BMW 318i Touring Corporate Lease Luxury Line (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 318i Touring Corporate Lease Luxury Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 131.300 km |
KM-stand laatst | 136.500 km |
Fijne reisauto!
- 136.500 km
Aankoop juli 2016
In het wagenpark hadden wij een Golf V6, een Honda Logo en een BMW 540i E39 (2002). Een teleurstellende aankoopervaring met de 540i (teveel roest) deed mij besluiten die auto weer snel te verkopen. Helaas, want het was verder een heerlijke auto. Het idee was om de 540i in te ruilen voor een Mercedes E230 Kombi uit 2001 (het w210 model). De inruilprijs was prima, dus ik zag mezelf al rijden in de Mercedes. Toen spotte mijn vriendin deze 318i Touring met heel veel opties, mooi donkergrijs met cognackleurig leer, heel fraai. Die wil ik, zei ze. Dus wij naar LeasePlan om de auto te bekijken. Mooie auto. Wel met een bijgeluidje op de snelweg. Dat wordt verholpen, beloofde de verkoper. De inruilprijs voor de 540i was 2.700 euro (LeasePlan stoot de auto direct door naar een autoveiling...), terwijl ik deze had gekocht voor 10.500 euro (en er daarna binnen een half jaar nog 3.000 euro in had geïnvesteerd, o.a. om olielekkages en roestschade aan te pakken...). Die inruil ging het dus niet worden. Dus de 318i Touring maar zonder inruil gekocht, als 4e auto (de 540i heb ik 3 maanden later kunnen verkopen voor 9.000 euro). Bij de aflevering bleek dat het differentieel van de 318i was gereviseerd, tevens waren de cuppende banden getrimd, prima afgeleverd dus!
september 2016 (2 maanden na aankoop); lekkende injectoren
Na 2 maanden bleken de injectoren te lekken. Dit kenmerkte zich o.a. door inhouden van de motor en niet direct starten van de motor. Gelukkig had ik garantie, en het probleem werd uitstekend opgelost met nieuwe injectoren onder garantie. Voor eigen kosten heb ik nog wat extra werk aan de auto laten uitvoeren, waaronder nieuwe olie en nieuwe remvloeistof. Hoe goed de verkoper van de auto ook staat aangeschreven (en al het eerdere onderhoud van de auto was ook bekend), ik wil het zekere voor het onzekere nemen en met een schone lei (d.w.z. nieuwe olie en remvloeistof) beginnen :)
Eind september 2016: een poetsbeurt
In september is de 318i professioneel gepolijst en van een Gyeon glascoating voorzien (à 1.350 euro). Samen met vier nieuwe 17" velgen (Styling 340) met 4 nieuwe banden (samen 1.000 euro) en wat spuitwerk bij de achterbumper (om de auto perfect te krijgen, 390 euro), was de auto optisch en technisch weer als nieuw :)
Februari 2017: een half jaar na aankoop...
Inmiddels hebben we zo'n 5.000 km gereden in 6 maanden. We gebruiken de auto met name als gezinsauto, en af en toe mag de auto mee naar mijn werk. De auto rijdt fijn.
Pluspunten zijn:
- de reactie op het gas, de auto heeft niet heel veel pk's (136) maar accelereert best snel mede door de reactie op het gas en door de korte (lagere) versnellingen;
- comfort (met name geluidscomfort);
- multimedia systemen (die we lang niet allemaal gebruiken, maar de navigatie is fijn en de boordcomputer is uitgebreid)
- xenon. Dit geeft wat mij betreft een luxe gevoel, alleen al als je de lichtknop omdraait bij het wegrijden...
- Bagageruimte: niet extreem maar toch ook wel een redelijke laadbak
Minder positief is de koppeling en hoe deze zich gedraagt bij wegrijden. Een beetje schokkerig (hoewel het heel erg verschilt per situatie, de ene keer veel schokken de andere keer gaat het veel soepeler). Niettemin is de koppeling en de bak zeker niet het beste punt van deze BMW. Soms schudt de pook van de versnelling behoorlijk als je stilstaat met de koppeling ingedrukt (ik las ergens "alsof je in een oude Ford Transit uit 1980 rijdt", een mooie vergelijking...). Maar soms schudt de pook ook niet... Een beetje vreemd dus. Ik denk dat ik ermee moet leren leven. Maar ik zal het zeker aankaarten bij de garage als de auto een beurt krijgt later dit jaar. Verder heeft de auto voor ons (gelukkig) geen minpunten.
De verzekeraar van LeasePlan, Auto Trust, belde ons vorige week nog op met een aanbod om de garantie te verlengen met een extra jaar. Dit zou 425 euro kosten, en je zou per claim een eigen risico houden van zo'n 40 euro. We hebben het aanbod niet geaccepteerd. Ik vertrouw erop dat er weinig mankementen zullen zijn. De koppeling doet soms wat schokkerig, maar dat is misschien zelfs een producteigenschap van deze BMW (heb op internet meer gelezen over een schokkende koppeling van de BMW E90).
Al met al, een fijne reisauto en we hopen er nog lang plezier van te hebben!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.