BMW 118d (2008) #8

autoreview

BMW 118d (2008)

Signalement

Uitvoering118d
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf84.000 km
KM-stand laatst175.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een mooie en prettige auto!

  • 114.000 km

Eind vorig jaar ben ik gaan kijken naar een vervangende auto voor mijn BMW 318 TD compact. Dit vanwege de tellerstand van 290.000. Deze, in combinatie met mijn woonwerkverkeer van circa 30.000 KM per jaar gaf mij een beetje de kriebels.

Nu weet ik dat deze auto's makkelijk 3 a 4 ton kunnen rijden maar na een reparatie, en met nog enkele in het vooruitzicht overwon mijn enthousiastme het om wat nieuws te kopen.

Ik moet zeggen dat ik lang heb getwijfeld tussen een aantal auto's. Te weten, de BMW 118D (3 deurs), De Mini D en de Fiat Punto Evo (diesel). Laatstgenoemde zou dan nieuw worden aangeschaft terwijl de eerste 2 jong 2dehands auto's mochten zijn (tot 1 ton). Dit uiteraard in verband met het budget.

Ik zal heel kort deze 3 bespreken omdat ik het toch wel een interessante keuze vond. Mocht deze je geen dr*l interesseren, sla dan deze alinea's over.

Fiat Punto, ik vind het een mooi model en bij de testrit viel me ook op dat hij best prima rijdt. Wat echter danig tegenviel was het vebruik (en geluid) op de snelweg, ik rijd doorgaans circa 135 km per uur en dan is er van de zuinigheid weinig over. Deze bevinding doet mij geloven dat die kleine motoren absoluut leuk zijn, mits je in de stad woont of rustig met 110 naar je werk rijdt. Financieel is deze auto natuurlijk erg aantrekkelijk.

De mini dan, een stoer karretje, eigenlijk is hij me alleen net een beetje te geliefd onder de dames. Daarnaast vind ik het een significant nadeel dat je bij ieder stoplicht (boven de weg) ver voorover moet bukken om hem te kunnen zien. Verder niks slechts over dit model, het rijdt super!

En ten slotte, de BMW. Tijdens de testrit viel me al op dat hij stevig op de weg ligt en lekker stil is. Eigenlijk is het gewoon een klein maatje premium auto. De enige opmerking was dat hij wat stug is maar voor mij met 95% snelweg km's is dat niet echt een probleem.

Ondanks dat het hart al lang voor de BMW had gekozen rekende het verstand nog even rustig verder. De kosten (belasting, verzekering, onderhoud) e.d. van de BMW waren natuurlijk aanzienlijk hoger en langzaamaan begon ik me ook al aan te praten dat een Punto Evo de verstandige keuze zou zijn... Tot ik bij de Fiat Dealer opvroeg wat ze voor mijn oude BMW gaven. Dat bleek 3.500 euro minder te zijn dan bij BMW! Een ding was duidelijk, de verkoper van Fiat had zijn target voor 2011 al gehaald (het was dan ook december).

En dan was er nog het laatste argument, de restwaarde. Ik heb punto's met een km stand van 200.000 vergeleken met bmw's met een dergelijke stand op occasion sites en in reviews. Opvallend is dat punto's in beide onderdelen zowiezo al aanzienlijk minder vaak voorkomen en dat de restwaarde bij de punto bij dergelijke km standen grotendeels afhankelijk is van de hoeveelheid brandstof die je er bij verkoop in hebt zitten. Zelfs als ik er bij de BMW (die ik dus 2dehands moest kopen) een ton bijzet is de restwaarde nog veel en veel hoger...

Goed, het is dus de BMW geworden. Onderstaand mijn review aan de hand van een paar logische onderwerpen maar eerst nog even de specificaties en opties (zijn er niet zoveel):

BMW 118D Corporate Lease (3-deurs) Havanabruin (kruising tussen bruin en grijs).
- Audio business (met aux aansluiting)
- Chrome line exterieur
- Airco
- Middenarmsteun
- Regen- en lichtsensor
- Mistlampen

Weinig opties dus maar daarover later meer.

Uiterlijk:
Ik moet zeggen dat ik het een erg mooie wagen vind. Ik vind vooral het achterkantje en de zijkant (3-deurs uiteraard) er gaaf. De voorkant vind ik iets minder geslaagd op het feit na dat iedereen hem gelijk herkent als een BMW! Helemaal super vind ik de deuren zonder dakstijl, vooral met de ramen open is dat erg gaaf (bij het uitstappen). Daarnaast is het soms erg handig met in en uitstappen in krappe parkeerplekken. Met het sleuteltje het raampje openen en je hebt ruimte zat. Ik las dit voor aanschaf in een andere review en dacht toen: beetje overdreven, maar het is inderdaad erg prettig.

Interieur:
Van binnen ziet alles er lekker strak en overzichtelijk uit. Ik vind de gebruikte materialen over het algemeen erg goed op een irritante kraak in mijn middenarm steun na. Hopelijk kunnen ze die er binnenkort bij de beurt uit halen. Ik heb namelijk (tot grote vreugde van mijn vriendin) een redelijke fobie voor kraakjes in de auto. Verder zit ik er zeer ruim in met mijn 1.84m en ik kan achter mezelf zitten in redelijk comfort (lange ritten zijn niet ideaal denk ik). Ik heb standaardstoelen en ondanks dat ik graag de sport-versies gehad zou hebben moet ik zeggen dat ze absoluut voldoen. Er kan voldoende afgesteld worden om een prettige zit te vinden. Ritjes naar Oostenrijk leg ik met gemak af en de zijdelingse steun en zitlengte zijn ook zeker voldoende.

Rij-eigenschappen:
In een woord, super. Dit is natuurlijk oud nieuws maar ik vind hem echt heerlijk rijden. Niet alleen door de goede wegligging, besturing e.d. maar zeker ook door de rust aan boord. Dit alles geeft gewoon een ontzettend goed en luxe gevoel. De 118D is niet per definitie super snel maar hij mag er best zijn en de auto kan meer snelheid aan dan de motor. Dat wil zeggen, geen licht gevoel bij 180km per uur en gewoon lekker doorrijden tot je de maximum snelheid van pak em beet 200 (echte km) bereikt hebt. Wat dat betreft doet het me ook wel erg goed als ik zo'n belastingvrij Punto twee banen naar rechts voorbijschiet op weg naar Oostenrijk met bijna de dubbele snelheid.

Verbruik:
Toch niet onbelangrijk voor de particuliere rijder die veel km's maakt en het was voor mij dan ook erg belangrijk bij de aanschaf. Nu, na 25.000 km ben ik tot de conclusie gekomen dat 1 op 18 goed haalbaar is met een goede 130 km per uur en veel snelweg kilometers. Zak je naar 110 a 120 dan moet 1 op 20 denk ik best lukken. Overigens valt het me op dat de auto ook op hogere snelheden relatief zuinig blijft. Richting Oostenrijk rijd ik meestal veel rond de 170 maar dan nog blijft het verbruik op ongeveer 1/17.

Onderhoud:
Ik heb nog niks aan onderhoud hoeven doen op het wisselen van de banden na (geen olie bijvullen dus). Ondertussen 25.000 km gereden en dus over 5000 km (na nog een oostenrijk/italie trip) tijd voor de volgende beurt. Overigens krijg je bij een jonge BMW 2 jaar garantie. Let er daarbij wel op dat de prijs van een grote beurt bij dit mooie merk bizar hoog is en om je garantie te behouden moet je de beurt bij de dealer laten uitvoeren. Achteraf twijfel ik daarom nog wel eens over het nut van deze (dure) garantie. De auto is wat dat betreft gewoon "te betrouwbaar". maargoed, de tijd zal het leren.

Conclusie:
Al met al ben ik enorm tevreden met deze auto. Km's vreten doet hij met veel plezier en ik zal er dan ook nog een paar jaar erg tevreden in rondrijden (verwacht ik). Onderstaand nog even kort een opsomming van de min- en pluspunten:

- Niet heel ruim achterin.
- BMW dealer onderhoud is afgestemd op het gehele klantenbestand (niet op jonge starters) en dus DUUR.
- Ik mis de cruise control behoorlijk, vooral op lange afstanden (meer een nadeel van mijn eigen versie en ook de enige optie die ik daadwerkelijk mis.)
- Hij is redelijk stug, tot dusver voor mij echter niet vervelend moet ik zeggen.
- Kleine tank, 50 liter ofterwel 900 km.

+ Stoere bak
+ heerlijk rijgedrag
+ Lekker stil
+ Goede reisauto (met z'n 2en)
+ Weinig onderhoud en zeer betrouwbaar
+ Redelijk zuinig

Still going strong...

  • 118.000 km

Ondertussen ben ik bij de dealer geweest voor de eerste beurt. Aanvankelijk schrok ik van de genoemde prijs voor een grote beurt maar gelukkig heb ik het hier rustig over kunnen hebben met mijn verkoper.

Deze heeft vervolgens met de monteurs besproken wat er echt moest gebeuren (de auto had immers een enorme beurt gehad toen ik hem kocht 30k geleden) waardoor de prijs voor de beurt meer dan halveerde en ik op 300 euro uit kwam.

Hiervoor werden wat vloeistoffen aangevuld, ververst (waaronder de ruitenwisservloeistof gratis), er werd een grote check gedaan en enkele filters werden vervangen.

Nu wil ik niet zeggen dat 300 euro weinig is maar als het daarbij blijft in een jaar (wat waarschijnlijk zo is en ik heb garantie) ben ik zeker niet ontevreden.

Op naar de volgende plezierige 30.000 km!

Ohja, nog even dit. Ik lees wel eens kritiek op de achterwiel aandrijving. Veel last in de sneeuw en dergelijke.

Ik ben afgelopen maart met deze auto naar Oostenrijk geweest (omgeving Zell am See) en daar lag v-e-e-l sneeuw. Ik had de sneeuwkettingen bij me maar heb deze niet hoeven te gebruiken.

Wel heb ik ontzettend veel plezier gehad. Je moet echt opletten dat je niet in elke bocht gaat proberen de auto uit te laten breken... Conclusie: Supergaaf maar ook absoluut normaal te rijden in de sneeuw.

Hierboven een foto'tje van dit avontuur.

Kapotte tankklep en andere antenne

  • 125.000 km

Wederom een paar duizend km verder en op een ding na niks aan te merken.

Ik heb "gebruik mogen maken" van de premium selectie garantie die ik 2 jaar heb (toch niet onaardig wanneer je een auto van 4 jaar oud met 80k+ op de teller aanschaft).

De tankklep ging namelijk kapot. Intern brak ergens iets af waardoor er geen weerstand meer in zat. Hij viel er niet af maar hing wel redelijk los. Dit is netjes onder garantie gemaakt/vervangen bij Keram in Maastricht (airport), ook een erg prettige dealer.

Iets waar ik me al een tijdje aan "stoorde" was de grote antenne (jep, ik heb grote zorgen:-D), dus gelijk maar even een kleinere variant erop laten zetten. Lijkt het tenminste niet meer op een groot uitgevallen "op afstand bestuurbare auto".

Daarnaast ook nog geinformeerd naar mogelijk in te bouwen sportstoelen maar dat is via BMW echt onbetaalbaar. Als iemand hier tips voor heeft hoor ik ze graag want dat lijkt me echt super! De gewone stoelen zitten absoluut prima maar ik vind die sportstoelen A super mooi en B toch nog wel een stuk beter! Tips zijn welkom!

Tijdens het wachten nog even staan kwijlen bij een full option nieuw model 3-deurs 1-serie. Wederom een stuk mooier dan de 5-deurs als je het mij vraagt!

Al met al heb ik nu toch alweer circa 40.000 (vrijwel) probleemloze kilometers gereden. Ik had ook niet echt anders verwacht nadat ik praktisch een ton probleemloos heb gereden met mijn vorige BMW (startend op 196k).

Als ik echter de euforie bij sommige reviews lees wanneer ze de eerste 7.000 km probleemloos in hun gloednieuwe franse auto hebben gereden moet ik toch wel een beetje glimlachen. Ik scheer nu uiteraard een beetje over een kam maar mijn punt is gewoon dat ik bijna gewend raak aan het veel kilometers probleemvrij rijden. Top dus!

Voor de komende tijd staan er buiten woon-werkverkeer (140km per dag) geen speciale dingen op het programma maar ik verheug me wel al enorm op de rit naar Oostenrijk in December!

Wintersport was weer top

  • 133.000 km

Zo... De wintersport zit weer op.

Ruim een week naar Zell am See met de 1 en het is weer goed bevallen. Ditmaal voor de eerste keer met een skibox gereden (zie foto) en dat had zijn voordelen (veel ruimte, weinig sneeuwtroep in de auto) maar zeker ook zijn nadelen...

Met 160 km per uur zat ik ineens op een gemiddelde van bijna 9l op 100 km! Zelfs bij 130 kmpu kwam ik niet echt onder de 7.5 liter per 100 km. En dat terwijl ik normaliter op 5.7 zit... Ik had niet verwacht dat het zoveel zou schelen!

Enfin, buiten het verbruik en een beetje windgeruis wel weer een topweek gehad.

Verder weinig aanmerkingen alhoewel ik bij het scherp en langzaam naar links sturen soms een piep hoor. Toch maar even langs de dealer binnenkort.

Weinig nieuws

  • 159.000 km

Ondertussen zitten we op 159.000 km.

De bovengenoemde piep is verholpen bij de dealer zonder kosten. Bleek dat een en ander even gesmeerd moest worden.

Verder eigenlijk weinig nieuws onder de zon en dat is in dit geval goed nieuws.

Tot nu toe dus bijna 80.000 gereden en daarin de volgende kosten gehad:

Beurt 1: 300 euro
Beurt 2: 250 euro
Afgebroken pinnetje in tankdop: Vervangen onder garantie en anders was het 225 euro geweest.

Daarnaast moet er elke 30k een litertje olie bij.

Bij 175k zal er weer een beurtje volgen.

Verder geen problemen en kraakjes. Wel aardig wat steenslag ondertussen door alle KM. Iemand tips hoe het beste met die krasjes om te gaan?

Lezers score getorpedeerd

  • 160.000 km

Tot dusver zat de score van mijn review altijd tussen de 80 en 90%. Nu zie ik dat deze opeens op 14% zit... Erg jammer want ik heb er mijn best op gedaan het afgelopen anderhalf jaar.

Ik hoor graag van deze negatieve beoordelers wat er mis mee is zodat ik kan hem kan verbeteren.

Ik hoop in ieder geval dat deze slechte score niet voortkomt uit de discussie(s) die ik puur op basis van argumenten heb gevoerd her en der op deze website. Dat zou wel erg sneu zijn...

P.S. Met de auto gaat het nog altijd prima. Hoor wel een kleine piep bij het remmen dus binnenkort langs de dealer. wordt vervolgd.

Te koop!

  • 170.000 km

Na bijna twee jaar genieten van deze klasse bak wordt het tijd voor iets nieuws. Als gevolg daarvan staat deze 1-serie te koop. Interesse? Stuur een e-mail naar rjpeters@hotmail.nl.

Meer details zijn te vinden op m*rktplaats onder adv. nr. 726852865.

Ingeruild!

  • 175.000 km

Het heeft meer moeite gekost dan verwacht maar het is dan toch gelukt. Ik heb de bmw ingeruild voor een "nieuwe".

Nieuw tussen aanhalingstekens aangezien hij eigenlijk 6 jaar ouder is! Ik krijg er dus ook centen bij (ik zeg het er maar even bij voordat ik helemaal voor gek word versleten). Het wordt namelijk een 320D Touring Executive Automaat uit 2002.

Nu maar hopen dat deze de betrouwbaarheid van zijn twee voorgangers voortzet!

Voor de 1-serie niets dan lof, In de circa 90k die ik er mee heb gereden heb ik twee zaken gehad. 1 Keer een afgebroken tankdop mechanisme en een keer een van de magneetjes van de vacuumpomp of zoiets. Beiden onder garantie vervangen en zelfs al was dat niet zo geweest, dan waren de kosten zeer netjes geweest!

Ik hoop dat mijn opvolger er net zo veel plezier van zal hebben en dat hij (of zij uiteraard, dat zou die 1 vast ook wel eens leuk vinden) er net zo zuinig op zal zijn.

Een review van de "nieuwe" 320D Touring volgt ongetwijfeld binnenkort.

Bedankt voor alle leuke reacties, en aan degene die mijn score structureel torpedeerde: Ik heb er de afgelopen maanden niet van geslapen! haha.

Ik wens eenieder veel en veilig rijplezier!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.