BMW 318d Corporate Lease (2009) #2

autoreview

BMW 318d Corporate Lease (2009)

Signalement

Uitvoering318d Corporate Lease
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst25.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 10.000 km

Tijd voor een nieuwe leaseauto.

Na vier jaar in een Opel Astra station (labrador taxi) was het tijd voor meer comfort. Mijn uitgangspunten waren: sedan met een sterke voorkeur voor Duitse kwaliteit, automaat, mooi navigatie systeem, groen label en vanzelfsprekend mijn budget. Omwille van dit budget en de “unmistakeably German” uitspraak gestart met een proefritje in de Citroen C5 2.0 TDI, 2.0i. Daarna op pad gegaan met de Passat 2.0 TDI (occasion) en de Audi A4 2.0 TDI, 1.8 TFSI. Na de nodige arrogantie van de Volkswagen/Audi dealer een zeer fijn verkoopgesprek en proefritje in de Volvo S80 2.0D gemaakt. Als laatste toch maar de BMW 318D, 318Da aan de tand gevoeld.

De keuze is gevallen op de BMW 318Da. Heerlijke auto die volledig voldoet aan mijn eisen. Een enthousiaste meedenkende dealer (van hooff) was voor mij ook erg belangrijk bij het maken van de keuze. In eerste instantie was ik vooral terughoudend omwille van het imago. “Freude am Fahren” heeft uiteindelijk de doorslag gegeven.

Uiteindelijke configuratie:
BMW 318dA corp
Business line
Professional navigation pack
Zwarte hemelbekleding
Opbergpakket
Sportstuur
Metalic lak

Indruk na 2000 km

Veel bekijks. De gefacelifte neus is een blikvanger. Met een groter velgmaatje (nu 16 inch) zou het geheel toch net iets meer uitstraling hebben ten kosten van rijcomfort.

Een licht hobbelig wegdek wordt niet voldoende weg gefilterd. Dit heeft waarschijnlijk met de runflat banden te maken. Dit past overigens prima bij het stevige, maar comfortabel karakter van het onderstel.

Kwaliteitsbeleving is erg goed. Strak en mooi opgeruimd interieur. Standaardstoelen zitten erg comfortabel. Stevig met een goede steun voor onderrug en schouderbladen. Langste rit tot nu toe is 7+ uur waarna ik nog graag een stukje verder had gewild.

Heerlijk soepele automaat. In combinatie met deze fijne motor ruim voldoende om in het Nederlandse verkeer mee te kunnen. De automaat is afgesteld op comfort voor prettig file rijden.

Prettige stilte op de snelweg. Een zachte brom (~2100 RPM bij 120 km/h) en matig windgeruis maken deze auto een uitstekende reisauto. Bij hogere snelheden neemt het windgeruis rond de c-stijl toe waarbij het motorgeluid verder naar de achtergrond verdwijnt, zodat de stilte behouden blijft op hogere snelheden.

Navigatiesysteem i.c.m. iDrive is werkelijk geweldig. Bedieningsgemak is sterk verbeterd t.o.v. de vorige generatie. Het nieuwe, op een harddisk gebaseerd systeem, reageert vrijwel direct en heeft me tot dusver feilloos naar diverse moeilijke bestemmingen gebracht (woonwijken en binnensteden). Slimme herbereking naargelang de situatie op de weg en actuele file -en flitsinformatie werken uitstekend.

Verbruik volgens de boordcomputer is 6.1 L/100 km. Actieradius is ruim 1100 km.

Indruk na 10.000 km

Iedere dag weer met plezier naar het werk. De automaat zou ik niet meer willen missen, heerlijk ontspannen op onze drukke Nederlandse wegen.

Achteraf had ik de metalic lak graag verruild voor maatje groter lichtmetaal en sportstoelen.

Puntje van irritatie zijn de rammeltjes in het dashboard op een slecht wegdek. Ook piepen de stoelen, weliswaar zachtjes, als een oud bed. Schijnen meer berijders last van te hebben volgens google. Auto gaat in juli naar de dealer om te kijken of de rammeltjes verholpen kunnen worden.

Update 20.000 km

  • 20.000 km

Indruk na 20.000 km

Minder km gemaakt dan verwacht. Geen problemen.

Auto is terug naar de dealer geweest voor de rammeltjes. Alles opgelost met uitzondering van het handschoenenkastje. Door de snelweg km’s en radio stoort het me niet meer. Kan natuurlijk nog steeds niet voor een auto van deze prijsklasse bij deze km-stand.

Door een nieuwe baan zal ik deze auto helaas moeten inleveren. Zo overtuigd geraakt van het BMW rijden dat ik op zoek ben naar een leuke 1-serie. De ruimte van de 3-serie heb ik gewoon niet nodig, zodat ik dat geld liever uitgeef aan fijne sportstoelen.

Update 25.000 km

  • 25.000 km

Heerlijke, heerlijke auto. Wat een plezier om in te rijden. Afspraak gemaakt, zodat een nieuwe eigenaar vanaf 1/1/2010 plezier kan gaan beleven aan deze auto.

1-serie is ondertussen in mijn bezit. 120dA M-sport. Nieuwe review volgt. Eerste indruk 1-serie is dat deze iets scherper stuurt. Nog meer fun naar mijn idee! Later meer hierover.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.