BMW 118d (2009) #4
autoreview

Signalement
Uitvoering | 118d |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 16 km |
Leaseauto uitkiezen
- 16 km
Na een tijdje in een voorloop-polo te hebben gereden mocht ik in 2008 een auto bestellen. Ik was 25 jaar en vrijgezel hoefde niet per se iets groots.
In eerste instantie georiënteerd op de Golf, Leon en focus. Alle 3 gereden en ieder eigenlijk fijne wagens met wel wat verschillen. Focus was lekker vol, reed fijn maar oogde wel een beetje saai, interieur van de Leon was wat minder, maar reed ook lekker. De golf (toen nog 5) was verouderd.
Tijdens de zoektocht kwamen we langs de BMW dealer en uit nieuwsgierigheid even binnen gelopen. Had me eigenlijk niet georiënteerd op een 1-serie omdat ik dacht dat die wel flink buiten mijn budget zou vallen.
Bij de dealer stond een hele mooie 3-deurs 118d, full options, met o.a. 17" velgen, sportstoelen, m-sport interieur en navigatie. Een bijna coupé achtige look.
Na de proefrit was ik verpest. het moest een 1-er worden. De sportstoelen, hoge raamstijlen gaven een solide 'ingepakt' gevoel dat de andere auto's niet hadden.
Voor de vorm daarna nog een 14% Honda civic hybrid gereden. Deze heb ik na c.a. 20 min weer terug naar de dealer gereden. De auto was niet mijn ding. Het interieur en algehele 'gevoel' was heel goedkoop. Dit was echt een budget-keuze (c.a. €250 p/m goedkoper).
De 118d met 143pk is een fijne motor die de 1-serie in 8,9s naar de 100 stuwt. De auto vraagt eigenlijk om meer vermogen, maar voor mij zat een 120d of 123d er gewoon niet in.
Uiteindelijk is het geworden:
118d
- business line pakket met licht en regensensor, airco en nog wat zaken
- M sport multifunctioneel Sportstuur en pook
- antraciet zwarte hemel( past beter bij ppo bekleding)
- Cruise control
- 17" style 141 velgen
- sportstoelen
- Radio Professional
- Chrome line
- Ext. delen in kleur carrosserie
Had graag nog navigatie en climate control gehad, maar dat paste niet meer binnen het budget.
Ophalen: 16km
Na een paar maanden wachten stond hij klaar bij de dealer. Wat een plaatje. De eerste week rustig ingereden. Tot c.a. 140km/h op de snelweg en niet plankgas optrekken.
Omdat ik elke dag 220km woon-werk reed gingen de kilometers snel en was de auto zo ingereden. Misschien wel de fijnste opties waren de sport-stoelen en het m-sport interieur pakket. De sportstoelen zijn enorm veel fijner als de standaard stoelen. De rug breedte is electrisch te verstellen en werkt met een soort luchtballon en een pompje. Als je even wil 'hoeken' zet je hem wat strakker. De stoelen zetten je dan echt goed vast.
Het Alcantra M-sport +pook stuur was dik en vrij zacht en gaf echt een heel luxe gevoel.
Verbruik de eerste paar duizend kilometer lag rond de 5,9l/100km.
Na c.a. 5000km op wintersport gegaan. Op de autobahn flink doorgereden. Het was niet zo druk dus het ging met kruissnelheden van 150 - 180 met uitschieters naar de topsnelheid, 210km/h. Verbruik bij hoge snelheden viel me altijd erg mee, op het stukje venlo-basel reed ik iets van 7.8/100km gemiddeld.
De 1-serie is icm runflat banden vrij straf geveerd. Op de rondweg rotterdam zitten(/zaten0 bij de afrit van de A15 naar de A16 een richels die hard doorkwamen in het interieur. Voor mij prima maar kan me voorstellen dan het voor de meer comfort gerichte automobilist wel hard is. Ik zou deze auto niet snel met m-sport onderstel en nog grotere velgen nemen tenzij je niet veel kilometers maakt.
Na circa 10000 kilometer was het verbruik gezakt naar c.a. 5.2-5.4L/100km bij stevig doorrijden. Als ik mijn best deed en me aan de snelheid hield was de fabrieksopgave te halen (4,6l/100km).
De eerste 2 jaar heb ik circa 10 lange ritten gemaakt naar de alpen maar ook naar spanje.
Problemen:
Geen. (alleen beurten volgens schema).
(Review is uit 2012. Had ooit al wat op papier gezet en post dat nu een paar jaar later pas, moet het nog een beetje uitwerken.)
Later meer.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Uitgelicht aanbod
Lees ook

BMW 118i - Volvo C30 2.0

Volkswagen Scirocco 1.4 TSI - BMW 120i - Opel Astra GTC 1.6 Turbo - Test

BMW 118d High Executive (2007)

BMW 1-serie driedeurs

Licht dooft voor xenon: BMW was de eerste, en dit de laatste

Lezersreacties (0)
Reageren