BMW 118d Corporate Lease (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 118d Corporate Lease |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 137.000 km |
Een BMW?
- 1.000 km
14 januari 2010 was het voor de 3e keer een feit, ‘s ochtend in plaats van je Seat Leon een lege parkeerplek aantreffen. Ook al is het de derde gestolen auto, het went nooit. Natuurlijk is het in zo’n geval prettig dat het een lease-auto is, maar feit blijft dat ze met hun handen van je spullen moeten blijven. Het proces dat volgt is ondertussen bekend, dus aangifte doen, tijdelijke auto ophalen etc etc. De tijdelijke auto werd een Ford Focus 1.6Tdci in een nette uitvoering, dus dat was een meevaller, aangezien dat voor in ieder geval een maand het vervoermiddel werd (wachttijd). Aangezien de andere twee auto’s (een VW Golf en een Seat Leon) nooit teruggevonden zijn begon er in het achterhoofd al een kleine voorselectie af te spelen voor het geval er een nieuwe besteld mocht worden.
De voorselectie
Uiteraard waren er enkele criteria en/of beperkingen bij de voorselectie. De beperkingen waren de niet volledig vrije merkkeuze en uiteraard een max leasebedrag. De hoofdcriteria waren; diesel, sportief, degelijk en een prettige omgeving om 45.000km per jaar in door te brengen. Met een gezinsamenstelling van 2 personen is ruimte geen belangrijke factor, dus dat is altijd prettig.
De eerste lijst:
• Audi A3 1.6TDI of 2.0TDI ambition
• BMW 118D Corporate Lease Business Line
• Seat Leon 1.6TDI of 2.0TDI sport
• VW Golf 2.0TDI Highline
• Volvo C30 1.6DRIVe R-Design
• Volvo V50 1.6DRIVe Sport
De Volvo V50 was toegevoegd omdat het een actieauto was bij de Lease maatschappij, dus toch maar eens kijken en helaas was de Alfa Guilietta nog niet beschikbaar, dus die viel bij voorbaat af.
De voorselectie in het echt
Om een goed beeld te krijgen moet je auto’s zien, voelen, rijden en beleven. Dus op een zaterdag een mooi rondje gepland. Te beginnen bij de voor mij minst bekende, de BMW. Zeer benieuwd naar de ontvangst daar, want hoe zou je behandeld worden als je voor de instapper van het merk komt. In een woord, fantastisch. Zeer professioneel, voelde de behoefte goed aan en uitstekend advies. Daarbij voelde de 1 serie heel prettig aan van binnen, degelijk, mooie materialen, lekkere stoelen. Duidelijk een grotere kanshebber dan vooraf verwacht. Op naar de Volvo. Ook daar een zeer prettige ontvangst, geïnteresseerd, niet opdringerig, echt top. Zowel de C30 als V50 mooie en fijne auto’s op het eerste oog. Wel wat sterieler van binnen, maar heel mooi en rustig. Ook kanshebbers. Door naar de Audi. In een woord dramatisch qua ontvangst en info, maar goed ging om de auto. Viel tegen van binnen. Wel netjes maar geen wow gevoel, beetje net niet. Beetje oubollig, zitpositie matig door middenconsole tegen de knie aan. Kortom de eerste afvaller. Dan de VW. Helaas ook hier echt drama met de verkoper, zeer bedroevend van niveau. Maar goed ook hier ging het om de auto. Tja een Golf is een Golf. Kortom, zeer degelijk, mooie materialen, in de juiste kleur en wielen ook best mooi te noemen, maar te weinig emotie. Dus even op de reservebank. Als laatste Seat. Om kort te zijn ook een van de afvallers vanwege het interieur. Blijft een top auto om te rijden, maar na 120.000 km tegen een iets te plastic dashboard te hebben aangekeken was het tijd voor iets nieuws.
De keuze
Aangezien een auto is om in te rijden moest een proefrit de doorslag geven. Dus bij BMW en Volvo een proefrit geregeld. Eerst de Volvo’s. Hele fijne, goed sturende auto’s, behoorlijk comfortabel, mooie strak en rustig dashboard en hele fijne stoelen. Alleen is de kofferruimte van de C30 toch echt wel heel minimaal en is de V50 toch teveel een reisauto en geen rij auto. En het allerbelangrijkste, het wow gevoel ontbrak. Door naar BMW. Tja daar kan ik heel kort over zijn, binnen 5 minuten sturen zat ik met een grijns van oor tot oor. Wat een fantastische wegligging, wat een direct stuurgevoel, wat een mooi interieur, wat een fijne stoelen, etc etc. Binnen 5 minuten wist ik het eigenlijk al en na een uur was het volledig duidelijk, dit moet hem worden!! Maar kan het financieel? Wat gaat het kosten? Wat zit er dan op?
Het voordeel van een BMW is dat je hem helemaal naar smaak kan samenstellen, maar helaas niet gratis. Dus samen met de dealer gekeken naar de mogelijkheden, uitvoeringen, de must have’s etc. De basis was eenvoudig een 3-deurs 118 Corporate lease Business Line. 3 deurs omdat het model mooier is (uiteraard een persoonlijk smaak kwestie) en je veel zicht naar de zijkant hebt door de grote ramen. De corporate lease omdat het financieel handig is en je die 7 pk niet mist en de business line om in ieder geval airco en een middenarmsteun te hebben. De standaardstoelen passen eigenlijk niet bij een sportief kwaliteitsmerk als BMW, dus sportstoelen moesten er zeker bij. Verder is het BMW m-sportstuur het allerlekkerste stuur ooit vastgehouden, dus ook die moest erbij. Als het kon zou een chromeline mooi zijn net als de antrazite hemel. Kortom het lijstje werd toch wat langer dan gehoopt, maar de eerste offerte lag er. Op naar de leasemaatschappij.
Daar bleek het na 2 weken zowaar allemaal goed in het plaatje te passen, dus terug naar de dealer voor een definitieve offerte. Daar wachtte echter een aangename verrassing, een tijdelijk actiemodel, de Business Line Sport. Met bovenop het business line pakket de volgende extra’s: Stof/leder Flashpoint, 17 inch lichtmetalen wielen, M Multifunctioneel Sportstuurwiel, Exterieurdelen in carrosseriekleur, Grijze baan in voorruit, sportstoelen, Interieurlijsten Aluminium Glaciersilber, M Sportonderstel, M Aerodynamicapakket incl. blackline achterlichten, hoogglans Shadow Line, hemelbekleding Anthrazit En dat voor 500 euro! Normaal zijn sportstoelen alleen al 750 euro. Hield ik nog geld over voor metallic lak, geïntegreerde bluetooth carkit, iPod Interface en cruisecontrole. En dat voor 32.710! Dus doen! Om het vervolg kort te houden na een aantal stressvolle dagen en slapeloze nachten was het allemaal rond en omdat het beperkt actiemodel was stond de productie al ingepland, dus 4 weken na de bestelling werd de auto van trailer gereden.
De eerste indruk
Bij aflevering bij de dealer was er goed en slecht nieuws. De auto was namelijk niet zoals verwacht en besteld voorzien van Shadowline van buiten en glaciersilber van binnen maar Chrome line buiten en ‘akzentensliff’ (geborsteld aluminium) van binnen. Het werd als goed nieuws gebracht omdat ik in de eerste configuratie chrome line wilde, maar in de ‘M’ uitvoering was ik uitgegaan van hoogglanszwart. Bij de eerste live ontmoeting met de nieuwe voiture beviel deze uitvoering eigenlijk best wel goed. Het haalt iets het sportieve eruit, maar geeft een chique tintje terug. En het ziet er gewoon strak uit, zeker in het mooie Le Mans blauw. Dus toch een meevaller aangezien de dealer de meerkosten voor zijn rekening nam. Helaas was alleen de iPod interface nog niet ingebouwd, maar dat zou nog komen. Verder de juiste keuze, want in deze kleurstelling en uitvoering gewoon een enorm mooie auto. Overigens niet vanuit elke hoek, schuin van voren of achteren is het beste. ‘En profile’ is namelijk de achterbumper wat aan de zware kant.
Zoals gehoopt en verwacht heeft de auto een geweldige wegligging en is vooral het bochten rijden een genot. Door de achterwielaandrijving ontbreekt het volledig aan aandrijfkracht bewegingen in het stuurwiel en had nooit verwacht dat het zo fijn zou zijn. Heel erg direct maar ook heel soepel en waar genot. Zeker omdat je laag zit en het fijne stuurwiel dicht naar je toe kunt halen. Dat gaan fijne kilometers worden
De eerste 16.000km
- 16.000 km
Kilometers maken geeft pas echt een goed beeld hoe een auto in de praktijk bevalt. De teller staat nu op 16.000km, waarvan 6000 vakantiekilometer en de rest woon werk en overige privé km’s. Mijn angst bij de keuze van deze auto was het gebrek aan comfort tijdens woon werk, maar dat valt 100% mee. Mede dankzij de goede stoelen en geweldig gladde snelwegen in NL is het zeer goed te doen. Alleen sommige richels komen hard door, bijvoorbeeld bij bruggen en viaducten. Vanwege de rust in het interieur zijn de kilometers zelfs zeer comfortabel te noemen, want behalve wat wind- en bandengeruis is de rust zeer aangenaam. Alle bedieningsorgaan zitten op de juiste plaatsen, zo ook de cruiscontrol. Die is eenvoudig in de juiste snelheid te zetten waarna je je heel relaxed over de snelwegen begeeft. Gezien de rust in het interieur heb je niet in de gaten dat het snel hard gaat, dus vandaar dat de cruisecontrol een aanrader is. De motor is heerlijk soepel, alleen iets te weinig ‘drama’. In de leon kwam de turbo er redelijk hard in waardoor de beleving van versnelling wat groter was. Uiteraard optisch bedrog, want de BMW is een stuk sneller. Maar iets meer spektakel zou leuk zijn. Je merkt sowieso dat de hele auto een veel sterkere motorisering heel makkelijk aankan met het gemak waarmee bochten worden genomen. Want dat is toch wel de grootste troef van deze auto, wegligging en bochtgedrag. Vooral de vakantiekilometers in het zeer bochtige Noorwegen bleken fantastisch. Soepel sturend door haarspeldbochten en lange doordraaiers werd duidelijk dat dit het terrein is waar de auto optimaal tot zijn recht komt. Je kan zo hard door de bochten dat mijn partner, die heel veel kan hebben en altijd de kaart leest, toch even de ogen goed op de weg moest houden. Overigens is het feest ook weer met dank aan het goede asfalt, want hij blijft op z’n zachtst gezegd stevig afgeveerd. Dat werd duidelijk in de snelle kilometers over de Duitse autobahn. Met 200+ over de niet altijd even gladde Duitse snelwegen houdt je in ieder geval wakker. Verder ligt ie als beton, zo strak en zeker, heerlijk. Waarbij ook op hogere snelheden de rust in het interieur prima blijft. Je kunt dan lekker genieten van een uitstekende stereo. Maakte me wat zorgen over het geluid van deze op een na simpelste versie, maar is uitstekend. Geen vervorming en de bas is goed naar eigen wens af te stellen.
De kleine minpuntjes
Het heeft trouwens wel even geduurd voordat ik de ideale zitpositie had gevonden. Doordat je lager zit dan in de gemiddelde auto is de hoek van je benen anders. Dat zorgde in het begin voor last van kuiten en scheenbeen en dat koste een paar duizend kilometer om de optimale zit te vinden Hierbij zou een traploze verstelling van de stoel ook veel goeds aan bijdragen. Om bij de kritische kanttekeningen te blijven, de achterkant wordt echt enorm snel smerig, zoals ook op een van de foto’s te zien in. Verder is er een klein kraakje in de middenarmsteun en is het bijna niet mogelijk om zonder morsen te tanken. De laadvloer is minder vlak dan de meeste van de concurrenten, waardoor je zeker me vakantie net even anders moet laden, maar dat is uiteraard gewoon wennen. Al met al kleine zaken die in het niet vallen bij het plezier wat je aan deze auto kan beleven. Oja een klein ding, maar dat is een kwestie van smaak, waarom blijft BMW vasthouden aan die oranje dashboard verlichting? Waarom geen mooie blauw of rood?
De pluspunten
Ik val in herhaling als ik de wegligging, het mooie interieur, de stoelen, het stuur, de ergonomie e.d. weer zou bejubelen, vandaar naast al het goede eerder genoemd nog 2 grappige plussen. De deuren zijn groot, zoals van veel 3deurs wat instappen in smalle vakken wel eens een uitdaging maakt. Maar vanwege het ontbreken van de raamstijlen kun je, nadat je met de sleutel de ramen open hebt gedaan, veel makkelijker dan bij vergelijkbare auto’s instappen. Tja, en het is natuurlijk ook heel mooi. 17inch lichtmetaal is heel mooi, maar tamelijk krasgevoelig. De banden liggen echter net wat hoger dan de velg zelf, dus zal je niet snel krassen krijgen van stoepranden.
Het is wel duidelijk geworden, het eerste maanden waren een groot genot. Op naar de volgende 144.000 kilometers.
het gaat hard met de kilometers
- 137.000 km
Het plan om regelmatig een update te schrijven is helaas niet gelukt, maar de hoogste tijd voor een update. Met als belangrijkste conclusie, wat is het toch een geweldige rijmachine. De vele snelwegkilometers gaan met veel gemak, maar echt leuk wordt het pas op kronkelige wegen. Afgelopen mei stond de noordkaap op het programma waarbij de kleine wegen weer flink aan bod kwamen. Wat een genot. Maar ook een lange rit van 3 dagen door zweden met continue de cruise control aan. Beide perfect te doen, dus in 3 weken rolde er bijna 8000km onder de banden door, probleemloos. Vooral door de rust in het interieur en de fantastisch stoelen waren de kilometers een peulenschil. Het blijft daarbij wel een stugge auto, dus daar moet je van houden.
Problemen
Echte grote problemen hebben zich niet voorgedaan, alleen is de auto niet vrij van rammels. Er hebben al rammels gezeten in de kofferbak, in het dashboard, in de armsteun en momenteel in de deurstijl. Dat is meteen dan ook de grootste ergernis en valt voor zo'n kwaliteitsproduct wel wat tegen.
Een tweede probleem deed zich voor bij de montage van nieuw rubber achter. Daar werden michelins gemonteerd ipv de goodyear en het effect was echt dramatisch. Het leek of de hele achterkant aan het dansen was en het leek nergens op. Na veel heen en weer gebel met de leasemaatschappij zijn er weer goodyears gemonteerd en daarmee was het probleem verholpen. Dus monteer vooral hetzelfde merk! O ja en een bandenboer zoals euromaster is geen aanrader, want bij de montage van winterbanden is een van de velgen flink beschadigd. Erg zonde.
Overigens was er ook bij de dealer een kras ontstaan en wel op het prachtige geborstelde alluminium, maar dat is keurig verholpen. Zowiezo een pluim voor Ekris in Arnhem voor de keurige service bij onderhoudsbeurten.
Verbruik
Omdat de A12 naar Utrecht klaar is en ik dus minder files hoef te rijden is het verbruik ook een stuk beter geworden. Op de zomerbanden haal ik nu gemiddeld 1 op 19,2 en dat is nu op de winterbanden gedaald naar 18.8
Met zo'n 50.000 km per jaar zit ik helaas alweer in het laatste jaar. Nog ieder dag geniet ik van het uiterlijk en van het rijplezier van deze geweldige auto. Freude am Fahren, eindelijk begrijp in 'm.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.