BMW 316i (2002) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 316i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 110.000 km |
KM-stand laatst | 186.000 km |
1e jaar gereden en de BMW voldoet aan mijn verwach
- 130.000 km
Na een zeer teleurstellende ervaring met mijn vorige auto een Renault Laguna, wilde ik een auto waar ik zorgeloos mee kon rijden. Betrouwbaarheid en degelijkheid stonden in mijn keuze voorop. Bij een (zeer kleine) dealer heb ik toen de gok genomen om een BMW 316i op LPG te kopen kilometerstand was net over de 100000 heen en hij zag er verder perfect uit.
De gok zat hem niet zozeer in het merk BMW maar meer in de dealer (beetje kneuterige zaak). Mijn ervaring na een jaar rijden is tot nog toe helemaal uitgekomen. LPG G3 in de BMW maakt hem redelijk zuining om te rijden en wat voor mij het belangrijkste was geen een keer de garage in gereden.
Het eerste jaar dus probleemloos het freude am fahren meegemaakt.
2e jaar enkele schoonheids foutjes maar weer lekke
- 161.000 km
Ook het tweede jaar weer genoten van mijn "bimmer".
Op vakantie is zo'n beetje heel europa doorgeweest.
Via Duitsland naar Oostenrijk vervolgens naar midden Italie om via zwitserland, Frankrijk en België weer in ons kikkerlandje terug te keren. Dit was voor mij een zeer mooie ervaring met name omdat je dan merkt hoe fijn de BMW het vind om zich op de autobahn te bevinden. Hoewel de 316 bij lange niet de grootste en krachtigste motor heeft kan hij zich zeer goed meten met anderen op snelwegen.
Ik vond wel dat hij in de bergen en met name in Oostenrijk vrij hoog in de toeren moest zitten. Om lekker confortabel de steile Gerlohspas omhoog te komen.
Woonwerk verkeer +/- 100 KM p/d het hele jaar gewoon prettig. Maar nu wel met een kanttekening. Na de vakantie ging het motormanagement lampje branden. In eerste instantie bleek een bobine kapot te zijn. Toen deze was gemaakt ben ik in 3 maanden tijd 6 keer bij de garage geweest omdat het motormanagementlampje aan ging. Uiteindelijk bleek na lang zoeken een rubbertje tussen het benzine en LPI systeem poreus te zijn maar dat heeft een tijd geduurd voordat dit als oorzaak bekend was. Al die tijd is de BMW wel "gewoon" blijven rijden. Hij heeft me dus niet in de steek gelaten. Deze garage bezoeken hebben me niets gekost omdat de garage geen mankement kon vinden. Ook het vervangen van het rubbertje heeft me alleen de materiaal kosten gekost, omdat het euvel al zo lang duurde dus een pluim voor de garage.
Ervaring na twee jaar op de irritatie over het motormanagement lampje na heerlijk gereden.
3e jaar weer heerlijk gereden en nu inruilen.
- 186.000 km
Ook het derde jaar weer prettig gereden met de BMW.
Vervangen zijn nu alle bobines (schijnt een bekend probleem te zijn) Dit alles bij de grote beurt.
Verder geen problemen.
Omdat ik in januari voor een volgende grote beurt sta en daar wel het een en ander aan kosten verwacht. o.a. nieuwe banden, de motor van de lucht circulatie die onregelmatig loopt en de electrische ramen die steeds langzamer en lastiger open en dicht gaan heb ik besloten om deze heerlijke wagen in te ruilen.
In eerste instantie ging mijn focus uit naar weer een BMW 1 of 3 serie. Maar daar ben ik nu vanaf gestapt om prijs technische redenen. Bij aanschaf zijn ze nu eenmaal duur in vergelijking met andere auto's.
Omdat voor mij betrouwbaarheid en zuinigheid de uitgangspunten zijn voor de aanschaf van een auto heb ik nu een Toyota Prius aangeschaft.
Ik hoop dat die me evenveel plezier en betrouwbaarheid geeft als de BMW heeft gedaan.
ik zal met plezier en mischien enige weemoed terug denken aan mijn tijd in de BMW.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.