BMW 316i (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 316i |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 12.800 km |
Eerste ervaringen
- 400 km
Hallo iedereen. Sedert een tweetal weken ben ik de bezitter van een BMW 316i 'challenge' uitvoering. Gezien ik jaarlijks ongeveer 11000-12000 km rij, ben ik terug overgeschakeld op benzine. Voor de aankoop heb ik een proefrit gedaan met een 318i wat me zeer goed beviel. Spijtig genoeg was er geen 316i beschikbaar, maar men stelde bij het BMW testdrivecenter dat het verschil tussen beide voertuigen te verwaarlozen is. Inderdaad. Ondanks zijn geringe cilinderinhoud moet ik toegeven dat de motor aardig uit de hoek komt. Vooral dan vanaf 4000 t/min voel je hem trekken en zit je zo aan de 120 km/u. Je voelt wel dat de motor maar 160Nm koppel heeft en je daardoor gretig gebruik dient te maken van de schakelbak. Vering is redelijk hard en strak maar toch nog comfortabel te noemen. Je hebt het echt het gevoel dat de wagen op rails ligt. Uirusting is naar normen van BMW compleet. Spijtig dat de inklapbare achterbank en een asbakje achteraan optioneel zijn. Ook vind ik het handschoenkastje redelijk klein uitvallen. Het mapje met boorddocumenten dien ik noodgedwongen in de kofferruimte te leggen.
Verbruik: momenteel heb ik een gemiddeld verbruik van 7.8 liter op 100 km (1/12.8). Gezien zijn A-label te Nederland hoop ik dat dit enigzins nog wat zal zakken. De fabrikant geeft een gemiddelde op van 5.9 l/100 km (1/16.9) wat mij onrealistisch lijkt.
Tot zover mijn eerste ervaringen. Ik hou u verder op de hoogte.
Tweede verslag
- 1.500 km
Na 1500 km te hebben afgelegd volgt hier mijn tweede verslag. Zoals je kan zien heb ik ook een foto bijgevoegd. Het is weliswaar een foto van het net geplukt, maar mijn wagen is identiek aan de foto. Zelfde kleur (waterblue), velgen (285 spaakvelgen 17"), chrome line exterieur,... Heb de wagen in België gekocht in de 'Challenge' uitvoering voor 23.900 euro alles inbegrepen.
Motor en prestaties:
Het moet gezegd worden. Bij warme bedrijfstemperatuur doet de motor het uitstekend. Trekkracht en acceleratievermogen zijn ruimschoots voldoende. Ik heb ook de indruk dat de motor nu pittiger en zuiniger is geworden. Bij een cruissesnelheid van 70-80 km/u in vijfde versnelling geeft de verbruiksmeter 4.5 - 5 liter per 100 km aan. Bravo BMW!!!! Motorgeluid bij stationnair toerental stelt teleur. Je hoort de motor nauwelijks. Maar eens over de 3000 omw/min hoor je die prachtige sportieve sound die enkel BMW gegeven is. Subliem.
Wegligging:
In vergelijk met mijn vorige E46 318d is de ophanging een stuk harder. Mede-oorzaak vermoedelijk de runflat's. Het stuurgevoel is licht en precies. Soms bij het overschreiden van een betonrichel, 'springt' de wagen even op waardoor het DSC onmiddellijk ingrijpt.
Schade:
Heb spijtig genoeg al een deukje in de voorbumper. Vermoedelijk afkomstig van een trekhaak. Bij de daeler langsgeweest. Daar heeft met de deuk eniogzins kunnen reduceren dmv een haardoger. Het valt niet meer echt op, maar ja als je het weet dan kijk je er altijd naar hé. Zal het vermoedelijk wel laten herstellen.
Negatieve punten:
Geen intevalstand op de automatische ruitenwissers.
Geen asbakje achteraan
Opbergruimtes
Voorlopige eindbeoordeling:
Niettegenstaande zijn beperkte vermogen, toch een sportieve berline. Ik ben tot dusver zeer tevreden.
Volgende review zal ik originele foto's bijvoegen. Tot dan..
Derde verslag
- 11.800 km
Na ongeveer 12.000 km volgt hier nog een kleine review.
Motor: wanneer de motor koud staat, bv na een nachtje in de vrieskou te hebben gestaan en bij de minste indruk van het gaspedaal zie je de verbruiksmeter stijgen naar 20 liter. Echter bij bedrijfstemperatuur trekt de auto behoorlijk snel op en is redelijk zuinig. Bij 120 km/u ligt het verbruik rond de 6.5 liter/100 km. Optrekken gaat heel gelijdelijk, maar wel snel.
In de zomer bij warm weer heb ik ondervonden dat de motor soms moeilijk te starten was. De motor sloeg pas aan na een drietal seconden en kwam al sputterend op toeren. Dit was voornamelijk wanneer de motor nog warm was van een vorige rit. Bij nazicht bleek dat de krukascensor vervangen diende te worden. Dit is dan ook gebeurt in garantie. Ik heb het probleem niet meer gehad sindsdien. Nu een paar weken ondervind ik dat wanneer ik het koppelingspedaal induw, het toerental soms zakt tot 400 toeren/min en zich dan weer corrigeert tot het normale stationair toerental zegge 600 toeren/min. Ik ben naar de garage geweest en heb het probleem uitgelegd. Maandag wordt er naar gekeken. Ik vind eigenlijk een stationair toenental van 600 toeren/min nogal weinig. Zou dit graag wat op laten voeren tot 700.
Eigenlijk kleine dingen maar toch,ik vind dit niet kunnen voor een merk als BMW. Met mijn vorige BMW, een E46 318d heb ik motorisch nooit enig probleem gehad.
Voor de rest ben ik nog steeds zeer tevreden. Maar diep in mijn binnenste verlang ik toch terug naar mijn E46 318D.
Reparatie
- 12.800 km
Deze week heb ik mijn wagen binnengedaan ter reparatie van de bumper. Terug mooi gespoten en weer zo goed als nieuw. Ik heb ook eens navraag gedaan om een BMW-Professional radio te laten inbouwen. Mijn wagen is uitgerust met een BMW-Business exemplaar en eerlijk gezegd vind ik de geluidskwaliteit niet echt 'vol'. Weinig bassklanken. Heeft iemand ervaringen inzake het verschil in geluidskwaliteit van beide systemen? Ik heb ook gezien dat er twee subwoofers onder de voorstoelen aanwezig zijn waarvan er nu maar één werkt of aangesloten is. Is dit normaal bij een Business radio?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 3-serie Touring 325i *Carbon M-Sport Edition* Origineel NL! / Harman Kardon / Alpina 19"velgen / Leder / Xenon / Carbon exterieur delen / Navigatie
- 2012
- 193.214 km

BMW 3-serie Touring 318i Corporate Lease Luxury Line **LEER + TREKHAAK**
- 2012
- 241.716 km

BMW 3-serie Touring 320i Aut. | Stoelverwarming
- 2009
- 251.104 km