BMW 318Ci Executive (2003)

autoreview

BMW 318Ci Executive (2003)

Signalement

Uitvoering318Ci Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf107.000 km
KM-stand laatst115.000 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De aankoop - 5000 miles - en de eerste beurt

  • 115.000 km

Enkele maanden geleden ben ik overgegaan tot de aankoop van een BMW 318Ci Coupé SE. Nogal een ommezwaai in vergelijk tot de Lancia Ypsilon die ik hiervoor reed. Een letterlijke ommezwaai aangezien het stuur nu rechts zit... (ik woon sinds kort in Engeland).

*** Rijplezier ***
Het belangrijke beoordelingscriterium en aankoopargument voor een BMW is natuurlijk het "Freude am Fahren". Het weggedrag van de auto is ongekend strak. Vooral op de bochtige weggetjes van de Engelse countryside bezorgt de rijdynamiek van de auto mij toch steeds weer een grote grijns op het gezicht! In algemene zin is de bediening van de auto (stuur, koppeling e.d.) lekker zwaar. Het sturen is daarnaast enorm direct; een vreemd, maar superieur gevoel als je voor het eerst in een BMW rijdt.

*** Interieur ***
Het is zeker het interieur waarop ik deze specifieke 3 heb uitgekozen. Ik ben regelrecht gevallen voor het crème leren interieur. Het naar de bestuurde gerichte dashboard - gelukkig met aluminium in plaats van hout - blijft wat mij betreft ook een designklassieker. Door de lage zit heb je ten allen tijde het idee dat je een exclusieve en sportieve auto rijdt. Een auto als een Range Rover lijkt wel erg gek hoog gezien vanuit een 3 Coupé. Het interieur is natuurlijk wel wat besmettelijk, maar gelukkig wel goed schoon te maken dankzij het leer.

*** Exterieur ***
Persoonlijk vind ik het uiterlijk van de coupé tijdloos en strak. De bolle motorkap van de gefacelifte versie van de E46 en de achterlichten met leds geven hem daarbij wat extra stijl en een moderne uitstraling. De velgen vind ik prachtig, maar liggen niet zo diep in de band en zijn daarom wel erg gevoelig voor stoepranden en dergelijke. Helaas heeft enkele dagen na de aankoop een duif 'die duidelijk iets verkeerds gegeten had' binnen een tijdsbestek van 24 uur onherstelbare lakschade op het kofferdeksel aangericht. Of dat aan de duif lag of aan de lakkwaliteit van de BMW laat ik daarbij maar even in het midden...

*** Prestaties ***
De 318Ci heeft een viercilinder twee-liter motor met 143 pk. In de dagelijkse praktijk maakt deze motor de 3-serie tot een vlotte auto die altijd voldoende power heeft en ook ieder moment uitdaagt. Uiteraard zijn er veel snellere 3-series verkrijgbaar, maar je hebt absoluut geen moment het idee met een basismodelletje onderweg te zijn (wat de 318i in feite motorisch wel is voor de coupé). Vanaf 150 km/h begint de motor wel duidelijker hoorbaar te worden. Volgens de boordcomputer is het verbruik over de afgelopen 6000 mijl 32,9 miles per gallon. Dat komt neer op ongeveer 1 liter op 11.6 km. Niet slecht, gezien mijn actieve rijstijl.

*** Comfort en ruimte ***
De sportiviteit gaat naar mijn idee niet ten koste aan het comfort. De auto is bijvoorbeeld zeker niet zo stug geveerd, als bijvoorbeeld een Seat Leon. Het ruimteaanbod is voorin meer dan toereikend en comfortverhogende zaken als een armsteun, stevige stoelen, een actieve zitpositie maken het aangenaam vertoeven aan boord. Het enige minpunt op het gebied van comfort is het windgeruis langs de stijlloze portieren. Het feit dat de ruiten na het sluiten van de deuren een stukje omhoog schuiven is weliswaar erg fraai, maar kan niet voorkomen dat bij hogere snelheden windgeruis goed hoorbaar is. Op de achterbank kan je veel beter zitten dan je op het eerste gezicht zou denken. Zelfs relatief lange mensen kunnen nog wel een comfortabel plekje vinden. Alleen de voeten kunnen door de lage zit van de voorstoelen niet zover onder de stoelen schuiven.

*** Accessoires ***
Aan de accessoires zie je dat de auto toch wel weer 7 jaar oud is. Er zit bijvoorbeeld een originele fabrieksradio met cassettespeler (!) en CD-wisselaar in. Op zich leuk zo'n CD-wisselaar, maar toch niet echt praktisch als je bagageruimte vol ligt en je verwend bent met mp3-spelers en dergelijke. Hetzelfde geldt voor de sleutel 'met lange baard' die niet inklaapbaar is. Dat ziet er naar huidige maatstaven toch wel verouderd uit (en prikt in je been als je de sleutels in je broekzak draagt). De uitvoering is overigens een SE, wat volgens mij in Nederland overeenkomt met de Executive uitvoering. Klimaatregeling en cruisecontrol zijn standaard.

*** Betrouwbaarheid en Onderhoud ***
Over de betrouwbaarheid kan ik na 8000 km nog niet zo heel veel veel zeggen. De auto heeft zojuist een beurt en APK gehad (dat heet hier MOT). Daarbij is een lichte olielekkage rond de vulopening verholpen. Die had te maken met een losse afdichting. Verder zijn bij aankoop ook de remschijven vervangen. Die waren kromgetrokken. Dat schijnt een relatief veelvoorkomend probleem te zijn bij BMW's.

*** Conclusie ***
Genieten met een grote G. Het snaarstrakke weggedrag en het mooie interieur zijn wat mij betreft de grootste pluspunten van de auto. Op details zie je wel dat het ontwerp van de auto al wat ouder is. Het rijplezier is daar echter niet minder om!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.