BMW 320d (2001) #2

autoreview

BMW 3-serie
BMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serie - interieur

Signalement

Uitvoering320d
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf140.000 km
KM-stand laatst150.000 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het begin

  • 150.000 km

Aangezien ik de vorige auto beu was na een aantal jaar, toch maar op zoek gegaan naar een alternatief. Bij kennissen goede ervaringen opgedaan met een 320d, dus daar dan maar eens naar op zoek. In Nederland schrok ik behoorlijk van de tellerstanden. In mijn prijscategorie kocht ik een Bimmer met minimaal 250.000km op de klok. Daar had ik geen trek in, dus ik ben in Duitsland gaan kijken. Ik heb bewust gekozen voor een exemplaar van vóór de facelift. Ten eerste omdat deze een mooie bumperpartij heeft (vooral voor), ten tweede omdat het faceliftmodel bekend staat om z'n slappe turbo welke regelmatig de geest kan geven. In Duitsland uiteindelijk een exemplaar gevonden dat aan mijn eisen voldeed. Proefrit gemaakt en enkele dagen later de auto opgehaald.

De eerste indruk:
Wat een heerlijke auto! De zithouding is voldoende, al zou de stoel wat mij betreft nog wat verder naar achteren mogen. Er zijn voldoende mogelijkheden om stoel en stuur in combinatie goed in te stellen, al had ik graag nog een lendensteun gehad. De standaardstoelen die ik heb zijn wat vlak en bieden bij stevig boenderen te weinig steun, dus als ik nog eens ergens een betaalbaar (lederen) sportinterieur vandaan kan halen doe ik dat zeker. Tot die tijd voldoet het huidige interieur prima. Binnenin voelt alles goed aan, geen kraakjes en alleen een rammeltje in een deur door een afgebroken clipje (maar dat is zo zacht dat ik het wel een keer repareer als het warmer is).
Alle knoppen zitten op een logische plek, met uitzondering van de elektrische ramen, welke op de middentunnel bediend worden. Niet logisch, maar het went vanzelf. De climate control doet prima z'n werk, net als de cd-speler. Jammer is dat deze geen mp3's kan afspelen. Een dergelijke functie kun je met aftermarket apparaten oplossen, maar dat betekent kabels trekken en een hoop geknutsel. Het alternatief van BMW is een radio die in de uitloopjaren van dit model geleverd is, maar daarvoor wordt tweedehands nog een prijs van meer dan 300 euro verlangd, dat gaat me wat te ver. Verder zijn verwarmde buitenspiegels, een automatisch dimmende binnenspiegel en een zonneschermpje ideaal. En natuurlijk het schuifdak, waardoor je toch nog een lekker fris gevoel krijgt. Zelfs in de winter heb ik het vaak genoeg open staan, heerlijk!
Opvallend is dat het zitcomfort voor de achterpassagiers niet overhoudt. Vooral omdat ik zelf helemaal omlaag en naar achteren zit, is het links achterin opvouwen geblazen. Ook is de instap niet ideaal door de aflopende daklijn; dit gaat in de touring toch een stuk makkelijker. Verder is het gebruiksgemak prima. Ik ben al meermaals met vier of vijf man op pad geweest, er is met een beetje opvouwen voldoende plek voor iedereen en in de kofferruimte kan ook voldoende bagage gestopt worden. Je moet ook reëel zijn: het is 'maar' een 3-serie. Wil je luxe en ruim zitten, dan moet je een 5 of een 7 kopen.

Rij-eigenschappen:
De auto is er niet een van het soort die uitnodigt tot stevig boenderen. Vooral bij de koude start heb je het idee in een tractor te zitten, al trekt dit snel weg. Een racemonster is deze 136pk sterke vierpitter niet, maar gelukkig is de trekkracht over het algemeen voldoende. Wil je meer, dan moet je gaan voor een 330d of een chip. Over die chip zit ik nog wel te denken, aangezien wat extra power af en toe wel fijn is. Noodzakelijk is het echter niet, aangezien de auto voor het Nederlandse verkeer prima voldoet. Maar toch is ie soms wat langzamer dan ik graag zou willen, dus wie weet gaat het nog gebeuren! Een 330d wordt het voorlopig niet, aangezien die zowel in aanschaf als running costs weer een treetje hoger staat dan de 320.
Op mijn 16" velgen en de originele vering staat de Bimmer niet zo strak als ik zou willen. Hij hangt soms een beetje in de bochten en kan voor mijn gevoel niet zo vlot door de bocht als m'n oude Nissan. Anderzijds hoeft dat met deze auto ook niet: de auto nodigt uit tot ontspannen rijden, dus ik ben meer aan het cruisen dan aan het jakkeren tegenwoordig. Mocht het toch veranderd moeten worden: een oplossing hiervoor zou een maatje groter qua velgen zijn en een verlaging met 20-30mm. De ervaringen die je op Internet hierover leest zijn over het algemeen positief, alleen met de drempels ter hoogte van flatgebouwen hier in de buurt gaat dat me m'n dempers en bumpers kosten: voorlopig een no-go dus. Aan de andere kant zorgt de minder strakke vering juist weer voor een heerlijk comfort op hogere snelheden, ook met meerdere mensen in de auto. Cruise control op 180 en de kilometers vliegen probleemloos onder je door!

Problemen:
Helaas is de auto niet zo probleemvrij als ik zou hopen. Na een km of 8.000 werd de auto instabiel op hoge snelheden en trok hij bij het remmen één kant op. Diagnose: draagarmrubbers kapot. Bekend kwaaltje van dit model. Gelukkig zelf kunnen oplossen, waardoor ik voor 350 euro klaar was (compleet nieuwe draagarmen geïnstalleerd). Bij de dealer kost dit geintje minimaal 600 euro.
Daarnaast speelt het PDC (Park Distance Control) de laatste tijd op. Regelmatig geeft het een foutmelding, maar daarna lijkt ie het toch weer te doen. Dit staat los van temperatuur of vochtproblemen, dus binnenkort maar eens onder de auto kruipen als het beter weer is. Een nieuwe sensor kost 100 euro inclusief inbouw bij de dealer, dat ga ik niet zomaar betalen... Ook is het airbaglampje gaan branden: er zou een matje in de passagiersstoel kapot zijn. Onderdeel à 80 euro, maar de hele stoel + bekleding moet los dus ook dat kost bij de dealer een eurootje of 250 minimaal, dus ook daar wachten we maar even mee.
Ook is de olieniveausensor kapot. Doordat ik zelf toch regelmatig het oliepeil check, is dit niet de moeite van het vervangen waard.

Conclusie:
Het is een auto die heerlijk rijdt, maar waar helaas wel wat kinderziektes in zitten. Gelukkig zijn deze bijna allemaal van dien aard dat het aan de rij-ervaring geen afbreuk doet, maar dat het kleine dingen zijn die 'wel een keer opgelost worden'. Want qua technische zaken heeft de auto nog niet ondergepresteerd. Als je hier niet te veel moeite mee hebt en bereid bent zelf wat te knutselen voor een goede oplossing, is het een prima auto. Doe je dat niet en ga je voor elk akkefietje naar de dealer, dan kan zoiets een heel dure hobby worden. Het rijdt verder heerlijk, ik stap nog elke dag met een glimlach in en zo lang dat zo blijft, blijft de Bimmer in mijn bezit. Het eventuele twijfelachtige imago dat anderen me toedichten, neem ik dan op de koop toe.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.