil dat niet) of houten interieurlijsten, dan hou ik me aanbevolen...

Resonantie in de uitlaat

  • 196.777 km

Sinds een tijdje zit er een vervelend geluid in de auto bij stationair toerental wat duidelijk hoorbaar uit de uitlaat komt. Teruggegaan naar Admiraal, en wat blijkt: voorin de uitlaat zit 1 of ander busje wat los zit en dit geluid veroorzaakt. Omdat dit geen acute kwaad kan, afgesproken dat ze dit bij de beurt die er over 6000km aan zit te komen onder garantie repareren. Er moet namelijk iets gelast worden ofzo.

Voor de rest nog steeds zeer tevreden over de auto: loopt nog altijd met gemak 220km/h, het verbruik schommelt tussen de 1:15 en de 1:16 bij lekker doorrijden. Wat mij betreft echt zuinig!

Verder binnenkort maar weer eens de zomerbandjes uit de schuur halen, kan haast niet wachten: eindelijk weer grip in de bochten op de droog wegdek! Wel iets inleveren aan comfort, maar goed. Van de winter in de sneeuw wel veel lol gehad van de Michelin Pilot Alpins, prima grip in de sneeuw. Ook veel lol gehad van de beamer trouwens, iedere besneeuwde parkeerplaats was mijn domein: DSC-knopje 5 seconden inhouden, gas erop, tegensturen en gaan. Heerlijk die achterwielaandrijving!

Twee ton gepasseerd!

  • 201.254 km

Het wordt maar weer eens tijd voor een toevoeging aan de review! Zoals aan de kilometerstand te zien is, ben ik de magische grens van 200.000km gepasseerd. Tot nu toe dus 20.000km gereden en dat alles zonder problemen. Ben nog steeds zeer tevreden over de auto. Wel ben ik de laatste tijd harder gaan rijden, wat ook weer z'n uitwerking heeft op het verbruik. Dat hangt nu rond de 1:14. Achja, ik vind het niet zo belangrijk. Rij gewoon veel korte stukjes en op de snelweg gaat m'n voet op het gas. Daar nodigt deze auto ook gewoon toe uit.

Wel wordt de ratel in de uitlaat erger, maar dit wordt dus bij de beurt straks opgelost. De boordcomputer geeft aan dat ik over 2000km aan de beurt ben, dus ik ben benieuwd wat er eventueel ook nog meer uitkomt. De timing is prima, want er staat aankomende zomer weer een hele berg kilometers op het programma: eerst naar Zuid-Kroatië, wat ongeveer 4000km heen en terug is. Daarna staat er nog een rondrit Oostenrijk op het programma, waardoor er ook weer ongeveer 3000km wordt toegevoegd. Ik kijk er erg naar uit om die kilometers met deze heerlijk snelle, comfortabele, zuinige en betrouwbare auto af te leggen. Wel moet ik nog even foto's maken met de 17inch zomerwielen zonder sneeuw...

Afspraak beurt en weekendje Duitsland

  • 203.252 km

Afgelopen hemelvaartweekend maar weer eens naar Duitsland geweest (waar ik zo graag kom). Het begint een beetje saai te worden maar de e46 was weer in z'n sas. Weer moeiteloos kruissnelheden van rond de 200km/h gereden waarbij ik nog genoeg over gehad. Daarnaast ook nog een middagje alleen op pad geweest om te genieten van de Duitse "bundesstrassen". Ofterwel lekker door de heuvels genieten van de heerlijke dieselmotor die hoge toeren niet schuwt, het geweldige stuurgedrag en de wegligging. Blijft ook altijd leuk om met de auto motorrijders op te drukken. (motorrijders, voel je niet aangevallen, ik ben zelf ook fervent motorrijder dus ik weet wat ik doe).

Voor de rest staat de afspraak bij Admiraal ingepland voor 12 juli. Beurt + APK en verhelpen van de ratel uit de uitlaat. Kan ik weer goed beslagen ten ijs de 7000 zomervakantiekilometers afleggen...

Heb overigens ook de foto's aangepast, voor een wat zomerse sfeer.

Afscheid

  • 205.368 km

Jahoor, het is zomer, ik rij weer 10 maanden en dan begint het toch weer te kriebelen. Zag op de site bij Admiraal (waar ik deze auto ook heb gekocht en heel tevreden over ben) een E39 530d High Executive te koop staan. En de stoute schoenen maar weer aangetrokken en gistermiddag die kant op gereden. We zijn er uitgekomen met een prima deal waardoor ik vanaf donderdag in een 530d rij met 193pk en 410nm! Die krijgt de dag erop meteen z'n vuurdoop, want dan gaan we "even" een rondritje Kroatië doen van 4000km.

De E46 is mij uitermate goed bevallen en als ik deze 530d bij Admiraal niet had gekocht was ik zeer tevreden blijven rijden: een auto die meer dan snel genoeg is bij een acceptabel verbruik, hij heeft mij in die kleine 25.000km nooit in de steek gelaten en ik heb er zeer veel plezier van gehad op de autobahn en de Duitse bundesstrassen, maar natuurlijk ook gewoon hier in Nederland.

Nu ga ik dan toch m'n jongensdroom waarmaken: een BMW met 6 cilinders, verpakt in het geweldige model dat e39 heet.

Ik hou jullie op de hoogte!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.