BMW 316i (1990) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | 316i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1990 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 186.600 km |
KM-stand laatst | 186.600 km |
Een nieuw avontuur
- 186.600 km
Ik was begin januari begonnen bij te klussen bij een BMW specialist in Dongen. Aldaar kwam ik steeds vaker in contact met het merk uit Beieren. In het vervelden heb ik met vrienden nog meegedaan aan de Carbage Run met een E34 520i Touring. Wat was dit toch een enorm heerlijke reiswagen en toen zonder problemen 6500 kilometers gereden, hoewel we voor de zekerheid toch maar bij dezelfde specialist TvM Works alleen het uiterst nodige vervangen hebben. Maar goed ik dwaal een beetje af.
Niet veel later kwam er een e30 cabrio langs, een prachte zwarte 325 uit geloof ik 1987 met alle toeters en bellen langs voor een keuring en toen werd ik wel verknocht een het stijlvolle design van een E30. Daarnaast had hij een hele mooie 316i 2-deurs sedan als ruilauto die 175k had gelopen maar als hij zei dat ie 75k heeft gelopen zou je het ook zo geloven, zo mooi dat die bimmer in de lak zit en vrij van roest is. Tevens voor een 316i erg rijk uitgerust met een ATA, elektrische ramen, elektrisch schuifdak.
Met al dat moois voor de deur werd ik ook geïnspireerd op het kopen van een E30. De BX werd verkocht en er kwam een klein budget vrij (als student die net terug van kamers kwam had ik niet gek veel te makken). Ik had eerst een heleboel informatie ingewonnen op de het E30 Fansite forum. Dit is echt een aanrader voor iedereen die een E30 wil kopen.
Na een aantal weken had ik een vrij kale 4 deurs in Alpinweiss II uit 1990 gevonden met een relatief lage kilometerstand en wat later bleek van de tweede eigenaar (eigenlijk derde als je het autobedrijf ook meeteld ;)) Op de foto's zag ie er netjes uit en al een heel stuk beter dan al die andere bullen die in mijn prijsklasse zaten. Heb de advertentie aan meerdere bekenden van de E30 laten zien en zij waren toch enthousiast. Dus gewapend met een waslijst aan zaken die aan een E30 konden mankeren werd er een barre toch naar Nijkerk gemaakt. Daar bleek ie te koop te staan bij AAM Montfrans, die later de ver versleten achterbanden zonder morren vervingen door gloedje nieuwe.
Een rondje rond de auto maakte mijn verlangen om te rijden steeds groter, bijna geen roest te vinden: wielkasten achter, accubakken achter, kriksteunen en dorpels allemaal vrij van roest. Wel wat minpunten maar die worden later benoemd onder het zegt het al: minpunten. Deze waren voor de prijs zeker te overzien. De proefrit stemde mij gunstig: De auto stuurde strak, remde goed, motor had geen bekende M40 ratel (bij het starten enkle seconden), geen bijgeluiden, alle elektronica (voor zover het erin zit;)) deed het. Ik had overal gekeken voor eventueel verscholen roest maar ook niks. Het interieur was netjes en zonder scheuren. Wel wat vlekken maar de vorige eigenaar zat in de grondverzet en liet zijn medewerkers er ook in rijden dus dat verklaarde al wat. De vorige eigenaar baarde me geen zorgen want een volledige historie met afgestempelde boekjes zat erbij. Ik besloot de auto te kopen met gloedje nieuwe achterbanden en 4 plaquettes voor op de nette kroonkurkjes, zoals deze velgen liefkozend worden genoemd. De weg naar huis was lang maar erg plezierig in zo'n nieuwe aanwinst. Thuis aangekomen de auto bij TvM op de brug gezet en Hij zag dat het goed was. Wel enkele dingen die moesten gebeuren maar niet op de korte termijn. Ik was in ieder geval erg content met de aanschaf van mijn Bimmer.
Verder laat ik het er even bij, ik zal zo snel mogelijk mijn ervaringen met jullie delen. Als het introotje vragen of opmerkingen voorbrengt hoor ik ze graag.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.