BMW 218i Active Tourer (2018) #3

autoreview

BMW 218i Active Tourer (2018)
BMW 218i Active Tourer (2018)BMW 218i Active Tourer (2018)BMW 218i Active Tourer (2018)BMW 218i Active Tourer (2018)BMW 218i Active Tourer (2018)

Signalement

Uitvoering218i Active Tourer
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf6.500 km
KM-stand laatst67.900 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Geweldige auto

  • 17.500 km

Na vele Fords, waarmee ik overigens ook prima mee heb gereden ( m.u.v. de Ford Kuga, trillingen in aandrijving), ben ik in Maart 2019, door tussenkomst van Van Driel Automotive in Hoofddorp, overgestapt op de BMW 218i Active Tourer High Executive Luxury Line. Deze auto was bij aanschaf 6 maanden oud en had als demo 6500 km gereden bij BMW Den Haag. Het is inmiddels mijn 21e auto, maar wel de 1e automaat en 3 cilinder. Vooraf was ik wat sceptisch over een 3 cilinder, maar na een proefrit met de 220i (4 cilinder)en 218i, heb ik besloten om de 3 cilinder met 140 PK te nemen. Ik heb na al die jaren nog nooit zo'n comfortabele auto gereden met al die accesoires. Hij is erg stil. Je hoort amper dat het een 3 cilinder is. Bij stevig optrekken hoor je een prettig geroffel van de "halve 6 cilinder", zoals ze deze motor bij BMW typeren. Ik ben inmiddels al een paar keer naar het buitenland geweest en ook op de snelweg rijdt deze auto geweldig. Hij is redelijk zuinig op de lange ritten 1: 15 en rond het huis gemiddeld 1: 12. Ik heb de rijmodus bijna altijd in comfort staan. Ook de automaat doet perfect zijn werk. Het is een 7 trapsautomaat, die je amper voelt schakelen. Ik kan zo nog wel even doorgaan. Maar deze auto is zeker een aanrader.

Update 1 maart 2020

  • 21.450 km

Ik rijd inmiddels een jaar met deze BMW Active Tourer 218i (F45). Ik kan niet anders zeggen dat deze auto mij nog steeds bijzonder goed bevalt. Natuurlijk zijn er mooiere modellen, maar deze auto heeft voor mij alles om lekker auto te rijden. Hoge instap, ruim van binnen, 3 cilinder motor is voor mij met 140 PK meer dan voldoende, zeer comfortabele automaat, alle denkbare opties, stil qua motor geluid, geen kraakjes of piepjes in het interieur of vervelende onbalans in de wielen, zoals ik dat nog wel eens had bij andere auto’s had. Kortom voor mij een perfecte auto.
In eerste instantie had ik het verbruik zelf bijgehouden gedurende 1 jaar.
Uitkomst was: Totaal gereden kilometers: ongeveer 14.600
Gemiddeld verbruik: 1 : 12,7 ( aantal keren buitenland maar ook veel in Nederland gereden)
Ik kreeg hierop een reactie dat deze auto wel erg duur reed kijkend naar het gewicht en de relatief kleine motor.
Ik heb achteraf gebruik gemaakt van het invullen van "mijn tankbeurten" op de Autoweek site en dan is de uitkomst:
28 tankbeurten gedurende 1 jaar en een gemiddeld verbruik van 1 op 16,9.
Hierbij meegenomen dat ik nog wel van stevig optrekken houd en zeker in het buitenland ook wel lekker door wil rijden.
In de reviews van deze BMW is nogal eens te lezen dat het afrolgeluid van de banden hinderlijk is. De banden hoor je inderdaad maar het stoort mij niet echt. Ik heb persoonlijk liever een stille auto qua motorgeluid.
Apart vind ik de weggewerkte achter ruitenwisser. Zit fraai onder de achter dakspoiler en zit niet zoals zoveel auto's midden op het achterraam gemonteerd. Volgens mij wordt dit alleen gedaan bij de Range Rover. Min puntje misschien het verwisselen van het ruitenwisserblad. Maar dat hoeft gelukkig niet iedere week. Bij de BMW Grand Tourer zit deze ruitenwisser overigens wel weer midden op het achterraam.

Ik kocht al jaren om de 3 jaar een geheel nieuwe auto. Maar kijkend naar de afschrijving had ik nu gekozen voor een jong gebruikte. Dan is ook goed te zien in de afschrijving gedurende een half jaar.
Deze BMW 218i was nieuw in deze uitvoering ong. € 46.000,=. Ik kocht hem voor ong. € 36.000,= . Dat is toch een aanzienlijke afschrijving te noemen.

N.a.v. een reactie op mijn review geef ik nog even alle opties van deze ex demo auto van BMW Den Haag.
Ik heb hierbij de “normale gangbare” opties maar even weggelaten.
Opties zijn: Grotere brandstoftank, Automatische transmissie, Bandenspanningsweergavesysteem, Stuurwielrand verwarmd, Multifunctioneel lederen, stuurwiel, 17 inch LM V-spaak (styling 547), Achteruitrijcamera, Dakdraagsysteem aluminium zijdeglans, Alarmsysteem klasse 3 (VbV/SCM), Buitenspiegels elektrisch inklapbaar, Elektrisch te openen en te sluiten achterklep, Omlijsting zijruiten hoogglans chroom, Verstelbare achterbank, Glazen panoramadak, Extra getint glas achter, Middenarmsteun voor, Elektrisch verwarmde Sportstoelen voor, Driving Assistant, LED-kop en mistlampen, Park Assistant, Park Distance Control voor/achter (PDC), Regen- en lichtsensor, 2-zone aut.airconditioning, Cruise Control, Lichtpakket, Emergency Call, TeleServices, ConnectedDrive Services inclusief BMW Online, Real Time Traffic Information, Remote Services, Centraal info display, Comfort telefoonvoorbereiding met draadloze oplaadmogelijkheid, Navigatiesysteem Plus, Wifi Hotspot, BMW Head-Up Display, DAB-tuner, HiFi System, BMW Verlengde Garantie - 3 jaar, Model Luxury Line, Condition Based Service, Automatische vergrendeling tijdens rijden (Intern), Actieve voetgangersbescherming,

Update 16052022

  • 47.497 km

Wederom een update van mijn BMW 218i Active Tourer. De kilometer teller staat inmiddels op 47497 en ik ben nog steeds zeer tevreden over deze auto. Zoals eerdere aangegeven is dit mijn 21e auto en heb bij verschillende merken altijd wel wat “te zeuren” gevonden maar deze auto rijdt nog steeds perfect. Ik heb afgelopen week het panoramadak laten onderhouden bij een specialist in Nunspeet (BMW Panoramadaken). Dak is geheel nagekeken en schoongemaakt en afgesteld. Je hoorde voorheen wat rijwind maar na deze onderhoudsbeurt hoor ik niets meer en werkt het dak perfect. De auto krijgt a.s. Juni zijn eerste grote onderhoudsbeurt bij de BMW dealer maar ik verwacht daar niet veel problemen. Ik heb in ieder geval niets te klagen. Er zat overigens bij aanschaf een volledig BMW service pakket bij de auto dus deze grote beurt zal mij niet veel gaan kosten. Wel zijn bij 38.000 km de remblokken voor vervangen. Door de automaat wordt er toch iets meer geremd. Ik krijg na ongeveer 3 jaar kriebels om wat anders te kopen. Daarom had ik een afspraak gemaakt om met de nieuwe Active Tourer 218I te gaan proefrijden. Dat viel tegen. Ten eerste het volledige digitale dashboard. Alles gaat nu via het digitale scherm en niet meer met de vertrouwde Connected Drive knop, waarover zoveel geroemd wordt. Maar m.n. het rijden viel mij tegen. Erg stoterig vooral bij het wegrijden en het leek wel of de auto lang had stil gestaan en dat er zodoende vlakke plekken op de banden zaten. Onbalans in de hele auto tijdens het rijden. Ook een nadeel dat de start en stop instelling niet meer kan worden uitgezet. Ik kreeg overigens wel een heel goede inruilprijs voor de “oude” 218i maar ik heb toch besloten om nog even te blijven rijden. Wel nog even 4 nieuwe Michelin Primacy 4 laten monteren en de auto rijdt weer of nog steeds perfect.

Update 2 oktober 2023

  • 67.900 km

Het is inmiddels al weer ruim 2 jaar geleden dat ik een review heb geplaatst en ik ben ruim 20.000 km verder met onze AT 218i. Tellerstand is inmiddels 67900 km en ik kan niets anders zeggen dat ik nog steeds uiterst tevreden ben over deze BMW. Nog steeds geen enkele klacht. Geen kraakje of rammeltje wat ik wel vaak met andere merken had na deze periode. Auto had tot vorige maand een BMW onderhoud contract en heeft keurig alle voorgeschreven beurten zonder problemen gekregen. Ik heb wel afgelopen zomer de runflat banden gewisseld voor nieuwe (gewone) Michelin Primacy 4. Auto is gelijk wat stiller en rijdt nog comfortabeler.
Kijkend naar vorenstaande en andere reviews over de AT doet zich wel een ander fenomeen voor. Ik krijg/kreeg altijd na 3 jaar de kriebels om een andere auto te kopen. Dat was voorheen vaak alleen de keus; een andere benzine auto omdat ik niet echt veel kilometers maak. Dat is nu wezenlijk anders. Ik heb nu de keuze uit: Benzine, Electrische, Hybide, of Plug-in hybride. Bij deze laatste 2 keuzes zou ik extra kosten moeten maken om het aantal zonnepanelen uit te breiden. Bovendien weet ik niet wat de toekomst gaat brengen met EV’s en dan m.n. kijkend naar het voornemen om daar ook wegenbelasting op te gaan heffen. Maar omdat deze AT 218i zo goed bevalt ben ik ook voorzichtig om een auto te kopen die mindere rijkwaliteiten heeft. Kortom en denk dat ik voorlopig maar lekker blijf rijden met deze AT.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.