BMW 316i touring (1997)

autoreview

BMW 3-serie touring

Signalement

Uitvoering316i touring
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf150.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijn! BMW!

Ik ben al vele jaren een groot liefhebber van BMW en sinds januari 2008 ben ik dan ook (eindelijk) de trotse eigenaar van een 316i Touring, E36 uit 1997.
Ik ging ander werk doen en had een auto nodig om de nodige kilometertjes mee te kunnen maken, bovendien werd het financieel mogelijk een BMW aan te schaffen, een kans die je als liefhebber niet laat lopen!
Na het nodige speurwerk op de bekende autosites kwam ik deze 316 tegen. Samen met een vriend zijn wezen kijken en hij zag er superstrak uit, natuurlijk de nodige kleine krasjes en dergelijke, maarja het was ook een auto van ruim 10 jaar oud.
De auto zag er verder geweldig uit, de boekjes waren allemaal aanwezig en hij stond op hippe velgen van de E46 (sterspaak 44, 17"). We maakten uiteraard een proefrit waar mijn laatste twijfels over de 316 helemaal verdwenen. Ik was vantevoren bang dat de 316 traag was en niet sportief zou rijden, maar dat viel reuze mee. Goed het iss geen supersnelle kar, maarja, laten we eerlijk wezen, die keren dat je persé als eerste bij het stoplicht weg wil zijn lukt je dat ook meestal wel met een 316. Tijdens de proefrit viel me op hoe strak de pook schakelde, echt messcherp, klik, klik, helemaal goed! Ik had al wat proefritjes met diverse 318's gehad en elke keer hing de pook er maar wat lafjes in, het schakelen ging met lange halen. Bij deze was dat zeker niet het geval! Ik ben geen technisch expert maar het kwam me minder afgeragd over. Uiteindelijk heb ik de auto gekocht en zoals je kan zien heb ik het afgelopen jaar flink wat gereden. Heerlijke auto, echt een aanrader. Goed, het onderhoud bij de dealer is duur, maarja, dat weet je als je BMW gaat rijden en hem bij de dealer laat onderhouden, weet je wel zeker dat je geen half nuchtere sjonnie onder je kap hebt hangen als je hem weg brengt voor een beurt ofzo.
Maar goed, ik kom eigenlijk nooit bij de garage behalve de normale onderhoudsbeurten. Met de betrouwbaarheid zit het wat mij betreft dus helemaal goed!
Het is qua demping een vrij sportieve auto, hij laat je korte ribbels in de weg goed voelen, hoewel dat ook te maken kan hebben met mijn wielen/banden combinatie. Het is niet zo dat de auto oncomfortabel is of stoterig, je voelt gewoon goed aan hoe de weg loopt en dat is prettig en verhoogt het sportieve gevoel. Ondanks de sportieve boventoon kan de auto ook heel ontspannen gereden worden en is het zeker een comfortabele auto. Al is het motorgeluid wel vrij nadrukkelijk aanwezig bij snelheden hoger dan 120-130 km/h, wat te verklaren is door de vrij hoge toeren die de motor dan maakt. De prijs die je betaald voor het rijden op benzine...
De afwerking van de auto is helemaal top, geen kraakje of piepje, en dat na (inmiddels) ruim 11 jaar! Je merkt aan alles dat je een kwalitatief hoogwaardige auto rijdt, het geluid van de knipperlicht is net even anders dan in je standaard Fordje, de matten achterin zitten vast met haakjes net als voorin, het geluid van de dichslaande deuren, geweldig, en dan heb ik het nog niet over het motorgeluid gehad, geen Ferrari, 6 in lijn of V8 maar toch, het klinkt best lekker! Het verbruik valt me reuze mee (met dank aan de kleine motor) ik rijdt gemiddeld ruim 1:12, iets zuiniger dan volgens de officiele opgaven mogelijk is! Over het algemeen als ik in een normale bui ben rijdt ik netjes volgens de regels van het nieuwe rijden, maar af en toe trap ik hem flink op de staart. Dit is echter niet altijd even leuk, want er zit een heerlijk confronterend verbruiksmetertje is die uit beeld verdwijnt als je lekker doortrekt in de toeren...
Al met al een heerlijke auto, ik blijf zeker BMW rijden! Grijns, wel een modelletje groter en sterker uiteraard, er moet wel wat te wensen overblijven!

Betere foto's volgen later, de auto is nu een beetje viezig in verband met het weer en pekel enzo...

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.