BMW 118i (2008) #4

autoreview

BMW 118i (2008)

Signalement

Uitvoering118i
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf250.000 km
KM-stand laatst267.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Weer terug!

  • 87.000 km

In 2012, was de Clio van mijn toenmalige vriendin gaar na een leuke vakantie. Even daarvoor was ik al een langs geweest bij de BMW dealer (toen nog) Bloemenkamp in Doetinchem, nu Broekhuis-Oost. Gewoon een beetje kijken. Nu er kosten aan kwamen voor de Renault rook ik mijn kans voor het kopen van een ‘echte’ auto.

Na een proefrit, die in alle opzichten de Clio en wat ik daarvoor had gereden oversteeg, tot aankoop overgegaan. Zie daar de BMW 118i. Met toen 87.000 op de teller, nu na zeven jaar 250.000 nogwat.

Met de knakenbakken die we daarvoor gewend waren was dit een luxe shock. Inmiddels zijn we daar na zeven jaar aan gewend geraakt en zijn we inmiddels blij dat het een ‘sobere’ auto is. Zonder waarschuwingslampjes voor dode hoek, beeldschermen, lane keeping, etc.

Wat is het:

118i 3 deurs met hef/kanteldak en (afneembare) trekhaak. Extra’s zijn sportstoelen, fijn leren M-stuurtje, M-pook. Cruise control en simpele airco. Verder schijnt het een rokersuitvoering te zijn want er zit een asbak plus aansteker in. Na ja, we vapen.

Terugblik 2012 - 2017

  • 185.000 km

Overzicht van de periode 87.000 - ongeveer 185.000 (2012 - 2017)

Betrouwbaarheid

Wanneer je onderhoud op tijd door de dealer laat doen verwacht je betrouwbaarheid. En dat is dan ook het geval. In de afgelopen zeven jaar hebben we nooit langs de kant van de weg gestaan. In grote lijn is het dus in orde, wel zijn er wat dingen op te noemen die om aandacht vragen.

Hef/kanteldak.
Wat er niet op zit kan ook niet kapot, maar een hef/kanteldak is nou zoiets wat best plezierig is. Het is een stuk lichter en ruimtelijker in de (relatief kleine) auto en tot pakweg 100 km/h is het goed ventileren en rijden in de kantelstand. Wat er nog wel eens wil gebeuren is dat het dak bij het (elektrisch) dicht doen net even te ver doorschiet. Bij de garage moeten ze dan het dak opnieuw ‘inleren’ waarna het weer een tijdje goed gaat. Het kost je niet de kop, 50 euro ongeveer, maar een keer of drie, vier hebben we dit nu aan de hand gehad.

Verder ging het dak een keer stuk, uiteraard op vakantie. Bij de plaatselijke BMW-dealer in Frankrijk hoorden we dat een nieuwe unit 1.300 euro kostte. Kloink. Met het dak op de kantelstand en wat improviseren tegen de regen de vakantie uitgezongen. Broekhuis lukte het om het te fiksen voor pakweg de helft, waar we met het bovenstaande bedrag in ons achterhoofd, heel erg blij van werden.

Portierraam.
De 3 deurs heeft stijlloze ramen en dat ziet er mooi uit. Bij het openen en sluiten gaat de ruit net even een stukje naar beneden, respectievelijk omhoog. Ik vroeg me al vanaf het begin af hoe dat zou functioneren in de winter. Nou, niet echt dus. Na een paar reparaties en/of vervanging van de motor van het ruitmechanisme kwamen we op het ‘briljante’ idee om bij vorst eerst goed de ontdooispray te hanteren. Sindsdien geen problemen.

Ditributieketting.
De grootste klapper kwam rond de 180.000 km, namelijk het vervangen van de distributieketting. Eigenlijk verwacht je daarvan dat die een autoleven meegaat, maar kijk het filmpje van de 3-serie (E90) occassion aankoopadvies met Nic de Boer en je weet dat het een ‘dingetje’ is.

Ander motorisch grut.
Bobines en NOx-sensor zijn ook nog het vermelden waard.

Verder zijn er vooral de slijtende delen vervangen, zoals remblokken, remschijven, schokbrekers en banden. Hier en daar zie ik nog een elektrisch of elektronisch dingetje in de facturen voorbij komen.

Prestaties

Wat ik wel een prestatie vind is de koude start en de koude loop. Je merkt er eigenlijk niks van. Erg soepel. Wel houdt de auto in als je dan te bruut gas geeft, maar dat moet je dan ook niet doen.

De motor leent zich goed voor heel rustig en soepel rijden onder de 3.000 toeren. Maar wil je inhalen of invoegen dan spint ie ook graag in de toeren kom je goed vooruit. Qua onderstel lijkt er nog wel meer te kunnen, maar een 118i is een mooi compromis. Het verbruik ligt rond de 1 op 13,5 en dat valt me niet tegen. Het olieverbruik is laag, ik schat iets van een liter per 10 a 12.000 kilometer.

De auto schakelt na 250.000 km nog (bijna) als nieuw.

Comfort

De stilte, zitpositie en demping zijn prima. Oke, het is geen softe auto, maar daarom stuurt ie ook strak en kun je er zonder overhellen of onderstuur een afrit mee pakken. Ik ben geen coureur, maar het gevoel dat (grip)grens van de auto zo ver weg ligt, geeft een gevoel van veiligheid en (dus) comfort.

Kosten

Tja. Gratis is het niet. Als je de berekening van de ANWB invult dan klopt dit met mijn berekening. Wel hebben we in verhouding wat meer uitgegeven aan onderhoud en het gemak (winterbanden laten opslaan enzo) wat de dealer biedt.

Inhouden en misfires

  • 256.800 km

Op een mooie droge dag reed ik rustig op de snelweg (radio aan, op weg naar de horizon, je kent het wel), toen de auto opeens begon in te houden. Het antislip-lampje knipperde maar daar begreep ik op dat moment niks van. Ik dacht dat het aan de motor lag. Even gestopt, soms was het er soms niet, het leek in bochten naar links eerder voor te komen. Zat er iets los in de motor? Geen idee, dus met de auto naar de garage. Auto uitlezen, motor gaf meldingen, dus bobines en bougies vervangen. Ik blij, maar een half uur later stond ik weer bij de garage want het probleem kwam gewoon terug. Bij nader inzien zag de garage waar het probleem vandaan kwam. Op de aandrijfassen (achter) zitten twee ringen met sensoren waaruit de auto opmaakt of een wiel slipt of niet. Onder die ringen kruipt roest, waardoor ze gaar worden en de auto niet goed meet en ziet dat een wiel slipt, ook al is dat niet het geval. In de storingscomputer zie je niks, want wielslip is geen storing. Goed, nu we het probleem hadden gevonden konden we ook nadenken over een oplossing. Bijvoorbeeld, twee nieuwe aandrijfassen (waar die ringen dan op zitten). De kosten daarvoor vond ik erg hoog. En waarom dan zoveel vervangen.

Voor mij is het punt ook, de auto is niet meer de nieuwste, dus ik kan (en wil) ook niet meer voor alles de allerbeste oplossing. Ik wil geld overhouden voor wat er eventueel nog meer te doen is. Goed is dus (voor mij) goed genoeg.

Dus ik verder kijken. Vond iets dat me beviel. De ringen vervangen en de aandrijfassen op maat maken. Prima. Toen ik de auto wilde ophalen zei de man aan de telefoon: Hm, ik zie ook misfires, zijn je die wel eens opgevallen? Ja, uiteraard. Daarom zijn de bobines en bougies ook vervangen. Maar het was er dus nog steeds. Nou ja prima, het zal wel. Ik kwam de auto gewoon ophalen. Ruig lopen stationair is bekend bij deze motoren. En de ketting was al vervangen.

Helaas, nadat ik de auto ophaalde, ging ie na een korte stop op drie cilinders lopen (heeft er vier) en dat noopte mij tot een terugkeer naar de garage. Snel uitlezen en vervangen van bobine en bougie hielp niks. Leenauto.

Injectors getest, waren stuk. Vervangen. Vandaag opgehaald. Auto loopt echt eng goed. Op een vliegend tapijtje naar huis. Stationair hoor ik niks. Geen gebrom of veranderend toerental ofzo. Houden zo!

Accu vervangen

  • 267.000 km

In de auto zit een flinke 80 Ah accu. Omdat die inmiddels 13 jaar was vroeg ik me al even af hoe het daar mee zou gaan. Zou het slim zijn om de accu preventief te vervangen? Niks aan gedaan natuurlijk. In december stond ik op een parkeerplek en er was iets op de radio. Nog even luisteren! Na een halve minuut ging de radio uit en niet meer aan. Zou dat aan de accu liggen? Start/stop werkte namelijk ook al niet meer. Volgende dag stond de klok op 00:00. Paar dagen later weer. Leek een soort reset te zijn. Na drie keer was ik het zat om de klok opnieuw in te stellen. Toen begonnen de waarschuwingen. Auto wil op de brug. Batterij. Auto wil op de brug.

Afspraak gemaakt met de garage en anderhalve week later is de accu vervangen. De auto gaf daarna nog een keer aan dat ie op de brug wilde. Heimwee ofzo. Probleem opgelost. Waar ik blij mee ben is dat de auto nooit startproblemen heeft gehad. Liever de radio uit dan dat je niet meer wegkomt. Vrij briljant. Al helemaal in vergelijking met de auto van mijn vriendin die twee weken later na een kwartier radio luisteren (plus stadslicht) niet meer startte terwijl de motor nog warm was. Bleek de accu compleet van versleten te zijn. Hoezo waarschuwing.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Alphabet
BMW 118i Business Edition (5D/7A)
€ 699
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens