BMW 120d High Executive (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 120d High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 192.239 km |
ERVARINGEN
- 100.000 km
Als je zoekt naar een 3-deurs hatchback, is de keuze eigenlijk niet erg ruim. VW en Audi vielen bij mij direct af, want die vind ik persoonlijk niet mooi. De Ford Focus is saai aan de binnenkant, de Alfa had ik al mogen rijden (met alle problemen die daarbij kwamen kijken). En ik wilde iets betrouwbaars. En dan kom je bij BMW uit!
We hebben gekozen voor een 120d 3-deurs met M-sport pakket en heel veel andere lekkernijen. Leer, Navi-Pro, USB, xenon, 18’ M-velgen enzovoorts. Een erg dure auto, maar daar krijg je wel wat voor terug.
De kwaliteitsbeleving is fantastisch. De ’oude’ 1-serie vond ik qua interieur wat plastiekerig, maar dat is na de facelift behoorlijk erop vooruit gegaan. Alles zit goed in elkaar, er is zo nu en dan wel een rammeltje te horen, maar gezien de sportvering en 18’ wielen valt dat de auto eigenlijk niet te verwijten.
De auto rijdt mooi stabiel. Ook bij ’sportiever’ rijden blijft de auto lang neutraal, maar bij excessief rijden wil de achterkant wel eens uitbreken voordat de ESP erin komt. Een erg leuke feature, vind ik zelf, maar je moet er wel enigszins op bedacht zijn.
De motor is een juweel. De 177pk maken de auto echt snel. Met name de tussensprints (bij inhalen) is in mum van tijd achter de rug. De auto loopt eenvoudig richting 200, maar ook bij 140 heb je weinig idee dat het al zo snel gaat. Je moet dus regelmatig even controleren of je niet te hard gaat.
Comfort is prima. Hoewel natuurlijk met sportonderstel en grote wielen het af en toe er vrij hard aan toe kan gaan, maar het valt mij zeker mee. Ook Belgische wegen (die niet zo best zijn) worden met groot gemak genomen. Het maakt veel kilometers rijden tot een relaxte bezigheid.
PROBLEMEN
- 78.500 km
Onduidelijke storing die mij inmiddels behoorlijk begint te irriteren. Rond de 1700tpm in 3e - 6e versnelling houdt de motor wat in, net of er een misslag is. Op www.babybmw.net is deze storing ruim beschreven en alleen voorkomende bij de 177pk dieselmotor. De dealer kan geen oplossing vinden. Op het forum wordt gesproken over een sensor van de turbo die de storing veroorzaakt. Een iemand heeft inmiddels al 3 nieuwe turbo’s gehad.
Het heeft er in december toe geleid dat de gehele software corrupt raakte en ik op halve kracht naar de garage ben gereden. Die had bijna een week nodig om de auto weer klaar te krijgen.
Het probleem is moeilijk te reproduceren, want de ene keer loopt de motor als een zonnetje, de andere keer lijk ik wel in een hobbelkar te rijden. Maar een auto van €56k mag zoiets niet hebben en als het al een keer gebeurt, moet het bij 1 keer blijven!
Half februari 2008 gaat de auto voor de 5e keer naar de garage voor hetzelfde probleem.
Ben uit een Alfa gestapt omdat ik van vage electronische storingen af wilde zijn, maar dat ook BMW ermee zou zijn uitgerust, had ik niet echt verwacht.
*** UPDATE - 3 maart 2008 ***
Er is een modificatie aan de turbo uitgevoerd (in goed Nederlands: de actuator kit). En vooralsnog rijdt de auto eindelijk als een zonnetje! Die motor hangt zo lekker aan het gas en ontwikkelt zoveel kracht dat het echt rijden leuk maakt!
*** UPDATE - 5 november 2008 ***
Inmiddels zijn er ruim 74.000 kilometers onder de wielen doorgegaan en ik moet zeggen, tot volle tevredenheid. Er zit natuurlijk altijd wel een aantal kleinigheidjes in een auto die je opvallen, maar de degelijkheid en soliditeit van de auto bevallen met prima.
Problemen? Nadat de modificatie is doorgevoerd eigenlijk niet. Het raam aan de bestuurderszijde is soms wat weerspannig (en wil dan niet sluiten), maar dat wordt volgende week onder garantie aangepakt.
Tips als je er een wilt? Neem xenon (heerlijke lichtopbrengst) en de USB aansluiting (heb er nu een stick in van 8GB en daarmee kan je eenvoudig heel veel uurtjes muziek op afspelen: let wel op de compressie, want variabele bitrates zorgt ervoor dat je 'opeens' weer radio luistert).
Verbruik? 5.6 liter op 100 kilometer (ruim 1 op 17,8) en dat is met 177 pk niet slecht denk ik. Ik houd mijn verbruik bij op
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/212715.html
en dat maakt e.e.a. ook nog eens goed inzichtelijk.
Garage-ervaringen zijn ook prima. De auto gaat voor onderhoud e.d. naar Maaral in Alkmaar en de service is daar goed.
*** UPDATE - 18 december 2008 ***
Raammotor vervangen linksvoor, want die sluit niet altijd in een keer. Nu echter rammeltje in deur en sluit nog altijd niet goed (wel in een keer (dat was de klacht) maar niet correct in de afdichtstrip). Laat ik bij volgende beurt wel weer even bekijken.
PROBLEEMLOOS
- 94.800 km
Inmiddels zit er bijna 95.000 km op de teller. Zonder verdere noemenswaardige problemen. De motor draait mooi zuinig (bijna 1 op 18 over die 95.000 kilometer) en als je veel rijdt, "groeit" ook de serviceinterval. Volgens de BC nog 14.000 km en dan heb ik sinds de laatste beurt ruim 37.000 km gereden. Wel eind maart even de winterbanden wisselen, hoewel die wel comfortabeler zijn dan de 18" velgen die er in de zomer onder zitten. Eigen keuze want mooi!
Tonnetje rond
- 100.000 km
De ton is gehaald! Na de eerste 'opstartproblemen' is daarna de auto storingsvrij en voldoet prima. Het verbruik is niet gek voor 177 paarden, het comfort is prima, hoewel er behoorlijke stoten kunnen worden doorgegeven als gevolg van het M-sport pakket en 18" velgen. Maar daar heb ik voor gekozen.
Inmiddels de zomerbanden er weer onder en het verschil met de 1" kleinere winterbanden is toch behoorlijk wat betreft comfort, afrolgeluid en grip: de run-flat zomerbanden zijn geen echte toppers....
Kostentechnisch allemaal te overzien deze auto, hoewel ik denk dat de afschrijving door de ingezakte vraag naar jonge diesels, hoger zal uitvallen dan gebudgeteerd.
Kilometers vreten
- 120.000 km
De 120d gaat prima! Na 120.000 kilometer voelt de auto nog altijd strak aan, geen kraakjes, geen roest (zou ook niet moeten). Wel een paar opvallende dingetjes echter...
De 'condition based servicing' zorgt ervoor dat je vaker in de garage komt dan, zeg, vaste onderhoudstermijnen. Of het lijkt zo omdat ik wel wat kilometers maak. Zo is de auto een maand of 3 geleden voor onderhoud geweest en moet hij nu alweer voor een 'controle beurt'. Dat is zo'n 14.000 kilometer dus. Wellicht vaste termijnen van 30.000 kilometer?
Het verbruik lijkt af te zakken; ik rijd nu regelmatig zuiniger dan 1 op 20. En dat met 177pk. Of wordt mijn rijstijl gezapiger? Had wel een grotere brandstoftank in gemogen, nu 51 liter en met nog 130km te gaan, gaat het waarschuwinglichtje branden. In totaal dan zo'n 900km voor je gaat tanken maar had van mij ruim meer mogen zijn.
De lak is erg gevoelig voor steenslag. Ik ben geen bumperklever (sterker nog, ik rijd liever cruisend op de rechterbaan dan start/stop op de linker), maar de lak van de motorkap zit vol vrij diepe steenslagwonden. Zo diep dat overspuiten niet helpt; de motorkap en zijschermen zouden eerst helemaal glad gemaakt moeten worden. Kosten: 1000 euries. Dus dat laten we maar even voor wat het is.
Al met al ben ik zeer tevreden over de auto. Hij rijdt goed, zit puik (met mijn zeurderige rug geen sinecure), stuurt strak. Top auto, maar gezien de prijs mag dat ook wel!
Koud hé?
- 138.000 km
Bij BMW hebben ze ergens niet zo goed over nagedacht. Wanneer het winter is, vriezen de ramen vast. Is bij een auto zonder deuromlijsting niet zo handig. Het raam hoort 'n centimeter of wat te zakken als je de deur opent, maar doet dat eigenlijk in de winter niet. Gevolg: raam zit vast in de sponning. Moet je zelf het raam laten zakken omdat anders bij het dichtdoen het raam op de sierlijst rust en onder spanning komt. Oplossing: ik parkeer mijn auto met raam een cm naar beneden zodat hij niet in de sponning zit. Bij mij op het pad mogelijk, maar in 'de grote stad' raad ik dat niet aan.
Verders rijdt de auto prima. Achterwielaandrijving en sneeuw is sowieso een leuke combinatie. Het ESP werkt prima en met winterbanden heb ik nog geen delicate situatie meegemaakt. Alleen....had ik maar stoelverwarming erbij gekocht want het leer is 's ochtends toch wel erg koud aan de billen!
De laatste maanden...
- 150.000 km
Van het weekend een nieuwe auto gekocht: een Alfa Giulietta 2.0JTDm Distinctive met Sport Pack 3 (o.a. Turbina 18" velgen) en Pack Premium Plus (o.a. xenon).
De auto wordt wellicht in juli 2010 afgeleverd. Kleur: Nero Etna. Zwart leer sport met rode stiksels. Zwarte hemelbekleding. Donker alu trim op het dashboard. Donkere achterruiten. Blue&Me + navigatie (6.9" klapschermpje) en nog wat kleinigheden.
Waarom - na de eerdere slechte ervaringen - dan toch weer een Alfa? Tja, virus misschien? Andere keuze was een Golf GTD DSG en die rijdt weliswaar goed, maar ik wil graag 's ochtends naar mijn auto lopen en dan trots voelen. Had ik met de 147, met de 120 en hopelijk ook met de Giulietta. Met de Golf denk ik dat niet. Andere optie was een 318d Touring M-pakket, maar ik heb niet de ruimte nodig van een station. En 3 jaar lang wat minder bijtelling is ook wel wat. De Alfa kost € 43.000,- (incl. 4 jaar fabrieksgarantie (2 jaar is standaard trouwens)), een 318d Touring ruim € 55.000, althans zoals ik 'm zou willen. De nieuwe 1-serie staat wel voor 2013 op mijn lijstje :-)
Houd deze en de nieuwe pagina in de gaten.
De wondere wereld van Italianen
- 170.000 km
We blijven nog even in de geheel storingsvrije BMW doorrijden. De Italianen hebben wat moeite mijn Giulietta te produceren (is inmiddels 4 weken uitgesteld) vanwege (zit u stevig?) de combinatie van gekozen opties! Geen straf trouwens in de BMW, want alles werkt nog altijd naar behoren en zonder kraken. Verbruik blijft lekker laag (nu over 170000km 1 op 18.5).
Vermeldingswaardig is de service interval melding. Zo moet de auto over 13000km voor onderhoud, 15000 voor controle en 40000km voor nieuwe remblokken voor, 50000km achter. APK in 07/2011. Met name de remblokken is hilarisch: als je flinke afstanden rijdt, groeit de waarde ook weer. Maar met 40000 nu nog te gaan, 'doe' ik 210.000 kilometer met remblokken en -schijven!!! Nieuw record? En hoezo, anticiperend rijden?!
Toch geen wonderen van de Italianen
- 178.000 km
Nadat ik in juli meldde dat de Giulietta nog even op zich ging laten wachten, heb ik deze week de bestelling geannuleerd. Noch dealer, noch importeur kon de fabrikant laten vertellen wanneer mijn auto zou worden geproduceerd (zonder dat elke keer weer van af te wijken). Alfa heeft nu tot begin oktober de tijd te leveren (Bovag regels).
Raar dat een fabrikant geen auto's kan leveren, niet kan vertellen waarom uberhaupt niet. En dat terwijl ze streven naar een stuk grotere afzet.
Ik zal na definitieve annulering gaan kijken naar een BMW 318d Touring Business Line M-Sport. Een nieuwe AR en ik gaan blijkbaar niet samen, mede gezien de ellende die ik al had bij de 147 vanaf de bestelling!
Nieuwe auto besteld! De 120d gaat goed, maar huilt
- 182.700 km
Hoewel we in april een Alfa Giulietta hadden besteld, is de koop na herhaaldelijk uitstellen van productie, vorige week ontbonden.
Van het weekend naar de BMW dealer gegaan om een BMW 318d Touring te bestellen. O.a. met M-pakket, zwart leer, zwarte ramen, 18" velgen, Navi Pro enz. Veel ervan zit er in het Business Line M Sport pakket, maar zoals gebruikelijk blijft er bij BMW voldoende nog aan opties toe te voegen.
Onbegrijpelijk dat Alfa na een half jaar nog geen auto kan leveren; zo wordt het nooit wat me ze!
In januari 2011 zal de BMW worden geleverd. Als het goed is. Maar die Duitsers zijn doorgaans wel betrouwbaar qua leveren!
De komende 3 maanden rijden we dus nog lekker door met de 120d.
De 120d heeft net een controle- en onderhoudsbeurt gehad. Een kleine 400 euro kostte die, maar dat is gezien de 35.000 km sinds de laatste beurt niet bijzonder duur.
Sinds vorige week lekt er veel ruitensproeiervloeistof uit de auto. Wat speuren leverde op dat de koplampsproeier lekt. Die wordt volgende week vervangen (moet de hele voorbumper eraf en zo, dus we doen ze alletwee maar direct!). Dan komen ook de wintersloffen er weer onder.
Verder loopt de auto als een zonnetje. Opvallend dat na 183.000km er nog geen kraakjes zijn. Alles functioneert nog zoals het hoort. Op de koplampsproeiers na dan....
De laatste maand...
- 189.500 km
Op 3 januari 2011 komt de nieuwe BMW. De 120d gaat naar iemand die via Autoweek de auto zo bijzonder vond, dat hij hem heeft gekocht bij het autobedrijf dat de auto van de dealer inkoopt (want teveel kilometers om door BMW zelf als occassion te worden verkocht). In ieder geval een liefhebber krijg de auto waar ik toch 3,5 jaar zuinig op ben geweest!
Nog nieuws verder? Na het bezoek aan de dealer voor vervangen van de koplampsproeiers gaat alles zoals het hoort. Zelfs na bijna 189.000 kilometer. Chapeau voor BMW! Maar goed, je betaalt er ook voor.
En iemand heeft geprobeerd toegang tot de auto te krijgen. Heeft 2 krassen op het achterruitje gemaakt en strip losgetrokken. Die kon ik zo weer terugduwen. Moet een redelijke debiel zijn geweest, want waarom tik je de ruit niet in, want gelijmde raampjes eruit peuteren duurt toch langer en werkt uiteindelijk toch niet?! Ben wel erg kwaad: BLIJF MET JE POTEN VAN MIJN EIGENDOMMEN!! Zoek betaald werk en verdien je spullen eens zelf!
Wat plussen en minnen na 3,5 jaar?
+ motor (krachtig, zuinig)
+ afwerking (niets kraakt, alles werkt zoals het hoort)
+ wegligging (straf geveerd maar scherp sturend)
+ uitgebreide optielijst (dus samen te stellen geheel naar wens en budget)
+ puike stabiliteitssysteem ESP/DTC (grijpt niet te vroeg in, maar wel daadkrachtig wanneer nodig)
+ start/stop systeem (werkt bijzonder goed, vergt wat gewenning maar ik vind het bij stoplichten een verademing!)
- ruimte (maar daar heb ik voor gekozen)
- hakerig schakelen (m.n. 2e versnelling)
- navigatie (m.n. dynamische routes zijn twijfelachtig en negeer ik telkens. Systeemmanco of is Nederlandse TMC niet correct? Qua snelheid en betrouwbaarheid van routes en aankomsttijd verder prima systeem)
- portierruiten (gaan stukje omlaag bij openen deuren maar in de winter is dat geen handige feature)
- run-flat banden (hard rubber waardoor op natte weg minder grip dan met conventioneel rubber. In de winter dus wintebanden eronder!)
Al met al: topauto! De nieuwe eigenaar - ook een Peter - zal er nog veel plezier aan kunnen gaan beleven!
Ingeruild!
- 192.239 km
De 120d is 8 januari 2011 ingeruild voor een BMW uit de 3 serie. Zoals eerder omschreven, is de Einser een goede, betrouwbare, degelijke auto gebleken.
Kostentechnisch ben ik tevreden: rond de 36 cent de kilometer all-in heeft de BMW me gekost (dus incl. brandstof, afschrijving, verzekering, onderhoud, schade (3 voorruiten) enzovoorts. Al met al niet slecht denk ik!
De auto gaat per 10/1 naar een andere Peter en ik ben ervan overtuigd dat hij nog lang kan genieten van de auto. Wij zullen 'm (de auto dus...) wel missen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.