BMW 118d (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 118d |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
In mei dit jaar (2008) had ik de kans om van de lease VW Polo Bluemotion af te komen en een nieuwe wagen te bestellen in de Golf/A3/C30/1-serie klasse.
De Afvallers:
Seat Leon (goedkoop, maar lelijk)
VW Golf (saai en verrassend duur in de lease)
Audi A3 (Nog duurder in de lease. Lange levertijden!)
De Shortlist:
Volvo C30 2.0D Summum
BMW 118d 3d Business, met wat extras
De C30 verraste met een goed stuurgevoel en weggedrag, en hoog comfort. Heerlijk zittende voor- en achterstoelen, soepel geveerd en lekker stil. Het interieur oogde erg goedkoop. Voor een best prijzige wagen mag het er wel wat duurder uitzien en beter aanvoelen. De baggageruimte is een lachertje. Kleiner en minder bruikbaar dan de Polo, met een ridicule afdek-flap die je met 4 elastiekjes vast moet zetten en los moet halen iedere keer als je iets wilt pakken. Als je 120 euro aan de dealer overmaakte kon je een soort hoedenplank krijgen, maar deze ging niet met de achterklep mee omhoog en het overgebleven gat kon je nog geen sporttas doorheen krijgen.
De 1-serie dan. Subliem weggedrag, solide en aantrekkelijk interieur, verrassend gunstige leaseprijzen. Heerlijk soepele en stille motor in de 118d. Ik heb ook met de 120d proefgereden en was niet echt onder de indruk. Ik vond het de forse meerprijs (bijna EUR 4k!) niet waard. De stijlloze ramen van de voorportieren zijn een leuke gimmick.
De standaard stoelen vond ik niet lekker zitten. Met de uitstekende sportstoelen is dit opgelost. De standaard geluidsinstallatie is brak, maar dat is opgelost met het HiFi speakersysteem. Het onderstel is wat minder comfortabel (door de run-flats?), maar nog goed uit te houden. Ruimte op de achterbank is krap (niet doorslaggevend voor mij), de kofferbak is goed te doen. Standaard-uitrusting is karig, je moet (flink) bijbetalen om de auto ‘af’ te maken. Stootstrips in carosseriekleur? Trek de portemonnee maar. Die mooie chromen omlijsting van de zijruiten, die op het showmodel zit? Nee, die is niet gratis. Het goedkoopste navigatiesysteem gaat ruim over de EUR 2k heen. Dat ging me te ver, ik koop later wel eens een Tomtom ofzo.
Uiteindelijk heb ik mijzelf verwend met een 118d Business, Titansilber, styling 222 velgen, sportstoelen, en wat andere opsmuk. Hieronder zal ik af en toe updates geven van de ervaringen.
PROBLEMEN
De levertijd was zeer kort: begin juni besteld, 18 juli afgeleverd. Heb de auto nu een week / 1000km. Ik doe de eerste 2000km nog even rustig aan (minder dan 3000 toeren, geen volgas), maar ben zeer tevreden over de rij-ervaring.
Ergernis: Wanneer je voor het stoplicht stilstaat in de eerste versnelling trilt de pook hevig. Dit schijnt normaal te zijn. Wat niet normaal is, is dat de leren pookhoes hierbij een irritant schurend/piepend geluid maakt. Hiermee ga ik even terug naar de dealer.
Op dag 2 al een kiezelsteentje tegen de voorruit, dikke buts. Zonde van de nieuwe wagen. Een paar dagen later laten repareren bij de Autotaalglas. In 10 minuten gebeurd, maar je ziet het nog wel zitten.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.