BMW 316i Executive (2001) #2

autoreview

BMW 316i Executive (2001)

Signalement

Uitvoering316i Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf113.500 km
KM-stand laatst128.900 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste ervaringen

  • 113.900 km

De eerste dagen met mijn zojuist aangeschafte tweedehands BMW 316i executive zitten er nu op. De algehele indruk is dat het echt een heel erg fijne auto is.

De wegligging en het comfort zijn twee zaken die direct opvallen. De wagen nodigt uit tot een rustig en beheerst weggedrag, maar is vlot genoeg om goed mee te komen.

Ik stap met een lach in en met een lach uit. Hopelijk kan ik bij een volgende update wederom zo positief zijn.

De eerste 400 km's zijn in stad en op snelweg gereden (50/50) en ik zit op een gemiddeld verbruik van 1 op 12. Niet verkeerd dus.

korte update

  • 114.400 km

Mijn eerste maand BMW 316i rijden zit erop. Ik heb weinig gereden, dus er gaat in zo'n geval ook meestal weinig mis.

Één puntje van aandacht is de cruise control. Als ik die uitschakel moet je vervolgens bij gas geven behoorlijk hard op het gaspedaal duwen om er weer beweging in te krijgen. Ik kwam dit ook tegen bij een andere review over een 316i, daar kon het probleem niet opgelost worden, dus ik bespaar me maar een rit naar de garage. Het is geen erg groot probleem, dus er valt goed mee te leven.

Het verbruik is nog steeds erg acceptabel. Het merendeel van de kilometers is gereden in stad en op B-wegen. Huidig verbruik: 9.0 liter / 100 km.

Verder geen problemen en nog elke dag Freude am fahren. Het is geen snelle noch sportief afgeveerde auto en juist om die reden nodigt hij uit tot erg ontspannen en comfortabel rijden.

eerste mankement

  • 117.900 km

Enige tijd geleden begon mijn 316i koelvloeistof te lekken. Dit kan veel oorzaken hebben - waterpomp, ontluchting systeem, radiateur, koppakking, expansievat etc. In mijn geval was het dus het laatste. Er zat een scheur in het expansievat van de koelvloeistof. Dit is echt aan te duiden als een manco van dit type 3-serie. Het was bij mijn auto al het tweede expansievat dat vervangen is (één maal bij vorige eigenaar). Op zich vielen de kosten mij mee, EUR 185 voor vervanging van het vat (bij een reguliere garagehouder, geen BMW dealer).

Verder loopt en werkt de gehele auto nog als een zonnetje. Het verbruik is nog wat verder afgenomen: 8.7 L/100 km.

korte update

  • 121.000 km

Probleemloze auto sinds het laatste bericht. Alles functioneert naar behoren, verwacht geen problemen op korte termijn.

Recent enkel een lekke band (kapot ventiel).

Op naar de volgende update, hopelijk tevens positief!

APK

  • 126.000 km

Kort geleden heeft mijn 316i de jaarlijkse APK gehad. Er waren onderhuids twee zaken die gerepareerd moesten worden alvorens de auto goedgekeurd kon worden: 1 achterveer was gebroken en 1 remleiding was behoorlijk verrot. Deze zijn beide vervangen, kosten inclusief APK ongeveer EUR 230. Beide zaken waren bij mij onopgemerkt gebleven. De veren van de E46 zijn een behoorlijk zwak punt te noemen, ik hoor en lees vaak dat deze breken.

Al met al verder geen klachten en hij rijdt nog voortreffelijk. Op naar de volgende APK, misschien dat er in de tussentijd wellicht een andere E46 aangeschaft wordt (met 6 in lijn en touring).

tijd voor afscheid

  • 128.900 km

Met veel genoegen heb ik de laatste 15 maanden in de BMW gereden. Tot dusver nog immer probleemloos. Toegegeven ik heb niet veel en beheerst gereden, maar de auto heeft me nooit teleurgesteld. Echt enorm fijn. De auto heeft me in dik 15 maanden slechts zo'n 420 Euro aan onderhoud gekost, voor een auto uit 2001 zéker acceptabel. Voor zover ik in kan schatten zijn er geen mankementen in zicht. De volgende beurt is over ongeveer 9.000 km en de APK loopt tot 02-2011.

In een notendop de voordelen:
Enorm betrouwbaar
Enorm degelijk
Behoorlijk comfortabel

Nadelen:
De motor kan een slok Red Bull gebruiken.

Nu is de tijd daar om afscheid te nemen. Ik heb inmiddels een nieuwe auto van de zaak (Mercedes-Benz C180 cgi Avantgarde automaat in tenorietgrijs met leuke extra's - erg mooie bak). Voor mij momenteel wel een goede stap voorwaarts, al zal BMW altijd een plaats in mijn hart houden natuurlijk. Van de MB zal ik ook een review gaan bijhouden.

M.a.w. de BMW is TE KOOP!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.